Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Papiermaché met ballon in oven?

ik ben met mijn oudste van 8 een surprise aan het maken. We hebben 2 ballonnen met papiermache erop en nu moet dat wat sneller drogen (ivm meerdere lagen die we nog op tijd erop moeten doen) dan als ik het hier op het aanrecht laat liggen.

ik heb geen fohn in huis, op een radiator kan wel maar met het gevaar dat het eraf valt.

Ik heb hem nu in de oven zitten, op 50 graden (hetelucht stand met ventilator), is dit een slim idee of ga ik hier straks erg veel spijt van krijgen. Ik heb het deurtje op een kier staan.

iemand anders nog een goede tip ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

23-11-2011 om 16:52 Topicstarter

Temperatuur

heb ik nu uit gezet, hij blaast dus nog wel.

Het zou fijn zijn als we na elke laag de volgende dag weer verder kunnen.

Ha. ervaring!

Fohnen is handig, maar als je die niet hebt....hang de ballon aan een touwtje met een stevig stuk ductape aan het plafond, (vlak) boven de verwarming. Kan niet vallen & plakt nergens aan vast. Telkens 1 laagje doen (of max 2) en pas verder als het echt droog is. Na een dag dus.

Overigens heb ik destijds voetballen gemaakt van die megaballonnen (halve meter doorsnee) en die waren meer dan keihard na een laagje of 10 (5 dagen). Een klein ballonnetje zal wel wat minder lagen nodig hebben. Geen idee wanneer jullie sinterklaas vieren, maar een week heb je toch zeker nog wel? Moet lukken!

(maar de oven op 50 graden is vast ook prima. Alleen geen idee of de ballon straks naar pizza ruikt, of de pizza naar behangplaksel gaat smaken...)

Manda Rijn

Manda Rijn

23-11-2011 om 17:39 Topicstarter

Ingridt!

aha dunne laagjes doen dus, we zijn dus wat enthousiast begonnen. In de oven gaat redelijk goed tot nu toe, ding is niet geknapt. Hij moet volgende week vrijdag mee naar school.

Het moet dus echt in veel lagen, aha. Het wordt een rode kater, dus we hebben de kleine ballon vast aan de grote, de oortjes zijn goed gelukt, staart schilderen we er maar op anders gaat dat mis. En dan knip ik de onderkant mooi af zodat hij kan staan, althans dat hopen we.

mix

mix

23-11-2011 om 17:42

Nog makkelijker

stukken krant scheuren, dun insmeren met lijm en op de ballon plakken.
Dit droogt heel snel en dan smeer je de nieuwe stukken weer dun in en leg je die er op.
Met 3 lagen is het al keihard en heb je genoeg. Dat is in 1 dag makkelijk te halen als je het even bij de verwarming legt en af en toe droogt. Sneller dan met pulp of veel lijm in elk geval
p.s. 3 tot ongeveer 5 lagen moest dat zijn, dan is het echt hard en dik genoeg voor een surprise.

Eierdoos

Ik heb bij zo'n papiermache beest wel eens pootjes gemaakt van die vierkantjes van eierdozen. Erop plakken en dan kan hij prima staan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 18:36

Manda

Je kunt rustig laag voor laag erop doen zoals Mix beschrijft, de lagen hoeven niet eerst te drogen hoor! Ik heb gisteren met mijn dochter drie lagen achter elkaar verwerkt, op de kast gezet en de volgende ochtend was het helemaal droog.

Manda...tip...

als je de laatste laag gelijk in de goede kleur papier doet hoef je niet meer te verven!! Vouwblaadjes of ander niet te dik gekleurd oranje papier...heb je vast wel liggen. Scheelt weer werk.

Ingrid (leuk, een rode kater)

Chippie

Chippie

23-11-2011 om 21:48

Bij ons...

Bij ons is laatst de-ballon-met-papiermache geknapt toen ik hem slim slim voor de open haard heb gezegd.

Ik begrijp niet helemaal waarom die nu heel erg snel moet drogen. Na een dag hebben wij het geschilderd en hij kan nog ruim een week drogen. Of mis ik iets?

Manda Rijn

Manda Rijn

23-11-2011 om 21:52 Topicstarter

Kater ligt weer in de oven

ik moet zeggen dat dit echt lekker werkt. Ik heb net nog een laag erop gedaan, beest heeft nu ook een neus en wangetjes.

morgen weer verder met de volgende laag en dan doe ik stiekem s'avonds nog eentje. Als het in het weekend nog niet stevig genoeg is ga ik met lijm werken. Ik denk dat houtlijm trouwens ook een goede kan zijn, dat wordt ook keihard en is minder erg om in je haar en kleding te krijgen.

Ik zal eens kijken naar rood dun papier, scheelt weer verven inderdaad, al hoewel ik zat te denken om een tubetje rode acryl te kopen, dan glimt hij wat meer.

Het hoofdje is nu los van het lijf, want ik had bedacht dat het hoodf dan op het lijf geschoven kan worden. Dan hoeft kind in kwestie de kater niet helemaal stuk te maken om het kadootje eruit te halen en dat bespaart mijn dochter een enorme teleurstelling na al dat harde werken.

leuk dit, ik heb sinds de lagere school niet meer gepepier macheet (of hoe je dit ook moet schrijven .

Snorharen moeten maar van wol, anders gaat het misschien stuk. Dank voor de tips, ik zal voor de pootjes eierdoosdingetjes gebruiken.

Manda Rijn

Manda Rijn

23-11-2011 om 21:59 Topicstarter

Nou chippie

ik wil dat het een stevig ding is wat goed blijft staan en niet bij de eerste duw in de klas straks ingedeukt is. Zolang die ballonnen nog hard zijn kunnen we er ook wat makkelijker mee werken. Ik wil dat hij voor maandag as af is qua papierlagen, dan kan ze zelf nog door de week hem verven. Het kadootje moet ook nog gekocht worden.

En het leek mij beter dat je niet alles in 1 keer erop doet maar dus tussendoor laat opdrogen.

Chippie

Chippie

23-11-2011 om 22:05

Helemaal nieuw voor mij...

Ik weet niet beter dan dat je een uur sopt met lagen krantenpapier en behangplaksel en dat geheel laat drogen. Geen idee of het dan minder sterk wordt (kan het me niet echt voorstellen want het is dezelfde samenstelling van lijm en krantenpapier).

En wat ik bedoelde was dat door het hoge temperatuurverschil de lucht in de ballon stijgt en de ballon dan knapt en dan zakt de boel wel in...

mix

mix

23-11-2011 om 22:16

Mocht je gekleurd papier

gebruiken, zorg dat dat dan boven en onder gelijmd is. Dus even een coating van lijm gebruiken anders is het te stug om goed te verwerken en laat het makkelijker los.
Dunne acrylverflaag is overigens ook zo droog. Het echte papier mache is met de drap, maar dat is een stuk geduld en op de manier die ik boven beschreef heb je m in max 2 dagen helemaal klaar.
De lijm waarover ik sprak is gewoon behanglijm, alleen dan dun uitsmeren.

Janna

Janna

23-11-2011 om 22:37

Tip voor de volgende keer

Gebruik ipv een ballon zo'n goedkope opblaasbare strandbal.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-11-2011 om 09:18 Topicstarter

Haha p

ik heb dus geen hekel aan sinterklaas, ik heb een hekel aan zwarte piet (het verhaal dan) en het hele hysterische ervan buiten onze deur. Ik vind zo'n surprise maken dus enig. Ik zou best thuis ook surprises willen doen maar wie helpt wie dan ? Nou ja dat zoek ik volgend jaar wel uit.

iig het kind in kwestie die de suprise krijgt had op het briefje oa. een pen en stiften staan en die kunnen mooi in het lijf van de kater.

straks een doosje eitjes kopen dan kan ik vanmiddag met oudste de pootjes maken. Oudste was vanochtend dolblij met haar nieuwe bjorn borg onderbroek die in haar schoen zat, dit jaar gelooft ze dus voor het eerst niet maar lijkt dubbel te genieten van alles.

Manda

Maar je kunt nu al best met surprises aan de gang! Wij deden dat ook al toen de hele zwik nog hevig geloofde. Genistus en ik maakten samen gewoon voor ieder kind een surprise en uiteraard voor elkaar ook eentje. Inmiddels begint de oudste al mee te doen, volgend jaar gaan we eens lootjes trekken, denk ik, maar dan is onze jongste dus al bijna 9.

tonny

tonny

24-11-2011 om 15:19

Ah leuk, de rode kater!

heb ik ook weleens gemaakt!

Maarre - ik zou gaan voor de boven-de-verwarmingmethode hoor; die staat toch al aan en de oven stookt niet gratis, zo wordt het nog een dure surprise.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-11-2011 om 16:08 Topicstarter

Oh ja

wij zelf kunnen surprises maken voor elkaar en voor de kinderen, oudste maakt er dan ook 3 en jongste maakt dan een tekening oid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.