Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zebra

zebra

10-04-2017 om 12:17

over behang heen verven

het behang in de slaapkamer van onze zoon is aan vervanging toe. Eigenlijk zie ik er enorm tegenop om eerst dat behang te verwijderen en dan opnieuw te gaan behangen, er zijn veel schuine kanten en rare hoeken daar. Zou het echter wel mogelijk zijn om er overheen te verven, desnoods 2 keer? Verven vind ik minder erg en hij kan dan zelf ook meehelpen in de vakantie.

Nu zit er lichtblauw op de muur en het zou dan grijs worden. Omdat het nogal een donkere kamer is, slechts 1 raam en aan de schaduwzijde, kan er eventueel met 2 tinten grijs gewerkt worden, dat vind ik geen probleem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-04-2017 om 12:42

Tja

Ik weet niet of je ooit zelf de kamer weer wilt aanpassen, maar in ieder geval zullen volgende bewoners niet blij worden van gesausd behang dat verwijderd moet worden. Ik zou dus gaan voor verwijderen en dan evt direct verven, of overschilderbaar glasvliesbehang. Dat is supermakkelijk op te plakken dus voor het werk hoef je het niet te laten.

Angela67

Angela67

10-04-2017 om 12:50

volgende bewoners?

Phryne,
zou je daar echt rekening mee houden?
Het lijkt mij een prima oplossing die je eerst kunt uittesten op één stuk muur - als het er na een dag nog steeds goed uitziet (behang trekt weer recht, gaat niet loslaten) dan zou ik het gewoon doen.
Als je zelf ooit iets anders wilt dan trek je het er alsnog af. Dat gaat niet moeilijker dan ongeverfd.
gr Angela

Vesta

Vesta

10-04-2017 om 12:57

Nou Pryne

als je rekening moet gaan houden met eventuele volgende bewoners kun je helemaal niets meer doen.
Glasvlies behang kun je niet overheen behangen en als je het verwijderd heb je best kans dat je weer opnieuw mag stucken. Spachtelputz moet je weg bikken.

Ik zou het op een klein stukje uit proberen (achter een bed of zo) en als het weer mooi recht opdroogt gewoon doen.

Triva

Triva

10-04-2017 om 13:13

inderdaad

Uitproberen inderdaad, het kan er heel gek uit komen te zien met allemaal blazen en bellen en prima rechttrekken maar het kan ook loslaten.

Behangen met glasvezel is supersimpel, je kan de muur niet nat genoeg maken (dus echt heel nat maken met lijm) en dan heb je glasvezel van een meter breed wat je er zo op plakt. Dan even een dag of 2/3 laten drogen en dan kun je er met verf overheen, later ook weer als je weer wat anders wil (die ervaring hebben wij ook).

Al twee keer gedaan

Ik heb nu twee kamers gelatext over het behang heen. Het was wel t eerste behang wat erop zat en zat heel mooi glad en goed vast. Gaatjes heb ik gewoon geplamuurd en toen er gewoon overheen geschilderd. Geen extra water toegevoegd aan de verf. T is het water wat het behang los maakt. Maar alles valt of staat met de staat waarin t behang verkeerd. T is echt heel mooi geworden! Door de extra matte muurverf krijg je een heel poederig effect. Maar andere muurverf kan ook en maakt niet uit. Van volgende bewoners zou ik me helemaal niks aantrekken. Je wil niet weten hoeveel lagen behang ik in een vorig huis wel eens ben tegengekomen haha

margaretha

margaretha

10-04-2017 om 16:03

al vaak gedaan

net nog de gang opnieuw geverfd, gewoon over het al eerder geverfde heen. Zolang het redelijk goed vastzit geen probleem ( kleine losse stukjes kun je van te voren nog proberen vast te plakken). Zou niet weten wat het probleem met volgende bewoners zou zijn, behang vervangen gaat niet moeilijker als het geverfd is (je krijgt er misschien vuilere handen van ivm afgeven van verf). Hou een beetje verf of , dan kun je later lelijke plekken (bv. tegen behang aan gestoten met een stoel en nu een gaatje) makkelijk bijwerken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-04-2017 om 16:40

Al vaak gedaan

Dat heb ik al zo vaak gedaan. Gaat prima.

Wat kan het jou nou schelen wat de volgende bewoners ermee doen?

Lente

Lente

10-04-2017 om 17:39

Hier ook gedaan, 20 jaar geleden

En het zit er nog steeds op. Wij hebben structuurverf erop gezet en dat in een patroon 'gekamd'.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-04-2017 om 17:41

Nee, niet voor de volgende bewoners

Maar ook voor jezelf. Het is een hels karwei om gesausd behang te verwijderen. Bovendien is 'vers' behang veel mooier, en gladde muren geverfd veel mooier. Overschilderen is wel lekker snel, dan ben je in een middag klaar.

zebra

zebra

10-04-2017 om 19:50

bedankt

ik ga het eerst uitproberen op een klein stukje muur, ergens achter het bureau of bed. Afhankelijk van het resultaat beslissen we dan of het verven over het huidige behang wordt of toch behang eraf, gaatjes opvullen en dan de muur verven. Voor zover ik me kan herinneren zit er verder geen behang onder.

In behangen heb ik echt geen zin, een gewone kamer zou nog gaan maar met die schuine kanten is dat echt geen pretje. Destijds heb ik het ook niet zelf behangen overigens maar een paar familieleden.

Tango

Tango

10-04-2017 om 20:22

Prima te doen

Vorig jaar ook gedaan in de kamer van dochter. Ze had geel, vrij glad behang. Het dekte niet in 1 keer, maar met 2 keer was het keurig. We zijn 2 dagen bezig geweest. Met opnieuw behangen zeker een paar dagen langer. Ik kan zelf helemaal niet behangen. De eerste keer heeft mijn moeder het gedaan. Zij kwam nu helpen met schilderen. Dochter heeft ook mee geholpen. Was eigenlijk heel gezellig. Het is wel slim om extra dekkende muurverf te nemen van een goed merk.

zebra

zebra

10-04-2017 om 20:31

ook glad behang

we zullen binnenkort wel eens kijken welke verf het zal worden. Onze zoon heeft een bijbaan bij een bouwmarkt dus hij kan daar alvast wat informatie vragen.

Angela67

Angela67

10-04-2017 om 21:21

phryne

onze muren zijn met behang veel gladder dan zonder . . .
gr angela

maan.

maan.

11-04-2017 om 13:21

Hier toch behang

Dochter wil wat anders op demuur en had het ook al gehad over het verven van behang. Ze heeft papierbehang (geen papiervinyl) en het schijnt dat dat toch erg lastig is. Effen leek haar bij nader inzien toch wel saai dus het wordt toch behang. Helaas heb ik nog nooit fleecebehang geplakt (wel kilometers met papier of vinyl of een combi ervan) dus ik ben benieuwd..

Vesta

Vesta

11-04-2017 om 14:21

maan

het is ook geen fleece behang , maar glasvezel (met een werkje) of glasvlies (zonder werkje).

Dat werkt heel makkelijk, maar je kunt er dan weer niet over behangen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.