Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

margaretha

margaretha

01-10-2017 om 21:57

ovenbestendig of niet?

Vraag van mijn dochter. Is porselein en/of aardewerk sowieso ovenbestendig? En als er vaatwasbestendig opstaat, is het dan vanzelfsprekend ook ovenbestendig?

V@@s

V@@s

01-10-2017 om 22:13

nee en nee

In de oven zou ik sowieso alleen schalen doen waarvan je zeker bent dat het kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2017 om 00:15

Veel wel

Aardewerk of porselein dat in een oven voor aardewerk of porselein heeft gestaan, kan naar mijn idee ook in een oven waar eten in wordt gemaakt. IHet materiaal moet tegen een hoge temperatuur kunnen lijkt mij. Ik heb ook aardewerken potjes, cocottes, bedoeld om in de oven te zetten. Als die er tegen kunnen, kunnen mijn soepkommen van aardewerk er ook tegen, lijkt mij. Borden van porselein net zo.

Kaori

Kaori

02-10-2017 om 09:08

vaatwasbestendig

heeft niet alleen met de temperatuur te maken maar vooral ook met de inwerking van het agressieve wasmiddel dat gebruikt wordt en de decoratie die is aangebracht op aardewerk.

Gebakken aardewerk kan in de oven want het is gebakken op hogere temperatuur dan de oven in de keuken kan.

V@@s

V@@s

02-10-2017 om 09:15

de kern misschien

Maar de afwerking wellicht niet.

Half a twin

Half a twin

02-10-2017 om 09:41

inderdaad V@@s

Ik had een ovenschaal die prima in de oven ging voor stamppot met een kaaskorstje. De stamppot was nog warm als het in de schaal ging, kaas erop en dan kort in de oven.
Toen ik een keer in de ochtend lasagne maakte en dat in de avond ging afbakken moest de schaal lang in de oven. De overgang koelkast warme oven was teveel voor de glazuurafwerking. De schaal was nog heel toen we de lasagne aten maar na de afwas ( lang weken in water) was er water binnengedrongen door de barstjes in het glazuur. De schaal zag er niet mooi meer uit en bij een volgend gebruik lieten de schilfers glazuur los.
Misschien als de overgang qua temperatuur niet zo groot was geweest had dat barsten van het glazuur niet gebeurd.
Dus of iets ovenbestendig is moet je even proberen. Dat zou ik dus niet doen van mijn 9 delig servies dat ik graag compleet wil houden. Met een losse schaal zou ik het wel proberen, lukt het niet jammer dan.

Hanne

Hanne

02-10-2017 om 16:57

Voedselbereiding

Wel ovenbestendig, maar niet alle glazuur is geschikt om te gebruiken met voedsel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.