Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tigress

Tigress

01-02-2013 om 15:09

Orchidee gekregen, verzorging? (spoed)

O, o, o, gisteren een orichidee gekregen! heel lief en aardig maar ik heb geen groene vingers!!! Tuincentra worden qua groene inwoners geëvacueerd zodra ik aankom en ik krijg alleen planten mee die toch al suïcidaal zijn. Het zal wel een phealanopsis zijn (gegoogled) en ja het klinkt niet al te hogere tuinbouwachtig, maar toch.
Hoe verzorg ik het ding een beetje behoorlijk. Want ik vind hem wel mooi en wil mijn best wel doen. Eerste vraag: kan ie voorlopig met een schoteltje volstaan en tweede vraag: wáár zet ik hem. Volle zon of half schaduw?
Volle zon heb ik 's morgens voor en 's middags vooral achter. Help!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

01-02-2013 om 15:14

Nou

Ik zou zeggen halfschaduw. Niet te veel water geven, liefst een beetje verwaarlozen, tenminste dan doen ze bij mij het best.

marinade

marinade

01-02-2013 om 15:28

Geen groene vingers

Als je ergens geen groene vingers voor nodig hebt, is het voor zo'n orchidee, dus dat is goed nieuws. Hier ook geen groene vingers en wel mooi bloeiende orchideeën. Veel licht, niet in de volle zon, af en toe een beetje water. En als ie dan na maanden uitgebloeid is tot op een paar centimeter snoeien, de plant grijpt dan op een zeker moment een tweede kans.

Tigress

Tigress

01-02-2013 om 15:43

Maareh

Kan ik hem voorlopig op een schoteltje zetten? Ik heb nog geen overpot. Is zo'n overpot echt nodig? Hij zit nu in een doorzichtige plasic pot. De wortels zijn grijzig.
Halfschaduw, daar ben ik wel uit, dankje wel dames. Ik kan hen wel voor zetten denk ik, daar heb ik alleen in de ochtend uren volle zon. Niet in de meest warme zonneuren.

Wat marinade zegt

Mijn orchideeën doen het ook fantastisch, ik heb een exemplaar dat ik al een keer of zes opnieuw in de bloei heb kunnen krijgen. Dat komt vooral doordat ik ze erg goed kan verwaarlozen. Ze houden van licht (geen volle zon) en af en toe een beetje water. Een keer in de twee weken ofzo.

Succes ermee!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-02-2013 om 22:38

Schoteltje

kan wel. Belangrijktste is dat je de kluit niet nat laat staan. Ze houden namelijk absoluut niet van natte voeten.

Klinkt voor de rest best goed. Ik denk dat ie het voorlopig wel even gaat redden, Iedere week een klein scheutje water, en dan overtollig water afgieten is het beste.

Fiorucci

Fiorucci

02-02-2013 om 10:37

Snoeien

Dus alle takjes op een paar cm snoeien?

Geerdien

Geerdien

02-02-2013 om 13:56

Fiorucci

Geerdienie uitgebloeid is, he! En dan alleen de tak die bloemen heeft gedragen. De andere stengels zijn waarschijnlijk luchtwortels. De bladeren moet je ook gewoon laten zitten. De pot tr
ouwens nooit vullen met aarde, alleen met houtsnippersdie je vochtig moet houden.

Geerdien

Geerdien

02-02-2013 om 14:01

Nou ja

Typen op een tablet gaat me niet goed af, er gebeuren rare dingen in de tekst. In mijn vorige bericht had moeten staan: "alleen als ie uitgebloeid is"

marinade

marinade

02-02-2013 om 15:16

Keer opgezocht

De stengels waar de bloemen aan hebben gezeten op drie ogen/knopen afknippen. De rest idd laten zitten, bladeren en luchtwortels. En net zoals de bloeiende planten water blijven geven (weinig dus).

Fiorucci

Fiorucci

02-02-2013 om 18:23

Bedankt

Ik ga me eens wagen aan een orchidee.

Rafelkap

Rafelkap

03-02-2013 om 08:04

Echt?

Is ie wel echt? Wij hadden een orchidee die het geweldig deed, dezelfde cadeau gedaan, maar diegene kwam er na een half jaar achter dat het een plastic orchidee was. Hadden wij niet eens gezien

marinade

marinade

03-02-2013 om 10:14

Rafelkap

Proest!
Nou snap ik waarom een vriendin aan de bloemen voelde, toen de plant vol in bloei stond . Het was ook bijna te mooi.

Lou

Lou

03-02-2013 om 11:53

Juist wel natte voeten

Mijn moeder, een hobbydeskundige op het gebied van kamerplanten, zegt dat een orchidee juist wel natte voeten wil. Eens in de week onderdompelen en uit laten lekken op het aanrecht, verder geen water geven, is haar advies. Ik zou het nog even googlen Tigress, moet toch snel te vinden zijn.

(Als ie van plastic is maakt het minder uit hoe je hem verzorgt )

Nep?

We waren 2,5 week op vakantie te zijn geweest, dochter alleen thuis en zorgde voor de planten. Ik zei bij terugkomst dat de orchidee nog zo mooi bloeide. Haar mond zakte open, want ze dacht dat deze nep was en had dus geen water gehad. Dus...... verwaarlozen :o) Zelf geef ik 1 x per week een klein scheutje.

amk

amk

03-02-2013 om 14:50

Verwaarlozen idd

het zijn de enige planten die ik nog een keer in bloei krijg. Ze staan in een hoekje van de vensterbank achter de gordijnen. En als ik dan weer een bloem zie komt ie op de schouw. Zit vaak wel een aantal maanden tussen. Een klivia doet het sneller. Dus het wordt wel eens druk in dat hoekje.

Hij krijgt zo ongeveer 1x per maand als de andere planten water krijgen ook een klutsje. Denk dan aan de laatste druppels uit de gieter.

En nee, ik heb geen bloeiende planten in huis. Toch doen ze het alle 4 met dit beleid al 7 jaar. Het wordt tijd voor wat anders.

Tigress

Tigress

03-02-2013 om 15:41

Ik heb

Inmiddels staat de orchidee in een overpot. Ik heb 'm water gegeven onder de keukenkraan en goed laten uitlekken. Voorlopig zou ik er geen omkijken naar moeten hebben. Verwaarlozen dus... Klinkt als dé plant voor mij. Ik heb niet de groene vingers van mijn moeder geërfd en al menige plant vermoord. Terwijl ik een paar planten zo gezellig vind. Tegenwoordig heb je bijna niet van echt te onderscheiden nep. Maar die zuiveren niet de lucht zoals echte planten wel doen. De orchidee is trouwens echt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2013 om 20:04

Als je hem laat uitlekken...

Heeft ie geen natte voeten.

Als je 'm water geeft en het water in de buitenpot laat staan, staat ie te nat en wordt ie echt niet blij.

Ik denk dat de moeder van Lou en ik hetzelfde bedoelen, maar het anders noemen.

Lou

Lou

03-02-2013 om 21:33

Ginny

Ik denk dat je gelijk hebt
Met als enige aanvulling dan wellicht nog van mijn moeder dat je dat onderdompelen & laten uitlekken doet in plaats van gewoon water geven.

Geerdien

Geerdien

03-02-2013 om 22:54

Verdampt

De orchidee leeft van verdampend water. Daarom moet je ze ook in van die korrels zetten of boomschors, die nemen het water op en daarvan verdampthet langzaam. Je kunt orchideen zelfs houden in een badkamer, zonder pot oid! (Als je maar vaak genoeg onder de douche gaat )

Eén keer in de week een heel klein beetje water

't Is gewoon onzinnig met hoe weinig water zo'n orchidee toe kan, maar met één keer per week een minuscuul beetje water heb ik (met mijn bruine vingers) een phaelenopsis twee jaar in volle bloei gehouden, tot mijn plantenoppas in de vakantie hem verzoop

Tesah

Tesah

05-02-2013 om 08:54

Wortels

Ik heb altijd begrepen dat er een reden is dat een orchidee in een doorzichtige pot zit. Zo kun je de wortels zien. Zijn ze groen, geen water geven. Zijn ze grijs, even onder een lopende kraan houden, uit laten lekken en weer terug zetten. Er kunnen echt wel drie weken tussen zitten op deze manier.

Tesah

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2013 om 11:58

Tesah

Dat is een handige tip!

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2013 om 09:28

Water zonder kalk

Volgens mij mogen orchideeën geen water uit de kraan, omdat daar te veel kalk in zit. Als ik water kook, doe ik het laatste restje in de gieter, en dat geef ik aan de orchideeën. Ook gooi ik er wel eens een beetje thee (zonder suiker) in. Dat doet mijn moeder altijd, en die heeft groene vingers. Een keer per jaar geef ik mijn orchids wat speciale plantenvoeding. En als het in de zomer regent zet ik ze wel eens buiten, zodat de bladeren weer lekker fris worden.

Geen kraanwater?

Dan heb ik buitengewoon eigenaardige orchideeën gehad door de jaren heen, dat ze het een paar jaar achter elkaar bloeiend en wel hebben volgehouden op kraanwater. De orchidee van nu is zelfs op kraanwater tot tweede bloei gekomen. Hij zit weer helemaal vol. En let wel, ik heb écht geen groene vingers.

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2013 om 11:12

Wel kraanwater dus.

En thee?

Bellefleur

Thee? Euh, vast wel, als jouw moeder dat zegt. Maar thee gaat hier met liters per dag op, schoon op, ik heb nooit thee over om het bij planten te gieten

ilonka

ilonka

10-02-2013 om 14:09

Niet moeilijk

volgens mij.
Ik heb sinds kerst ook een orchidee.
bij mij zat er een kaartje bij met een internetsite. Daar kon ik inloggen voor meer info.
Die van mij zit in een doorzichtige pot waardoor je de wortels goed kunt zien. Op de site stond dat als de wortels "wittig" waren, dat je hem dan in de gootsteen moet zetten en zoveel water erin dat de pot onderstaat.
HEel even laten staan zodat hij zich kan volzuigen en dan op het aanrecht uit laten lekken.
Bij mij is dat zo eens in de 10dagen.

Mijn ouders zijn in de zomermaanden veel op de camping en weinig thuis. Hun orchideeen krijgen dan echt maar heeel af en toe water en ze doen het altijd prachtig.

Tigress

Tigress

11-02-2013 om 17:57

Ben er niet meer zo bang voor

Orchidee... o, eng! Dat dacht ik. Maar dankzij jullie niet meer zo bang om weer een plant te vermoorden. Hij laat nog meer bloemen uitkomen en ik heb m echt nog maar één keer laten volzuigen en uitlekken, de wortels zijn nog groen (goeie tip Tesah!) Long let it live!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.