Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cornilla

cornilla

04-05-2012 om 07:21

Openingsbod vervolg

Een tijdje geleden had ik gepost over de woning die we op het oog hadden en waarop we een openingsbod wilden doen. Inmiddels hadden we een bod gedaan van € 275.000 daar we niet te hoog wilde inzetten ook door alle berichten over de huizenmarkt. Na twee dagen kregen we bericht dat de verkoper hier niet op inging en er ook geen tegenbod kwam. Bij navraag bleek dat ze een bod willen boven de 300.000. Is het niet vreemd dat ze niet met een tegenvoorstel komen? In de huidige markt vinden we het bedrag dat ze vragen veel te hoog en we zijn er dan ook klaar mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oude draadje

Ik heb je oude draadje nog even teruggelezen. Je schrijft daarin dat de woning helemaal naar wens is en dat je uiterlijk tot 312.000 wil gaan.

Waarom de verkoper niet met een tegenbod komt weet ik niet. Misschien vonden ze je bod gewoon een lachertje, dat kan.

Maar om nu te zeggen "we zijn er helemaal klaar mee" terwijl het huis helemaal naar wens is en je eigenlijk tot 312.000 wil gaan, snap ik niet.

ishtar

ishtar

04-05-2012 om 09:04

Ik zou ook

een bod doen van 3 ton, en erbij vermelden dat dat scherp ingezet is. Als je bij die 3.12 komt kun je altijd nog stoppen...

cornilla

cornilla

04-05-2012 om 09:19

Omdat

bij nader onderzoek er de afgelopen jaren geen zelfde soort woning boven de 3 ton is verkocht. De huizenprijzen zijn alleen maar gedaald en de toekomst berichten zijn ook niet echt positief. Bij onze hypotheekadviseur kregen we ook het advies de woning niet te duur aan te kopen omdat je hier in de toekomst veel ellende mee op je hals kunt halen. Vandaar dat wij er geen 312000 meer voor willen geven.

Elena

Elena

04-05-2012 om 10:19

Tsja

Dat kun je wel vinden, maar dan moet je gewoon op zoek naar een ander woning. Als er geen betere deal voor jullie is, dan is hun vraagprijs blijkbaar marktconform.

Rosase

Rosase

04-05-2012 om 11:09

Denk ik ook

En bovendien welke ellende verwacht je dan? Een paar 1000 onderwaarde gaan je echt de kop niet kosten. Of je moet van plan zijn om binnen 2-3 jaar weer een bord in de tuin te willen zetten.

Vraag is hoe graag je dit huis wilt hebben en wat dat je dan waard is. Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Afgaand op je eerdere berichten zou ik ervan uitgaan dat een bod van iets boven de 3 ton heel acceptabel voor jullie zou moeten zijn. Maar goed, zoals gezegd, alleen jullie kunnen bepalen of dat echt zo is.

Zus

Zus

04-05-2012 om 11:24

Verstandig

In deze tijd lijkt mij dit een goede beslissing juist. Er zijn nog veel mensen die niet realistische bedragen vragen voor hun huis, vooral als ze in de dure tijd hun huis gekocht hebben. En je weet nooit of je je huis over drie jaar weer te koop moet zetten, ook al ben je nu niet van plan dat te doen. Het zou mij dan ook niet verbazen als dit huis over een jaar alsnog voor 275 van de hand wordt gedaan.

Mollekey

Mollekey

04-05-2012 om 11:37

Idd

verstandig. In deze tijd moet je niet te veel risico's nemen. Blijkbaar zit het huis de huidige bewoners niet zo op de nek anders hadden ze toch wel een tegenbod gedaan. En als er de laatste jaren zo'n zelfde huis niet voor boven de 30 ton is verkocht dan is het huis ook niet marktconform. Ach, en in deze tijd stelt marktconform niet zoveel voor. Je mag blijf zijn als er een koper voor je huis is.

Geen haast

Een huis kopen is nog moeilijker dan eentje verkopen. Ik kan het weten want ik heb beide gedaan. Bij geen tegenbod willen ze niet verkopen. Die mensen hebben geen haast. Wachten op betere tijden, of nog erger: kúnnen niet verkopen voor een normale prijs omdat er dan te veel verlies overblijft.
Stug verder zoeken tot je een huis vindt van een verkoper die wel wil verkopen.
Realistisch kopen betekent overigens ook dat je toekomstig waardeverlies (de komende 5 jaar) incalculeert. Je kunt niet verwachten dat verkopers je die waardedaling bij verkoop schenken.
Gratis wonen zit er voorlopig niet meer in.
Groet,
Miriam Lavell

Over een half jaar nog een keer proberen

zo ging het bij ons ook. Geen tegenbod want belachelijk laag bod, mopper, mopper, mopper. Maar ja, na een half jaar nog niet verkocht. Inmiddels de vraagprijs flink verlaagd. Wij hebben weer een bod gedaan (hetzelfde) maar omdat zij inmiddels echt realistischer waren geworden hebben we op een veel lager bedrag overeenstemming bereikt. Hadden ze ten tijde van het eerste bod gehapt, hadden ze een hogere prijs gekregen.

Huurder van de bank

Hier ook. Huis gekocht voor een prijs die 10% onder de prijs ligt van wat een voorganger geboden had.
Ondertussen hebben wij natuurlijk ook wel met de prijsdaling te maken. Als we dat niet hadden gewild, dan hadden we niet vorig jaar moeten kopen, maar pas in 2013 (of nog later). De keuze moet je wel maken als koper vind ik. Nu willen hebben is meebetalen aan het leeglopen van de huizenbubbel.
Als je nu koopt moet je er rekening mee houden dat je de kk + inrichtingskosten bij verkoop niet terug krijgt. Eventuele prijsdalingen krijg je natuurlijk ook niet terug. Daar komen nog de eigenaarskosten bij (woz, onderhoud, verzekering).
Als dat koophuis veel meer voldoet aan je wensen dan de beschikbare huurwoningen, dan mag die (eventueel emotionele) meerwaarde best wat kosten.
Het is in dat geval wel verstandig om kk en inrichtingskosten uit eigen zak te betalen en het liefst ook een stukje van de koopsom, dan wel om toch zo snel mogelijk stukjes van de hypotheek af te lossen. Dit alles omdat je anders bij noodzakelijke verkoop (scheiden, ziekte, baan kwijt) ineens geconfronteerd wordt met het hele bedrag, terwijl je al die tijd ook gewoon een maandlast hebt gehad (hypotheek).
Je bent huurder van de bank totdat je hypotheek lager is dan de marktwaarde van je huis. Dat is in een dalende markt niet makkelijk bij te houden. De 'huur' (maandlast) komt al snel boven die van de vrije sector.
Groet,
Miriam Lavell

Ook zoiets gehad........

Al jaren terug, toen de markt dus nog niet zo moeilijk was.
Wij zagen huis...gingen kijken, mooi huis, maar 'gedateerd' zoals dat zo mooi heet. Eigenaar overleden en in bezit van erfgenamen nu (dus onbewoond) die elders woonden en er vanaf wilden gezien het onderhoud (gras maaien etc.). Vraagprijs 225, maar al láng te koop en zij waren volgend makelaar op het punt om te zakken naar 200.000 euro. Geboden en begonnen op 165.000....gezien de enorme kosten die er aan het renoveren zaten en bereid om te stijgen naar 175.000 (dat was ons maximum dat we in ons hoofd hadden en makelaar aanraadde). Wel een tegenbod, maar het was maar minimaal (dacht 223.000) zo kon het nog lang duren. Toen we het bouwkundig rapport binnenkregen (door onszelf geeist want was er niet) bleek er ook nog 's een complete zolder van asbest in te zitten. We boden wat heen en weer, maar gezien de asbest stopten wij op 168.000. Zij wilden niet meer zakken dan 220.000. Dat bedrag was echt geen optie voor ons...gezien de verbouwing die eraan zat te komen zou er nog minstens een halve ton 'bij' moeten en dat was het huis écht niet waard. Dus dat ging 'over'. Wij keken ondertussen verder en verder. Het huis werd al snel 'lager' te koop gezet. Op een gegeven moment was het 2 ton. En nog weer later 195.00....(klinkt leuker natuurlijk). En het was al wel 1,5 jaar later toen we dit huis waar we nu in wonen bekeken hadden en dat écht geweldig vonden....Nog beter dan dat vorige huis....We waren al in onderhandeling voor dit huis en toen belde de makelaar van dat vorige huis. We konden dat huis krijgen voor ons laatste bod.
Die 168.000 euro dus. Toen moesten we kiezen dus....Maar aan dát huis moest enorm veel gebeuren en dit huis was al voor 80% in orde en weliswaar wat duurder, maar dat bood ook meer zekerheid dat we niet op nog andere investeringen zouden stuiten die we over het hoofd hadden gezien...Dus hebben we het aanbod afgeslagen.
Ik heb gehoord dat het huis uiteindelijk is weggegaan voor 165.000 euro.
Geduld is dus een schone zaak in huizenkoopland.
groeten albana

oregano

oregano

06-05-2012 om 15:59

Groot gelijk

dat jullie niet hoger gaan. kennelijk wil de verkoper het nog niet kwijt, of denkt er meer voor te kunnen krijgen. Wij hadden ook een huis op het oog maar hebben toch geen bod gedaan omdat het openingsbod in ons geval 70.000 euro onder de vraagrpijs zou liggen. Maar dat er geen tegenbod is gekomen vind ik wel vreemd. mijn vriend heeft ook net zijn huis verkocht, openingsbod was 40.000 euro onder de vraagrpijs en hij wou ook eerst geen tegenbod doen. Was pissig. Toch gedaan en uiteindelijk verkocht (ergens in het midden elkaar tegemoet gekomen na div onderhandelingen).
Succes!
Oregano

cornilla

cornilla

08-05-2012 om 14:58

Vervolg deel 2

We hadden de makelaar laten weten dat we het jammer vonden dat de verkoper niet met een tegenvoorstel is gekomen en dat wij niet boven de 3 ton gaan. Laat de makelaar weten dat ie het begrijpt maar of we wel voor 3 ton het huis willen. Moet je dit nu als tegenvoorstel zien of wat!!! Begin het een beetje raar te gaan vinden.

Toke

Toke

08-05-2012 om 15:39

Jouw makelaar?

als jouw makelaar dit aan je vraagt, bedoelt hij het waarschijnlijk verkennend. Zijn jullie geïnteresseerd om bijvoorbeeld toch nog een eindbod van 3 ton te doen.
Is het de makelaar van de verkopers, dan zou je het als een tegenbod kunnen beschouwen. Wel een eindbod van de tegenpartij, denk ik.
Vraag blijft overigens hetzelfde: wil je it huis voor 3 ton?

Mag je zelf weten

Je kunt het negeren, maar je kunt het ook als tegenbod opvatten. De verkopers beginnen kennelijk al terug te krabbelen. Je volgende bod kan 280 zijn. Overigens schreef je eerder dat vergelijkbare huizen niet voor boven de 3 ton zijn verkocht. Ik weet niet welke bedragen daar dan wel bijhoren (292?) en wanneer dat was (elke maand terug scheelt bijna 1%). Misschien is 280 wel al aan de hoge kant.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.