Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Overwinteren van geraniums / hortensia's

De geraniums hebben hun klus geklaard en ik wil ze graag "overhouden". Ik heb een vorstvrije kelder, maar die is donker. Kan ik ze daar wegzetten ? Helemaal afknippen of misschien een plastic zak erom, dat herinner ik me nog van vroeger. Of beter op een koele slaapkamer met daglicht ?
En hortensia's, ik kan ze natuurlijk in de tuin zetten, maar vind ze zo mooi in potten staan, hoe geef ik de meeste kans om de winter door te komen, zodat ik er volgend jaar weer plezier van kan hebben ?
Het hele spul staat nu nog buiten, wel onder dak, dus uit de wind en droog :o)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

28-10-2012 om 15:56

Hee, dat wilde ik net vragen!

Met hortensia's die ik niks, die moeten zelf maar zien hoe ze de winter overleven en volgens mij kunnen ze dat best.

Maar geraniums, dat is een ander verhaal. Ik heb er nu vijf korter geknipt en op de boekenkast in onze slaapkamer gezet. Er hangt nog één hele mooie grote in een hanging basket buiten, schitterend, maar als ik hem niet red vriest-ie eerdaags kapot. Ik denk dat ik hem in zijn geheel aan een schroefhaakje onderaan de zoldertrap hang. Plastic om de mand heen. Afknippen vind ik zo jammer.

In de schuur heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dan vergeet ik ze en met helemaal geen water wordt het niet echt wat. Is ook erg donker.

Ben benieuwd naar goeie tips van de groenevingers onder ons!

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2012 om 17:46

tonny

tonny

28-10-2012 om 19:10

Dus zo - bedankt!

Planten die zonder potten in de volle grond gestaan hebben zijn het bewaren niet waard, ze zijn veel te lang en te slap geworden. Opruimen is het allerbeste.

De planten die in potten hebben gestaan of in potten in de volle grond, halen wij begin oktober naar binnen en snijden met een scherp mes de over gegroeide wortels weg (onderaan de pot) en doen hetzelfde met de bladeren.

Alle oude bladeren gaan er af. Is het weer nog niet te koud dan laten wij de geraniums nog een paar dagen in het zonnetje buiten staan. De talrijke wonden genezen daar eerder dan binnen.

Aangezien de verdamping door het wegnemen van de bladeren veel minder is geworden en het in oktober niet hard droogt, krijgen de planten maar weinig water.

Voordat de potten naar binnen gaan, worden de potten eerst goed schoongemaakt en oude bloeiwijzen weggesneden. Zet de potten in een koude kas of in een koele, droge kamer, maar in ieder geval met veel licht.
De vochtige kelder is een slechte plaats.
Gedurende de wintermaanden hebben de geraniums bijna geen water nodig en zien wij ze liever droog dan nat. In geen geval mag u ze nooit over de bladeren besproeien, dat geeft dadelijk aanleiding tot rotten.

Het mes mag alleen gebruikt worden voor het verwijderen van zieke scheuten.

In het voorjaar geeft u de planten iets meer water. Zet ze lekker in de zon, maar pas op voor nachtvorst

Bron: Het overhouden van geraniums zoals grootmoeder het altijd deed | Huis, tuin en wonen | Tuin

tonny

tonny

28-10-2012 om 19:13

En dan?

'Voordat de potten naar binnen gaan, worden de potten eerst goed schoongemaakt en oude bloeiwijzen weggesneden. Zet de potten in een koude kas of in een koele, droge kamer, maar in ieder geval met veel licht.'

Wat bedoelen ze met 'oude bloeiwijzen'?

Een koude kas heb ik niet. Als koele, droge kamer zou de slaapkamer kunnen dienen.
Veel licht - ze bedoelen dus voor het raam?
Dan gaat mijn feestelijke geranium het niet redden onder de zoldertrap. He, kon ik maar een handig haakje in het plafond maken, maar zo technisch zijn we hier thuis niet.

tonny

tonny

28-10-2012 om 19:14

Ook nog:

'Het mes mag alleen gebruikt worden voor het verwijderen van zieke scheuten.'

Wanneer is een scheut ziek? En waarom mag je alleen daarvoor het mes gebruiken? Waarom geen schaar (domme vraag misschien).

Jullie zien het wel, mijn vingers zijn verre van groen!

Shonagh

Shonagh

28-10-2012 om 20:29 Topicstarter

Die link had ik ook al gevonden, maar ook ik vond het wat vaag.
Oude bloeiwijzen zijn toch gewoon uitgebloeide bloemen ?!

Iemand nog ervaring met plastic zakken om de planten, zoals wijlen mijn moeder het deed ?

tonny

tonny

29-10-2012 om 08:43

Plastic zakken

herinner ik me ook wel van vroeger bij mijn moeder. Die planten stonden in een nauwelijks gebruikte achterkamer.

Ik ga mijn geraniums op de slaapkamer echt niet van plastic zakken voorzien, geen gezicht - en een nauwelijks gebruikte kamer hebben we hier niet.
Die zakken, dat was vast tegen uitdrogen, toch?

Shonagh

Shonagh

29-10-2012 om 11:05 Topicstarter

Tonny

Maar zoveel water hebben ze nog niet nodig op een koude slaapkamer ? Misschien wel leuk wat groen in de logeer/strijkkamer :o) Maar als ik ze naar binnen haal moeten er wel even fatsoenlijke potten om.
De hortensia's laat ik dan maar buiten, onder het afdakje. Daar hebben ook jaren de agapantussen het overleefd.

tonny

tonny

29-10-2012 om 11:56

Gemis aan vensterbanken

de slaapkamers hebben geen van alle fatsoenlijke vensterbanken. Alleen maar een smal randje. Dus daar kan ik geen enkele overwinteraar kwijt.

Nette potten heb ik al.
Maar om nou ook nog een klusjesman te zoeken die vensterbanken komt maken - dat is wel erg veel inzet voor een stuk of zeven overwinterende planten

Petr@

Petr@

29-10-2012 om 18:13

En olijfboompje?

Verleden jaar buiten laten staan en dood gegaan. Nu dus toch maar naar binnen, maar waar? In de vrij donkere garage of op een koude slaapkamer?

Shonagh

Shonagh

30-10-2012 om 10:44 Topicstarter

Petr@

Inmiddels ben ik er achter, dat de meeste planten wel graag in het licht staan, dus koude slaapkamer.

Petr@

Petr@

30-10-2012 om 20:17

Shonagh

Thnx, boompje staat nu op de slaapkamer!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.