Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

08-06-2016 om 20:46

OV(fiets) vraag

Morgenmiddag moet ik in het centrum van Utrecht zijn. Vanaf het station is het goed te fietsen. Meestal pak ik de bus maar ik wil graag morgen een OV-fiets nemen. Dit kan met de OVkaart van mijn werk. Ik heb alleen geen idee waar ik op Utrecht Centraal die OV fietsen vind. Het is zo'n groot en onoverzichtelijk station geworden nu ze aan het verbouwen zijn. Is er hier toevallig iemand die dit weet?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-06-2016 om 21:32

op verschillende plekken

Op verschillende plekken kun je OV-fietsen lenen. Afhankelijk van waar je naar toe moet, bepaal je welke fietsenstalling je kiest. Je kunt bijvoorbeeld bij het busstation naar beneden en aan de overkant van de weg zit een stalling.

Tango

Tango

09-06-2016 om 08:43

Bedankt!

Aan die kant moet ik inderdaad zijn. Normaal pak ik daar de bus. Het was me helemaal niet opgevallen dat daar een fietsenstalling zat Ik ga het vanmiddag uitproberen.

wel hopen dat ze er nog zijn

Ik had een jaar geleden dat ik bij de eerste stalling bot ving, en bijna bij de tweede ook met lege handen weg moest, maar gelukkig kwam net iemand zijn fiets inleveren. Als het mooi weer is, vinden veel mensen de OV-fiets een goed plan. En ik dacht niet dat je kon reserveren (maar misschien inmiddels wel).

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-06-2016 om 13:54

laatste fiets

Ja, ik heb ook wel eens net de laatste fiets mee gekregen. Of er was al geen OV-fiets meer. Maar bij Utrecht CS gaat het zo snel met halen en brengen van fietsen, dat je nooit lang hoeft te wachten tot er weer een fiets beschikbaar is. Fiets ze Tango!

Li

Li

09-06-2016 om 14:37

daarom heb ik nog niet zo'n abonnement. Als ik mijn reis plan, wil ik er op kunnen rekenen, tenzij er een goed alternatief voorhanden is (maar dan had ik dat meteen wel gedaan).

Ik gebruik al jarenlang de OV-fiets en heb het in al die tijd 2 keer meegemaakt dat er geen fiets beschikbaar was. Ik zorg dat ik de tijd heb om het ov te nemen (tram of bus), zodat ik een plan b heb als de fietsen op zijn, maar het is dus bijna nooit nodig. Ik vind het echt een ontzettend handig systeem. En ik geloof dat er nu gewerkt wordt aan een reserveringsmogelijkheid. Nu nog kinderzitjes en dan ben ik helemaal blij

Groeten,

Temet

Li

Li

09-06-2016 om 16:02

OK...

Da's inderdaad geen slechte score. Kinderzitjes heb ik niet meer nodig!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-06-2016 om 17:28

Ik zou mij daar echt geen zorgen over maken. Ik grijp nooit mis - en ik neem behoorlijk vaak de OV-fiets. Wel een paar keer gehad dat de laatste net weg was, maar dan werd ik vrijwel direct weer een fiets ingeleverd. In de meeste stallingen is een grote voorraad fietsen. Mijn man gebruikt minimaal 3x per week de OV-fiets, al jaren, en heeft ook nog nooit mis gegrepen (en 100% zekerheid heb je nooit in het leven. Ook treinen kunnen vertraging hebben, bussen kunnen uitvallen of je staat met de auto in de file - that's life).

Tango

Tango

09-06-2016 om 22:19

Geen probleem

De stalling zit inderdaad net achter de bushalte waar ik normaliter de bus pak. Er stonden nog fietsen genoeg. Het enige lastige vond ik het zadel lager zetten (ben niet zo groot) vooral omdat er zo'n groot kettingslot omheen zat. Maar na wat gerommel is dat ook gelukt. Was verder even zoeken hoe je i.v.m. de verbouwing rond het station in de binnenstad komt, maar uiteindelijk was ik een kwartier te vroeg op mijn bestemming Was een lekker fietstochtje.
Als ik had misgegrepen had ik zo nog de bus kunnen pakken, want die stopte vlakbij en rijdt vrij regelmatig.
Jammer dat het de laatste keer was dat ik op deze locatie moest zijn. Had het graag vaker willen doen. Beviel goed.

zadel

Ik ben nogal een slapjanus, dus ik test altijd meteen of ik dat handeltje van het zadel zelf kan bewegen, als ik dat niet voor elkaar krijg vraag ik de stallinghouder om hulp, die dan meestal met een flinke duw of mep de zaak weer in beweging krijgt. Waarna je dan zelf de boel kan instellen en handvast zetten, daarna krijg je m dan ook zelf weer los.

Ik vond fietsen rond het CS in Utrecht best eng trouwens, anders dan hier in Amsterdam nauwelijks toeristen die de snelheid eruit halen, allemaal mensen die precies leken te weten waar ze heen moesten en dat dan ook in een noodvaart deden. En daar zat ik dan tussen, zoekend naar de juiste weg .

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2016 om 10:40

Handeltje

De e-bike die wij tegenwoordig hebben (heerlijk) heeft een soort klem die je open moet drukken als je het zadel wilt verstellen. Ik heb nogal kracht in mijn handen, waardoor het mij wel lukt om hem los te krijgen, dat is mijn mazzel. Als ik naar de stad moet, zet ik het zadel ook altijd wat hoger, dus ideaal dat dat voor mij zo makkelijk te verstellen is.

Een tijd geleden alweer, waren we met de oudste dochter in een zorginstelling op een open dag. Toen hebben we onze knijpkracht gemeten en ik was daadwerkelijk royaal de sterkste. In mijn handen dan. De rest is minder.

Ik vind ov-fiets echt ideaal.

Tango

Tango

10-06-2016 om 22:19

Hendeltje

Het hendeltje op zich was het probleem niet. Het was meer het kettingslot dat om de zadelpen heen zat, waardoor ik niet goed bij het hendeltje kon. De stallinghouder zag me wel worstelen en kwam even helpen. Hij zette het zadel omlaag, maar wel scheef Buiten de stalling heb ik hem weer rechtgezet.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2016 om 01:30

Wel hendeltje

Ik zag handeltje staan, maar twijfelde zo over hendeltje, dat ik het maar op handeltje heb gehouden, haha.

Vogel

Vogel

11-06-2016 om 21:37

Hangt er van af..

... waar je een fiets mee wilt nemen. Op Rotterdam CS staan er altijd genoeg, op Amsterdam Zuid grijp ik vrijwel altijd mis.
Los daar van vind ik het een geweldig systeem. Heeft iemand al op het nieuwe model gereden? Daarbij schijnt het verstellen eenvoudiger te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.