Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-06-2017 om 14:17

parasol wil niet meer dicht

... nou ja, wel een eindje, maar lang niet helemaal (en zo past-ie niet in de schuur). Het is een staande parasol, geen zweverd, gewoon een parasol in een voet, met een slinger. Als je eraan draait gaat hij eerst gewoon dicht, maar op een bepaald punt gekomen gaat-ie weer open.

Iemand een idee hoe ik dit euvel kan repareren?

Hij kan nu wel even buiten blijven, maar bij onweersbuien ben ik bang dat-ie loswaait en door het raam komt zeilen.

touwtje loopt vast?

of een van de armen zit niett goed?

hier het touwtje doorgesneden

Ik had een paar jaar geleden hetzelfde, en ik was er behoorlijk pissig over want die parasol was nog geen twee jaar oud. Maar natuurlijk geen bon meer.

Ik kreeg er op geen enkele manier nog beweging in, en heb uiteindelijk het touwtje doorgesneden. Daarmee was het draaimechanisme dus definitief kapot. Ik wilde de parasol toch niet weggooien en heb er een slangenklem omheen gedaan. Als ik nu de parasol wil opzetten moet ik er een schroevendraaier bij gebruiken, ik schuif het ding omhoog, schuif de slangenklem eronder en draai die met de schroevendraaier aan, en de parasol blijft hangen op de slangenklem. Even een gedoetje, maar het bespaart een nieuwe parasol.

Ik hoop voor jou dat iemand hier een betere oplossing weet.

Groeten,

Temet

Buiten laten staan?

Ik had zon grote houten met een soort stevig doek. Die kon niet eens in de schuur. Die had een stevige poot en in de winter zette ik die in een hoek bij het huis met het beschermplastic er goed vastgebonden omheen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-06-2017 om 17:44

Buiten laten staan kan niet

Want hij is halfdicht. Als bijeen pittige bui de wind eronder slaat, gaat het mis. ( hij is weleens bij een plotseling windvlaag opgestegen uit de standaard)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-06-2017 om 17:45

Touwtje doorsnijden nog even niet

Wie weet komt er nog een ultieme tip

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-06-2017 om 20:56

Eronder gaan staan

Onze parasol loopt ook soms vast. Als hij dan zo half open staat, gaat één van ons eronder staan en die gaat aan alle "armen" duwen en en trekken, terwijl de ander draait. Niet zo hard dat de boel afbreekt, maar wel zo hard dat die armen net even anders komen te staan. Tot nu toe hebben we hem altijd dichtgekregen op die manier.

Geen idee of het werkt, maar misschien is het het proberen waard.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-06-2017 om 21:00

Gevolgen

Ik sta niet in voor de gevolgen hoor.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-06-2017 om 21:58

Operatie

Ik heb het omhulsel van de slinger eraf geschroefd en een deel,van de stok eraf gehaald, zodat ik het koord kon zijn, en een beetje lospeuteren met een haaknaald. De slinger er helemaal afhalen zag er ingewikkeld uit. Ik zag dat het koord flink versleten is, dat er rafels bij hangen. Ik denk dat ik niet precies genoeg geweest ben met de richting van de slinger, in elk geval zit het stevig in de knoop en daar kan ik zo niet bij.

Ik denk dat het eerst even oplossing Temet wordt. Waar koop je zon slangenklem??
En verder op gegeven moment een nieuwe parasol.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-06-2017 om 21:59

Her koord vervangen

Zou de duurzaamste oplossing zijn. Als ik iemand vindt die dat kan, doe ik dat.maar eerst het touw eraf want in de huidige positie is het ding onvervoerbaar

Zelf vervangen?

Open ligt ie al. Op youtube heb je verschillende filmpjes hoe t moet.

Vesta

Vesta

20-06-2017 om 08:37

FB?

Op FB een handige jannie/harrie zoeken die dat voor een appeltaart voor je wil oplossen als jij de materialen levert? Werkt hier in de omgeving heel goed.

Jasmijn

Jasmijn

20-06-2017 om 09:34

bij mijn parasol

Mijn houten parasol had een gat in de parasolstok, je moest hem met een touw (aan de buitenzijde, gewoon los en zichtbaar) omhoogtrekken en dan een pin in het gat steken zodat de parasol niet meer inklapte. Misschien is dat een optie ipv de slangenklem.
Touw vervangen is inderdaad natuurlijk het beste, zijn filmpjes van, ik heb ze toen ook opgezocht omdat ik mijn doek wilde vervangen (toch maar niet gedaan) dus misschien lukt dat prima.

slangenklemmen

Touw vervangen is veruit te beste oplossing. Maar mocht dat niet lukken: een slangenklem koop je voor een paar centen bij iedere ijzerboer of DHZ-zaak.

Zo ziet zo'n ding eruit: http://www.growcenter-noord.nl/slangenklem-p-6061.html, en ik weet niet wat ik voor die van mij heb betaald, maar vziw beslist geen 5 euro.

Zorg wel dat je een idee hebt van de diameter van de stang van de parasol, zodat je niet met een te kleine klem thuiskomt.

Overigens: bij mijn parasol had ik geen idee hoe ik de boel moest openkrijgen om bij het binnenwerk te komen. Dus vandaar mijn drastische aktie.

Wat Jasmijn zegt kan natuurlijk ook: gaatje in de parasolstok maken en er een pin in tikken. Was ik zelf niet opgekomen toen.

Groeten,

Temet

Kun je nog steeds doen temet..

Heb je de schroevendraaier ook niet meer nodig elke keer...

Ingrid

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-06-2017 om 17:56

Het koord is nogal versleten

Dus de slangklemtruc zal tijdelijk zijn. Een gaatje slaan enzo lijkt me niet - het is een metalen stok. En die YouTube filmpjes - ik ga nog eens kijken. Handige Harry's die zoiets regelen voor een appeltaart heb ik nog niet ontmoet, hoe doen jullie zulks ?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-06-2017 om 17:58

En een pin erin tikken...

Dat klinkt fraai, maar dan moet ik er toch ook steeds bij klimmen om m erin te zetten. Het blijft dan klimmen, zij het zonder schroevendraaier.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-06-2017 om 10:49

Gelukt!!

Gaatje geboord, pin erdoor. Koord doorgeknipt.
Parasol kan ha gebruik weer geheel dicht de schuur in, en blijft met die pin erin keurig open staan.
Kan het aanbevelen Temet. Gaatje boren was even lastig, maar dat komt doordat ik weinig kluservaring heb. Aanschaf nieuwe parasol uitgespaard.
Dankzij jullie allen!

De enige die kwaad kijkt, is de overbodig geworden slinger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.