Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cornilla

cornilla

17-04-2012 om 15:08

Openingsbod

Wij hebben eindelijk een leuke woning gevonden geheel naar onze wensen. De vraagprijs bedraagt € 324.000. De woning staat sinds februari in de verkoop. Wat is nu een goed openingsbod om serieus genomen te worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Cornilla

Een paar vragen:

-Waar wil je op uitkomen? (Vind je 324.000 echt te veel of zou je dat er desnoods voor over hebben?)

- Weet je of de eigenaren bijvoorbeeld al eerder zijn gezakt met de prijs, m.a.w hoe scherp is het huis geprijsd? Je zou de prijzen van huizen in de buurt kunnen opzoeken om te weten of het een beetje marktconform is.

- Zijn er kapers op de kust?

Mijn openingsbod zou afhankelijk zijn van het antwoord op die vragen.

Chris

cornilla

cornilla

17-04-2012 om 17:57

Chrish

Wij zouden uiterlijk tot 312.000 willen gaan.

het huis staat pas sinds februari in de verkoop en de prijs is dus nog niet gezakt. In het wijkje waar het huis staat heeft nog niet heel veel te koop gestaan. De huizen die zijn verkocht enige jaren geleden zijn verkocht voor rond de 3 ton.
we hebben niet het idee dat er veel kapers op de kust zijn. De makelaar heeft hier ook niets over gezegt.

Rosase

Rosase

17-04-2012 om 20:25

Middelen

Als de vraagprijs 324 is en je max 312 wilt betalen, zou ik beginnen met een bod van 299. Dan kom je uiteindelijker toch een beetje in het midden uit. Het verschil tussen de vraagprijs en wat jij wilt betalen is niet zo heel erg groot. Ik denk dus dat de kans groot is dat jullie er wel een soort van uit gaan komen. Mits natuurlijk niet iemand je vanavond al voor is.

Heel snel middelen

Dat symetrisch bieden wat Rosase beschrijft hebben wij ook gedaan. Blijkbaar had de makelaar dat vaker meegemaakt, want in plaats van een tegenbod iets in onze richting ging hij meteen op die middenprijs als 'eindbod' zitten.
Als we goede onderhandelaars waren geweest hadden we misschien weer iets anders moeten bieden, maar dit vonden we ook wel makkelijk. Wees dus niet verbaasd als het opeens heel snel gaat.

Lager

Ik zou best als openingsbod 285 durven bieden... een paar jaar geleden zijn er huizen rond de 3 ton verkocht. Sindsdien zijn de prijzen alleen maar gedaald. Komt bij dat in de huidige markt een laag openingsbod niet meer als raar gezien wordt. Je merkt vanzelf wat hun reactie is. NIET in onderhandeling gaan op basis van een laag openingsbod komt tegenwoordig bijna niet meer voor. De deur gaat sowieso niet dicht voor een hoger openingsbod, dus gewoon proberen!
Jacco

Tien procent eronder

Eens met Jacco, een bod van 10% lager dan de vraagprijs is niet ongebruikelijk, zeker in deze tijd niet.

Je zou dan *pakt rekenmachine erbij* uitkomen op 291, zeg maar 290 als openingsbod.

Chris

Chippie

Chippie

18-04-2012 om 09:32

Ik zou wel 20% lager durven te gaan zitten...

Is afhankelijk van prijs en de mate waarin er een marge is ingebouwd, hoe lang staat het te koop, etc.

Vic

Vic

18-04-2012 om 09:32

Kort te koop

Het is tegenwoordig niet uitzonderlijk dat een woning een jaar te koop staat, dus deze mensen gaan waarschijnlijk heel hard juichen als er nu al een bod komt. Dan kun je niet voorspellen hoe ze reageren. Als ze verstandig zijn denken ze 'weg is weg', maar er zijn ook mensen die verwachten dat als ze zo snel al een bod krijgen, ze er vast meer zullen krijgen.
Enige jaren geleden gingen soortgelijke huizen voor rond de 3 ton. De prijzen zijn gedaald met ca. 5%, dus ik zou een bod doen flink onder de 3 ton, richting 280.000. Als ze heel verontwaardigd reageren, kun je altijd nog naar boven. Weet je wat ze zelf destijds hebben betaald voor de woning?

Betaalde prijs is te achterhalen

Bij het kadaster is te achterhalen voor hoeveel ze het huis hebben gekocht. Iedere willekeurige NVM makelaar kan dat ook zo nazoeken. Misschien gewoon ergens naar binnen lopen?

cornilla

cornilla

18-04-2012 om 16:22

Bedankt

voor jullie reacties. We gaan vrijdag voor nog een bezichtiging. De mensen zijn de eerste bewoners en hebben het huis dus nog in de guldentijd gekocht. Verkoopprijs niet bekend bij Kadaster.
Hebben wel het plan om bij het openingsbod niet te hoog te gaan zitten. Maar zo 285.000 om te kijken hoe ze reageren. Hou jullie op de hoogte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.