Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ouders niet thuis

Mijn zoontje 10 en dochtertje 9 waren vorige week even alleen thuis. Ik was even naar de supermarkt. Toen ik na 30 minuten weer thuis kwam vertelde mijn zoontje dat hij een buurman (waarmee wij geen goed contact hebben / onenigheid) in huis had gelaten (de achtertuin in gelaten) omdat hun kat in onze tuin zat. Ik vraag mij af of de buurman zomaar binnen mag komen als de ouders er niet zijn. Mag hij een minderjarige om toestemming vragen binnen te treden in hun huis of is dit toch huisvredebreuk?
Millytje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Caatje

Caatje

23-08-2020 om 17:12

overdreven

Als het buurmannetje even zijn katje wil pakken, dan is er toch niks aan het handje? Het buurmannetje kon toch niet weten dat jij niet in het huisje was? En hij is toch niet in het huisje met je zoontje en dochtertje geweest?
En je laatste vraagje: hij is toch in jullie tuintje geweest, niet in jullie huisje, dus dan is er misschien geen sprake van huisvredebreukje.

Tabitha

Tabitha

23-08-2020 om 17:12

Millytje

Geen idee of hij dat wel of niet mag vragen. Maar wij hebben onze kinderen altijd gezegd de deur niet open te doen als er aangebeld werd. En dat hebben ze ook nooit gedaan. Ook niet als onze lieve buurvrouw op de stoep stond.

Tabitha

Tabitha

23-08-2020 om 17:13

Als wij niet thuis waren dus

Toevoeging bij mijn vorige bericht...

Postbezorger

Postbezorger

23-08-2020 om 17:19

pas op

Je kind leren nooit de deur open te doen kan ook gevaarlijk zijn.... Kind kan door de brievenbus vragen wat er aan de hand is, jou eventueel bellen of hij bij die situatie de persoon mag binnen laten. Je kunt dan ook zeggen dat je over x minuten thuis bent.

Als postbezorger word ik wel eens moe van kinderen die door de brievenbus roepen dat ze de deur niet open mogen doen en ik dan weer met een pakje naar de bruna of ah mag.

juf Ank

juf Ank

23-08-2020 om 17:22

tja....

Dus omdat dat je weet dat je kinderen eigenlijk te jong zijn om alleen thuis te laten ga je nu proberen te bewijzen dat buurman wel heel fout is.
Ik zou zeggen:alls je zo bezorgd bent regel het dan anders.

Huisvredebreuk?

En wat als dit nou wettelijk gezien huisvredebreuk zou zijn, wat zou je dan doen, aangifte doen tegen de buurman? Als je kinderen de deur niet voor buurman hadden mogen opendoen van jou dan had je ze dat moeten vertellen voor je wegging.

skik

Hangkousje

Hangkousje

23-08-2020 om 17:41

Foutje

Als de kindjes van 10 en 9 nog niet alleen thuis kunnen blijven als hun moedertje eventjes boodschapjes doet in het supermarktje en zij dan beslissinkjes nemen die niet mogen van jou dan heb je een foutje gemaakt met opvoeden.

Sowieso als je spreekt over dochtertje en zoontje bij kinderen van 10 en 9 dan gaat er iets niet goed.
Geef ze het gevoel dat ze groot zijn. Geef ze verantwoordelijkheid. Ik ga even boodschappen doen, jullie letten op dat de pup niet op het tapijt plaplat en laten niemand in huis of tuin tot ik terug ben. Dat heeft ze het gevoel dat ze groot zijn en dan zijn ze eerder geneigd te luisteren.
Communiceer helder wat je verwacht voordat je vertrekt. In het begin even iedere keer. Dan staat het weer even op hun netvlies.

Niet binnen laten

Hier was het: niet binnen laten en bij twijfel mij direct bellen.

Dat ging dus meestal goed. Niet altijd. Zoon liet iemand binnen die echt niet binnen had moeten komen. Gelukkig ging dochter direct mij bellen zodat ik naar huis vloog.

Millytje

Millytje

23-08-2020 om 19:09 Topicstarter

Vals reageren

Wat reageren sommige vals op een forum vraag. Reageer liever niet als je ergert aan een vraag of in elk geval niet zo denigrerend.

De kat.

Je zoon heeft opengedaan en de buurman is door jouw huis gelopen om in de achtertuin zijn kat te pakken. Huisvredebreuk klinkt nog al heftig, maar jullie hebben geen leuk contact met deze buren, dus jij vond het geen fijn idee dat de buurman bij jullie binnen was. Bespreek dat met de kinderen, dat ze geen voordeur mogen open doen.
Ruzie met de buren, beschuldiging van huisvredebreuk, voor je het weet zit je bij de rijdende rechter, wat een gedoe.

ElenaH

ElenaH

23-08-2020 om 19:57

Nee

'Mag hij een minderjarige om toestemming vragen binnen te treden in hun huis of is dit toch huisvredebreuk?'

Het zou huisvredebreuk geweest (kunnen) zijn als er helemaal geen kat was. Maar nu niet.

Misschien krijg je nu wél een melding bij Veilig thuis ...

Marola

Marola

23-08-2020 om 20:11

Caatje (ot)

Maak jij altijd van alles een verkleinwoordje? Of heb je er hier een speciale bedoeling mee? Geen kritiek, ik vroeg het me gewoon af.

Hangkousje

Hangkousje

23-08-2020 om 20:15

Spiegelen/ bewustwording

Het was niet mijn bedoeling om vals te reageren. Ik wilde even spiegelen. Je praat over dochtertje en zoontje je geeft jezelf en nickname met het verkleinwoord tje er achter.
Realiseer je je dat het voor je kinderen heel irritant kan zijn, dat ze zich klein voelen en zich ook klein en kinderlijk blijven gedragen.
Bezorgd zijn om de poes en zich niet meer bedenken dat jij een de buurman niet in speaking terms zijn. Dat hun "kleine ik" wint van hun "ik ben al groot gedachte".

Op een bepaald moment (Ik vindt vanaf de geboorte al) ga je normaal praten tegen en over je kinderen, zonder het gebruik van al die verkleinwoorden. Als je blijft praten over zoontje dat zijn jasje aan moet doen en op zijn fietsje moet stappen dan krijg je terug wat je er in stopt.
Kinderen met jong gedrag.

Ik hoop dat ik zo duidelijk heb gemaakt waarom ik reageerde zoals ik deed. Sorry als het echt vals overkwam.

Millytje

Millytje

23-08-2020 om 21:11 Topicstarter

Sorry-tje

Sorry als het zo over komt, zegt men onschuldig.
Ja, dat komt natuurlijk zo over.
Ik stel een normale vraag, maar ik krijg geen gedegen antwoord.
Wel een veeg uit de pan.
Men wil aantonen dat ik mijn eigen kinderen kleinerend aanspreek of alles verklein. Daar ging mijn vraag niet een over.
Wat een onzinnig forum.
Zijn jullie er ooit bij geweest als ik mijn kinderen aanspreek?
Nee!
Ik denk dat jullie beter in kunnen gaan op de concrete vraag (waar een forum voor is bedoeld) dan zaken in te gaan vullen waar je geen weet van hebt!

Huisvredebreuk

Vind je het zelf niet overdreven om van huisvredebreuk te spreken? De buurman vraagt of hij zijn kat mag pakken. Je kinderen staan dat toe.

Ja, ze zijn minderjarig en daarmee handelingsonbekwaam. Dat betekent ook dat ze nog geen pakje kauwgom zouden mogen kopen tot hun 18e. Alleen zo steekt de wet niet in elkaar. De verkoper van de kauwgom mag er vanuit gaan dat ouders indirect toestemming geven als de handeling past bij de leeftijd. En kauwgom kopen past bij een 10-jarige. Het kind heeft ook toegang tot geld.

Dus begaat je buurman daarmee een strafbaar feit of mag hij er vanuit gaan dat de toestemming van de kinderen past bij hun leeftijd en instructies die jij ze hebt gegeven.

Je kunt je afvragen of je zelf geen strafbaar feit hebt gedaan om minderjarig en van jouw zorg afhankelijke kinderen alleen thuis te laten.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

23-08-2020 om 21:24

Jammer

Deze vraagsteller heeft het niet over jasjes en fietsjes. Jammer dat er forummers zijn die niet gewoon kunnen vragen waarom men het heeft over dochtertje en zoontje maar infantiel gaan reageren. Behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden.

We willen graag dat er zorgvuldiger en respectvoller gereageerd wordt zodat ook nieuwkomers zich thuis voelen. Ik hoop dat we elkaar daar ook op gaan wijzen.

Met vriendelijke groet,
Forumbeheer

Jesse_1

Jesse_1

23-08-2020 om 21:45

Formeel of wat een rechter zou zeggen?

Heel formeel gezien denk ik dat je gelijk hebt.
https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/rapporten/980289_97.00853_.pdf

Maar ik denk niet dat dit stand zou houden in een rechtszaak. Weet de buurman hoe oud en hoe wilsbekwaam jouw kinderen zijn? Wist de buurman dat jij niet thuis was?
Het rapport dat ik hierboven aanhaal is heel formeel en gaat over politie en hoe het officieel er aan toe gaat. Het lijkt mij niet dat een buurman die bij de buren vraagt of hij door hun huis heen mag om zijn kat uit de tuin te halen niet van kwade wil is en daarvoor veroordeeld zou worden.

Wat wil je hier nu mee? Nog meer onenigheid met de buurman veroorzaken?
Ik denk dat in de antwoorden van de anderen toch een heleboel waarheid zit; dat jij je kinderen zelf goed moet vertellen wat ze wel en wat ze niet mogen (waaronder mensen binnen laten) als ze alleen thuis zijn.

Jesse_1

Jesse_1

23-08-2020 om 21:47

correctie

In mijn stuk staat een dubbele ontkenning. Ik bedoelde te zeggen dat het er niet op lijkt dat de buurman iets kwaads in de zin had.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-08-2020 om 21:50

Nou ja zeg

Hangkousje biedt toch haar verontschuldiging aan en geeft aan dat ze het zo niet bedoeld heeft. Wat een onnodige veeg uit de pan Forumbeheer.

Inhoudelijk geeft AnnaNiem denk ik het juiste antwoord. Als je je kinderen groot genoeg acht om alleen thuis te zijn, mag de buurman er ook wel vanuit gaan dat ze groot genoeg zijn om dit soort verzoeken correct af te handelen: dus hem de toegang weigeren als jullie dat zo afgesproken hebben of hem even de kat uit de tuin laten pakken.

Het zou pas een issue geweest zijn als je kinderen hem de toegang geweigerd zouden hebben en hij toch naar binnen gegaan zou zijn.
Ik denk dus dat je vooral jezelf wat te verwijten hebt (want geen duidelijke instructie of een verkeerde inschatting van het beoordelingsvermogen van je kinderen) en niet de buurman.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

23-08-2020 om 22:11

Reactie

Was niet alleen voor Hangkousje, ook voor Caatje en in het algemeen. We zien steeds vaker reacties die we hier niet willen zien. Het is geen warm welkom voor nieuwkomers.

Met vriendelijke groet,
Forumbeheer

Kimmetje

Kimmetje

23-08-2020 om 22:13

Ach wat

Ik ben totaal niet vd verkleinwoorden maar er zijn zoveel mensen die-nu-eenmaal-zo-praten. Het heeft verder weinig betekenis denk ik.
Los van feit dat ik 9 en 10 nog best wel heel jong vind, jong genoeg om ze klein te mogen noemen.

Tabitha

Tabitha

23-08-2020 om 22:41

Millytje

Je reageert nu alleen op de reacties over de verkleinwoorden. Maar er zijn ook inhoudelijke reacties gekomen. Wat vind je daarvan?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-08-2020 om 22:47

Helder!

.

Jan

Jan

24-08-2020 om 01:42

Nee dit is geen huisvredebreuk

De buurman is niet binnengedrongen maar binnengelaten.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 06:35

Forum

'Ik denk dat jullie beter in kunnen gaan op de concrete vraag (waar een forum voor is bedoeld) dan zaken in te gaan vullen waar je geen weet van hebt!'

Dit forum is bedoeld voor ouders, niet voor juridische zaken. Als je jouw vraag beantwoord wilt hebben, kun je beter ern advocaat bellen.

Forum fossiel

Forum fossiel

24-08-2020 om 07:29

Voor de beheerders

Sorry. Moeten we eerst in de ‘koetsie koetsie’taal gaan spreken als iemand nieuw is. Beetje passend bij de ‘alles is perfect’ uitstraling?

Sorry. Dit forum is waardevol, juist vanwege die eerlijkheid. Omdat het heel lief en meelevend kan zijn als de situatie erom vraagt, en eerlijk en confronterend als het moet. Waarbij er relatief vaak zelf onderling gecorrigeerd wordt.

En Sorry, mijn irritatiespier gaat verschrikkelijk kriebelen als de term zoontje wordt gebruikt voor kinderen van 9, 10 of 13 jaar. Dat heb ik zelfs aan een nieuw lid ooit uitgelegd, die het ‘in hindsight’ met me eens was.
En sorry, als iemand vraagt of het huisvredebreuk is omdat haar kinderen de vervelende buurman binnenlaten, dan is het antwoord nee. Dat heeft niets te maken met dat warme welkom maar alles met de eerlijke reacties die je hier krijgt.

Dat dat soms een beetje auw doet, is misschien niet zo leuk of gezellig. Maar wel eerlijk. Misschien dat deze ts er niets aan heeft omdat ze boos is en haar gelijk wil, maar een ander kan wel denken ‘Hey- ik moet mijn tienjarige dochter goed instrueren als ik wegga dat ze niemand binnenlaat. Of ik schaf een next deurbel aan zodat ik zelf altijd open doe. Of ik probeer het probleem met de buurman op te lossen’.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 07:34

'We zien steeds vaker reacties die we hier niet willen zien. Het is geen warm welkom voor nieuwkomers.'

We zien ook steeds vaker 'nieuwkomers' die alleen komen om de boel lekker op te stoken. En dan duurt het heel lang voor forumbeheer ingrijpt. Zo gek vind ik het niet dat 'oudgedienden' daardoor geirriteerd reageren op vragen die niets met ouderschap te maken hebben.

Hangkousje

Hangkousje

24-08-2020 om 08:14

De jarenlange ervaring leert.......

===Daar ging mijn vraag niet een over.
Wat een onzinnig forum.
Zijn jullie er ooit bij geweest als ik mijn kinderen aanspreek?
Nee!======

Ik ben er inderdaad nooit bij als jij je kinderen aanspreekt, dat klopt. Helaas is mijn jarenlange ervaring, hier op het forum maar ook in real life dat ouders die op jouw manier over hun kinderen schrijven/ praten toch echt hun kinderen als zijnde klein en te jong voor...... benaderen.

Een zoals ik al eerder zei wat je er in stopt komt er uit. Als je zelf veel vloekt gaan je kinderen vloeken. Als je veel op je scherm hangt doen je kinderen dat later ook. Als je ze betutteld en blijft benaderen als kleine kinderen dan gedragen ze zich klein/ jong. Doen ze dus dingen die jij niet wil maar die wel bij hun emotionele leeftijd passen. Zijn ze in een spannende situatie (alleen thuis en de buurman aan de deur) heel snel vergeten dat mama en de buurman ruzie hebben. Als ze dat all weten en eet niet buiten zijn gehouden. Willen ze de zielige poes redden er laten dus de buurman binnen.

@forum beheer
Ik hang hier rond sinds 2014 en heb kinderen van 18 een 15. Ik kan wel zeggen dat de ervaring die ik hierboven noem zowel hier als buiten in de echte wereld echt zo is.
Ja het is hard en confronterend maar dat is soms nodig om mensen wakker te schudden.
Ik heb de moeder van een vriendje van jongste ook eens zo toegesproken. Zij was mij dankbaar.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 08:26

Millytje

'Ik stel een normale vraag, maar ik krijg geen gedegen antwoord.
Wat een onzinnig forum.'

Je vraag is níet normaal en hoort al helemaal niet thuis op een forum voor ouders.

Kimmetje

Kimmetje

24-08-2020 om 09:49

Wat flauw nu toch

De nieuwkomer is flauw door geïrriteerd af te druipen. (wil niet eens meer op de inhoud ingaan tsss)
Terwijl ze dankbaar zou kunnen zijn, gratis en voor niks zo'n prachtige spiegel, advies van zeer ervaren alwetende ouders.
En dat terwijl ze al met een belachelijke vraag binnenkwam!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.