Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

pan zwaar aangebakken - wat nu?

Het blijkt geen goed idee om weg te lopen bij een pan waarin je appelmoes wilt koken als er maar een klein laagje water in staat en je de pan op een vrij hoge pit hebt gezet. Gelukkig hebben we rookmelders, en die doen het goed. Erg goed, mijn oren waren pas na enkele uren weer de oude.

Maar goed, nu zit ik dus met een pan die zwaar is aangebakken. Opgekookt met gewoon waspoeder en nadien met Biotex, maar nog altijd zit er een hoop zwarte rommel in. Uitschuren met een staalwolsponsje zou een idee zijn, maar om duistere redenen kan ik die dingen niet meer vinden in de supermarkt. Zijn ze niet meer in de handel?

En weet iemand een gouden tip bij gebrek aan staalwolsponsjes? Want die pan is verder prima en bovendien onderdeel van een set dus die wil ik niet kwijt, maar ik word ook niet blij van het vooruitzicht om nog maandenlang kleine zwarte viezeltjes in mijn eten te vinden. Want dat zal wel gebeuren: met boenen krijg ik het niet weg, maar als ik er wat in kook komt er natuurlijk iedere keer toch wat van die rotzooi los, zal je altijd zien...

Groeten,

Temet


Marie

Marie

02-04-2015 om 22:40

Blokker of Action

Volgens mij kun je nog steeds staalwol bij de Blokker of Action (en misschien Wibra?) kopen.
Soms heeft de Aldi ze ook.

Angela67

Angela67

02-04-2015 om 22:40

soda

da's nog misschien wat anders dan met biotex, maar meer tips heb ik helaas ook niet . .
heb je al gegoogled op 'oma's tips' enzo?
gr Angela

Moni

Moni

02-04-2015 om 22:41

soda

Zacht opzetten met een flinke brok soda, tijdje laten sudderen. Tussendoor wat roeren met een pollepel helpt ook.
Dan zou al het aankoeksel los moeten komen. Desnoods nog een keer herhalen voor de laatste restjes.

Moni

Moni

02-04-2015 om 22:48

Grappig Marie

Ik ben Temet niet, maar als ik voor deze staalwol naar de wibra moet dan ben ik 6 km verder (heenreis), parkeergeld en veel werktijd kwijt. Dan is een tip van iets dat ik toch in de kast heb praktischer.

Juno

Juno

02-04-2015 om 23:03

Paar tips

De al eerder gegeven sodatip. Niet zoals ik ooit deed weer laten droog koken.
Bakpoeder en azijn. Gaat bruisen.
Dik insmeren met groene zeep, in plastic zak doen met een scheutje ammoniak. Nacht laten intrekken, buiten open maken. Niet uit eigen ervaring maar heb gehoord dat je hier ovenplaten en barbecues mee schoon krijgt.
Wondersponsje van de Action. Vier grijze sponsjes voor ik meen een euro. Goed voor alles.
Als dat niet meer helpt: Dasty. Daar krijg je zelfs je wieldoppen mee schoon.

Jasmijn

Jasmijn

02-04-2015 om 23:30

Met zout?

Laatst een tip gehoord over zout in de pan gooien en dan poetsen met een sponsje of keukenpapier, het zout fungeert als schuurmiddel. ( heb het zelf alleen nog maar een keer geprobeerd met een hapjespan) ( heel voorzichtig ) en dat ging.

Astrid

Astrid

03-04-2015 om 00:09

als Juno

Ik zet ovenplaten, grill van BBQ in een vuilniszak met een kopje amoniak er ingegoten dichtgebonden weg.
Bij het openmaken de volgende dag uitkijken voor de dampen.
Daarna zit het altijd zo los dat je met weinig moeite (en evt. wat groene zeep) de boel schoonmaakt.
Desnoods herhalen of langer laten staan.

Lusithania

Lusithania

03-04-2015 om 08:18

tips

Ik zou zelf in zo'n geval gaan voor de groene zeep en dan eerst erop smeren en dan lang laten staan. Vervolgens schoonmaken zover het kan en dan de pan met water opzetten zodat het los kan koken.

Vaatwastabletten

Ik laat een pan sudderen met een paar vaatwastabletten ipv soda. Zit blijkbaar iets in dat wat effectiever is dan soda alleen.

Mijntje

Mijntje

03-04-2015 om 10:48

soda

Ik doe altijd een flinke scheut soda met water in een aangebakte pan, dat even koken en de drap laat los. Ik las laatst dat je er ook driehoek zeep (onverdund) er dik op kan smeren, de pan in een afsluitbare plastic zak moet doen met een kommetje azijn en dit een nacht laten inwerken ook goed helpt.

angel3

angel3

03-04-2015 om 13:59

afwasblokje

Zachtjes laten priuttelen met een afwasblokje

Brianna F

Brianna F

03-04-2015 om 14:00

Ammonia

Ik zou dat proberen, werkt met bakplaten ook altijd super. Ik zet het wel in een dichtgeknoopte vuilniszak in de volle zon. (even zoeken)combinatie warmte en ammonia doen het 'm.

Ook ammonia.

We gooien na het BBQ'en altijd het rooster in een grote bak met deksel, ammonia erbij, en de volgende ochtend is het ding weer brandschoon.

Charis

Charis

03-04-2015 om 16:30

Soda

Ook goede ervaring met soda. Scheutje water met soda in de pan aan de kook brengen en zachtjes een uurtje laten pruttelen. Werkt onder meer voor zwaar door aangebrande rijst aangekoekte rijstpannen.

soda

Soda en water (wel genoeg he ) en dan op een zacht pitje laten sudderen, half uurtje of zo. Laten afkoelen en dan de bodem reinigen. Met een beetje geluk heb je aan een gewoon huishoudsponsje dan genoeg.

pannenspons

Bij AH: http://www.ah.nl/zoeken?rq=pannenspons
Werkt ook goed bij aangekoekte barbequeroosters.

Kinne

Kinne

07-04-2015 om 16:11

En ?

En Temet, is de pan al blinkend schoon?

Temet

Temet

07-04-2015 om 22:32 Topicstarter

niet echt

De stalen pannenspons van Action (niet het soort dat ik wilde, trouwens, ik zocht van die Brillosponsjes) heeft een beetje geholpen, en het opkoken met een vaatwastablet bracht serieuze vooruitgang, maar er zitten nog steeds allerlei zwarte dingetjes in. Maar ik ben het even een beetje zat, heb met Pasen eieren in die pan gekookt en toen kwamen er nog wat kleine viezeltjes los, vandaag pasta erin gekookt en alle zwarte troepjes bleven op hun plek. Misschien dat ik die ammoniak ook nog eens probeer, maar voorlopig laat ik het even zitten. Letterlijk.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

07-04-2015 om 22:38

Klinkt als dat je soda nodig hebt....

zie titel

Caesar

Caesar

07-04-2015 om 23:12

Nieuwe pan

Temet, ik weet niet hoe duur of fijn die pan was, maar je kan natuurlijk ook een nieuwe kopen. Er is denk ik wel een grens aan de hoeveelheid energie die je er nog in wilt stoppen.

Juno

Juno

07-04-2015 om 23:26

Geen pannenspons

Temet ik bedoel een grijs sponsje, ziet eruit als samengeperst grijs blokje. Met vier in een pak. En Dasty is de grootste bagger die je krijgen kan, daar krijg je echt alles mee schoon. Bij de Wibra.
Pannenspons vind ik ellende, soda is alleen leuk als het een beetje aangekoekt is dus ik zou voor het zware geschut gaan.

Monique D*

Monique D*

08-04-2015 om 15:47

Dirk van den Broek

Of bij Dirk een staalsponsje kopen. Probeer het eens daarmee.

Maar als het niet lukt kan je beter een nieuwe pan kopen. Dit kost je alleen maar energie.

Moederdag

Fijn kado voor moederdag; kwalitatief hoogwaardige pan met dikke bodem en glazen deksel.

Clowntje

Clowntje

08-04-2015 om 17:51

En een aankokende aerocino (melkopschuimer)?

Nu de huishoudelijke tips komen...

Hoe krijg ik aangekoekte melk in mijn aerocino schoon?
Dat kan niet met soda toch? Het is anti aanbak
Heb nu iedere keer melk dat een beetje blijft zitten, wordt natuurlijk steeds erger, totdat ik het weer los moet krabben met mijn nagels en daar wordt het ook niet beter van...

Charis

Charis

09-04-2015 om 10:56

Voor de Aerocino

gebruik ik altijd zo'n glazenborstel van Dille & Kamille. Beschadigt de anti-aanbaklaag niet. Je moet wel trouw na elke keer melk koken even met de borstel door het ding en goed naspoelen.

http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/501/a/909/glazenborstel

Temet

Temet

10-04-2015 om 17:39 Topicstarter

niks nieuwe pan

Ik wil geen nieuwe pan, want dit is er eentje van een set en die past zo mooi in zijn grote broer. Nee, ik leef wel verder met de resterende zwarte troepjes, of ik ga nog eens een keer een offensief beginnen met Dasty of weet ik wat. Als ik tijd en zin heb. Ergens in 2017.

Groeten,

Temet

Breng maar Temet.

Een heerlijke klus, breng de pan maar Temet, kan ik me erop uitleven.

Wikka

Wikka

11-04-2015 om 01:35

soda

Heb niet alles gelezen, misschien is het al genoemd.

Ernstig aangebakken pannen week ik altijd in met soda. Een wondermiddel. En erg goedkoop.
Flinke schep soda in de pan, water erbij, opwarmen, tijdje warm laten pruttelen, dan eventueel nog een nacht laten staan. Bij mij drijft dan het aangebakken spul gewoon los en is de pan zo schoon te maken. Nog even na-afwassen met afwasmiddel en klaar.
Zelfs de ergste zwart-aangebrande melkpannen kreeg ik zo makkelijk schoon.
Het geeft alleen een wat muffe lucht, zolang de verbrande pan met soda op het vuur staat.

Schuren e.d. zou ik niet doen, is niet goed voor de pan.

Lang in het water zetten is een probleem bij gietijzeren pannen (roest), maar ik vermoed dat het bij jou niet om zo'n pan gaat.

dejavu

dejavu

11-04-2015 om 11:29

lees even mee

Ik lees even mee, was vanochtend bezig met gebonden champignonsoep. Kind naar de wedstrijd, kind met vreselijke klit in lang haar dus even goed afgeleid. Heb nu zeker geen soep dit weekend en misschien geen pan meer. Erfenisje van oma, heel mooi ding. Een stomerset met ook bain marie inzet. Als de pan weg moet is de rest ook waardeloos.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.