Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ayanna

Ayanna

28-08-2011 om 13:15

Overstroming

Afgelopen vrijdagmiddag was het noodweer in Noord-Limburg. Zoontje was net uit school en we zaten samen op de bank met een broodje. Ineens hoorde ik de afvoer in de keuken borrelen. Dat gebeurt wel vaker, als er zo giga veel regen valt en de putjes kunnen het even niet aan. Niet lang daarna horen we een vreemd geluid vanuit de keuken wat we niet kunnen plaatsen. Ik ga kijken....
Lang verhaal kort: mijn beide spoelbakken waren volgelopen met vies, zwart en stinkend rioolwater. Het aanrecht was al helemaal overstroomd en als een soort van Niagara Falls, stroomde er liters stinkwater mijn keuken en inmiddels ook de woonkamer in...... We hebben een open keuken en we hebben overal parket liggen.....kunnen jullie je er iets bij voorstellen?
Nu ben ik nomraal een vrij doortastend iemand, maar ik was nu helemaal in paniek! Waar moet ik beginnen??? De handdoeken die ik neergooide waren een druppel op de gloeiende plaat en met mijn dweil en mijn emmertje bereikte ik ook niks. Door het noodweer met kind naar de buurvrouw gerend, kind daar gelaten en samen met buuv en dweilen en emmers aan de slag. Tweede buurvrouw te hulp geschoten en ik kon alleen maar huilen en proberen te redden wat er nog te redden viel.
Na een paar uur alles zo goed en zo kwaad droog gekregen en schoon gemaakt. En ja, de verzekering dekt alles, maar......F.CK!!!! Wat een ellende. Ons parket is alleen nog begaanbaar met langlaufstokken, het is hier net Berg en Dal. De keukenkastjes hangen scheef en stinken....stinken!
En ik ben bekaf....heb vrijdagmiddag puur op adrenaline gelopen, daarna nog een late dienst gedraaid. Gisteren amper geslapen, 's ochtends druk met wassen van dweilen en handdoeken enz. daarna weer een late dienst en straks weer een late dienst. IK BEN MOE.....
En als de dood dat dit nog een keer kan gebeuren....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach ayanna

Wat een ellende! Gelukkig krijg je alles terug van de verzekering, maar je bent er toch weer een hoop tijd en werk aan kwijt. Bah.

Misschien kan je korfpluggen nemen in je gootsteen, die kan je dan dichtdrukken als het water hoog staat, dan gaat het niet maar door en door.

Sterkte met opruimen en herstellen!

skik

Wilma

Wilma

28-08-2011 om 16:11

Ah báh!

Dat is zulk goor water en alle troep en zooi die daarvan komt. Bah, wat zul je balen zeg, bah. Kan me zo voorstellen dat je nu moe bent !!

Kun je niet een noodvoorziening maken trouwens, niet een tijdelijk iets, maar iets wat je zou kunnen maken voor als er noodweer komt bedoel ik. Misschien eens laten bekijken ?

Sterkte in elk geval. Hier in 't zuiden was 't ook wel heftig, de straten waren best wel behoorlijk vol, maar niet écht noodweer zoals bij jou.

Ayanna

Ayanna

28-08-2011 om 17:57

Gemeente

Dank voor jullie steun, heb even die 'arm' om me heen nodig...
Ik ben diezelfde middag nog met mijn betraande kop en doorweekte spijkerbroek bij de gemeente binnen gestapt en heb drie vragen gesteld: Hoe heeft dit kunnen gebeuren, waarom alleen bij ons en niet bij de buren (we wonen niet op een hoek maar zitten gewoon tussen buren in) en welke garantie hebben we dat dit niet nog eens kan gebeuren. Ik zou vrijdag nog gebeld worden, maar nee dus. Ik hang dus morgenochtend meteen in de telefoon. Ben nu echt als de dood voor herhaling....

Ayanna

Ayanna

28-08-2011 om 18:19

Vwb tips

Tips ter voorkoming en dergelijke zijn van harte welkom. Zolang we de oorzaak niet echt weten, kunnen we ook geen voorzorgsmaatregelen nemen, maar dan heb ik wel alvast een idee van wat er eventueel mogelijk is.
Eeeeh Skik...wat zijn korfpluggen???

Monet

Monet

28-08-2011 om 19:55

O neee

Wat een drama!!!! zoiets wil je echt niet meemaken
Sterkte met alle na-ellende!

Korfplug

Als je geen korfplug hebt in je gootsteen dan heb je zo'n zeefje voor het afvoergat en apart een rubberen stop. Een korfplug is een combi daarvan. 'T is zo'n zeefje, maar als je die naar beneden drukt is je afvoer afgesloten. Dan kan je je gootsteen vol laten lopen met water, maar er kan dan ook niks vanuit je afvoer je gootsteen inlopen.

skik

Toke

Toke

28-08-2011 om 20:37

Borrelen?

och, wat een doffe ellende. Ik heb het met je te doen. Vergoed krijgen is fijn, maar alles moeten vervangen, brrrrr. Dat blijft een megaklus waar je niet op zit te wachten.
Wat me opvalt in je beschrijving: het borrelen van de afvoer als er veel regenwater is. Dat hoort niet. dat betekent dat er ergens lucht zit waar het niet hoort, of geen lucht waar het wel zou moeten. Er zou een verzakking kunnen zitten ergens, dan heb je dat effect ook. Dat verklaart dan ook waarom jij deze ellende hebt en je buren niet. Is je keukenafvoer het dichtst bij de afvoer naar buiten?
Laat maandag meteen een loodgieter komen die de afvoer kan gekijken met zo'n cameraatje. Geeft een hoop duidelijkheid ook mbt schade onder de grond.
Veel sterkte!

Vic

Vic

28-08-2011 om 22:48

Klinkt als

Ik heb het ook eens gehad, wat een drama al die zooi in huis. Bij ons werd het veroorzaakt door een verstopte standleiding (woonde in een flat). Ik kan me voorstellen dat als het riool minder goed doorstroomt, bij regen er zoveel water door moet dat wat niet past door jouw gootsteen naar buiten komt.
Ik sluit me aan bij Toke. Morgen een loodgieter bellen en die de afvoer laten nakijken. Sterkte verder, ik leef met je mee.

Merel

Merel

28-08-2011 om 23:08

Skik

Maar Skik, zo'n korfplug houdt toch geen oprukkend water tegen? Volgens mij als daar vanaf de onderkant door water tegenaan gedrukt wordt, schiet ie gewoon los vrees ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2011 om 23:13

Aaah wat zielig

voor jullie! Ik heb wel eens te maken gehad met een lekke waterbuis en de gevolgen daarvan voor het laminaat, maar dat was schoon water. Wat een drama voor jullie.
Gelúkkig dat de schade vergoed wordt. Als de vergoeding zo is dat je het kunt láten doen, zou ik daar voor kiezen. Dat scheelt toch weer.

Sterkte ermee.

Verzakking

Bij mijn vader is hetzelfde gebeurd....nog wel toen ie op vakantie was en wij op het huis moesten passen! En nooit bij stilgestaan bij zo'n hoosbui dat zoiets kon gebeuren....Dus ik ontdekte het de volgende dag pas! Wat een zooi!!!! En stinken! Ontiegelijk!
Ik moest jongste naar gym brengen net nadat ik het ontdekt had en begonnen was met dweilen en dacht laat ik dat maar doen, dan heb ik mijn handen vrij....Toen ik de week erop vertelde wat er gebeurd was, bleek dat alle ouders hadden opgemerkt dat wij zo 'stonken', hahaha.
Mijn vader heeft plavuizen dus de vloerschade viel mee, maar de muren hadden zo'n leuk bruin randje en zijn keukentafel+stoelen waren totaal verpest en de kast (net om de hoek keuken) kon ook niet meer gered worden.
Jaha de verzekering vergoed, maar je hebt er een hoop ellende van.
Nou ik ben wel een lekkere huizenoppasser, want vorig jaar was de stroom door blikseminslag uitgevallen bij mijn vader en dus zijn diepvries uit. Dat heb ik ook pas gemerkt toen het zeer begon te stinken (het vlees in de diepvries dus dat ontdooit was....)
Bij mijn vader bleek dat de rioolafvoer (op eigen terrein, dus voor eigen kosten) verzakt was....
Dus je moet écht je riool laten nakijken!
groeten albana

Ayanna

Ayanna

29-08-2011 om 10:22

Lekenvraag riool

Als ik lees dat rioolproblemen op eigen terrein de oorzaak zijn en dus voor eigen kosten, dan denk ik: maar IK heb dat riool toch niet aangelegd?? Dus in hoeverre ben ik dan aansprakelijk voor onderhoud of verzakkingen? Men kan toch niet verwachten dat je als doorsnee huisbezitter waakt over het riool? Ik zou niet eens weten hoe het loopt, het rioolstelsel.
Nu hebben we een paar maanden geleden al een ontstoppingsbedrijf in huis gehad, omdat het water in de afvoer van de keuken niet meer wegliep. Hij heeft de buizen toen met zo'n veer doorgeprikt, een nieuwe zwanenhals en een nieuwe afvoerbuis geinstalleerd. Dat was de eerste keer in 30 jaar (ik woon in mijn ouderlijk huis) dat we problemen hadden met de afvoer. Ik denk daar uiteraard nu aan terug, want zou daar dan een link in zitten met wat nu gebeurd is?
Aan de andere kant leg ik ook een link naar de overloop die begin dat jaar gebouwd is in onze straat. We hebben aan het einde van de straat een vijver en daar is een overloop gebouwd om overtollig water op te vangen cq. af te voeren. En eigenlijk sinds dat er is, hebben wij dus die verstopping gehad, last van borrelende afvoeren bij extreme regenval, water wat ineens helemaal verdwijnt in de wc bij stortbuien en nu dus deze overstroming. Maar ja, dat is aan het einde van de straat en niet pal naast onze deur, dus in hoeverre kan dat dan weer een oorzaak zijn?
Damn, krijg hier koppijn van!

Kosten riool

"Als ik lees dat rioolproblemen op eigen terrein de oorzaak zijn en dus voor eigen kosten, dan denk ik: maar IK heb dat riool toch niet aangelegd??"
Dat klopt, maar je hebt de muur of het dak van je huis ook niet zelf aangelegd. Toch moet je het op eigen kosten laten repareren als het stuk gaat.
Het riool, dat deel dat op je eigen grond ligt, is voor je eigen kosten. Tenzij, en dat is vooral mogelijk met een wat ouder huis, dat riool gedeeld wordt met andere huizen. Als dat zo is met de consequentie dat de buren mee moeten betalen, dan moet dat bijgeschreven zijn in het kadaster.
"Maar ja, dat is aan het einde van de straat en niet pal naast onze deur, dus in hoeverre kan dat dan weer een oorzaak zijn?"
Dat kan als dat aan jullie riool aansluit. En zeker als er een verzakking tussen zit. De overloop stort dan niet, maar hapt juist lucht waardoor het water elders naar boven komt.
Maar er zal toch eerst een expert moeten komen om dat allemaal uit te vogelen. Haal die erbij, stel vast waar het ongemak zit en bekijk dan wie dat moet betalen.
Heb je je inboedelverzekering ingeschakeld voor de schade aan je keuken? Zij kunnen je wellicht helpen met het uitzoeken van aansprakelijkheid.
Groet,
Miriam Lavell

Helaas

Als ik lees dat rioolproblemen op eigen terrein de oorzaak zijn en dus voor eigen kosten, dan denk ik: maar IK heb dat riool toch niet aangelegd??"

Nee dat klopt. Maar helaas 'werkt' grond en kan de instalateur niet eeuwig aansprakelijk blijven. Zit de fout in het gedeelte waar jij verantwoordelijk voor bent draai jij op voor de kosten. Is het gedeelte waar de gemeente verantwoordelijk voor is dan is de gemeente de pineut.
Onze overburen hadden vaak last van verstoppingen. Na de zoveelste maal toch maar eens uitgezocht waar dat van kwam. Gemeente had hun riool niet goed aangesloten... halve straat eruit....maar nu wel klaar. Dus niet te lang tobben erover. Bedrijf vragen en die het uit laten zoeken. Dan kan er wat aangedaan worden.... Dan hoef je niet wakker te liggen bij enorme hoosbuien. En ik vrees dat die stoppers niet werken. De kracht van het water is vele malen groter als dat zo'n stopje tegen kan houden. En bij zulke hoeveelheden zoekt water een plek op waar het heen kan en dat was helaas jouw gootsteen . Succes en sterkte met de zooi!

Ayanna

Ayanna

29-08-2011 om 14:28

Goh....

Net twee heren van de Gemeentewerken hier gehad en het probleem ligt waarschijnlijk bij ons, er zal toch iets verstopt zijn onder de grond. Ze gaan op zoek naar tekeningen van het riool. We gaan beginnen met het uitgraven van de regenpijp in de achtertuin. Volgens hen het meest aannemelijke en ook makkelijkste punt om te beginnen. Deze pijp zit namelijk het dichtst op de keuken maar ook op de bijkeuken waar de wasmachine staat. En dus ook de grootste kans op aangekoekte etensresten, vet en wasmiddeltroep. Als we de pijp vrij hebben liggen komen zij weer terug met een camera om te kijken.
Kosten van dit alles???? Niks.....service naar de burger toe. Ik dacht dat ik ter plekke flauwviel....
Mocht blijken dat het probleem daar niet zit, dan wordt het waarschijnlijk de carport open graven....en dan wordt het dus een ander verhaal. Maar laten we klein beginnen.
Tip van de heren: mocht er weer zo'n bui komen en het gaat mis, gat in de regenpijp slaan!

Guinevere

Guinevere

29-08-2011 om 21:03

Hier, tot onze stomme verbazing

Tot onze stomme verbazing vergoedde de verzekering het grootste gedeelte van de vervangingskosten van ons oude riool, dat verzakt was (joepie, strontkruipruimte). Buiten moest er ook nog gegraven en vervangen worden dus het was best veel werk en duur. Schijnt iets te maken te hebben met het voorkomen van verdere schade aan het verzekerde object, dus waardebehoud.
Wij hebben riool.nl ingehuurd, echt petje af voor de correcte afhandeling van deze heren.

Ayanna

Ayanna

30-08-2011 om 11:22

Kwin en expert

Riool.nl, ik onthoud hem even! Dank je.
Expert voor de verzekering komt pas 13 september, vandaag of morgen komt keukenboer om de kastjes te bekijken en ik heb de heren van Gemeentewerken weer gebeld, want man heeft vandaag een vrije dag dus de pijp ligt bloot.
Ik denk dat het nu tijd wordt om even rust te nemen.....vandaag 1 dag vrij, morgen werken en dan twee dagen vrij. Ik ga nu even de tijd nemen om alles een plek in mijn hoofd te geven en proberen me niet al te druk te maken over zaken die nog komen gaan....

Ayanna

Ayanna

30-08-2011 om 14:16

Update van het riool

Heren van Gemeentewerken zijn geweest en hebben met een camera gekeken maar geen verstopping geconstateerd. Wel zien ze nog behoorlijk wat aangekoekte troep. Theorie tot nu: door de kracht van het water is er waarschijnlijk zo'n brok losgeschoten, die is ergens vast komen te zitten waardoor het water niet meer weg kon en heeft het zich een weg naar buiten gezocht...onze gootsteen dus....
Het vervolg is nu: in de carport een klein stuk opengraven tot we op de rioolbuis stuiten. De heren komen terug, boren een gat in de buis en gaan nog een keer vanaf die kant met de camera erin en ze gaan sowieso de buis schoonspuiten. Verder inderdaad de tip om op de regenpijp een apart koppelstuk te plaatsen (bladscheider ofzo) maar daar krijgen we nog een tekening van met de juiste benaming.
En mag ik jullie er even aan herinneren dat dit alles, wat Gemeentewerken doet, kostenloos is.... Wordt hoog tijd dat ik mijn gemeente in het zonnetje ga zetten! Ze zeggen zelf: ach ja, wij hebben de apparatuur ervoor, als we kunnen helpen, dan helpen we. Stukje service naar de burger toe. Waarna er nog aan toe gevoegd werd dat het wel enorm scheelt hoe ze benaderd worden... Er zijn ook burgers bij die het allemaal zelf mogen oplossen.....

Ayanna

Dat is toch wel een geluk bij een ongeluk inderdaad, dat de gemeente zo meedenkt en meehelpt. Hopelijk lukt het zo om verdere overstromingen te voorkomen, anders zit je bij elke stevige bui met kromme tenen...

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2011 om 19:53

Ayanna

Nomineren voor de warme douche dus!)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2011 om 01:38

Geweldig

Het rioolgedeelte lijkt dus mee te vallen, ook doordat de gemeente kosteloos bijspringt. Ik kan me voorstellen dat je ze in het zonnetje wilt zetten. Wat dacht je van een héle grote aardbeienvlaai?

Ayanna

Ayanna

31-08-2011 om 10:03

Je blijft 'lachen' hier....

Nadat ik vrijdag liters stinkend rioolwater heb mogen opruimen, heeft net één van onze katten besloten om haar complete maaginhoud uit te kotsen op....de kokosmat in de gang. Altijd leuk, kleine brokjes kattekots uit de kokosmat te plukken. Lukt dus niet, de grote brokken geen probleem maar die kleine stukjes....grrrr. En het kan nog beter: ze heeft ook één van mijn schoenen vol gekotst! AAAAAAGGGGGGHHHHH!
Morgenochtend komt de keukenboer om te kijken, maar hij vertelde me net door de telefoon dat het waarschijnlijk het vervangen van de hele blok gaat worden, aangezien keuken al ruim 30 jaar oud is en het zo goed als onmogelijk is om twee passende kastjes te gaan vervangen. Geen idee wat verzekering daar van gaat zeggen.

Ayanna

Ayanna

31-08-2011 om 10:03

Kaaskopje

Goed idee van die vlaai! En jij weet natuurlijk, waar ik die ga kopen...

Lara

Lara

31-08-2011 om 12:24

Jeee

Oh arme Ayanna, je blijft maar in de viezigheid zitten dus, nu de kat weer.. een tip, gooi er eerst een complete keukenrol tegenaan om alle nattigheid uit de kokosmat te trekken, gewoon deppen dus, maar meestal ben je wel een hele rol kwijt voordat er niets meer uit komt, daarna laten drogen en de rest over een paar uur opzuigen met de stofzuiger.
Hier had onze kat IN de tv gekotst...hoe deed ze dat? Nou op de tv gaan staan (nog zo eentje met een toeter aan de achterkant) en dan door het rooster kotsen ;-( Tv knalde meteen uit. Maar ik heb het ding uit elkaar geschroefd en ben met wattenstaafjes aan de gang gegaan (het massieve gedeelte van de kots bleef nl. op de tv liggen en alleen het vocht kwam naar binnen, lekker verhaal he) maar na het schoonmaken en een dag wachten deed tv het weer!)

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2011 om 12:39

Fijn he katten ot

Ik wilde op een mooie ochtend even snel in mijn crocs schieten om even iets te pakken in de tuin, toch jammer dat er voor IN de croc een dooie muis lag. Echt heel knap hoe ze die erin gekregen hebben.

ishtar

ishtar

31-08-2011 om 14:27

Haha berber

dat dacht ik ook, toen onze kat doodging: Ik hoef er geen meer. Maar wat was het stil! (ondanks 3 zeer aanwezige kinderen). En wat was oudste ontroostbaar...
Inmiddels lopen er hier weer 3 exemplaren rond (waarvan 1 eigen kweek )

Lara

Lara

31-08-2011 om 14:47

't valt mee

Nou ja, wat betreft het kotsen, het valt mee. Ongeveer 1 tot 2 keer per jaar is het bal. Helaas kotst de poes nooit op het laminaat, ze zoekt altijd iets op waar het niet al te handig bij is, op de stoel of het kleed (of de tv dus)

Ayanna

Ayanna

01-09-2011 om 21:32

Kots en kokosmat

Jaja, die katten...hier ook ruimte zat om te kotsen, want overal parket, maar nee hoor: net op dat ene vloerkleed of matje in de bijkeuken of zoals nu effe lekker op de kokosmat.
Wat betreft de kokosmat...tsja...keukenrol had ik al geprobeerd alleen was ik zo slim om er mee te wrijven. Naast stukjes kattekots dus ook friemeltjes keukenrol in de mat. Heb het maar laten drogen en vandaag flink met de stofzuiger erover heen gegaan en het gaat enigszins met de mat. Ik ben hem echter beu en ben nu eigenlijk op zoek naar een alternatief daarvoor. Maar daarvoor open ik een nieuw draadje.
Keukenboer vandaag geweest en kastjes zijn niet meer leverbaar, dit formaat bestaat gewoon niet meer. Dus een offerte voor een compleet nieuwe keukenblok. Vraag me af of de verzekering daar in mee gaat.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.