Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

09-07-2012 om 19:29

Partner trekt bij mij in. wat doen we met vaste lasten?

Ik heb een koophuis, waarin ik samen met mijn 2 pubers woon. Alle kans dat ik binnen afzienbare tijd ga samenwonen met mijn vriend. Hij komt dan hier intrekken. Zijn huis zal hij waarschijnlijk niet meteen verkocht hebben (omdat dat lastig is, niet omdat hij het wil aanhouden).

Hoe zal dat dan handig en eerlijk werken?

Ik betaal de hypotheek waardoor dit huis alleen van mij blijft? Gas, water, licht, andere vaste lasten en de boodschappen betalen we van een gezamenlijke rekening? Stel dat we een nieuwe keuken willen, wie betaalt dat dan?

Uiteindelijk zullen we wel samen een huis willen kopen, maar voorlopig wonen mijn kinderen nog bij mij en gaan we niet verhuizen.

Ik hoop op jullie adviezen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-07-2012 om 19:54

Eerlijk delen

Wat ik eerlijk zou vinden is: hij betaalt mee aan het gas-water-licht en de boodschappen en andere verbruiksartikelen. Jij 2/3 en hij 1/3 ofzo. Of is het een heel grote eter?

En zolang zijn huis nog niet verkocht is betaalt ieder zijn hypotheek. En als zijn huis verkocht is een woonvergoeding oid. Dus een gedeelte van de rente die jij betaalt.

Afhankelijk van de staat van de keuken en de grootte van de wens lijkt het mij het eerlijkst dat jij de keuken betaalt. Mocht hij de kok zijn en exorbitante wensen hebben, dan is het wellicht wel eerlijk als hij een beetje meebetaalt.

Het is jouw huis en alles wat je aan kapitaal opbouwt gaat dan ook in jouw zak. Lijkt me niet meer dan eerlijk dat jij daar dan ook de kosten voor draagt.

Twee huizen

Ieder zijn/haar eigen hypotheek betalen en dan hopen dat hij zijn huis redelijk snel verkoopt. Ook gaan daar natuurlijk zijn vaste lasten nog een tijdje door.Het huis moet verzekerd blijven, gemeentelijke belastingen enz. Dus voorlopig zou ik alleen de kosten voor boodschappen en het dagelijks leven samen delen.
Als hij zijn huis heeft verkocht en hij gaat meebetalen aan jou hypotheek en eventuele verbouwingen is het intussen tijd geworden om jou huis op jullie beider naam te zetten?

Lynna

Lynna

10-07-2012 om 06:42

Inkopen

Dan zou hij zich moeten inkopen denk ik (is dat gangbaar?). Ik heb immers een behoorlijke overwaarde op mijn huis en hoe ik lief ik hem vind, die doe ik hem niet cadeau

Er zitten verschillende kanten aan

in eerste instantie (zolang zijn huis niet verkocht is) blijft alles van diegene die het bezit en betaald hij alleen kostgeld mee.
Daarna zal er toch besloten moeten worden hoe jullie verder gaan...
Optie 1 is, het huis blijft van jouw, dus de 'winst' die hij eventueel boekt bij verkoop van zijn huis blijft ook van hem. De kosten voor het huis op langere termijn zijn dan ook voor jouw , bij de kortere termijn kosten kan je het bespreekbaar maken. Dat lijkt aantrekkelijk misschien want het is wat minder gedoe, maar het geeft hem een wel erg ongemakkelijke positie. Hij heeft geen enkel 'recht' je kan hem bij wijze van spreken er zo uit zetten en hij heeft geen poot om op te staan. Dat brengt hem in een nogal afhankelijke positie van jouw, niet écht een ideale basis om een relatie te starten.
Optie 2, je laat een taxateur komen, zo weet je wat de 'winst' van jouw tot nu toe is, je gaat naar een notaris, stelt een samenleveningsconctract op en of hij koopt zich in en je bent vanaf dat moment samen eigenaar of of je bent samen eigenaar minus het eigen vermogen dat jij en hij tot nu toe hebben opgebouwd dat blijft op eigen naam staan, jouw overwaarde in huis, zijn winst op verkoop huis.
Deze 2de is een meer eerlijke start van jullie relatie, hoewel het voor jouw misschien 'eng' voelt want stel het loopt niet lekker en stel hij wil dan in het huis blijven, dan moet jij alsnog verhuizen misschien met de kinderen en dat is net wat je wil voorkomen denk ik.

Ik heb in mijn omgeving te veel nieuwe relaties zien stuklopen die toch eerst heel anders beloofden op het financiële plaatje (1 partner trekt bij de ander in en huis blijft van 1) om nog te geloven in optie 1. Het maakt 1 partner zo afhankelijk dat je niet fatsoenlijk een gelijkwaardige relatie kan opbouwen volgens mij. Het zal altijd ergens in partners achterhoofd blijven rondzwerven en als er meningsverschil is over wat dan ook meespelen...
groeten albana

Wat wij deden

Wij hadden dezelfde situatie. Hier hebben we op een gegeven moment een huishoudrekening geopend waarop ieder zijn deel van de vaste lasten voldeed en een bijdrage waar de boodschappen van werden betaald. Verdere bijkomende kosten voor het huis (ozb etc) voldeed ik, evenals extra aflossingen. Toen we verhuisden naar ons huidige huis is dat huis gezamenlijk eigendom geworden maar hebben we een samenlevingscontract afgesloten waarbij mijn aandeel in de waarde van het huis wordt afgescheiden als we uit elkaar gaan (dit onder het motto: een slimme meid is op haar scheiding voorbereid).

Achteraf vraag ik me trouwens af of dit de beste constructie is, in de zin dat we nu beiden gelijkelijk eigenaar zijn maar ik een vordering op hem krijg als we uit elkaar zouden gaan. Misschien was het handiger geweest om de eigendomsverhouding anders af te spreken (dus bijvoorbeeld ik 75% en hij 25% ofzo), ik vrees dat dit mogelijk voor hem fiscale consequenties zou kunnen hebben. Maar goed, als het ooit zover zou komen zien we dat dan wel weer.

Ik vond het destijds - terug naar het onderwerp - niet onredelijk dat hij de helft van de hypotheekrente betaalde. Rente is een soort huur - van geld - bovendien had hij zelf geen huurlasten meer. Aflossing draagt bij aan kapitaalopbouw en zou voor rekening van de eigenaar moeten komen, naar mijn idee.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

10-07-2012 om 10:12

Op jouw naam

Als je het huis op beider naam wil zetten moet hij overdrachtsbelasting betalen. Dus dat is een dure grap.

Ik zou zolang hij zijn eigen huis heeft alleen de boodschappen en evt gas/water/licht delen (of naar verhouding omdat jouw kinderen er nog wonen).

Als zijn huis verkocht is zou ik de hypotheekrente delen, dat is vergelijkbaar met huur van een huurhuis, en zelf de onderhoud/verbouwingen etc betalen.
Als je een nieuwe keuken koopt kan je dat nog delen en een soort afschrijftermijn bepalen. Mocht de relatie uitgaan dan krijgt hij naar verhouding zijn geld terug.

Mijn ex kwam destijds ook bij mij wonen en toen we uit elkaar gingen was ik heeeeel blij dat we de financiën goed uit elkaar gehouden hadden. Niet zo romantisch maar wel praktisch

Hey lynna

Gefeliciteerd hoor! Ik weet nog dat je zo aan het daten was en nu trekt je partner bij je in. Super voor je!
Mijn man trok destijds ook bij mij in (had een huurhuis). Wij hadden (en hebben) gewoon naast onze eigen betaalrekening ook een gezamenlijke betaalrekening waar we allebei maandelijks een bedrag op storten en waar de vaste lasten vanaf gaan.
Veel plezier! groetjes Geerke

Hanne.

Hanne.

10-07-2012 om 12:21

Als temet

Wij hebben het min of meer net als Temet gedaan.

Met een aantal verschillen
-Ik heb in de huwelijkse voorwaarden op laten nemen dat hij mij bij evt scheiding niet per direct op straat mag zetten.

Als ik toch rente/huur betaal wil ik daar ook enige garantie voor terug krijgen.

Wel heb ik me (achteraf) afgevraagd. Hoe het belasting technisch zit. We deden gezamenlijk aangifte en ik heb dus ook al jaren hypotheekrente afgetrokken. Mocht het ooit fout gaan kan ik die volgens mij niet meer voor de max termijn aftrekken (mocht het dan nog bestaan).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.