Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ayla

ayla

14-12-2010 om 14:05

Organisatie feest

Over een half jaar doet onze dochter de communie. Omdat hier in het zuiden big business is moet je met de organisatie redelijk vroeg beginnen. Ik heb alleen de hele tijd het idee dat ik dingen vergeet, ik ben ook zo’n chaoot. Overdag zullen er zo’n 60 mensen komen en voor de avond zo’n 45 inclusief kinderen. Tent via familie, heater ook, catering zijn we mee bezig, drank met tap staat al vast. Springkussen moet ik nog regelen. Zijn er belangrijke dingen die ik vergeet die ik wel al op tijd moet regelen? En waar moet ik bij zo’n dag aandenken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

14-12-2010 om 15:28

Pelle

Ja je geeft het feest op de dag zelf, en wij hebben eigenlijk ‘geluk’, toevallig hebben wij allemaal vrienden met kinderen in de zelfde leeftijd dus die zouden inderdaad normaal samen de communie gedaan hebben, omdat dochter een jaar versneld is en dus een jaar eerder de communie doet kunnen nu die vrienden wel komen. Wij hebben dus in onze kennissenkring dit jaar maar 1 verdere communicant en die doet de communie een week eerder. Volgend jaar moeten we gaan kiezen vant dan hebben we drie of vier communicantjes in onze kennissenkring. Maar nee het is niet gebruikelijk het feest op een andere dag te doen.
Mocht je meerdere communicantjes hebben dan kies je voor diegene die het dichst bij je staat, of je gaat de middag naar de ene en de avond naar de andere. Verder zijn de data ook wel gesplitst, niet heel limburg doet op dezelfde dag de communie, het begint eind mei en loopt door tot half juni

ayla

ayla

14-12-2010 om 15:31

Trouwens

Wij hebben wel een andere kink in de kabel namelijk Pinkpop… Mijn man gaat normaal ieder jaar naar Pinkpop en dat kan dus dit jaar niet. Het is even afhankelijk van het pinkpop programma hoeveel mensen de voorkeur geven aan het festival

Chippie...

Chippie...

14-12-2010 om 21:47

Pfffff....

Jeetje, ik heb niets met kerkelijke toestanden. Maar jeetje, wat een toestand! Ik zou een draaiboek van een trouwerij er op na slaan, het lijkt me dat er dezelfde dingen in voor komen. Kleding, kapper, uitnodigingen, gebakjes, koffie-automaat, verlanglijstje, foto/film, catering (incl glazen, bestek, servies, tafelkleden, etc), tafelschikking, stoelen, parkeerplaatsen, versiering huis, ... ik kan van alles bedenken (maar ik zou gewoon een BBQ bedrijf laten komen, een leuk jurkje kopen en wat foto's maken -> maar dat is waarschijnlijk veel te eenvoudig)

Chippie

Chippie

14-12-2010 om 21:51

Ik snap ook niet zo goed...

waarom je gasten uitnodigt die twijfelen tussen Pinkpop of de communie van je dochter. Voor die mensen (ja, ook die mensen die twijfelen) lijkt het mij bijna een verplichting. Nogmaals, pffff!

Chippie

Chippie

14-12-2010 om 22:02

Springkussen

Ik zou twee springkussens lenen. Één voor de grotere kinderen en eentje voor de kleintjes. Scheelt heel veel gedoe en blessures. Daarnaast zou ik iets meer kinder-entertainment regelen: kleurplaten, knutseldingen, DVD-tjes, etc. Misschien een ballonnenclown oid. Eén of twee meisjes die het kleine grut in de gaten houden, lijken me handig. En ook iemand die wat huishoudelijke taken op zich neemt (glazen ophalen en wassen, drank aanvullen, met hapjes rondgaan, wc tussendoor boenen opruimen, etc)

Wow

ben ik blij dat ik geen zuidelijke katholiek ben, poepoe, zo'n megafeest. Sterkte ermee en vooral mooi weer gewenst!

Enne - het had me wel leuk geleken als kind zijnde. Dat dan weer wel.

koentje

koentje

15-12-2010 om 12:25

Sjonge

afgezien van of dat nou leuk is zo'n feest: je moet ook maar het geld hebben om een goed katholiek te zijn, blijkbaar!!

vlinder72

vlinder72

15-12-2010 om 13:29

Dopen

Ik ben echt helemaal verbaasd. Ik wist helemaal niet dat Communie zo'n gebeuren was. Onze jongste is een paar maanden geleden gedoopt. Behalve een kerkdienst en daarna een lunch bij ons thuis was dat het wel.

Hier geen luchtkussens en barbecues. Wel leuk trouwens. Het wordt dan meer een groot tuinfeest en dat vind ik wel leuk om te organiseren.

Ik zou als aandachtpunten denken aan:

- barbecue. Wie bakt en braadt?
- hoe ga je de kinderen bij de barbecue weghouden?
- speelhoek voor kinderen. Mijn tante ging vaak langs bij een kringloopwinkel en haalde daar speelgoed.
- zet in de speelhoek dingen voor kinderen. Pakjes drinken/eten zoals stukjes komkommer/tomaatjes/chips e.d.

ayla

ayla

15-12-2010 om 14:41

Haha

tja en wij doen het al enigzins beperkt en we houden het thuis.
Barbeque doen we niet, vind ik te riskant met al die kinderen en daarbij moet dan weer iemand vlees braden. We zorgen voor een buffet met koude en warme gerechten.

we huren ene tap en hebben voldoende tieners en mannen die wel bier willen tappen. Het is alleen lastig inschatten hoeveel wijn en fris je moet nemen.

2 luchtkussens is wat veel van het goede, dat krijg ik ook niet geplaatst. Het zijn allemaal familie en vrienden en de kinderen kunnen het daarom ook super met elkaar vinden.

IK zat even te denken aan koffie voor 60 personen, is het handig om een groot koffiezetapparaat te huren of redt je dat ook met een normale?

Voor de kinderen komt denk ik een hoek met van alles lekkers, Omdat ayladochter geen gewone taart mag en lust wilden we zelf een snoeptaart maken met snoep dat ze wel mag. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe je dat maakt.

Verder wilde ik een grote knutseltafel maken, met een heleboel stiften, en prutseltjes.

Communiekledingshoppen doen we komende week.
uitnodigingen ongeveer 6 weken van te voren, net als bij ene bruiloft?

Foto's van te voren laten maken is wel een goed idee, bij haar oude school werd een professionele fotograaf en filmer in gehuurd en die kosten waren bij totaalkosten inbegrepen. Bij deze school is dat niet.

Wilma

Wilma

15-12-2010 om 15:20

Van alles al gezien (woon ook in 't zuiden)

Dus ik roep zo maar wat dingen.

Speelhoek/speeltafel is altijd leuk, zorg dat die ook groot genoeg is, zodat er geen ruzie komt. Genoeg kleurplaten of lege blaadjes en stiften (uitwasbaar, kinderen hebben hun goeie goed aan!), etc.

Die foto vantevoren nemen en daar een uitnodiging van maken zie ik hier ook vaak, leuk vind ik, mocht je de kleren al zolang vantevoren hebben.

Wat 't snoepen van je dochter betreft, 'k heb hier nu ook een paar keer zo'n snoeptaart gezien, van piepschuim een drie-verdiepingen-taart maken en die versieren met dingen die je dochter ook mag. NIks eigen bakje, de rest eet nu maar gewoon hetzelfde. Dus lollies in 't piepschuim steken, spekjes langs de rand van de taart, volgens mij zijn er ook wat dingen van Haribo die glutenvrij zijn, qua kleur zou iets roods erbij ook leuk zijn (aardbeitjes ofzo).

Hier houden ze ook vaak een kleur aan als versiering, vaak dus geel-wit (de communiekleuren). Maar ook wel een heel andere kleur, bijvoorbeeld de lievelingskleur van je dochter ofzo.

Als er een ietwat verloren puber rondloopt, hem of haar laten filmen en dan iedereen wat tegen je dochter laten zeggen, of óver je dochter. Leuk voor later.

Hoelaat is 't feest, heb je ook nog eerst vlaai en broodjes? Zorg dan dat je dit zo neerzet dat je 't snel weer weg kunt ruimen, een hele tijd opruimen enzo wil je niet tijdens je eigen feest.

Bij de catering kun je vaak zo'n koffieding huren, dan blijft 't warm en heb je voldoende koffie voor je gasten. Met een gewoon koffiezetapparaat krijgt steeds maar een gedeelte koffie.
Kijk ook of je bij de catering ook servies kunt huren en dit zonder af te wassen weer kunt inleveren, dat scheelt echt héél veel. Gewoon even afvegen en dan in een krat en 't wordt dan zo weer opgehaald.

Zorg voor een ietwat afgescheiden plaats voor de kadootjes, vaak zitten dan heel veel handen (handjes) aan de kadootjes en dat vindt niet ieder feestvarken even leuk.

Iets kleins om mee naar huis te geven is wel heel leuk vind ik. Denk niet aan iets duurs. Hier krijg je ook vaak een foto van 't communiekantje als aandenken, als bedankje zeg maar. Vin'k ook wel altijd leuk.

Volgens mij ben je al een aardig eind op weg hoor, 't wordt vast leuk !

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

15-12-2010 om 15:30

Oh ja, de taart

Je zou aan je bakker kunnen vragen of hij een christoffeltaart wil maken als communietaart voor je dochter, dat is glutenvrij en toch een échte taart.

Er zijn ook van die dingetjes te koop van eetbaar spul waar je een foto van je dochter op kunt doen. Die steek je dan op een cakeje ofzo. Gv-cakejes zijn er wel en zo valt je dochter niet echt op en eten alle kinderen een cakeje. De goedkope variant op dat foto-ding is een foto afdrukken van je dochter en daar een prikkertje aan en dát steek je in een cakeje.

Groetjes,
Wilma (met deja-vu's van alle communiefeestjes van afgelopen jaren, varierend van eenvoudig thuis tot ijskarren die op 't communiefeest kwamen)

joos

joos

15-12-2010 om 20:44

Ayla

wij hebben een paar weken geleden een feest gehouden voor 60 volwassenen en 30 kinderen. Van mijn zus heb ik en extra koffiezetapparaat geleend en met 2 apparaten en wat thermoskannen ging dat heel goed. Ons feest was in oktober, maar gelukkig was het mooi weer. De kinderen speelden buiten, op de trampoline, met een bal of iets dergelijks en boven had ik op de logeerkamer een wasmand vol Donald Ducks die ze konden lezen en een stapel kleurplaten met stiften. Dit heeft me slechts 1 vlek in de vloerbedekking opgeleverd
Voor de volwassenen had ik zelf een warm en koud buffet gemaakt (met recepten oa van OOL) en voor de kinderen liet ik op een gegeven moment patat brengen en fricandellen. Ze vonden het allemaal heerlijk en het feest was heel geslaagd.

Chippie

Chippie

15-12-2010 om 23:23

Ayla

Koffie apparaat -> ja, doen! Dan kun je in één keer een grote kan kofie zetten. Anders loop je het eerste uur van het feest je enorm op te vreten dat het zo langzaam gaat met de koffie en zit je meer bij het koffie apparaat dan bij de gasten

Wijn en fris -> Hoe erg is het dat je een paar flessen fris overhoudt? Hier komt dat wel op. Wijn en andere drank zou ik inkopen bij een slijterij met de afspraak dat je wat je overhoudt terug mag brengen. Vaak kun je ook glazen etc huren. Slijterij kan vaak ook een prima inschatting maken wat je nodig hebt.

Zuidelijke feesten

Dit soort feesten zijn bij ons heel gewoon. Bij een verjaardag komt er al een heel buffet en zorgen we voor kinderactiviteiten. Het viel me vooral op toen ik als zuiderling in Amsterdam ging studeren. Verjaardag met cola en een schaaltje pinda's. Nee, geef mij maar die gezellige mega-feesten! Da's pas feesten! Voor ons geen communie, maar met 2 verjaardagen van onze meiden in het voorjaar komen we ook wel aan onze trekken.
Wij verzorgen dit soort dingen meestal zelf, maar je zou ook catering-hulp aan vrienden of familie kunnen vragen. Bijv. iemand bakt de taarten en iemand maakt de salades. Scheelt je een hoop werk. Om alles koel te houden hebben we altijd een extra koelkast in de kelder paraat voor dit soort dingen. Grote doos met ijsjes in de vriezer zijn ideale toetjes voor de kinderen. Trouwens, mini-magnums gaan er bij de volwassenen ook wel in hahaha. Als tafels zijn grote behangtafels heel handig. Je zou ook zgn. party-sets kunnen huren met van die lange banken. Grote witte tafelkleden, of je koopt een rol met tafelpapier (maar als dat scheurt.....). Of als je iemand in de zorg hebt werken; vragen of er lakens geleend mogen worden, en die gebruik je dan als tafellaken. Mooi lint strikken van maken, et voila.
Succes!

Dorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.