Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-02-2017 om 09:02

Oppas dieren

Voor de verzorging van onze beesten tijdens de vakantie heb ik een puurtpuber gevraagd dit tegen betaling te doen. Bedoeling is dat hij minimaal 1x per dag komt om vast voer en water te geven, een tweede keer (tegen de avond) kan ook nog om wat groente en hooi te geven. Een keer de ren (niet buitensporig groot) uitvegen zou mooi zijn.

Wat zou een reëel bedrag zijn voor een week? Tijdsinvestering lijkt me gemiddeld ongeveer 20 minuten per dag.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2017 om 09:38

Overleggen

Wij hebben nu een oppas die 20 euro voor een hele dag vraagt en dan zit ze bij ons. Ik vind het een koopje, maar zij vindt het prima zo. Het is ook al een oudere puber, misschien zelfs al puber-af.

2,50 per dag?

ligt er een beetje aan hoe oud puber is maar ik denk zo'n 2,50 per dag. Ligt er ook aan of hij van wat verder uit de buurt komt of maar 3 huizen. Ik neem aan dat t alleen konijnen of zo zijn? Dat voeren heb je zo gedaan en dan 1 x de ren uitvegen, das een kwartier-20 minuten zeg maar?
Vaak geven mensen voor een oppas voor de kinderen ook maar 3 euro per uur

Piek

Piek

22-02-2017 om 11:16

De tijd

De uurprijs voor de tijd die hij/zij tijd is van huis en terug thuis.
Dus inclusief reiskosten als die er zijn.
Zeg 1 u per dag maar wel ongunstig dat hij/zij terug moet dus daar een afronding naar boven toe.
Ik zou bv 5€ per dag overleggen of iets meer maar er zeker niet onder, dat vind ik uitbuiting. Werk is werk en jongeren worden (zeker zwart verdiend) al zo vaak onderbetaald of ondergewaardeerd.

In een pension betaal je ook tussen de 4 en 6 euro voor 1 konijn en die hoeven er niet naartoe te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2017 om 11:17

Lillian

3 euro per uur voor kinderen vind ik toch echt zwaar onder de maat. Tenzij je een kind van 12 laat oppassen en dat lijkt mij niet de bedoeling. Dieren zijn over het algemeen goedkoper wat oppas betreft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-02-2017 om 11:30

10 euro

Onze kattenverzorger krijgt 10 euro per dag. Ze is ongeveer een uur bezig dus het is voor haar goed betaald. Voor mij de helft goedkoper dan het pension en voor de katten 100 keer fijner. Iedereen blij dus

Dees

Dees

22-02-2017 om 11:36

berekenen

Je spreekt over dieren. IK zou zeggen kijk eens wat je voor een pension betaald (incl voer) en bereken die prijs haal er de kosten die je zelf aan het voer hebt vanaf, en geef een procent of 50 of 80 van die prijs aan je buurtpuber.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2017 om 11:48

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-02-2017 om 12:14

Hmmmm

geen enorme eenduidigheid in opvatting dus. De link van het caviahotel zal ik dadelijk nog even bekijken.

Het gaat idd om een ren met konijnen en cavia's. En om een puber die woont op 2 minuten lopen. Het binnenhok wordt schoon afgeleverd en hoeft hij niets aan te doen. Het gaat alleen om eten en water geven. Wij geven aan het einde van de dag vaak nog wat groente, maar dat hoeft niet per se. Of het zou ook tegelijk met het vaste voer kunnen. Ik veeg de ren 1 à 2 keer per week even uit, zodat we wat minder vaak in de keutels trappen. Gezelschap houden hoeft niet, de beesten houden elkaar gezelschap.

Op dit moment dacht ik aan €20,- hiervoor. Maar ik wil hem niet afzetten.

Aagje

Piek

Piek

22-02-2017 om 12:22

Hoe lang

Ga je weg dan?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-02-2017 om 12:26

Ha ha Piek

dat is inderdaad wel relevant. We zijn een week weg.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-02-2017 om 12:30

Ik vind

het zelf wel wat anders dan een dierenpension. De beesten hebben al een hok dat niet meer gehuurd hoeft te worden en het hoeft ook niet te worden schoongemaakt.

Aagje

Pirata

Pirata

22-02-2017 om 12:31

20,-

Ik vind 20,- heel mooi betaald! Dat zal de puber heus wel waarderen, zo'n bedrag voor zo weinig werk.
Laat je wel een telefoonnummer achter voor als 1 beestje ziek wordt? Kan me overigens nog zooooo herinneren dat wij met een gebroken aandrijfriem midden op de weg op een berghelling in Zuidfrankrijk stonden en dat de buurvrouw toen belde over een ernstig ziek konijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-02-2017 om 12:35

Pirata

Jazeker, puber en zijn moeder hebben onze telefoonnummers en hij krijgt ook nog een nummer van een familielid dat mee wil denken als er problemen zijn.

Aagje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-02-2017 om 12:39

mooi bedrag

Met 20 euro mag een puber absoluut tevreden zijn! Je bent een week weg, dus dat is ca. 3 euro per dag. En dat voor 20 minuten werk per dag.

Ik vind het absoluut niet relevant wat een dierenhotel kost, daar is 'even eten geven' natuurlijk op geen enkele manier mee te vergelijken.

Kaaskopje

Kaaskopje: 3 euro per uur voor kinderen vind ik toch echt zwaar onder de maat.

Oh,vind je? Hier vind je een tabel voor het wettelijk minimum jeugdloon. https://www.minimumloon.nl/
Mijn bijna 17 jarige werk zich de blubbers in de keuken van een restaurant voor net iets meer dan die 3 euro. Beetje konijnknuffelen en hooi schepen lijkt me dan dik betaald. Buurtpuber kan bovendien zelf indelen op welk tijdstip hij/zij komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2017 om 18:00

Silone

Ik geef toe dat ik ernaast zat in de zin van dat het minimumloon op die leeftijd lager ligt dan ik in mijn hoofd had. Maar als we dan toch die tabel erbij houden, dan zie je dat met het lager worden van het aantal gewerkte uren het uurloon hoger wordt. Dus een kind van 15 jaar bijvoorbeeld drie uur op laten passen voor 9 euro, zou ik niet doen.

Dat meisje wat bij ons op de honden komt passen vraagt dus 20 euro voor een hele dag. Wij hebben haar verbaasd aangekeken. Echt waar? Ja hoor, prima. Ja, dan ga ik niet aandringen op meer. Ze wilde de eerste dag eigenlijk ook nog gratis proefdraaien in het kader van 'jullie moeten toch eerst zien of het goed gaat?', maar dat heb ik niet gedaan. Ze heeft gewoon haar tarief gekregen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-02-2017 om 21:01

20 euro voor een week?

Dat zou ik voor mijn 12-jarige nog wel een aardig bedrag vinden maar een 15-jarige kun je niet met goed fatsoen voor dat geld laten werken. Onze oppas kreeg vorig jaar, toen was ze 17, 70 euro voor een week (we gingen 10 dagen weg, dus 100 in totaal). Ik wilde haar en haar ouders niet het idee geven dat ik haar wilde uitbuiten.
Overigens bleek na het betalen dat ze de afspraak verkeerd begrepen had. Ze belde geschrokken mijn dochter (het is een vriendin) omdat ze 100 euro had gekregen. Ze had begrepen dat ze 10 euro in totaal zou krijgen Daar had ze het dus wel voor gedaan schijnbaar, maar dat zou ik echt onfatsoenlijk vinden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-02-2017 om 21:16

Phryne

Ik vind de situatie van jouw katten echt anders dan van onze beesten, hoor. 7x een uur tijd maken om voor katten te zorgen en met ze te spelen is echt een heel andere investering dan 7 dagen eten geven. Dat is minstens 7 uur voor die week. En een uur per dag moet je echt vrijmaken, beperkt je op een dagdeel en dat een week lang.

Puber hier is idd 15 jaar. Maar hij is hiervoor ook in 10 minuten uit en thuis, behalve als hij de ren veegt. Maar dat laatste is vooral prettig en hoeft niet eens per se. Als 'ie het al doet, hoeft het in die week maximaal 2 keer. Gaat 'ie een keer extra langs om nog wat wortel en hooi te geven, dan is dat ook weer max 10 minuten. Vind ik echt van een ander orde dan ook kattengezelschap zijn.

Puber leek trouwens aangenaam verrast door de €20,-.

Aagje

Molleke

Molleke

23-02-2017 om 13:10

Ik zou zelf ook wat royaler

Zijn. Ik denk dat ik 50 euro zou geven. Ik vind 20 euro een beetje krenterig eerlijk gezegd.

kaaskopje en silone

Hier krijgen oppassen inderdaad 3 euro. Dochter (19) is vaste oppas bij de overburen en krijgt al jaren 5 euro ( was 2 kinderen, nu nog een baby'tje erbij ) en dat is hier veel. De kreeg toen haar uurloon hetzelfde als waar ze werkte in het restaurant. Dat is zo gebleven want ze liggen ook een deel op bed. Andere mensen die haar vroegen vonden t te veel.

Silone, in een restaurant is dat weer weinig?
Zoon van 17 werkt ook in de afwaskeuken en krijgt 5,50 per uur. Dochter daar in de bediening en krijgt 6,50.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2017 om 14:30

Lilian1

Ik heb net eens bij mijn dochter nagevraagd, die heeft vriendinnen met kinderen en zij vindt 4 euro een mooi bedrag. Dat vind ik ook redelijker. Zij liet zich als oppas overigens ook onderbetalen, omdat ze het zo leuk vond en niet om meer wilde te vragen. Dat ging om 2,50 per uur.

Vivianne

Vivianne

23-02-2017 om 14:59

Hier minder

Mijn zoon van 14 heeft een week voor de kat van mensen in de straat gezorgd. Twee keer per dag er heen om eten te geven. Hij kreeg 20 euro. Dat vond hij heel ruim betaald.
Hij zorgt geregeld voor de twee katten van de buren en die betalen 1,50 euro per dag.
Met de buren heeft hij een vaste afspraak voor de vergoeding. Met de mensen verderop niet. Hij heeft er gewoon voor gezorgd en wachtte af wat hij kreeg.
Komende week gaat hij weer voor hun kat zorgen.

Rabbit

Rabbit

23-02-2017 om 15:25

Molleke

50 euro voor 7x 20 minuten werk?

Ik verbaas me er echt over. Wat denk je dat jongeren verdienen als ze aan t werk gaan?
Ik vind dat je ze echt een verkeerd beeld geeft als je zoveel betaalt voor zo weinig werk.

Oppassen dochter 15 jaar ook rond de 4 euro.
Vriendin (ook 15) kreeg ergens 10 euro per uur, terwijl kinderen in bed lagen. Klaagt nu dat ze overal zo vreselijk weinig betaald krijgt.
Kwestie van referentiekader.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-02-2017 om 16:05

vrijwilligerswerk, burenhulp

gewoon iets voor een ander doen omdat dat het leven plezierig maakt - is dat niet aan de orde als het gaat om een weekje voor huisdieren zorgen?
Even een ander geluid naast al die bedragen.

Als iemand aardigheid in dieren heeft, en als die buurtgenoot even een paar dagen voor hen wil zorgen, hoeft daar toch geen enorme financiele vergoeding tegenover te staan?

Zeker als het om een buitenren gaat waar zo iemand even gaat voeren en een keertje schoonmaken, dat is toch een kleinigheidje als je vlakbij woont?

Betalen jullie ook de buurvrouw die in de vakantie de plantjes komt doen of de post opraapt?

(ik herinner me dat onze buurvrouw vroeger met haar portemonnee klaar stond toen haar dochter een keer met ons mee een dagje uit was geweest. Mijn moeder was teleurgesteld. Ze had het leuker gevonden als die buurvrouw mij eens mee uit had genomen - maar dat deed ze nooit. Is een ander verhaal dan huisdieren en passende vergoedingen, bedoeld om aan te geven dat je het ook anders kan bekijken dan puur vanuit je portemonnee)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2017 om 16:48

Wilgenkatje

Een kind gratis voor een kat laten zorgen, terwijl de eigenaar op vakantie is, vind ik niet terecht. Het hoeft niet voor de hoofdprijs, maar er mag best iets tegenover staan. Verder is het prachtig als buren elkaar willen helpen met de post en de plantjes e.d.. Ik zou het teleurstellend vinden als mensen daar een vergoeding voor zouden gaan vragen.

Vivianne

Vivianne

23-02-2017 om 17:09

Mijn buurvrouw was juist blij dat ze kon betalen

Zij hadden drie katten, wij geen huisdieren. Buurvrouw vond het niet prettig om telkens hulp te vragen (ze gaan best vaak weg). Toen heb ik gezegd dat ze ook mijn kinderen kon vragen. Oudste was toen 10 jaar. Buurvrouw blij en kind blij. Zo hoefde zij zich niet bezwaard te voelen en kind was blij wat extra's te verdienen. Toen nog een euro per dag.

De mensen van verderop kennen wij niet. Iemand anders heeft gezegd dat mijn zoon misschien voor hun kat kan zorgen. Ze hebben contact gezocht en zijn heel blij dat ze iemand in de buurt gevonden hebben.
Hun eigen puber zorgt bij iemand anders voor een kat. Zij krijgt daar ook betaald.

Met andere praktische dingen helpen wij over en weer onze buren/overburen, etc (gratis uiteraard)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-02-2017 om 20:30

Nog nooit

Hier in de straat zorgen we gewoon voor elkaars huis en haard. Gratis, je kunt gewoon iets voor een ander doen zonder daar iets voor terug te verwachten. Ik zou het niet goed vinden als mijn kinderen betaald zouden worden voor een vriendendienst.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-02-2017 om 21:17

Tja

eerlijk gezegd deel ik wel de mening dat je dingen ook wel gewoon kunt doen voor elkaar. Maar ik durf mezelf daarin niet als norm te nemen omdat ik zelf ook altijd gratis oppaste toen ik puber was. Precies om gewoon wat voor een ander te doen. En ik vond het nog leuk ook. Maar dat is niet meer van deze tijd. Dat was toen al niet echt van die tijd. En dat vraag ik dus echt niet van een ander.

Dus voor oppassen betalen we en de buurtpuber (ook nog een new kid on the block) die de verantwoordelijkheid voor de beestenboel op zich neemt ook. Tenzij iemand aangeeft het gewoon voor ons te willen doen. Dan neem ik het graciously aan. Maar dat deed hij niet en dat is prima. Hij vond €20,- wel boven verwachting trouwens.

€50,-, zoals Molleke voorstelt, vind ik buitengewoon hoog hoor. Reken dat maar eens om per uur. Als ik ruim reken, is puber er 2,5 uur mee bezig. Dan betekent betaling van €50,- een uurtarief van €20,-. Nu krijg hij €8,- per uur. Vind ik niet slecht betaald of krenterig, eerlijk gezegd. (Of reken ik nu verkeerd, rekenen was nooit mijn sterkste kant?).

Aagje

Tango

Tango

23-02-2017 om 21:51

Kind

Ik zou een kind hier inderdaad wel iets voor geven, maar 20 euro lijkt me inderdaad een prima bedrag voor een week. Zelf zou ik het gratis doen, maar voor je kind is het natuurlijk leuk als het er een zakcentje voor krijgt.
Hier zorgde ik een paar jaar geleden ook voor een stel konijnen van de buren van 5 huizen verderop. Vroeg ik niets voor. Was hooguit 10 minuten werk per dag. Alleen water en eten geven. Soms lieten we ze ook even uit het hok om rond te lopen. Dan waren we wat langer bezig natuurlijk. Ik kreeg altijd wel een kleinigheidje van ze. Zoon ging vaak mee, vond dat gewoon leuk. Helaas verhuisde het gezin, anders had hij het wel overgenomen toen hij wat ouder was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.