Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Liesbeth

Liesbeth

25-05-2015 om 14:13

oud matras nog prima?

Hoe kun je zien of latex matrassen aan hun eind zijn? Is dat puur op leeftijd of zakken ze ook door / veranderd er iets aan de latex? Wordt die minder soepel of zo?

Hier latexmatrassen die inmiddels 25+ zijn en er eigenlijk nog prima uitzien (afgezien van de tijk dan).

Nou....

...als je nog lekker slaapt, lijkt me dat een prima graadmeter.

Een smerige tijk zou voor mij trouwens geen optie zijn. Gelukkig zijn er plenty truckjes om zo'n tijk wat te fatsoeneren.

Bv:

-in de wasmachine als hij afritsbaar is en in de volle zon laten drogen (bleekt alles wat er nog niet uitgewassen is.)

-Met sop en doek de matras schrobben en laten drogen in de volle zon

-Eventueel als bovenstaand niet genoeg is, inspuiten met chloorverdunning en laten drogen in volle zon.

Astrid

Astrid

25-05-2015 om 14:24

zolang

Zolang jij goed ligt en nergens last van hebt, lijkt het me prima?

Liesbeth

Liesbeth

25-05-2015 om 14:46

wassen

De tijk wilde ik gaan wassen, maar hij past voor geen meter in mijn wasmachine. Dat wordt dus chemisch reinigen (stond op het wasvoorschrift) en dat is ong 35 euro per stuk ... Voordat ik dat ga uitgeven aan een op-sterven-na-dode matras ...

Maar dat niet alleen, ik was ook wel benieuwd eigenlijk. Of je het kunt zien aan de latex van het matras of de matras nog goed is of te oud.

Deuk?

Volgens mij zijn latex matrassen niet meer goed als er een deuk in zit waar geslapen is. Verder kan er niet zoveel mis mee zijn denk ik.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-05-2015 om 15:20

Nachtje proefslapen?

Met een dubbele laag laken ofzo er tussen.

Als ie bobbelig is of niet goed meer meeveert met de rondingen van je lichaam, is het niks meer.
25 jaar is overigens doorgaans wel de max voor een matras.

Pieter

Pieter

25-05-2015 om 15:51

De verkoper houdt 10 jaar aan voor de leeftijdsduur van een matras en dat is een soort wc-eend opmerking maar 25 jaar vind ik echt wel overjarig, zo duur zijn die dingen ook niet. Zeker voor permanent gebruik zou ik eens iets anders kopen, voor een keertje logeren kan het wellicht nog wel.

Wassen

Ik zou dat idd ook niet uitgeven, maar je kan toch nog wat andere dingen proberen om je tijk wat op te kalifateren. Als je er tenminste mee zit dat ie er niet uit ziet he. Want anders is het geen probleem.

Ik blijf erbij, zolang je er nog lekker op slaapt.......

Mijntje

Mijntje

25-05-2015 om 17:58

ja hoor

als ie niet is doorgezakt rustig blijven gebruiken. Je kan een matrasreiniger of matrascleaner inhuren om hem te laten reinigen, dan is je matras weer vrij van mijten.

guera

guera

25-05-2015 om 18:41

cruciale vraag is

Of je goed slaapt. Voel je je uitgerust in de ochtend? Hoe is het met je rug? Hoe is het met je ademhaling?
Onze matras van 15 plus zag er op het oog prima uit. Maar elke ochtend zat mijn neus dicht en ik voelde me toch stijf in ochtend. Nu nieuwe matrassen en het scheelt echt. Ik word minder vaak wakker snachts. Geen dichte neus meer(andere matras natuurlijk bomvol huismijt). Als dat allemaal nog top is sja dan is je matras voor jou blijkbaar nog helemaal prima.

Charis

Charis

25-05-2015 om 19:06

Ja huismijt

Een matras waar je al zoveel jaar op hebt geslapen is niet meer zo hygiënisch. Maar als je verder nergens last van hebt...

Paasei

Paasei

25-05-2015 om 20:20

Opkalefateren

Ik heb mijn 10-jaar oude matras opgekalefaterd met een matrastopper. Mijne komt van Ikea. Dat is zo'n dekbed-achtig ding, zo groot als je matras uiteraard, met elastieken waarmee je 'm om de matras kunt vastzetten. Het ding zorgt voor een op-fluf van de oude matras en een stukje hygiene; het kan vlekken opvangen (zodat niet in de matras komen) en in de wasmachine op 60 graden.

Liesbeth

Liesbeth

02-06-2015 om 14:59

huisstofmijt

De opmerkingen over huisstofmijt zet me aan het denken. Zitten die beesten dan ook op de latex zelf, of alleen op/in de tijk? Want dan ben ik van die beessies af als ik de tijk was?
Proefslapen met een hoes, zonder de tijk is ook wel een goed idee. Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.