Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Overal stroomschokjes van krijgen

Heeft iemand tips tegen statisch geladen zijn. Ik krijg echt overal een schokje van de laatste tijd. Soms een kleine maar soms ook echt een pijnlijke hardere stroomstoot. Vooral deurklinken en electrische apparaten geven een flinke schok. Ik denk dat t ook een deel aan de stoffen bank ligt die we sinds een jaar hebben maar waarom is het nu dan ineens zo erg?
Weet iemand dit?

Pooh bear

Pooh bear

20-04-2017 om 21:27

Hier ook

Geen idee maar ik heb er sinds een week of zo ookineens last van. Heel
Irritant.

Schoenen

Heb je schoenen aan met rubberen zolen? Of een bank/stoel met synthetische bekleding? Daar kreeg ik t van. Bank ging weg en toen nooit meer gehad.

Half a twin

Half a twin

20-04-2017 om 21:52

Heeft iets te maken met luchtvochtigheid

In de laatste week heb ik er ook steeds last van. Kreeg net nog een enorme optater van de vaatwasser. Ik heb er meer last van als het droog is in huis, met een beetje wrijving staat mijn haar zo overeind. Tips om er af te komen heb ik weinig, voor mij werkt het om iets meer vocht in huis te hebben.

Tango

Tango

20-04-2017 om 22:17

Haha, hier ook

Herkenbaar zeg! Hier ook een nieuwe bank die naar mijn idee behoorlijk statisch is. Maar de vorige was dat ook. Alleen hadden we er toen vooral in de winter last van en nu met deze nog steeds. Verder heb ik het ook altijd als ik uit de auto stap. Ik doe al automatisch het portier dicht met mijn mouw over mijn hand.

Bij mij

Heeft het altijd iets te maken met bepaalde schoenen. Op crocs ben ik zo statisch als het kan
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2017 om 00:51

Ook gevoelig voor

maar wat ik ook heb, is als ik een stekker uit de muur trek, ik daar áltijd een venijnig schokje uit krijg, zelfs als ik hem al even heb laten ontladen en ik denk dat het veilig is. Tegenwoordig loop ik met de stekker voor me uit naar de eettafel, daar leg ik het een poosje neer en dan durf ik een apparaat weer in zijn doos te doen. Het elektrische mes is zo'n onding en bij de koffiemolen heb ik het ook al gemerkt.

Ik heb het vooral in de Aldi....

Heel gek. Maar daar kan ik op sommige dagen niet normaal boodschappen doen. Het wagentje, de rekken, vooral ook de boodschappenband. En alleen daar, niet in andere supermarkten.

Knutselkei

Knutselkei

21-04-2017 om 07:31 Topicstarter

Stekkers ook ja!

Soms zie ik gewoon een soort vlammetje en zeer dat t doet! Ik zie wel verband tussen de "nieuwe" bank, maar die staat er al wel een jaar en t lijkt steeds erger te worden. De hond wordt gewoon bang van me als ik opsta want dan kwispelt ze tegen mn been of ik wil dr aaien op dr kop en krijgt ze me toch ern schok dat ze achteruit deinst....

Knutselkei

Knutselkei

21-04-2017 om 07:33 Topicstarter

En de auto

Ik durf zelfs niet met mn mouw over mn hand,wat ik dus wel bij alle deurklinken nu in huis doe. Maar bij de auto probeer ik m zoveel mogelijk met t raam dicht te duwen. Ik heb dan al een schok tegen mn kuit gehad met uitstappen en nog krijg ik er een,wel zachtere,via de klink.

Lianne

Lianne

21-04-2017 om 09:20

Jaaa

Ja, dat herken ik. Ik heb dat momenteel ook weer heel erg. Ik durf sommige dingen niet eens aan te raken en soms zie je echt een knettervonkje. Iemand heeft mij ooit verteld dat dat kan komen door droge lucht.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2017 om 09:36

Lilian

Arme hond!

Charis

Charis

21-04-2017 om 10:04

Schoenen

Ik had het laatst ook extreem erg toen ik een keer bij Aldi boodschappen deed! Misschien iets met de vloer daar? De boodschappenkarretjes zijn ook niet geaard daar.

Zelf kies ik bij AH expres altijd de boodschappenkarretjes met zo'n zwart afleidertje onderaan. Anders krijg ik bij het afrekenen met de zelfscanner op het display een enorme optater. Bij koud vriesweer is het 't ergst, maar ik heb er nu ook last van.

De oorzaak zijn mijn schoenen met synthetische zolen. Die beletten dat je lichaam zijn statische elektriciteit kwijt kan. Met leren zolen of op sokken heb ik nergens last van.

Knutselkei

Knutselkei

21-04-2017 om 10:14 Topicstarter

ja he kaaskopje

ik ben me er nu meer van bewust. Let er meer op dat ik dr niet meteen aan haal maar dan komt ze zelf en ze moet daarna heel hard kwispelen dus volgens mij vindt t ook maar gek
Dit is wel de reden waarom ik zelden aan katten kom. Ik heb t daarbij nog veel erger. Die vacht knettert gewoon onder mn handen. Dat vinden ze even prettig maar daarna komt de schok... ai...
Shirtjes met zo'n soort blouseachtige voorkant plakken op dit moment ook gewoon vast aan mn lijf. Katoen gaat t beste. Zolen zijn niet anders dan anders want geen andere schoenen gekocht. Wel andere spijkerachtige broeken met redelijk veel stretch, zou t daaraan kunnen liggen. Ik sproei ondertussen wel water door de kamer.

het weer

Wij hebben het hier niet zo erg, maar het heeft inderdaad deels te maken met luchtvochtigheid, en die is de afgelopen ruime week vziw nogal laag geweest. Wat ik met name merk omdat mijn handen zo droog zijn en ik regelmatig handcreme moet smeren.

Het wordt weer regenachtiger, ik ben benieuwd wie hier in dit draadje merkt dat de problemen de komende dagen afnemen.

Groeten,

Temet

Natuurkunde

T is gewoon natuurkunde dames....

Droge lucht geleidt veel slechter dan vochtige, dus het is logisch dat je bij een lage luchtvochtigheid gemakkelijker 'geladen' blijft. Als de licht vochtiger is lost t probleem zich meestal wel,op zonder dat je het merkt..

Je wordt meestal geladen door wrijvingsachtiche bewegingen. Idd bv schuiven op een bank. Poes aaien.bharen kammen. Trampoline springen. Goed isolerende schoenzolen ( rubber!!) zorgen er ook voor dat de lading niet gemakkelijk 'weg' kan richting aarde. Hoe vaker je iets geleidende aanraakt hoe minder de lading zich opbouwt. Dus dat kan helpen. Haar of kam een beetje nat maken bij kammen lost alle problemen op. Andere schoenen of sokken idem. Als je t in een winkel hebt ( wat ligt er bij de aldi op de vloer? Hebben ze andersoortige karretjes qua wielen?) kun je het best zo vask mogelijk even iets of iemand aanraken. Hele kleine ontladingen voel je niet of amper...

Ingrid

Half a twin

Half a twin

21-04-2017 om 22:14

Goed uitgelegd Ingrid

Natuurkunde is niet echt mijn ding, zo goed kon ik het niet uitleggen masr wist het wel.

klopt IngridT

Ik heb het op één werkplek. Daar moet ik nogals vaak de deur in uit, de deur wrijft over de vloerbedekking, ik krijg altijd een schok. Raak dan eerst de deur aan, dan de klink.

zo weinig mogelijk opbouwen, zo geleidelijk mogelijk afvoeren

Ik heb er ook een tijd veel last van gehad, en de oplossing ligt soms in een klein hoekje: elke keer als ik mijn auto verliet, kreeg ik een gemene schok. Na een bandenwissel was het probleem van de baan... Niet dat ik het daarvoor deed, maar die prettige bijkomstigheid kon ik toch wel waarderen.

Ik werk in de kunststoffenindustrie, waar statische elektriciteit een groot probleem is. Bij ons in de fabriek is letterlijk alles geaard: tot en met de transportbanden, paletten en de andere gebruikte verpakkingen.

Zo'n vervelende schok doet zich voor als de opgebouwde elektrische lading, plotseling afgevoerd wordt naar (pseudo-)aarde, zoals hierboven al aangegeven. Het komt er dus op aan, ervoor te zorgen dat lading zich zo weinig mogelijk kan opbouwen en, als ze opgebouwd wordt, ze zo geleidelijk mogelijk afgevoerd wordt.

In feite gedraagt zo'n menselijk/dierlijk lichaam zich als een condensator: de lading wordt geleidelijk aan opgebouwd tot de condensator (zo goed als-) "vol" is. Als hij kortgesloten wordt of aan "massa" (+/- = "aarde") gelegd wordt, wordt de lading eensklaps afgevoerd, tot enkel een restlading op laag niveau overblijft en het opladen opnieuw begint. In de elektronica wordt, als de mogelijkheid van aanraken bestaat, parallel aan de condensator vaak een weerstand gekoppeld. Die zorgt ervoor, dat eens de voedingsbron weggenomen, de condensator zich, via de weerstand, ontlaadt. Als dat niet zo zou zijn, zou de gebruiker soms een gemene schok kunnen krijgen, door de pennen van de netstekker aan te raken... De oplossingen voor statische elektriciteit liggen dan vaak ook in die lijn.

Opbouw en afvoer van lading houden wel degelijk verband met luchtvochtigheid: vochtige(re) lucht is een goede geleider en zorgt zowel voor minder opbouw als voor betere afvoer. Idem dito voor een vochtige(re) huid.

In een woning ligt een "normale" relatieve luchtvochtigheid rond de 50 à 60 RH%. Goedkope hygrometers zijn in de handel.

Vaak is het met zeer eenvoudige ingrepen mogelijk de relatieve luchtvochtigheid te verhogen, als die te laag zou zijn: wat minder de airco aanleggen, de planten wat vaker water geven als ze daar tegen kunnen (planten zijn ideaal als waterverdampers!), af en toe eens de was binnen drogen op een droogrek, enz...

Om de huid vochtiger te maken zijn er ook oplossingen, maar daar ben ik minder in thuis. Wat ik wel weet, is dat ik er minder last van heb na een bad met wat "vochtinbrengende badolie" erin, vergeleken met na een snelle douche.

Verder: zoveel mogelijk wrijving (vooral, maar niet uitsluitend met kunststoffen) vermijden. Ook wat kledij betreft. Sommige natuurlijke vezels zijn relatief goede geleiders voor statische elektriciteit (vb: katoen). Andere zijn dan weer berucht omwille van hun "lading vasthoudend vermogen" (vb: wol, bijna "even goed" op dat vlak als zowat alle kunstvezels...).

Een "goed contact" met de "aarde", dat is hier ook al gezegd: probeer schoenen met rubberen zolen te vermijden. Schoenen met lederen zolen zijn duur, dat weet ik ook, maar kijk misschien eens uit naar schoenen met met koolstofvezel versterkte rubberen zolen. Die geleiden beter. En nylons zijn prima als demonstratiemiddel voor statische elektriciteit, dames...

De trukjes die sommigen hier aangeven (vb: Tango: "... het portier dicht met mijn mouw over mijn hand.", Silone: "Raak dan eerst de deur aan, dan de klink.") zijn gebaseerd op het geleidelijk laten afvoeren van een deel van de lading. Een ander trukje in dat verband is even goed uitademen op de handen eer je iets vastneemt.

Anecdote: onze leraar (jawel: wetenschappen) in het middelbaar/volwassenenonderwijs, vertelde ooit, toen het ging over statische elektriciteit, dat hij daar erg veel last van gehad had. Dat het wel vaker gebeurd was, dat als hij thuis kwam van het werk en zijn vriendin een zoen wou geven, er zo'n vervelende vonk was tussen hun neuzen... Na zo'n beetje op al de dingen hierboven geschetst gelet te hebben, was het probleem van de baan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.