Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zegel

Zegel

25-06-2016 om 22:12

opruimhulp /huishoudelijke hulp

Ik ben op zoek naar een huishoudelijke hulp en heb al op Wittewerkster gekeken en op Hulpstudent. Ik twijfel want het geeft ook wat gedoe: de contacten die je moet leggen, de twijfel of je weg kunt gaan als de hulp er is.

Daarna bedacht ik dat voor mij thuis het gebrek aan schoonmaken niet het allerbelangrijkste is. Het vervelendst vind ik dat we het niet opgeruimd krijgen. Ik zou eigenlijk liever iemand hebben die het een beetje opruimt. Op zaterdag of een deel van mijn vrije dag samen.
Dus ik zocht op 'opruimhulp'.
Ongelooflijk. De een na de andere 'professional organizer' met eerst een intakegesprek en een plan van aanpak en dan 70 euro per uur (!!) en na een aantal sessies ziet het huis er weer goed uit en kun je het waarschijnlijk zelf.
Maar dat zoek ik niet. Wat ik zoek lijkt me maximaal het schoonmaakstertarief: gewoon samen opruimen. Iemand die daar goed in is. Tussendoor ook wat schoonmaakt.
Ik wil er best wat voor betalen natuurlijk, bijvoorbeeld tussen 13 en 17 euro per uur, maar geen 70 (!!). Het lijkt me echt heerlijk.

Bestaat zoiets eigenlijk?

Angela67

Angela67

25-06-2016 om 22:23

schoonmaker goedkoper

want werkt als stok achter de deur.
tenminste: zo werkt het hier, en gaandeweg de jaren wordt er dus ook best wel standaard opgeruimd omdat die regelmatig erin gekomen is dankzij schoonmaker.
Dus lijkt me toch het goedkoopste .
Je kunt het overigens wel vragen bij Homeworks bijvoorbeeld, waar ik witte werkster van heb. Dat je iemand zoekt die bereid is met jou 1x per week een halve dag een kamer uit te zoeken en dan de volgende week 'gewoon' schoonmake bijv.
gr Angela

Lente

Lente

25-06-2016 om 22:26

Ik zou hier ook stad/dorp/omgeving neerzetten

Vind je misschien heel snel iemand.

Het is dat ik te druk ben met werk en zo. Schoonmaken bij iemand is niets voor mij maar ik ben erg goed in opruimen en structureren.

Triva

Triva

25-06-2016 om 22:32

maar

waarom zou een schoonmaker niet kunnen en willen opruimen? Je wil het samen doen dus dan bepaal jij toch wat je gaat doen.

Lente

Lente

25-06-2016 om 22:38

Triva

Bepalen wat de schoonmaker moet doen is niet genoeg. Zij-hij moet het ook kunnen, samen met Zegel. Dat samenwerken kan een ding zijn en het overzien van het opruimen ook.
Dat kan niet elke schoonmaker. Maar ze zullen zeker te vinden zijn.

Moeder

Moeder

25-06-2016 om 22:45

Zusje

Mijn zusje zocht ook zo iemand. Zij heeft een bedrijf aan huis waar heel veel voorraad bij te pas komt en ze is enorm chaotisch dus zij zocht iemand die deed opruimen, organiseren en poetsen. Weet eigenlijk niet of ze zo iemand gevonden heeft. Ik zal haar eens vragen waarop ze gezocht heeft.

Truus

Truus

25-06-2016 om 22:49

maar wat

Maar wat zoek je dan in een opruim(st)er? Het lijkt me zo lastig opruimen voor een ander. Alles moet toch door de handen van de eigenaar of het weg kan of waar het moet. Iemand kan wel alles opbergen, maar als jij het erna niet meer kunt vinden is dat ook niet handig. En opbergsystemen die de één handig vindt kan de ander verafschuwen.
Wat ik thuis altijd deed: iedereen eens per week alles wat van henzelf is op laten ruimen. Heb je er nooit eentje die alles voor een ander opruimt.
Of is het zo erg dat jullie het zelf echt niet meer kunnen? En is het dan na een tijdje klaar of moet het altijd? Want dan zit het "probleem" in jullie zelf en maken jullie misschien buitensporig veel rommel of hebben jullie weinig ruimte?

Triva

Triva

25-06-2016 om 22:56

Truus

er zijn ook mensen die graag sámen opruimen, je laat het de ander dus niet doen maar de ander werkt als stok achter de deur waardoor je twee uur lang wel MOET opruimen.

Li

Li

26-06-2016 om 00:19

was

Ik doe dat met de was. Vroeger een rotklus, nu samen en supergezellig.

Zegel

Zegel

26-06-2016 om 09:47

wat ik zoek

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ja Angela, misschien moet ik me toch focussen op een schoonmaakster maar dan al direct op zoek naar iemand die ook kan helpen met opruimen. Het idee dat alles er goed uit moet zien omdat de werkster komt zou me zowat in paniek doen raken. Als ze (of hij natuurlijk) van tevoren weet dat dat bij ons in huis niet goed zit en dat het de bedoeling is dat het een mix moet worden van opruimen en schoonmaken, kan dat misschien best.
En voor het schoonmaaktarief dan, niet als professional organizer.

Lente, ja, misschien mijn woonplaats er ook bijzetten, twijfeltwijfel - nou goed: even ten oosten van Utrecht. Inderdaad, misschien heeft Triva gelijk en kan hij/zij ook best meehelpen met opruimen als ik die opdracht geef, maar voor sommigen zou dat niet werken. Sommigen zullen misschien geschokt zijn dat het een troep is, hoe kunnen ze nu starten met stofzuigen/ afstoffen/ lap over de badkamer als er nog vanalles staat?
Ik zou ook heus wel opruimen voordat die persoon zou komen, maar 'alles' kan volstrekt niet.

Truus, het probleem zit bij ons allevier, maar met name bij mij. Of nou ja, ook wel bij mijn man: als hij kookt is na afloop de keuken ontploft en hij kookt 6 van de 7 dagen... als hij iets pakt zet hij het zelden terug. Hij rondt het niet af zeg maar. Dat doe ik meestal wel beter, maar verder heb ik niets te klagen over hem (in geen enkel opzicht, ook niet over de rest van het huishouden want hij doet ook altijd de was en doet bijna alle boodschappen enzovoort).
Mijn eigen probleem is deels luiheid....(heel erg moeilijk om jezelf een schop onder de kont te geven) en deels dat ik niet kan kiezen waar ik zou beginnen. Ik weet wel dat je beter iets matig nuttigs kan doen dan helemaal niets, maar toch: ik kijk om me heen en word moedeloos.
Daarbij: als ik dan eindelijk wel die schop onder mijn kont heb gegeven en ook heb besloten wat ik ga doen (dit komt een enkele keer voor), dan werk ik juist héél hard. Kan ik bijna niet meer stoppen. Ik erger me en ga door en word erg moe. En zie na afloop op tegen volgende keer.

Dus Triva / Li hebben gelijk denk ik of hoop ik: ik doe het sneller samen. Als ik weet wat de bedoeling van dat moment is. Als die ander mij dingen vraagt krijg ik ook de geest en wil ik me ook van mijn beste kant laten zien.
Ik denk aan 2 uur per week of zo.
Ik verheug me erop dat het er weer gezellig uitziet in huis.

Poets.

Poets.

26-06-2016 om 09:51

Schoonmaakhulp met organisatietalent gevraagd.

Ja hoor, ze bestaan, zelfs die juist dat opruimen, sorteren en weggooien erg leuk vinden.

"Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd".

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2016 om 10:09

Een kastje per dag

Zou dat jou niet helpen?

Staat een ontzettend inspirerende blog op het www, en er heeft hier ook een hele tijd een blog gelopen.
Overigens is je probleem heel herkenbaar. Inclusief man....

Door iedere dag een stukje te doen wordt de berg wel kleiner. De berg met rommel en de berg om te beginnen. En omdat je ook maar een ding(etje) doet, blijft het leuk en zie je toch resultaat.

http://eenkastjeperdag365.blogspot.nl

40er

40er

26-06-2016 om 10:20

weet je

Als je een goede hulp hebt vind ze het vast geen probleem om samen te werken. Bespreek het vooraf, dan merk je snel genoeg of het de hulp is die je zoekt. Misschien eerst eens een dag besteden aan een grote klus. Jij zou dan op momenten dat de hulp er is kunnen opruimen, terwijl zij ergens poetst. 2 vliegen in 1 klap. Je huis is schoon en jij hebt weer iets opgeruimd.

Maar bespreek het ook in je gezin. Laat iedereen elke dag even 15 minuten helpen. Dingen die niet op hun plek liggen even opruimen. Na gebruik van iets opruimen. Vieze kleding in de wasmand gooien. Het moet eigenlijk een routine worden. En geloof me, ik ben er ook niet goed in... maar samen thuis redden we ons heel goed. 1 huisgenoot moet nog vaak op iets gewezen worden, maar da's ook een puber van 13.....

Angela67

Angela67

26-06-2016 om 10:50

uitstelgedrag

ik heb jaren geen schoonmaakster willen inhuren omdat ik (kwam ik gaandeweg achter) enorm opzag tegen de regelmaat van opruimen. En inderdaad, die hoge lat daarvan, dat het echt opgeruimd zou moeten zijn.
Maar echt, ik ben zo blij dat ik het toch gedaan heb want het heeft op mijn gedrag (wat ik dus niet 'gestuurd' kreeg en waar ik eigenlijk steeds meer van baalde) positief effect gehad. Ook op die lat, die best wat lager is gaan liggen maar wel regelmaat heeft.
gr Angela

Rommelkont

Rommelkont

26-06-2016 om 10:53

Geen idee

Iemand die van nature goed kan opruimen heeft geen idee waar degene tegenaan loopt die dat niet kan. Ik weet best hoe het moet. Dingen terugleggen op hun vaste plek. Rommel direct in de vuilnisbak of desnoods aan het eind van de dag. Elke dag allemaal een kwartiertje opruimen. Maar het gebeurt niet. In de praktijk kunnen twee badmintonrackets 10 maanden op de overloop liggen omdat ze niet op zolder komen. Ik stofzuig er wel omheen, of verschuif ze heen en weer. Tasjes met oude kleding idem dito, zegeltjes van een supermarktactie van een half jaar geleden.
Ik wijt het aan bovengemiddeld slechte discipline, die ik op andere vlakken best wel heb. Ik kan het gewoon niet opbrengen. Behalve als het een keer stoort en dan ben ik een hele zondag bezig met was opvouwen en poetsen, en neem ik me stellig voor om voortaan was direct te vouwen als het droog is. De meeste last die ik ervan heb is wat ik denk dat anderen ervan zullen zeggen en dat soms ook doen ;-( Voor de kinderen vind ik het ook vervelend om in zo'n rommel te wonen al doen ze er zelf net zo hard aan mee. Het is wel gewoon schoon en ik ben ook geen 'rare' hoarder. Misschien wel ongediasnosticeerde ADD, of een andere afkorting.

Truus

Truus

26-06-2016 om 11:39

Rommelkont

Ik heb er 30 jaar mee geleefd, ik weet wel hoe dat in zijn werk gaat, 'k snap alleen niet zo goed hoe je met een vreemde kunt opruimen.
Ik werd al eng van de kraamverzorgster die alles anders deed, zodat ik diverse soorten opgevouwen handdoeken in mijn kast gepropt had; maar misschien versta ik onder samen opruimen dan iets anders.
Het lijkt me veel sneller gaan als er 1 opruimt en 1 schoonmaakt zoals hierboven genoemd. Die vreemde weet toch niet waar alles moet, daar is toch geen snelheid in te krijgen? Tenzij ze haar gang mag gaan, maar weet dan alles maar eens terug te vinden.

Rommelkont

Rommelkont

26-06-2016 om 11:53

Truus

Ik denk niet dat ik daar een probleem mee zou hebben, ik heb niet al teveel eigen systeem. Nou ja, juist wel qua handdoeken vouwen en voor 'belangrijke' dingen. Die ben ik overigens ook nooit kwijt en mijn rekeningen worden altijd op tijd betaald.
Maar dus wel een gang die vol ligt. 20 paar schoenen, tasjes met dingen, kleine vervoersmiddelen (stepjes, skateboards e.d.), folders op de trap, keukentextiel voor de wasmand op de trap, 20.000 kattenspeeltjes.

Appeltaart

Appeltaart

26-06-2016 om 13:19

Van rommelkont naar opgeruimd type

Ik was tot plusminus 20 jaar geleden een echte rommelkont. Heb het ooit wel eens gepresteerd om 2 jaar lang lang geen statiegeld terug te brengen naar de winkel, deed vroeger pas de afwas als er geen bord meer in de kast stond), maar het samenwonen, in eerste instantie met alleen manlief, maar nu met drie rommelkonten heeft me wel doen realiseren dat dat dus niet werkt.

In de afgelopen jaren heb ik dus inderdaad geleerd geregeld op te ruimen om niet helemaal altijd alles kwijt te zijn en daardoor heel veel tijd, energie en geld (als je iets echt kwijt bent, ga je nieuw kopen) verloren te laten gaan.

Nu dwing ik mezelf om iedere dag de woonkamer op te ruimen, en iedere week de slaapkamer, en ik dwing mijn huisgenoten, zowel mijn echtgenoot als kinderen nu ze oud genoeg zijn, ook om op te ruimen. Hoe ? Ik zit ze net zo lang achter hun vodden tot ze het doen.

Bij mij werkt als stok achter de deur dat inderdaad de hulp komt iedere week. Zij heeft het hart op de tong, en als ze eerst moet opruimen voordat ze kan schoonmaken stopt ze ermee. En ik wil haar niet kwijt ! Dus, vreemde ogen dwingen blijkbaar. Het mooie is; sinds dat ik mezelf in dit keurslijf heb geforceerd, ben ik er
A. beter in geworden
b. vind ik het zelf ook veel prettiger als het schoon en opgeruimd is, en heb daardoor meer intrinsieke motivatie om het zo te houden.
Soms heb je gewoon even een zetje nodig.

Mijn tip: selecteer goed op iemand die ook wil opruimen, ik zou het zo met je willen doen, want ik vind het zelfs nu leuk. Ik zou denken, wat maakt het nou uit: of je nu betaald krijgt om te poetsen of om op te ruimen, vier uur salaris is vier uur salaris. Als je maar niet wordt aangesproken op je schoonmaakresultaat als je eerst nog moet opruimen, dat is niet eerlijk. Mijn hulp wil alleen poetsen , niet opruimen. Maar er zijn vast mensen die het niet uitmaakt, zolang het maar duidelijk is waar ze voor betaald worden.

Inaya

Inaya

26-06-2016 om 13:21

toverstokje

ik zou zooo graag een toverstokje willen waarmee alles in een klap opgeruimd is. En dan ook graag stofvrij! Echt, dan zou ik dolgelukkig zijn (geen grap!).

Maar helaas, de enige toverstokjes die ik heb, zijn mijn beide armen plus handen

Pirata

Pirata

26-06-2016 om 13:23

ik zou geen opruimhulp willen

Toen ik nog een werkster had, kon ze het niet laten om af en toe iets "op te ruimen". Stonden dus opeens de Suske en Wiske-boeken bij de Donald Ducks, lag vuile kleding keurig opgevouwen in de kast, werd er van alles in willekeurige kasten gestopt. Brrrr. Opruimen doe ik liever zelf.
Probeer iets meer discipline te kweken, misschien werkt een vast moment in de week voor jou. Bijvoorbeeld elke zaterdagmorgen om 9:00. En elke dag na het avondeten. Misschien wil je man helpen, hij laat een puinhoop achter tenslotte.

Rommelkont

Rommelkont

26-06-2016 om 13:26

Dwang

Mijn kinderen laten zich niet dwingen. Helaas ik zelf ook niet. Vandaag ga ik wel wat doen was het plan, maar ik zit nu al anderhalf uur te niksen en om 16 uur komen de kinderen. Blijkbaar wil ik niet graag genoeg. Ik ben er ook genetisch niet mee behept. Bij mijn moeder moet je eerst van alles verplaatsen als je wilt zitten en bij mijn zus is het ook alleen netjes als er visite komt (en ik ben niet altijd visite).
Mijn vriend is extreem netjes, maar hij komt hier niet meer in huis omdat hij er nerveus van wordt. En ik ook, want ondanks opruimen en poetsen wat ik dan doe blijft het objectief gezien een puinhoop.

bieb63

bieb63

26-06-2016 om 16:13

je kan het ook anders bekijken

Ikzelf loop er tegenaan dat ik niet aan 'extra' klussen toekom (ramenlappen, keukenkastjes schoonmaken, koelkast schoonmaken, schuur opruimen, gordijnen wassen, grote beurt badkamer (tegelwerk bijv.) en nog 100 duizend andere dingen. En dat komt omdat naast mijn baan (en gezin), er altijd 'gewoon' huishoudelijk werk is, dat nooit klaar is en sowieso nooit ophoudt: stofzuigen, was, strijk, boodschappen, eten koken, administratie en ook daar nog 100 duizend andere dingen....
Waar ik dus tegenaan liep is dat ik niet toekwam aan 'extra's', want er was altijd dat gewone wekelijkse/dagelijkse werk (naast baan en gezin enz). Dat gaf stress, ik ergerde me kapot aan al die dingen die eigenlijk moesten gebeuren en omdat het zoveel was, kon ik me ook tot niets extra's zetten. Dweilen met de kraan open zullen we maar zeggen, althans, gevoelsmatig.
Ik heb toen besloten een gewone huishoudelijke hulp te nemen voor 3 uur per week a ca. 12,50 per uur, gangbaar tarief (een luxe op zich, want veel houden we per maand niet over). Die hulp heb ik niet genomen voor het wekelijkse gewone werk, maar JUIST voor de extra klussen (zo ook met haar afgestemd, en ze vond dat juist fijn...! want weer eens wat andere klussen, dan bij haar andere 'huizen'). Wat zij deed was de ene week alle ramen lappen, de andere week de keukenkastjes en koelkast een uitgebreide beurt, dan de week daarna de badkamer, dan de volgende week al het houtwerk grondig enz enz. Dat was echt héérlijk! Langzamerhand werd alles eens onder handen genomen, hoefde ik daar geen stress meer over te hebben (wist over 2 weken worden de keukenkastjes eens gedaan, dus hoefde me er niet meer druk over te maken). En zelf zorgde ik voor de dagelijkse/wekelijkse gewone dingen.
Optie?

opruimen

Daar heb ik in het verleden de zoon van een vriendin voor betaald, 50 euro per dagdeel. Soms samen, soms deed deze hulp het alleen, dan ging ik boodschappen doen.
Nu is het nog geen tophuishouden maar doe ik het samen met de kinderen. Nemen we af en toe de badkamer bij de kop, daar is dochter goed in, of ruimen we de kamers of de kasten even samen op.
Het begint weer aardig op te lopen maar het is bijna vakantie, dan komt het wel.

lanu

lanu

26-06-2016 om 16:59

heerlijk lijkt me dat, bij iemand opruimen. Ik zoek helaas geen werk extra en anders zou het nog te ver zijn. Ik zou dat prima kunnen met iemand anders, ben heel gestructureerd en zou dat bij een ander ook voor elkaar krijgen. Heerlijk extra baantje lijkt me dat, veel leuker dan poetsen. Ik zou idd naar een schoonmaakhulp op zoek gaan en duidelijk zijn in hetgeen je zoekt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.