Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ouderwetse massieve boterkoek bakken

Oke, toegegeven, heeeeel ongezond, maar heeeeel af en toe toch wel erg lekker: een versgebakken boterkoek....

Maar....de laatste tijd lukt het niet meer met de bakmix van Honig. Wat 'vroeger' een massieve boterkoek werd, wordt nu een soort cake. Het wordt luchtig, korrelig.....is de samenstelling veranderd, doe ik iets verkeerd? Wie weet hoe ik een echte boterkoek bak?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Smulweb

Even intypen op google, of smulweb.nl: boterkoek recept. En huppa, kies maar! Qua ingredienten verschilt het wcht niet veel van een bakmix denk ik: boter, bloem, ei..

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-02-2013 om 08:25

Recept

Ik zit nu op mijn werk, maar ik maak (niet zo heel vaak) zelf boterkoek van met boter, suiker enz. Dus zonder bakmix. Ben even de verhoudingen kwijt, dacht 150, 175 en 200 maar niet precies meer wat (volgens mij suiker, boter, bloem of suiker, bloem, boter). Kan het vanavond wel voor je opschrijven, het is vrij simpel! Wellicht dat je er met googlen ook wel achter komt.

Groetjes, Sneeuwitje

Van de week gemaakt

Zoon is dol op boterkoek, hij heeft er van de week zelf een gebakken. Het is kipsimpel. 200 gram bloem, 175 gram roomboter, 175 gram lichte basterdsuiker. Alles in een kom, kneden tot een bal, aandrukken in een vorm, een beetje geklutst ei op de bovenkant voor de glim, een minuut of 25 in de oven op 220 graden en uit de vorm halen als hij afgekoeld is.

skik

bibi63

bibi63

28-02-2013 om 14:45

Bakmixen

Gebruik ik nooit!! Niet voor pannenkoeken, niet voor cake, niet voor appeltaart en niet voor boterkoek. Het wordt dan nooit 'echt zoals het hoort'. Ik zie ook niet echt de meerwaarde van zo'n bakmix. Gewoon het recept volgen uit een (ouderwets) kookboek.
Gr. Bibi

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-02-2013 om 20:18

Mijn recept is

200 gr bloem
175 gr boter
150 gr suiker (ik neem meestal witte basterdsuiker, maar lichte kan natuurlijk ook)
vanillesuiker (volgens mij doe ik er een zakje door)
snufje zout

dit mengen, bal van maken en in een vorm doen. Je kan een boterkoekvorm nemen, maar als je wat bakpapier in een springvorm doet, dan werkt dat ook.
Vervolgens met eigeel bestrijken en evt. lijntjes trekken, amandelen of iets er op doen.

20 minuten op 175 graden

Eet smakelijk

jula

jula

28-02-2013 om 20:37

Gewone suiker gebruikt?

Ik heb een keer gewone suiker gebruikt voor boterkoek omdat ik geen basterdsuiker had en toen hij werd hij ook cake-achtig. Overigens zonder speciale mix, gewoon bloem boter suiker etc.

En dan voor de extra-lekker....

VOOR het bakken de boterkoek beleggen met dunne plakjes appel waar je wat suiker en kaneel door hebt gemengd. Gewoon bakken.

Dan een klein glaasje appelsap koken met een zakje geleipoeder (staat bij de vanillesuiker en gist en zo bij de bakspullen) Dit over de (gebakken) boterkoek & laten afkoelen

Heeeeerlijk...

Emine

Emine

28-02-2013 om 23:56 Topicstarter

Wow

Bedankt voor de reacties. Ik heb wat te proberen dit weekeinde!

Mussie

Mussie

01-03-2013 om 15:43

Ingridt

Jouw variant staat nu in de oven. En ik heb vier 11jarige jongetjes naar buiten moeten bonjouren omdat ze de koek het liefst halfgaar uit de over trekken. Het ruikt ook zo lekker! Maar ze zullen echt moeten wachten want een boterkoek moet toch altijd goed afkoelen? Of maakt dat niet uit?

neteret mut

neteret mut

01-03-2013 om 16:09

Kan wel warm

maar blijft minder makkelijk in vorm, is steviger als afgekoeld.
Met gember erin is ook heel lekker

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-03-2013 om 18:30

Spijs door het deeg kneden, banketbakkersroom maken en bakken in de oven. Als het afgekoeld is fruit erop en een klein beetje verwarmde jam als gelei. De bakker doet het ook zo.

Rosa van der Zanden

Mussie

Mussie

01-03-2013 om 19:37

Te hard

hij is te hard! Met name aan de rand. Heb ik hem te lang in de oven laten staan? Ik heb hem langer dan de voorgeschreven tijd laten staan omdat het midden nog zo vochtig leek toen ik hem er in eerste instantie uit wilde halen.
Overigens is de appeltoevoeging erg lekker! En alle andere varianten lijken me ook de moeite waard maar ik geloof dat ik eerst de basis maar eens onder de knie moet krijgen.

Missie....

Had k het nou toch maar gezegd...boterkoek moet er altijd eerder uit dan je op het oog denkt. Hij wordt echt harder als ie afkoelt....

Volgende keer beter...maar die appel is echt lekker hè???

Ingrid

Primavera

Primavera

02-03-2013 om 11:23

Help, geen basterdsuiker! spoed!

Jongste is jarig vandaag en nu is het bij ons op de zwemclub traditie dat jarigen na afloop van de training een taart komen brengen. Het leek me leuk om ze dan als alternatief naast de chocoladetaart eens hollandse boterkoek te laten proeven, maar ik kan hier natuurlijk geen basterdsuiker krijgen.
Heeft iemand snel een advies hoe het dan eventueel toch zou kunnen lukken?

Primavera

Ik heb het recept van Sneeuwwitje, dat ik in een kookboek heb staan, (maar dan als gemberboterkoek, zonder vanille suiker en met stemgember) gister met gewone, fijne kristalsuiker gemaakt en dat is prima gelukt.

Marij (ook vanuit een basterdsuikerloos land)

Primavera

Primavera

02-03-2013 om 12:25

Zonder ei, dus?

Op internet vindt ik ook recepten waarbij ze 1 of een 1/2 ei door het beslag doen, maar dat doen jullie dus niet?

Dit recept is zonder ei en daar heb ik me braaf aan gehouden. (Overigens, ik heb een springvorm met een diameter van 20 cm gebruikt en de koek bestreken met een beetje melk ipv ei. En hem een paar minuutjes langer in de oven gelaten)

Ik wil ook dit recept nog een keer proberen, daar zit wel ei in het beslag:
http://www.nrcnext.nl/koken/2010/06/04/boterkoek/

Met ei door het beslag wordt de koek iets cake-achtiger.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Primavera

Primavera

02-03-2013 om 20:04

Iets te zacht, maar wel lekker

Bedankt voor de snelle reacties.
Uit angst dat hij te hard zou worden heb ik hem waarschijnlijk iets te kort gebakken, maar hij was wel verschrikkelijk lekker.
Op wikipedia heb ik gevonden dat basterdsuiker iets meer water bevat dan kristalsuiker en dat daarom het geval smeuiger blijft. Verder stond erbij dat het vroeger van riesuiker gemaakt werd. Ik heb toen dus maar een mengsel van hoofdzakelijk rietsuiker, een beetje kristalsuiker, vanille-poedersuiker en enkele eetlepels water erbij gebruikt en dat ging perfect.

Groeten Primavera

Basterdsuikervrij land

Hier in basterdsuikerloos land bak ik 'm regelmatig gewoon met kristalsuiker. Nooit met ei, dan krijg je een cakerig geval dat ik naar zeep vind smaken.
Heb ook geëxperimenteerd met half kristalsuiker en half palmsuiker (donkerbruin). Dan wordt ie donkerbruin, maar ook heel, lekker!

Koek- en speculaaskruiden

De titel zegt het al, dat doe ik er altijd ( indien voorradig) door, ook erg lekker.

ilonka

ilonka

03-03-2013 om 11:25

Hier iets andere verhoudingen

Mijn verhoudingen zijn iets anders;
125 gram boter
100 gram witte basterdsuiker
150 gram bloem
1 th.l vanillesuiker
snufje zout.

ca 20 minuten in 200graden.

Meestal doe ik er wat amandelschaafsel overheen.

Overigens vind ik dit wel voor een heel klein boterkoekje, dus ik maak meestal 2 of 3x de hoeveelheid.

Trix

Trix

03-03-2013 om 12:11

Ik mis iets in alle recepten

In 'mijn' recept moet ook amandelextract en dat zie ik nergens in bovenstaande recepten.

150 gr boter + 225 gr suiker + 2 TL amandelextract mixen. 1 ei erbij (beetje eigeel apart houden voor glazuren), 190 gr meel + 0,5 TL bakpoeder erdoor. Mixen! Het deeg blijft stevig.
Druk in een ingevette taartvorm, amandelen erin drukken voor de looks, glazuren

Ongeveer 30 minuten bakken in 175 graden

Enjoy!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mussie

Mussie

03-03-2013 om 14:01

Te zacht

O dit wordt een obsessie! Ik zal niet rusten voor ik een perfecte boterkoek heb gemaakt. Heb net een halfzachte derrie uit de oven gevist, ik dacht dat het misschien goed zou komen na het afkoelen maar nee dus. deze week begin ik aan poging 3, en die zal zeker lukken.

Gevaarlijk topic...

Ik heb er vanmiddag eentje gebakken met 260 gr bloem, 200 gr boter, 200 gr kristalsuiker, vanillinepoeder en zout.

Helft van het deeg in muffinvormpjes kwartier gebakken voor in de brooddozen. Rest is al op...

+ Brunette +

+ Brunette +

03-03-2013 om 16:54

Geen toevoegingen!

Boterkoek, heerlijk ja! Amandelextract verpest de smaak, vind ik, doet me denen aan goedkope boterkoek van de supermarkt, om te verbloemen dat er inferieure vetten zijn gebruikt in plaats van puur boter. Ook appel of jam lijkt me helemaal niets. De smaak van boterkoek is zo subtiel, daar moet je niets aan toevoegen, hooguit hier en daar een amandel erin drukken.

Vera*

Vera*

03-03-2013 om 20:46

Te hard

De smaak is goed alhoewel vooral aan de rand erg knisperend. Ik had het deeg helemaal uitgedrukt op de bodem van de springvorm. De koek was dus erg dun. Nu had ik de temperatuur al iets lager gezet en hem er, dacht ik, op tijd (mooi kleurtje) uit gehaald maar helaas.

Doen jullie de boterkoek in een vorm of is het een plak deeg op een bakplaat?

Sneeuwitje

Sneeuwitje

03-03-2013 om 20:58

Suiker

Ja, basterdsuiker kan je ook gewoon vervangen door kristalsuiker, ik kijk meestal wat ik in huis heb.
Ik heb een boterkoekvorm, maar bijna makkelijker vind ik het nog om een springvorm te gebruiken. Ik knip dan een cirkel uit bakpapier die iets ruimer is dan de springvorm, zodat het randje wat opstaat. En dan het deeg erop. Heel makkelijk eigenlijk.

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.