Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sjalot

sjalot

26-02-2012 om 15:54

Oude medicijnen inleveren

Ik heb het medicijnkastje opgeruimd, voor het eerst in jaren, en nu heb ik een plastic zak vol met medicijnen die over de datum zijn. Ik weet dat je die bij de apotheek moet inleveren, ipv in de kliko gooien. Maar... iedere keer als ik zo'n zakje inlever bij de apotheek kijken ze niet bepaald blij, volgens mij.
Weet iemand hoe het zit met de verwerking van oude medicijnen? Bezorg ik de apotheek daar veel werk mee? Zou ik de pillenstrips, tubes enz. alvast uit de doosjes moeten halen of juist niet? En is er nog verschil tussen medicatie op recept en dingen als paracetamol die je zelf bij de drogist kunt kopen, neusspray enzovoort.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gedoe

Het is vooral gedoe. Ik zou het gewoon even vragen aan de apotheek zelf en dan kan het nog veranderen.
Ik had ook een keer zo'n voorraadje en dat namen ze niet aan omdat het niet bij hen vandaan kwam terwijl ik eerder medicatie ingeleverd had die wel bij hen vandaan kwam. Daarbij werd ik gestuurd naar het afvalpunt van de gemeente waar ik a. geen tijd voor had met mijn fulltime baan, zorg voor de kinderen en tijdrovend hulpverleningbezoek en b. op dat moment te gehandicapt voor was om het zelf te realiseren op zo'n locatie aan de rand van de stand zonder ov in de buurt. Dat werd dus de dichtsbijzijnde prullebak. Nee, goed geregeld is het dus niet.

sjalot

sjalot

26-02-2012 om 17:04

Gemeente...

Bedankt Anne; ik lees nu ook dat de apotheek het spul inlevert bij de gemeente: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/kan-ik-overgebleven-medicijnen-teruggeven-aan-de-apotheek.html

Ik zou mijn zak dus ook zelf rechtstreeks naar het afvalscheidingsstation kunnen brengen, waar vast niemand me ontevreden aan zal kijken. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe de uiteindelijke verwerking dan gaat. Weet iemand dat?

Ooit

10 jaar geleden toen mijn vader overleed en ik zijn flat moest leeghalen kwamen er 3½ grote bigshoppers aan medicatie uit het flatje. Ben toen naar de apotheek gegaan en die nam het allemaal zonder opmerling in! Was er zelf erg verbaasd over dat iemand zoveel medicatie in huis kon hebben, het was vooral slaapmedicatie, hart medicatie, pijn bestrijding en dat soort dingen. Genoeg voor meer meerdere mensen om er zelfmoord mee te plegen zeg maar, maar apotheek nam het zonder vragen te stellen in!

Pham

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

26-02-2012 om 18:45

Ja ik weet dat...

Merendeel wordt verbrand. Maar dan wel in een speciale verbrandingsoven voor gevaarlijk afval. Daar zitten dus wat meer toeters en bellen aan dan aan een gewone huisvuilverbrandingsoven.

Overigens is een apotheek volgens mij verplicht om medicijnen weer retour te nemen. In ieder geval het deel dat zij ook uitgegeven hebben. De apotheek moet dat, net als wij, door een speciaal bedrijf laten verwerken. En dat is duur, ja.

Bij ons mogen apotheken de spullen trouwens niet inleveren op de milieustraat. Over andere stromen zoals spaarlampen en batterijen doen we verder niet moeilijk. Maar medicijnen en chemicaliën zijn de duurste stromen om te verwerken en net zo goed als de apotheek liever heeft dat de gemeente daarvoor opdraait, hebben wij natuurlijk liever dat de apotheek dat zelf betaald.

Meegeven met het huisvuil is echt niet wenselijk. De verwerking van gewoon huisvuil is daar niet op ingericht. Maar nog belangrijker is dat bij het laden van de containers/zakken en het lossen van de vracht er altijd wel wat stof vrij komt en dit dus niet niet bepaald gezond is voor de vuilnismannen en de mensen die werken bij de verwerkingsinstallatie. Ik vind dat als je zoiets doet, je wel even mag stil staan bij de gevolgen voor de mensen die hun brood verdienen met het ruimen van jouw vuil!

Puck

Puck

26-02-2012 om 18:54

Gewoon bij de apotheek

De ervaring van AnneJ herken ik ook niet. Ik kan het hier ook gewoon bij de apotheek inleveren en er wordt ook niet boos gekeken als ik oude medicijnen inleveren. Het is niet zo slim om het dan uit frustratie in te leveren met het huisvuil omdat het dan niet op de juiste manier verwerkt wordt.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-02-2012 om 19:58

Zeur-apotheek

Volgens mij heb je gewoon een zeur-apotheek en moet je je daar niets van aantrekken. Ze moeten die medicijnen gewoon terugnemen, ook als ze niet daar vandaan komen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/kan-ik-overgebleven-medicijnen-teruggeven-aan-de-apotheek.html

Apotheek en gemeente

Nou dan weet je het dus wel. De apotheek wijst naar de gemeente en de gemeente wijst naar de apotheek of naar jou. Helder maar weer.

Kosten

Vanwege de kosten kan een apotheek blijkbaar weigeren om medicatie van andere apotheken in te nemen. Na een verhuizing kun je dan terug naar je oude woonplaats om het daar dan in te leveren. En dat zeggen ze er ook hier niet bij.

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

26-02-2012 om 22:45

Annej

Wel goed lezen hè!

Als JIJ (als burger) met je zakje medicijnen bij de milieustraat komt, wordt je met open armen ontvangen. Bij het merendeel van de gemeenten kun je zoiets namelijk gratis inleveren (juist omdat ze dat liever niet in de kliko terugvinden). Als jouw apotheker echter met zijn grote bulk bij de milieustraat aanklopt, zit de kans erin dat hij wat minder enthousiast ontvangen wordt. Hij moet dat namelijk zelf regelen en zelf betalen (daar is ie apotheker voor). Dat jouw apotheker dat dan weer op jou afwentelt door klantonvriendelijk te zijn is niet terecht. Als ze zo naar mij zouden reageren (als burger), zou ik in ieder geval overwegen om eens om me heen te kijken naar een andere, wat klantvriendelijkere, apotheker.

Het is dus echt NIET zo dat jij geweigerd wordt bij de gemeente. Je moet het alleen wel op de juiste wijze afvoeren!

Mail lezen

Misschien kun je mijn mail nog even teruglezen dat het zelf naar de gemeente brengen voor mij op dat moment geen optie was. Ik had niet verwacht geweigerd te worden bij de apotheek bovendien was het de laatste keer dat ik daar de apotheek bezocht vanwege een verhuizing.

Gemeente en apotheek

I rest my case.

Het merendeel van de gemeenten

Bij het merendeel van de gemeenten kun je zoiets namelijk gratis inleveren (juist omdat ze dat liever niet in de kliko terugvinden). Dus. Spoorzoeken dat is het.

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

27-02-2012 om 10:41

Anne j

Goed hoor, wat jij wil.

Het is geen spoorzoeken. Ik ken alleen, vergeef me alsjeblieft, niet alle tarieven van ALLE gemeenten uit mijn hoofd. Vandaar dus dat ik zeg: het merendeel. Laat ik het dan anders formuleren: een verstandige gemeente weet dat ze medicijnen liever op de milieustraat dan in de afvalcontainer heeft en past daar haar tarievenbeleid op aan. Hoe dat in jouw gemeente geregeld is, weet ik dus niet.

Het feit dat het voor jou niet mogelijk is om het niet naar de milieustraat te brengen, en dat je nieuwe apotheek de spullen van je oude apotheek geweigerd heeft, is nog geen reden om te zeggen dat je zowel bij de gemeente als bij de apotheek geweigerd wordt. Als je de spullen terugbrengt naar de apotheek waar je ze ook gehaald hebt zul je vast anders benaderd worden en als je bij de nieuwe apotheek uitlegt dat je verhuisd bent en dus voortaan je spul bij hen haalt zul je wellicht ook een andere reactie krijgen. Het is ook de toon hè....

En ik stop er nu mee, vind het zo bijzonder moeilijk discussieren worden met jou.

Puck

Puck

27-02-2012 om 12:38

Annej

Volgens mij wil jij gewoon moeilijk doen om dwars te kunnen zijn. Jeetjemina, je weet overal als een klein kind wel ene ja-maar op te verzinnen.
Als Gemeente-ambtenaar aangeeft dat er bij het merendeel van de gemeente gewoon ingeleverd kan worden dan is dat dus geen spoorzoeken. Dan moet je spoorzoeken naar een gemeente die het niet kan. Kennelijk wil je gewoon geen enkele moeite doen om je medicijnen verantwoord in te leveren en geef je anderen lekker makkelijk de schuld als je er net iets verder dan de straathoek moeite voor moet doen.

Tinus_p

Tinus_p

27-02-2012 om 14:04

Ach ja

Nou kunnen jullie wel boos worden op AnneJ, maar ondertussen is dit heel zorgelijk. Annej klaagt tenminste nog hier op OO -een hoop andere mensen hadden in zo'n situatie allang de oude medicijnen gewoon in de restafval kliko weggegeooid. En zullen dat in de praktijk dus ook doen. Je moet t mensen die milieuvriendelijk willen zijn wel makkelijk maken.

Puck

Puck

27-02-2012 om 14:13

Hoe gemakkelijk tinus

Tja Tinus, AnneJ doet net of ze in het hele land haar oude pillen niet kwijt zou kunnen raken en maakt haar situatie tot een algemeen iets. Terwijl er hier toch duidelijk mensen aangeven dat ze heel andere (en betere) ervaringen hebben.
Ben met je eens dat je mensen het zo gemakkelijk mogelijk moet maken, maar je hebt altijd een groepje zoals Anne die altijd wat de miepen heeft en zeurt om het zeuren, terwijl er allang ee oplossing binnen handbereik is.

Tinus_p

Tinus_p

27-02-2012 om 15:40

Puck

Puck:
"Ben met je eens dat je mensen het zo gemakkelijk mogelijk moet maken, maar je hebt altijd een groepje zoals Anne die altijd wat de miepen heeft en zeurt om het zeuren, terwijl er allang ee oplossing binnen handbereik is."
Nogmaals, boos worden op AnneJ helpt niet. Het echte probleem is namelijk, dat achter elke klager 100 mensen zitten die die geneesmiddelen gewoon in de kliko gooien -en dat is het echte probleem. Don't shoot the messenger.

Fiorucci

Fiorucci

27-02-2012 om 15:58

Mee eens

Ik ben dat met Tinus eens. Het is natuurlijk van de zotte om afvalscheiding te bevorderen zonder de bijbehorende faciliteiten. Want ook hier zouden die mogelijkheden marginaal zijn als apotheken er moeilijk over zouden doen. En dat is zeker iets wat voorkomt, ook hier hebben apotheken het een tijdje geweigerd. De enige mogelijkheid is het gemeentedepot, alleen onder krappe kantooruren open en alleen per auto te bereiken.

Vraag

Als je dus wilt weten of je oude medicijnen kwijt kunt bel je even met de apotheek. En dan vraag je direct of het ook oude medicijnen kunnen zijn van een andere apotheek. Ook vraag je dan of er nog bijzonderheden zijn waar je rekening mee moet houden bijvoorbeeld de manier waarop je het aanlevert.
Dat zou ik willen adviseren en verder vind ik het wel weer errug voorspelbaar. Geen bruikbare oplossing bieden en dan maar de burger wegzetten als zeurkous. Tja.

Ja, dat afvalpunt

Ja, die gemeentelijke afvalpunten (zo heten ze in Amsterdam tenminste ...) Daar zien ze me voorlopig ook niet meer terug. Zo'n twee jaar geleden heb ik daar nog eens wat oude verfresten etc ingeleverd. Op de fiets. De inrichting van e.e.a. is zodanig dat je als fietser (daar zijn er in Amsterdam tamelijk veel van) overduidelijk niets te zoeken hebt. Dan is het volstrekt onduidelijk waar je je spullen eigenlijk kwijt moet, er was aanvankelijk geen kip te zien en net toen ik dacht 'zoek het maar uit, ik pleur het hier wel neer' kwam er een meneer op me afsloffen die me sommeerde de boel ergens anders te dumpen (wel bij dat afvalpunt, maar dan op een andere plek dan waar ik stond).

Toen ik gisteren op de tv hoorde dat nog te weinig mensen kleine electrische apparaten inleverden voor recycling verbaasde me dat helemaal niks, deze ervaringen eendachtig.

Er zou gewoon bij elk winkelcentrum van enige omvang zo'n recyclestraat moeten staan, of een permanent bemande chemokar of weet ik wat. Anders is de weg naar de gewone afvalbak snel gevonden, eerlijk gezegd.

Groeten,

Temet

chocodip

chocodip

28-02-2012 om 18:04

Helemaal mee eens!

Kleine electrische apparaten en chemisch afval moet ik een dorp verderop gaan brengen. Erg lastig: een kapotte mixer gaat gewoon in de grijze bak hoor.

Papier in de papiercontainer, plastic in de plasticzak, glas in de glasbak, allemaal best. Doe ik braaf. Maar ik ga echt niet tien kilometer fietsen met een kapotte mixer, naar een of ander bedrijventerrein waar ik verder niks te zoeken heb.

Wonen jullie zooo klein dan?

Hier een rijtjeshuis in de Randstad, maar ik heb dus wel plek in de schuur voor kleine kapotte apparaten. Een keer in de zoveel gaan die mee naar het afvalstation, als er eens iets groots weg te brengen is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-02-2012 om 21:54

Vuilnisbak blokker

Laatst een nieuw apparaat gekocht bij Blokker en de oude daar ingeleverd. Want dat mag en dan ben je er milieuvriendelijk vanaf. De cassiere gooide het ding meteen in de kliko van de winkel. Deden ze altijd zei ze. Nou doe ik dat zelf ook maar.
En die oude medicijnen die ik niet bij een apotheek kwijt kan gooi ik ook in de prullebak hoor. Daar ga ik echt niet stad en land voor af. Ze zouden daarvoor gewoon een container bij de apotheken moeten neerzetten. Net als zo'n bak voor batterijen.

Dendy

Vic

Vic

28-02-2012 om 22:14

Door dit draadje realiseer ik me ineens dat ik over de datum paracetamol en neusspray e.d. zonder na te denken in de vuilnisbak gooi. Moet je dat soort vrij verkrijgbare medicijnen ook naar de apotheek brengen? Dat doe ik alleen met 'gevaarlijke' medicijnen. Zoals toen mijn opa overleed. Die had genoeg in huis om een halve straat mee plat te leggen. Werd zonder morren door de apotheek geaccepteerd.

Margriet*

Margriet*

28-02-2012 om 22:28

Temet

Die in Slotervaart is anders redelijk overzichtelijk en ook op de fiets lukt best (hoewel ik eigenlijk altijd met de auto ga, teveel zooi..)

Tja

alleen iets met spuiten in een geel containertje heb ik naar de apotheker gebracht. De spuiten eens per 3 maanden die ik tot voor kort gebruikte (prikpil) deed ik na gebruik (ik prik mezelf) weer in het doosje en hup in de prullenbak, maar daar voelde ik mij dan wel schuldig over. Pijnstillers gaan hier gewoon op, en dat wat ik vind over datum gaat in de vuilnisbak.

amk

amk

28-02-2012 om 23:28

Medicijnen

vrij verkrijgbaar, alleen op recept het maakt allemaal niet uit het is gewoon chemisch afval.

Tink

Tink

29-02-2012 om 09:52

Vic en tinus

Vic, inleveren bij de apotheek moet met álle medicijnen, ook een simpel paracetamolletje valt onder chemisch afval.

En Tinus, jij schreef "Nogmaals, boos worden op AnneJ helpt niet. Het echte probleem is namelijk, dat achter elke klager 100 mensen zitten die die geneesmiddelen gewoon in de kliko gooien -en dat is het echte probleem. Don't shoot the messenger."
In AnnaJ's eerste posting in deze draad gaf ze al aan dat dat precies is wat ze zelf ook deed: in de dichtstbijzijnde prullebak dumpen.
Ben het met je eens hoor, als dingen apart moeten worden ingeleverd mogen ze dat best makkelijk maken. Maar de messenger was in dit geval dus zelf ook fout. Medicijnen horen gewoon niet in de prullebak.

En daarbij denk ik niet alleen aan de vuilnismannen, maar ook aan kinderen die zo'n doosje vinden bijvoorbeeld. Kan gevaarlijke situaties opleveren.

Chemisch afval, jaja

als je die medicijnen inneemt komen ze toch ook allemaall in het riool terecht?

Ik vraag me af wat een grotere belasting is: stripje paracetamol of kapotte mixer in de kliko, of tien km fietsen, of daar een auto voor moeten huren (volgens mij is onze gemeentelijke milieuwerf niet eens met de fiets te bereiken).

Zelfde voor spaarlampen. Ik heb er een paar teruggestuurd naar de fabrikant ( op uw doosje staat dat ie elf jaar meegaat, maar volgens mij is dit model nog geen elf jaar in de handel), ik weet dat kwik het milieu gelast, maar echt, ik heb geen ruimte om alle kapotte spaarlampen te sparen (of heten ze daarom misschien spaarlampen?).
Zet er maar statiegeld op als je ze so graag apart hebben wilt.

Overigens, kennis van mijn ouders werkt bij afvalverwerking, en volgens hem gaat ALLES toch de grote oven in, ook de batterijen enzo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.