Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Overal (teveel) spullen........grrrrr.....

Herkennen jullie dat? Overal, maar dan ook overal spullen, teveel spullen. In de kledingkasten, de keukenkastjes en laatjes, het bureau, de la in de eettafel en salontafel, de lectuurbak, de garage, de zolder, het berghok........overal!!!!
Ik wil opruimen maar ik kan niet opruimen, ik wil weggooien maar kan niet weggooien, ik wil weggeven maar kan niet weggeven.....gek wordt ik ervan! En het wordt alleen maar meer en meer, erger en erger...grrrrr!
Wie weet raad??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

besef is al een eerste stap.
waarom kun je niet weggooien?
waarom kun je niet weggeven?

dat lijkt me de volgende stap. besef waarom het niet kan/gaat.

misschien ook even die serie van rtl4 kijken: mijn leven in puin. dat gaat vast veel verder dan jouw situatie maar dan geeft je een beeld van hoe die mensen het aanpakken.

(en koop alvast vuilniszakken zodat je aan de slag kan als je eenmaal zo ver bent dat je het wel weg kunt/wil doen).

Petra Pakje

Petra Pakje

26-02-2012 om 21:07

Per kastje

Herkenbaar. De moed zakt me af en toe in de schoenen.
Wat helpt: niet alles tegelijk aanpakken. Kastje voor kastje, desnoods plank voor plank. Na een half jaar heb je je hele huis gehad. (en kun je weer van voren af aan beginnen))
Of jezelf op een andere manier beperken. Ik las ooit de tip: ga met een vuilniszak door je huis en zoek 27 dingen die je weggooit.
Het werkt! Omdat je na de 27e prul stopt, is het overzichtelijk. Dat kun je dus ook doen voor spul dat je weg wilt geven. Doe het in een doos en zet het uit het zicht. Elke dag/week een kastje of kamer.

rommy

rommy

26-02-2012 om 21:16

Organizer

herkenbaar, wij hebben ook altijd teveel spullen, we vinden ook allemaal veel leuk. Ik heb twee jaar terug een paar goede organizerboeken uit de bieb gehaald en deze ook echt ter harte genomen. Het is volgens mij belangrijk te begrijpen waarom je zoveel spullen hebt en wat je echt belangrijk vindt etc. Wij hebben voor een grote verbouwing toen echt alles uitgezocht en het is nu stukken beter en we hebben onze systemen ook beter op orde, dus het is ook beter bij te houden. inderdaad is heel belangrijk niet in een klap alles te willen opruimen, dat frustreert alleen maar.

Inpakken

Ik ben aan het inpakken voor onze verhuizing. Woensdag komt de verhuiswagen. Ik wordt ook helemaal gek van de verzamelde troep. Ik heb gelukkig al wel een hoop kunnen weggooien/geven. Klere die de kinderen te klein zijn. Kapotte kleren, babyspullen. Maar er blijft zoveel over! Wie heeft er nou bijvoorbeeld 8 (!) verhuisdozen met gezelschapsspelletjes nodig.
Ik heb dus niet echt tips, maar ik herken je
probleem volledig. De tip van een plankje/kastje
per keer aanpakken lijkt me goed. Dan blijft het behapbaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Herkenbaar - misschien kun je .....

stoppen met kopen?

Ik kan ook moeilijk wegdoen. Heb mezelf opgelegd dat er dan maar niets meer gekocht wordt. En het werkt! Huis wordt hier langzaam moeiteloos lekker ruim. Echte wensen schuiven door naar moederdag of verjaardag.

amk

amk

26-02-2012 om 23:33

1 er in = 2 eruit

dan ruimt het ook gelijk op.

Regien

Regien

27-02-2012 om 06:45 Topicstarter

Dank jullie wel!

Mmhh....er zitten een paar interessante tips bij!
Waarom kan ik niet weggooien en/of weggeven?
Organizerboek-> Rommy, welk boek vond jij het meest 'helpen'?
Kastje voor kastje, laatje voor laatje!
Iets er in iets er uit, niets meer kopen.....tja
Ons huis staat te koop......stel je nu toch eens voor dat we een koper krijgen Triple, zit ik in hetzelfde schuitje...hahha!

Limi

Limi

27-02-2012 om 07:32

Per plankje

Ik was een paar weken goed bezig door per plankje op te ruimen en weg te gooien. De klad is er weer in gekomen helaas na 3 plankjes. Een tijd geleden had ik ook dat ik per grijze-containerleging minstens 1 groter ding erin 'opruimde' (zoals lelijke vazen - we hadden er wel 10 en nooit meer dan 1 bos bloemen tegelijk). Dat moet ik ook weer invoeren. Ik ben alleen op teveel fronten tegelijk bezig, nu weer in de kledingkast, dus je ziet er weinig van. En ik heb wat babyspeelgoed op MP staan.

Geen probleem bij mij

ik kan makkelijk afstand doen van dingen en ik ben kritisch met wat er over de drempel heen komt. Ik wil een leefbaar 'leeg' huis zonder overal troep en dingen die bewaard moeten worden.

Veel wordt weg gegegeven, buren, vrienden, goed doel. Er wordt verkocht via marktplaats, kleding iig is hier nooit een probleem dat doe ik zsm wegm, idem speelgoed. Alles wat stuk is of verwassen gaat in de vuilnis.

Rafelkap

Rafelkap

27-02-2012 om 13:22

Tip

Mijn tip: geen organizersboek lezen. Je weet het zelf wel: overbodige dingen weg, dingen hun eigen plek geven, kast voor kast etc. De tijd die je kwijt bent aan het lezen van een boek kan je ook in het opruimen besteden.
Ik heb de laatste tijd een hoop overbodige dvd's en boeken op bol.com verkocht, dus opruimen levert hier ook nog wat op.
Je moet ook niet je hele huis in 1 x willen doen, het heeft tijd gehad om een rotzooi te worden dus kost het ook tijd om je van de rotzooi te ontdoen
gewoon beginnen, NU!
Ik ga nu mijn bureau opruimen.

Rafelkap

"Ik heb de laatste tijd een hoop overbodige dvd\'s en boeken op bol.com verkocht, dus opruimen levert hier ook nog wat op."

Even uit nieuwsgierigheid: wat levert dat dan op? Per boek of cd? En om wat voor boeken en cd's gaat het dan?

Ik heb voor mezelf het idee dat het sop de kool niet waard is, als ik boeken of cd's wegdoe kan ik ze net zogoed naar dekringloop brengen. Maar misschien zie ik dat wel helemaal fout...

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

27-02-2012 om 14:04

Temet

Je hebt natuurlijk wel porto- en bemiddelingskosten en jet moet langs het postkantoor, maar ik krijg de laatste maanden soms 4 euro (voor een dvd) tot 12 euro (voor een boek) binnen.
Naar de kringloop brengen kan altijd nog als het niet wordt verkocht.

Rommy

Rommy

27-02-2012 om 17:33

Regien, boeken

Ha Regien,

Ik vond het boek van Zamarra Ooms heel nuttig, en die van Els Jacobs. beiden hebben ook een site.

Bij mijn/ ons was het deels bewustwording. Niet gelijk iets kopen of aannemen maar er goed over nadenken. Heb ik zoiets niet al? Kan ik iets anders ervoor gebruiken?
Stuk voor stuk hebben we alles aangepakt, speelgoed, boeken, kleding, servies, administratie enz. Alles heroverwegen en herordenen.

We gaan ook minder naar de winkels merk ik.

Ik heb ook voor behoorlijke bedragen op MP verkocht, had echt een goedlopend winkeltje op een gegeven moment.

En nu is het inderdaad: iets nieuws erin,iets ouds eruit en bijhouden. Elke avond 15 minuten opruimen voor het slapengaan doet wonderen. Dat zijn van die simpele tips die echt kunnen werken als je ze eigen maakt.

Dineke69

Dineke69

29-02-2012 om 21:35

Eye-opener

Laatst in één van de puinruim programma's op tv, een dochter die met gefronste wenkbrauwen aan haar moeder vroeg:

Voel je je echt emotioneel verbonden met een lámp??

Tja..... maak er een mooie (digitale) foto van en doe gewoon weg, als je het niet gebruikt en het staat je in de weg!

caropiet

caropiet

05-03-2012 om 15:51

Flylady

Er stond ooit een artikel in de Trouw over 'flylady', een Amerikaans systeem voor 'sidetracked household executives'. Daar komt ook die 27 dingen weggooi actie vandaan die ik hierboven las. Ze heeft een website (je zou hem zo moeten kunnen googlen) en ze heeft veel leuke en handige tips. En veel sentimentele, amerikaanse onzin, maar daar kun je overheen lezen.

Een van haar basis opruim regels: Wordt je er blij van? Zo nee: gooi het weg of geef het weg. En daar ging mijn elektrische flosmachine

Hulp

Heb je niet een nuchtere, hands-on vriend of vriendin die eens kan helpen? Als ik om de hoek zou wonen, kwam ik zo helpen, lijkt me geweldig
Samen erdoorheen en een plan maken. Eordt het meteen concreet en je hebt een stok achter de deur!

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.