Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stunnie Bun

Stunnie Bun

03-09-2015 om 17:25

opruimen deprimerend?

Van de huishoudelijke karweitjes ben ik het slechste in opruimen. Het uitsoppen van de keuken of iets dergelijks (verstand op nul, blik op oneindig) daar draai ik mijn hand niet voor om, en daar zie ik ook niet erg tegenop, maar opruimen, uitzoeken, bepalen wat weg kan.....
Ik weet soms echt niet waar ik beginnen moet. Bij mij zit de troep hem vooral in stapeltjes papieren, brieven,aantekeningen, maar ook tijdschrften en kranten. Die ga ik dan uitzoeken... maar al gauw verzand ik in lezen; omdat ik dan niet meer weet waarom ik iets bewaard heb en ddat wil uitzoeken. Vaak kan ik daarna nog niet besluiten of dat papier dan wegkan. Vaak maak ik stapeltjes van oud papier, 'daar moet ik nog iets mee'stapel en op bepaalde onderwerpen. En dan heb ik nog kans dat stapeltjes in de war raken omdat ik vergeten ben welk stapeltje het was.... Brrrrrr. Dan ben ik soms zo de middag voorbij, zonder dat ik het gevoel heb dat ik opgeschoten ben. Daarna wordt ik dan zo moedeloos van de zooi dat ik zin krijg om te huilen. Het klinkt erg dramatisch, dat is het niet want iki blijf er niet in angen of zo, maar de troep wordt maar niet minder en daar word ik gek van.
Kortom...ik ben een beetje chaotisch en heb ook wel eens het gevoel dat dingen er niet van komen omdat ik in die chaos vastzit, allemaal mooie plannen, maar er komt niks van.
Op een of andere manier is het veel gemakkelijker om de tablet dan maar weer open te zetten en op facebook te klieren of op dit forum of dingetjes op te zoeken. Maar. terwijl er zoveel dingen zijn die ik leuk vindt, komen er van en heleboel plannen maar weinig terecht.
Tips, iemand?

mijk

mijk

03-09-2015 om 17:47

ik zou zeggen:

Doe een kastje per dag. Ik ben net zoals jij en voor mij is de klus in hele kleine stapjes opdelen een grote hulp. Ik heb ook beter leren opruimen.

Mijk!

Nee, heerlijk juist

Schoonmaken, dat vind ik deprimerend. Je hebt je kont nog niet gekeerd of het is al weer vies. Opruimen is zoveel bevredigender want je hebt er veel langer plezier van. Ik heb dus prachtig opgeruimde kasten (echt een lust voor het oog) maar vuile ramen en een stoffige vloer.

skik

skik!

Grappig, hier precies zo: Opruimen doe ik voor mijn plezier, maar schoonmaken….

Stunnie Bun

Stunnie Bun

03-09-2015 om 19:48

oh ...

En als jullie zo goed kunnen opruimen, waarom hebben jullie dan niet meer tips???

dc

dc

03-09-2015 om 19:56

echt nodig?

Heb je de kranten en tijdschriften echt nodig? Zo niet, dan zou ik stoppen met het abonnement. Scheelt een heleboel uitzoekwerk.

Voor belangrijke papieren heb ik mappen. 1 voor mij, 1 voor mijn man, 1 voor huis, en 1 voor kinderen en 1 voor garantie. Ik doe alles in een grote bak, en 1 keer per maand doe ik alles in de mappen. Werkt prima.

geen stapeltjes maken

Maar meteen weggooien wat er weg kan. Tijdschrift uit? Weg ermee. Alles is tegenwoordig digitaal nog wel terug te vinden, dus artikelen etc. hoef je echt niet meer te bewaren. En als je toch echt perse iets wilt bewaren knip je alleen dat stukje uit en doe je het in een knipselmap.

Rekeningen en dat soort zaken: meteen afhandelen en dan opbergen in een map, of weggooien.

Je moet een beetje over je schroom heen om dingen weg te gooien, maar het voelt echt lekker als je het eenmaal onder de knie hebt!

Hier heb ik 3 mappen: eentje met administratie algemeen (loonstroken, verzekeringen, belasting, dingen die met het huis te maken hebben, dingen die met de auto te maken hebben, etc. alles gerangschikt achter tabbladen), eentje voor de financiële administratie (bankafschriften, hypotheek, etc), eentje met alles wat de kinderen betreft (schoolzaken, info van de ortho, onderzoeksrapporten, etc)

En verder 3 bakken: eentje met kindertekeningen en knutsels, eentje met alle persoonlijke post en eentje met alle garantiebewijzen en gebruiksaanwijzingen.

Als je dat georganiseerd hebt is opruimen al een stuk eenvoudiger geworden!

Minimal Lisa

Minimal Lisa

03-09-2015 om 21:02

The Minimalism Game

Mijn tip is om The Minimalism Game te gaan doen; dat is een spel, bedacht door 2 rijke succesvolle Amerikanen. zij kwamen tot de conclusie dat méér bezit niet leidt tot méér geluk, maar eigenlijk tot een gevoel van benauwdheid en last. In dit spel doe je iedere dag net zoveel dingen weg als het getal van de datum; oftewel op 1 september doe je 1 ding weg, op 2 september 2 dingen, op 3 september gaan er 3 dingen de deur uit, tot 30 dingen op 30 september. Zo neem je in een maand tijd afscheid van een kleine 500 spullen; boeken, kleding, speelgoed, tijdschriften, achterhaalde gebruiksaanwijzingen, serviesgoed, sleutelhangers (het is ongelooflijk hoeveel sleutelhangers een huishouden kan hebben
Je mag de spullen weggeven, weggooien of verkopen; de enige regel is dat ze voor middernacht je huis uit moeten zijn.
Ik heb dit spel meerdere maanden gespeeld via Facebook, in eerste instantie alleen met mijn zus, maar al gauw haakten er meerdere mensen aan in ons groepje en hielden we elkaar op de hoogte én hebben we ook minimalistenetentjes eraan gekoppeld; heel gezellig. Ik heb er vorig ook een fotoproject aan gewijd en er een Facebookpagina voor aangemaakt. Zie https://www.facebook.com/pages/The-Minimalism-Game/323606167842255?ref=hl (staan nog wel wat tips op)
Het bijzondere is dat het je echt een mentaliteitsverandering oplevert; je wordt veel bewuster van wat je je huis binnen laat komen.
Je kunt dit spel eventueel combineren met de filosofie van Marie Kondo: bij alles wat je in je huis hebt, moet je je afvragen "geeft het bezit van dit ding mij vreugde?" Is het antwoord nee, dan kan het weg. Ook al die boeken, die je nog eens van plan was te lezen, want dat geeft vaak meer een gevoel van 'huiswerk' dan echt plezier.
Mijn tip is dus om zo'n Facebookgroep aan te maken en een aantal vrienden uit te nodigen mee te doen.

De eerste 30 kan ik zo pakken

Ik moet nodig eens lege batterijen weggooien. Een laatje per dag is soms al een hele uitdaging. Want dan gaan die batterijen in mijn boodschappentas en kom ik ze als ik boodschappen toe niet tegen. Ondertussen denk ik wel de hele tijd: wat is die lege tas toch zwaar!
Verder mogen mijn kinderen meedoen, er ligt heel wat speelgoed en boeken op zolder waar niet naar omgekeken wordt en nee, dat mag niet weg.

Chaootje

Chaootje

03-09-2015 om 22:23

Stunnie Bun

Ben jij mij?

Ik herken het zo wat je schrijft!

Ik wil wel, maar kan slecht weggooien en denk ook altijd: dat kan nog best handig zijn, of: dat wil ik nog eens lezen.

Is ook wel erfelijk. Mijn moeder is nog erger .

Maar goed, de tip van Minimal Lisa is wel een goede om te oefenen met weggooien. Al ben ik bang dat ik in het begin dingen zoek die makkelijk zijn en uiteindelijk allerlei kleine onzindingen weggooi en nog steeds heel veel over houd .

De gedachte van "geeft dit ding mij vreugde" vind ik wel een goede. Ook wat ze zegt over dat dingen als "huiswerk" voelen.

Ik ga erover nadenken of ik er wat mee kan.

Overigens tips van mij zijn anders (als het je echt niet lukt die papieren weg te gooien): maak wel stapels, maar doe ze ergens uit het zicht, bijv. op zolder. Dan is het er wel, kan je er nog eens wat mee doen, maar heb je er geen last van. Dan na 2-4 maanden, kijk je eens naar zo'n stapel waar je een tijd niets mee gedaan hebt, ook niet hebt gemist, en dan is het wel een stuk makkelijker om weg te gooien (in elk geval een deel).

Verder nog een tip: als je dingen wilt bewaren voor "misschien nog wel eens handig", kijk of je er een foto of scan van kunt maken en maak een mapje aan met "interessante artikelen" of zo. Dan bewaar je het digitaal en kan het papier weg. Vermoedelijk kijk je er nooit meer naar.

Hetzelfde met spullen of bijv. tekeningen/knutselwerkjes met "leuke herinneringen". Daar maak ik tegenwoordig vaker foto's van die ik bewaar. Dan kan ik ze makkelijker weggooien. Werkt bij mij echt goed!

Tot slot, ik ben ook zo'n chaootje, dus herken ook dat aspect van jou, en ook je gevoel dat je bezig bent en het gevoel hebt eigenlijk niet veel gedaan hebt (terwijl je juist eindeloos druk bezig bent geweest) en wel in huilen uit kunt barsten. Erg he? En je wil zo graag. Ik denk dat het echt met adhd-kenmerken te maken heeft. We worden afgeleid door alle info in de papier en gedachten die we daarbij hebben (of sowieso door ons hoofd dwalen) en kunnen daarnaast slecht afscheid nemen van dingen. Dat wreekt zich.

Ik denk dat als je weet dat je zo bent, je in elk geval niet te lang achter elkaar moet opruimen, maar slechts een half uur of uur per keer. Gewoon de wekker zetten. Doe wat je kunt, maar niet te lang. De frustratie is nog groter als je er veel tijd mee bezig bent en weinig resultaat ziet, dan als je er maar kort mee bezig bent geweest.

Ava

Ava

04-09-2015 om 13:47

Leren

Opruimen is lastig als je het niet kan en zeker als je je er in verliest (tijd of in de chaos). Opruimen moet je ook leren, de een meer dan de ander. Thuis was het vroeger ook een chaos en heb ik dit later moeten leren.

Toen ik mijn huidige partner leerde kennen, bleek hij dozen en shoppers vol papieren te hebben, weggeduwd in kasten, de berging, bij zijn ouders. Dat was zoveel dat het 2 keer in de week, 2 uur per keer, 9 maanden kostte om alles weg te werken. Alles lag door elkaar dus elk papiertje moest apart bekeken worden. Dat ging dus met een snelheid van krap 1 shopper per week.

Ik raad je niet aan papieren weg te zetten: ruim gelijk op wat binnenkomt, een keer per week of elke dag. Als je liever per week opruimt, maak dan bakjes zodat je de post elke dag gelijk kan schiften. Bijvoorbeeld een bakje voor rekeningen, een voor 'archiveren', een voor langere termijn zaken die je bij de hand moet hebben en een voor dringende zaken. Maak mappen en ruim elke week die bakjes op, betaal gelijk de rekeningen, stop in mappen wat je moet bewaren. In principe hoef je betaalde rekeningen niet te bewaren tenzij er nog wat mee moet (en dat gaat in het bakje van dringende zaken bijvoorbeeld).

Voor de grotere papierstapels die al een tijdje liggen: kies een stapel en sorteer in post en kranten/tijdschriften en post. Ik gooi zelf meteen kranten en tijdschriften die niet actueel zijn weg. De kans dat we ze lezen is klein. Maar je kan ook kiezen om ze een week lang te bewaren en als dan blijkt dat je die week ook niet in die bak bent geweest, gooi 't dan weg. Jammer dan. Gebeurt dat elke maand een paar keer, stop je abonnement, tijdelijk (tot je wel weer op orde bent). Werk 1 of 2 uur, zet de kookwekker en niet langer want daar raak je vermoeid van en gedeprimeerd. Het laatste kwartier of half uur gebruik je om dat wat je hebt uitgezocht op te ruimen of weg te gooien. De rest gaat terug de tas in voor de volgende keer.

Amare

Amare

04-09-2015 om 14:34

meer tips?

'En als jullie zo goed kunnen opruimen, waarom hebben jullie dan niet meer tips???'

Omdat het opruimen bij die mensen vanzelf gaat, zonder dat mensen er bij stil staan. Geboren opruimers hebben helemaal geen stapels ongelezen tijdschriften, laat staan dat ze er bij het opruimen nieuwe stapels van maken omdat er misschien iets in staat dat ze ooit willen lezen. Die mensen leggen de tijdschriften na het lezen meteen bij het oud papier, en brengen oud papier elke week naar de container. Die brengen elke zondag hun administratie op orde. Maken direct na de vakantie hun digitale fotoboek in orde. Gooien na het openen van de post meteen de lege enveloppen weg. Zo iets.

Ava

Ava

04-09-2015 om 14:58

Eens

Eens met Amara. Het gaat vooral om het doen en wat daarbij -zeker in het begin- heilig is, is de tijd die je er aan besteed. Maak een afspraak met jezelf en wees realistisch (met jezelf). Zou je wel 3 uur willen opruimen maar denk je dat je een half uur volhoudt. Dan is het een half uur. Merk je dat je na een week, het ook wel 45 min kan zijn, maak je de afspraak dat je 45 min doet. Ga nooit over je tijd heen en als je merkt dat je moe wordt, hou dan eerder op. Hou je daaraan, ga niet over je grenzen heen want dan gaat het meer tegenstaan waardoor je geen zin hebt om te beginnen, waardoor je het voor je uit schuift, waardoor de stapels groter worden.

Vergeet vooral niet om jezelf te belonen. Die tijdslimit en beloning zorgen dat die moeizame klus iets plezierigs heeft. Het is geen leuke klus, ook voor de superopgeruimde persoon die geconfronteerd wordt met de klus waar jij voor staat. Dus, hoe leuk kan je het voor jezelf maken, hoe hou je de moed erin?

Er zijn geen geheime trucs. Er zijn wel handigheidjes zoals in dozen, mappen etc maar verdiep je daar pas in als je weet wat bij jou past. Dan zorg je dat het jouw manier van je chaos beteugelen, versterkt ipv dat het extra hindernis en ergenis wordt en daarmee de frustratie groter (en daarmee nog meer spullen en nog meer chaos).

Boontje

Boontje

04-09-2015 om 15:45

Herkenning

O, ik herken de Papieren Stapel! Heb mezelf in de loop der jaren aardig opgevoed maar het blijft een lastige. Vanmiddag weer twee uur bezig geweest met wegwerken. Ik betaal wel alle rekeningen meteen maar verder groeit zo'n stapel per dagdeel. Met visitekaartjes, uitknipsels, kladje met telefoonnummer, post 'waar iets mee moet', en de hele zooi ligt op een kastje dat daar niet voor bedoeld is maar als ik het in ons kantoortje leg, dan is het uit het zicht en gaat het helemaal fout. Op het moment dat ik weet dat ik er wat aan moet gaan doen, maar mezelf er niet toe kan zetten, begin ik weer helemaal bij het begin: vandaag 3 dingen van die stapel wegwerken. Dus in een map, of overschrijven in agenda en papiertje weg en rechtstreeks bij het oud papier. En 3 dingetjes, dat is te doen, dat kan ik overzien. Ga dan ook niet eerst die hele stapel weer in stapeltjes verdelen (want ook hier ligt alles door elkaar), maar gewoon bovenste ding afpakken en mezelf afvragen wat ermee moet. Rekening die al betaald is? Weg of in map. Vaccinatiebewijs inenting poes? In map bij Huisdieren. Uitgescheurd krantenartikel? Ja, ook daar een map voor .
De stelling hier is: alles heeft een plek. Als ik iets in m'n handen heb waarvan ik niet weet waarheen/waarvoor, dan moet die plek dus bedacht worden. Inmiddels heb ik gedetailleerde mappen, o.a. met gebruiksaanwijzingen, aankoopbewijzen etc. van alles wat wordt gekocht en waarvan het bewaard moet blijven (wasmachine, boormachine, etc.), en zelfs dat is opgedeeld in 'Aankoopbewijzen Binnen' en 'Aankoopbewijzen Buiten' (voor tent, grasmaaier, dat soort dingen). Het heeft het opruimen een stuk makkelijker gemaakt want ik weet in ieder geval waar ik naar toe moet ermee, en waar ik het kan vinden als ik het nodig heb.
Beginnen bij het begin, maar 3 dingetjes per dag...hier werkt het om mezelf op gang te krijgen.

Jaina

Jaina

04-09-2015 om 15:59

Geen magische formule

Er bestaat geen magische formule dat opruimen makkelijker maakt. Wel is het natuurlijk handig als je zo min mogelijk hebt op te ruimen. Dat bestaat er deels uit om dingen weg te gooien & deels om te zorgen dat er weinig zooi het huis binnen komt.

Oude tijdschriften bewaren omdat je ze ooit nog wil gaan lezen zou ik niet doen. Dat doe je namelijk toch niet. Wij hebben het ook vaak gedaan hoor. Weer een leuke aanbieding voor een abonnement op de economist. Geen tijd om te lezen maar wel heel veel interessante artikelen. Maar bewaren om later te lezen en later kwam er nooit van. Gewoon rigoreus al die oude tijdschriften weggooien. Je weet nu toch niet meer wat er in staat. In de toekomst alleen tijdschriften/kranten in huis halen waarvan je zeker weet dat je ze deze week ook gaat lezen. Is er een artikel wat je later wil lezen? Scheur dat artikel er uit en gooi het tijdschrift weg. Leg het artikel op een voor jouw logische leesplaats (nachtkastje, je tas als je met het OV reist, je bureau) en lees het zvm. Heb je een artikel dat je echt wil bewaren: map met oude artikelen. Maar zorg dat het er geen enorme hoeveelheden worden. 1 map met oude artikelen is meer dan genoeg.

Verder is mijn mantra: a place for everything and everything in its place.
Ik wil geen zwerfspullen in huis. Alles heeft een vaste plaats/hoekje en daar ligt het ook. Als ik zwerfspullen tegen kom weet ik meteen waar ze horen en kan ik ze gelijk opruimen. Het kan handig zijn om een rommellaatje te hebben met allerhande spullen maar zorg dat dit een heel klein laatje is en laat het nooit meer worden dan een laatje.

Administratieve papieren: niet langer bewaren dan bewaarplicht of echt nodig. Je hebt geen loonstroken nodig van 10 jaar terug. Voor een gewone particulier is of 1 of 2 mappen met administratieve papieren vaak meer dan genoeg. Elk jaar ga je door die mappen en gooi je weg wat weg kan. Verder een vast tijdstip om de administratie wekelijks door te nemen. Je kan nog eventueel een extra map of postvakje gebruiken voor papieren die even bewaard moeten worden maar niet op de langere termijn.

Jasmijn

Jasmijn

04-09-2015 om 17:56

nee nee sticker

Wat al helpt hier is een nee-nee sticker op de deur, scheelt al heel veel zooi door de brievenbus. Abonnementen heb ik niet meer, las het toch nooit. Post handel ik iedere dag af, en de rekeningen heb ik zoveel mogelijk automatisch. (scheelt ook weer post)
Verder wat de rest hier ook schrijft, alles heeft zijn plek, dat is lekker duidelijk. En niet blijven stapelen op die plek natuurlijk maar dat ook zo nu en dan uitzoeken (als je mappen of bakjes/laatjes vol zitten) maar het geeft al veel meer overzicht.

En sluit je aan bij het 'een-kastje-per-dag'-draadje!

Want er zijn er nog veel meer zoals jij! Ook ik heb flink wat ADD-trekken, en opruimen is dus niet mijn sterkste kant. Meestal kom ik pas in actie als de bergen zo groot zijn, dat ik inderdaad al in huilen uit kan barsten bij het idee dat ik aan de slag moet. Dan weet ik niet waar te beginnen. Maar ik heb intussen (ben nu 45...) geleerd dat het niet uitmaakt waar je begint, als je maar begint! Dus doe gewoon wat. Maakt niet uit wat. Wel is een basis belangrijk. Dus inderdaad een paar mappen voor je administratie. Een handige indeling in je kasten. Een doos voor het oud papier en een krat voor glas. En die dan leeggooien zodra ze vol zijn! En het moet praktisch zijn. Zo heb ik nu een voorraadkrat op zolder staan, maar omdat ik niet dagelijks op zolder kom weet ik niet wat erin zit. Dus koop ik dingen dubbel (aanbieding) of zijn er juist dingen niet in huis. Mijn doel voor van de week is dus zorgen voor ruimte in de trapkast voor dat krat. Heb ik twee vliegen in 1 klap geslagen .
Ik vind weggooien vooral moeilijk als het gaat om spullen die nog goed zijn. Dus ik zoek zoveel mogelijk naar goede plekken om die spullen te 'dumpen'. Kleding gaat naar de kledingbank of het Leger des Heils. En anders naar KICI (de vodden). Bruikbare spullen naar de kringloop. Oud speelgoed van de kinderen naar buren/familie, of naar de inzamelactie van de gemeente voor minimagezinnen. En de rest gaat meestal gewoon de grijze container in. Dat is allemaal nogal omslachtig, maar geeft me wel een beter gevoel dan het gewoon allemaal weggooien.
Ik vind het wel frustrerend hoor, het is nooit 'af'. En dat geldt ook voor schoonmaken. Ik moet voor al dat soort klusjes echt 'zin maken', kost een hoop energie. Dus ik ben wel jaloers op die opruimers die het min of meer vanzelf doen.
Nu de kinderen nog leren dat uitstel de zaak niet makkelijker maakt, en dat een opgeruimde kamer ook een opgeruimd hoofd betekent .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.