Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

06-02-2014 om 10:35

OV chipkaart maar weer eens

Morgenavond heb ik een etentje in het centrum van Rotterdam. Net uitgezocht hoe met OV te reizen en dit is wel te doen. Nu heb ik hier 2 OV-chipkaarten liggen. 1 was een voormalig kortingskaart van NS en 1 anonieme. Tot nu toe hebben we er alleen met de bus mee gereist. Een keer probeerde ik de voormalig kortingskaart voor de trein maar ik kwam het poortje er niet mee door. Blijkbaar moet er 20 euro op staan hoorde ik later. Laatst laadde ik de anonieme kaart op bij de Primera (zo'n geel apparaat) de mevrouw die daar werkte zei dat je met dat saldo alleen met de bus kan.
Wie kan me goed uitleggen hoe je met een OV chipkaart met de trein reist? Want ik kan deze informatie op OV sites niet goed vinden en ik wil niet op het station voor verrassingen komen te staan waardoor ik de trein mis.

Tango

Tango

06-02-2014 om 10:55

Oke

Dank, Ijsvogeltje. Maar wel onhandig hoor dat je dus eerst naar het station moet om die kaart op te laden. Station zit hier niet om de hoek, de OV-chiplader bij de supermarkt zou een stuk handiger zijn. Raar ook eigenlijk, saldo is toch saldo? Of zie ik dat nou verkeerd?

Vera*

Vera*

06-02-2014 om 10:56

papieren kaartje

Via www.ns.nl kan/kon je een papieren kaartje kopen voor de trein.

amk

amk

06-02-2014 om 11:10

gaat niet om saldo

het gaat niet om het saldo, dat kun je idd overal laden.
Maar je ov chip moet nog wel aan 1e of 2e klas reizen bij NS gekoppeld worden. Daar hangt namelijk een verschillend prijskaartje aan. Dat doe je 1x en verder laad je gewoon bij de automaat op de hoek op. Ook al je andere bestellingen (ook die van ns) kun je daar gewoon ophalen.

Rafelkap

Rafelkap

06-02-2014 om 11:25

dank amk

dat van die 1e of 2e klas aangeven wist ik nog niet. Straks houden die papieren kaartjes op dus wel fijn om te weten!

Tango

Tango

06-02-2014 om 11:49

Papieren kaartjes

Die kocht ik dus ook nog. Eigenlijk wel zo makkelijk dus want die bestel je gewoon thuis op internet. Maar ja, eens houdt dat ook op natuurlijk. Vandaar dat ik dacht toch maar eens met de chipkaart te gaan reizen. Bovendien, en dat snap ik dan ook weer niet, zijn die papieren kaartjes veel duurder. Ik zie net dat een retour van mijn woonplaats naar Rotterdam zo'n 15 euro kost. Terwijl ik met de OV chipkaart rond de 10 euro betaal voor de hele reis, inclusief nog een stukje met de tram in Rotterdam.
Toch maar ervoor zorgen bijtijds op het station te zijn morgen om die chipkaart te activeren en opladen, want dat laatste doe ik dan ook maar daar. Hopelijk staat er een beetje duidelijke uitleg op die kaartautomaat.

amk

amk

06-02-2014 om 12:21

filmpje

volgens mij staat er zelfs een filmpje op de site van de ns over het opladen.
Ik vind de automaat wel duidelijk, maar ik ken ook mensen die er niet uitkomen gewoon omdat ze vergeten te lezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2014 om 21:36

Tango

Dan vraag ik me toch af of jij nog wél een kortingskaart hebt. Het is namelijk niet zo dat een papieren kaartje duurder is dan wanneer je chipt. De NS heeft enkele reizen even duur gemaakt als de helft van een retourtje. Dat was vroeger niet zo. Toen was een enkeltje duurder dan de helft van een retourtje. Maar of ik nu met een papieren kaartje of met ovchip reis, de kosten zijn hetzelfde. Tenzij je een kortingskaart hebt. Dan reis je goedkoper, maar ook dan weer maakt het niet uit of je met papieren kaartjes reist of met de ovchip.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.