Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

30-09-2013 om 11:23

Overzicht met besparingstips?

Ik lees (hier en op andere plekken) regelmatig over tips om te besparen/bezuinigen op allerlei vlakken (auto weg, temperatuur graad lager, boodschappen/eten etc. etc.).

Nu kan ik dat goed gebruiken.

Maar vraag me af: is er iemand die een mooi overzicht heeft met besparingstips (of een link naar een mooi overzicht), zodat ik ze niet overal vandaan moet halen om ze zelf tot een overzicht te maken.

Geen overzicht, wel een paar tips

Ga alleen boodschappen doen, kinderen zeuren makkelijk het geld uit je beurs.
Meld je aan voor nieuwsbrieven die kortingscoupons geven, Karwei, Gamma, Jumbo, Kruidvat etc.
Douche max 5 min. zet de kookwekker
Hou wanden van kinderkamers neutraal, doen ze zo 15 jaar met hetzelfde behang, leuk de kamers op met losse items.
Let op 1 + 1 gratis (heb je weer een cadeautje)
Geef een boek/ schaal, vaas o.i.d. uit je eigen kast als cadeau
Neem van huis etenswaar/drinken mee naar zwemles o.i.d.
Halveer je vlees consumptie, maak geen gehaktballen maar gehaktprut in jus.
Kook voor 2 dagen tegelijk. Bv. macaroni - en dan 2 dagen later macaroni ovenschotel met kaas.
Ga kringlopen met een boodschappen lijstje, doe geen impulsaankoop aldaar.
Koop alleen kleding in de uitverkoop.(b.v. Jensen laatste ronde - de 1/2 van 1/2 van 1/2 ven 1/2, leverde mij 2 broeken mt 176 voor de zoon op voor 3,50 per stuk)
Koop geen kant en klaar producten, zakjes zijn ook super duur.
Gebruik, als je een wasdroger hebt, deze allen in uiterste noodzaak
Hardlopen/ fietsen en wandelen is goedkoper dan elke andere sport en minstens zo gezond
Doe de shampo/doucheschuim in een drukpompje

Succes

en nog wat

Doe een "Nee" sticker op je deur, kom je ook niet in de verleiding dingen te gaan kopenwaar je normaal niet aan denkt
Ga met een volle maag boodschappen doen
Pin een vast bedrag en laat je pinpas thuis
Maak je iets met rode saus? Vermeerder met een blikje tomaten puree
Doe de TV uit als niemand kijkt
Doe aan lang termijn denken - koop een vriezer, als je die niet hebt
Leer de kinderen dat water lekker is
Ga elke week (zo mogelijk) een keertje bij je (schoon)ouders eten, zo welkom, goedkoop en gezellig
Knip de tube tandpasta door, zit nog zeker voor een week in
Koop geen speelgoed op batterijen
Printinkt op? Even GOED opmaken. De meeste printers printen dan nog met gemak 25 kleurplaten uit
Gsm verlengtijd, doe nog een extra jaartje met je oude en neem een sim only (ik betaal 3 euro pmd voor 250smsof250 belmin. verder internet via Wifi)
Als je kaarten stuurt, doe dit dan per mail
Ruil je games, spellen en DVD's met je vrienden, zo heb je beide dubbel plezier
Heb je een afwas machine, leer de familie hun kopje afspoelen en gebruik de hele dag dezelfde, ook een vergiet hoef je vaak alleen af te drogen.
Knijp even in de wc rol, dan rolt hij niet zo makkelijk
Zorg voor een hoeveelheid kruiden, dan kan je zonder die zakjes, heb daarbij bloem,melk en margarine in huis
Je kunt best meerdere keren koffie zetten met 1 zakje, gooi het volgende schepje er gewoon bovenop
Gebruik de achterkant van een mislukte print voor teken/notitie papier
Lees je veel, kringloopboeken kosten gem. 50 cent of wordt lid van de bieb
Hergebruik eierdoosjes als de kinderen willen verven, kan gelijk weg, geen water/schoonmaakkosten
Ga weer over op waspoeder
Hergebruik de groenten zakken uit de supermarkt in de pedaalemmers, doe er geen plakbandsluiting op maar een los knoopje
Doe zelf het beleg op het brood van de kinderen, dat scheelt minstens de helft

Zet een spaarpot neer en betaal aan jezelf je verdienste uit

ga nog wel even door

Lange termijn denken -Ben je aan een nieuwe GSM toe, koopt een losse, €250 + abb €3 pmd + gratis wifi = €322(GSM abb al gauw €36 per mnd bij 2jr abb = €864)
Doe aan ZEN tijdens het autorijden, scheelt gauw 10km per tank
Koop of beter nog leen een tondeuze voor de zoons, scheelt heel wat kapperskosten
Plant de meest gangbare kruiden in je tuin, peterselie, selderij, bieslook, winterbasilicum e.d.(de gewone basilicum gaat naar de slakken)
leg een stapel gastendoekjes op je nachtkastje, scheelt bergen keukenrol
Gebruik opzetstekkers met aan/uit knop naar contactdozen of zulke contactdozen
Schakel printer/ scanner enz. alleen in wanneer nodig
Als je rookt, rook alleen thuis, verlaag jezelf niet tot zo'n kleumroker op een stoepie, je rookt minder en het went heel snel
Koop groots in als gebruikersartikelen die je vaak koopt, zoals harde pasta/ potten en blikken enz, in de aanbieding zijn
Doe een trui aan i.p.v. de CV, pas onder de 17,5 aanzetten.

Dalarna

Dalarna

01-10-2013 om 07:18

Jasam

Koop een tweedehands smartphone voor 40 euro!

expirimenteer

expirimenteer met restjes die je van gisteren en eergisteren over hebt. Pannekoeken die over zijn kan je best als 'wrap' gebruiken, een snitschzel is ook lekker in kleine stukjes in b.v. nassi of maceroni. Overgebleven aardappels bak je op of doe je in een aardappelsoep, idem dito met bonen.
Koop geen kant en klaar producten. Dat scheelt écht enorm. Koop basisingerdienten groot in, gedroogd of in pot. In de aanbeiding het liefste. Koop altijd gemengde groenten in verpakking (b.v. soepgroenten of nassi/bami groenten) in de grootste zak. En vries in wat je niet nodig hebt.
Neem met regelmaat een andere provider, een andere leverancier voor gas, licht en water. Zeg de krant op en neem een zaterdagabbonement of neem tijdelijke aanbiedingen die vanzelf ophouden.
Zeg je hulp op en doe het zelf. Koop geen bloemen meer, maar een leuke bloeiende plant. Investeer in wat schoensmeer en bekijk je oude schoenen (hakken!) eens....of die nog meekunnen. Of verf ze!
groeten albana

ow en kado's

Houd kado's die je eigenlijk niet echt nodig hebt appart.B.v. huisfrutsels die je toch al genoeg hebt. Zet ze in een dichte kast, schrijf de gever z'n naam erop (op pakpapier b.v.) en geef ze later aan iemand anders waar de gever écht niet komt.
groeten albana

ook besparingen

Ik gebruik 1 theezakje voor de hele dag.
Nadat ik (onterecht) dacht dat mijn waterrekening veel te hoog opgelopen was -ik had niet goed de meter afgelezen- ben ik weer in 'teiltjes' gaan afwassen. 1 teiltje met sop en een heet teiltje om na te spoelen. Dat blijf ik wel doen. Het bevalt eigenlijk wel. Na de afwas even in het laatste spoelwater met het dweiltje nog wat poetsen en het gaat eigenlijk heel snel. En je gebruikt minder water dan met de afwasmachine of een lopende kraan.
Met die teiltjes weekt het ook beter.

ik hou niet zo van tips die

zeggen: ga bij je schoonmoeder eten of neem gratis zakjes ketchup mee uit een restaurant. Dan bezuinig je dus door iemand anders op kosten te jagen. Dat vind ik niet netjes.

Dalarna

Dalarna

01-10-2013 om 18:18

tja

Als ik naar 'Dubbeltje op zijn kant' kijk, vanavond weer, valt het me op dat ze er altijd al ALLES aan gedaan hebben maar vervolgens worden er abonnementen op gezegd, wordt er goedkoper boodschappen gedaan en wordt er voor het eerst begonnen met een kasboek! Een kasboek is er niet alleen voor het inzicht, kijken waar het geld naar toe gaat, maar ook voor de uitgaven. Je denkt nog een keertje extra na als je in de Xenos staat en iets wil gaan kopen als je thuis dat ook meteen moet noteren!

Suze

Suze

01-10-2013 om 22:14

Dank zover en Helena en nog een tip

iedereen, m.n. Jasam, voor alle tips. Geweldig! Wat een creativiteit.

En ja, Dalarna, uitgaven noteren is volgens mij een hele goede!

Helena: je moet natuurlijk alleen zo vaak bij je (schoon)ouders gaan eten als je weet dat zij dat ook op prijs stellen. En die (schoon)ouders zijn er vast genoeg! En hoeft ook niet wekelijks. Ze moeten trouwens wel in de buurt wonen, anders is de benzine duurder dan je met eten bespaart .

Ik heb trouwens zelf ook nog eentje bedacht die er volgens mij nog niet tussenstaat: meer diepvriesgroenten kopen!

Ik hoorde nl. dat qua gezondheid verse groenten bovenaan staan, en daarna diepvriesgroenten, nog boven kant en klare (zakjes) groenten. En diepvries is vaak veel goedkoper!

Dubbeltje op zijn kant

Noem me cynisch, wantrouwig, argwanend

Als je echt helemaal niets meer kunt bezuinigen, Darlana, dan kom je beslist niet in dat programma terecht.

Daar willen ze heel graag, Ohhh's en Aaah's, dat trekt kijkcijfers.
En ze zijn er tenslotte om die arme stakkers te helpen, toch?
Dan moet er ook geholpen kunnen worden.

Dank je Suze

voor het compliment

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2013 om 01:06

Dubbeltje op zijn kant

Ik denk dat dit programma vooral bedoeld is om te laten zien dat je succes kunt boeken door eens door je uitgaven en uitgavepatroon te spitten als het niet goed gaat met je financiën. En dat kan inderdaad alleen maar door situaties te tonen waar mensen met wat hulp het licht gaan zien en er een reële kans is dat die mensen uit de problemen zullen raken. Ik vraag me af en toe ook af hoe realistisch de gestelde doelen zijn. Vanavond moest het probleemstel 450 euro per maand aflossen. Dat is héél veel geld. En vooral de man leek me nou niet bepaald het type wat dat vol kan houden.

Rik

Rik

03-10-2013 om 13:33

besparend

Je kan besparen op energie,verlichting en watergebruik. Je hebt besparende lampen, kranen, douchekoppen. Vervang vooral gloeilampen voor led lampen, gloeilampen verbruiken veel!

goede boeken

Die mevrouw van Dubbeltje op zijn kant, is dat niet Mw Henselmans? Die heeft ook nogal wat -goed leesbare - boeken over dit onderwerp geschreven. Die vaak in de bibliotheek te leen zijn, want een echte bezuiniger gaat natuurlijk geen extra geld aan boeken uitgeven...

Groeten,

Temet

Marie

Marie

03-10-2013 om 16:38

gloeilampen

Even over het verbruik van gloeilampen. Ik heb zelf het idee dat spaarlampen veel minder lang meegaan dan de ouderwetse gloeilampen.
Daarnaast is het produceren van een spaarlamp duurder en zit er kwik in wat ook nog eens slecht is voor het milieu.

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 18:51

Temet

Nee dat is heel iemand anders: Annemarie van Gaal. Zij heeft overigens samen met die presentator ook een boek geschreven: http://www.bol.com/nl/p/een-dubbeltje-op-zijn-kant/9200000015345275/?Referrer=ADVNLGOT0020089200000015345275

Aha

Zat ik er volledig naast. Dat krijg je als je maar met een half oog kijkt terwijl je de was staat weg te vouwen en dan ondertussen nog zapt ook (ja, soms kan ik wel multitasken...)

groeten,

Temet

ilsepilse

ilsepilse

04-10-2013 om 11:48

boeken

op het werk hebben we een kast neergezet, iedereen die thuis leesboeken heeft die ze niet meer nodig hebben, zetten ze in de kast, er ligt een schrift bij , die heeft dit boek geleend en dan teruggebracht.
onze werkbieb zeg maar...

Anneke

Anneke

04-10-2013 om 16:52

Dubbeltje

Ik denk dat ze inderdaad gezinnen zoeken die aan meerdere criteria voldoen. Het zijn allemaal gezinnen die schulden hebben maar ook nog steeds iedere maand meer geld uitgeven dan er binnenkomt. Er moet echt wel ruimte zitten om flink te besparen. Want het spreekt natuurlijk veel meer aan dat je een grote schuld in een afzienbare tijd kunt wegspelen. Daarnaast valt het me altijd ook wel op dat het toch mensen zijn zoals jij en ik met een vergelijkbaar uitgavenpatroon. Want (en dat geldt echt niet voor iedereen) heel veel gezinnen zitten op een 'variabele kosten' van zo'n 100 - 1800 euro per maand. En daarvoor hoef je nog niet eens gekke dingen te doen.
Ik ben wel heel benieuwd of het de mensen echt lukt om het iedere week met die 100 euro te doen. Want in die ene week hoeven er geen schoenen, ondergoed, voetbalsokken, nieuwe broeken, verjaardagscadeautjes te worden gekocht en staat er nog wel iets in de (koel)kast. Maar iedere week? Daar neem ik wel mijn petje voor af. Ik weet dat hier meerdere mensen met heel weinig moeten of moesten rondkomen. Ik ben dan wel heel benieuwd hoe je dat doet. Boodschappen, okee, dat zou nog wel lukken (daar geef ik nu al 150 euro per week aan uit) maar dan dingen als ondergoed, schoenen, sportschoenen, cadeautjes, verjaardagsfeestje, kapotte fiets, eigen risico...

Anneke

Anneke

04-10-2013 om 17:05

Goed overzicht

Ik vind het overzicht van de consumentenbond wel goed. Juist ook omdat zij ook de nadruk leggen op de grote kostenposten zoals aanvraag toeslagen etc.

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/economische-crisis/

Bezuinigen op OV met treinkaartacties

Wanneer ik een dagje wil treinen met de kinderen kijk ik altijd op de site www.goedkooptreinkaartje.com. Alle huidige trein dagkaartacties van bijvoorbeeld HEMA en Blokker staan hierop vermeld. Bijvoorbeeld de HEMA treinkaartacties zijn ideaal om met je kinderen op stap te gaan. Reis ik voor € 17,- inclusief mijn twee kinderen van Leeuwarden naar Rotterdam! Trouwens mijn kinderen vinden reizen helemaal fantastisch. Op een zaterdag of een zondag zitten de treinen niet zo vol dan ga ik altijd met de trein op stap! Je hebt dan ook geen OV Chip nodig omdat deze treinkaartjes meestal geleverd worden in de vorm van een eenmalige weg-gooi-chipkaart of met een barcode. Dat laatste is een enorme besparing kan ik je zeggen!

Hortensia

Hortensia

17-08-2015 om 12:32

Jonkertje

Op dit moment bij AH dagkaarten (ook voor door de weeks) voor 17 euro. Die moet je wel scannen overigens. Maar je hebt ook wel eens aanbiedingen van goedkope kaartjes die je uit moet printen. Afgelopen weekend nog voor 11 euro gereisd op een kaartje dat je uit moet printen (seizoensaanbieding van de NS van afgelopen voorjaar; alleen in bepaalde weekends geldig ).

Gooi er 6 extra euro tegenaan en je kunt je fiets meenemen!

mijk

mijk

17-08-2015 om 12:37

Blogs

er zijn heel leuke nederlandse blog over besparen en consuminderen ook van mensen met schulden bijvoorbeeld.

http://spaarcentje.blogspot.nl/ heeft wel veel links naar tips en overzichten!

Extra motiverend omdat het van mensen komt die zelf echt zuinig leven... Niet van mensen die alleen betaald worden omdat anderen te leren!

Mijk

Coramora

Coramora

14-04-2017 om 09:36

Overzicht

Hier vond ik echt super veel leuke bespaartips:
https://voucheralarm.com/nl/bespaartips-waar-je-echt-wat-aan-hebt/

Gr Cora.

Vogel

Vogel

14-04-2017 om 13:09

Marieke Henselmans

Schreef een jaar of tien geleden veel over consuminderen. De kringloopwinkel heeft haar boeken vast nog wel. En de vrekkenpagina op internet bestaat nog zag ik.

Nog een handige site

Hoi,

op

(link verwijderd door forumbeheer)

staan ook veel goede tips die ik heb gebruikt

gr, Martijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.