Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

05-09-2011 om 10:55

Openbaar vervoer (chipkaart)

Ik moet de komende weken een paar keer met de bus/tram in Amsterdam, dus ik moet een ov chipkaart. Op de website heb ik al gezien dat ik hier in het dorp een anonieme kaart kan kopen en opladen.
Kan ik die kaart ook laten gebruiken door mijn dochter (12)? Het lijkt me handig om te hebben als ze (incidenteel) eens met de bus naar school gaat. Of mis ik dan kinderkorting? Kun je trouwens ook buiten de grote steden al met de chip kaart met de bus?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

05-09-2011 om 11:12

Onze regio

heeft al geen strippenkaarten meer, alleen nog dalkaartjes volgens mij.
Ik heb niets anders meer als een ov-chip.

Voor het gebruik van kortingen moet je een persoonlijke kaart hebben. Maar als je zo weinig gebruikt zou ik die moeite niet nemen.

Vic

Ja, je kind kan met de anonieme OV-kaart, en ja, dan mis je de kinderkorting want die dingen tikken af tegen het volle tarief. Maar als het maar voor een enkel keertje is kan je natuurlijk overwegen het maar zo te laten.
Een tijd geleden ben ik buiten de stad met de OV-chipkaart met de bus geweest, maar ik denk dat het misschien per vervoermaatschappij verschilt. Ik zou de site van je vervoerder eens bekijken.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

05-09-2011 om 11:26

Korting bij 12 jaar?

Ik kan er niet achter komen of 12-jarigen ook nog korting krijgen in de bus. In de trein niet meer (rail runner), dan moet ik het volle tarief betalen. En dochter weigert te doen alsof ze 11 is

Fiorucci

Fiorucci

05-09-2011 om 11:44

Geen korting

Ja, die kan ze gebruiken, korting krijg je niet meer op 12 jarige leeftijd.

Vic

Vic

05-09-2011 om 12:05

Dat is mooi

Bedankt voor de snelle reacties Connexxion stond ook bij het lijstje vervoerders waar je met een chipkaart kunt reizen, dus dat zal wel lukken hier.
Moet je trouwens bij overstappen weer uit- en inchecken?

amk

amk

05-09-2011 om 12:24

Bus wel, trein niet

bij de bus en (metro dacht ik ook) moet je wel uit-checken en weer inchecken als je overstapt, bij de trein niet.

http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/reizenmetdeov-chipkaart/overstappen/

Valkyre

Valkyre

05-09-2011 om 12:26

Overstappen

Ja, als je ergens uitstapt uitchecken, en als je ergens instapt weer inchecken. Anders snapt het systeem je route niet. Bij binnen een bepaalde tijd overstappen (1 uur??) zegt 't apparaat dan "overstap ok" zodat je niet nog een keer het starttarief betaalt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

05-09-2011 om 22:31

Bedankt!

Zo gaat het wel lukken. En anders vraag ik het gewoon aan de chauffeur.

Vic

Vic

07-09-2011 om 21:22

Nou, dat is toch ook wat!

Jullie hebben het er vast over gehad in een van de andere ov chipkaartdraadjes, maar ik heb wat ontdekkingen gedaan. Om met de trein te kunnen moet er minimaal 20 euro op je kaart staan. Ik wilde er best 20 euro op storten, maar toen bleek dat ik dan voor de terugreis wéér moest aanvullen tot 20 euro. Een treinretour was 4 euro, en de bus 2 x 94 ofzo. Dat kon dus niet met 20 euro. Voor de bus moet minimaal 4 euro op je kaart staan, dus ik heb mijn treinkaartje maar uit de automaat gehaald. Was ook nog een gedoe, want dat ding weigerde twee keer mijn pinpas! Oh, en toen kwam ik er ook nog achter dat je bij 200% vertraging (10 minuten stil gestaan, op een ritje van 5 minuten!) geen geld terug kunt vragen. Ik weet weer waarom ik zelden met het ov ga

+ Brunette +

+ Brunette +

09-09-2011 om 01:04

Levert niet uitchecken voordeel op?

Die 20 euro voor een treinreis is lastig, maar als je ver gaat, kost een enkeltje zonder korting vaak meer dan 20 euro, dus dan check ik lekker niet uit.

LoesH

LoesH

09-09-2011 om 13:44

Brunette?

Die 20 euro voor een treinreis is lastig, maar als je ver gaat, kost een enkeltje zonder korting vaak meer dan 20 euro, dus dan check ik lekker niet uit.

Sorry hoor, maar ik vind dit wel heel erg, je hebt er dus geen last van dat je aan het zwart reizen bent?
Ik zie de controleurs tegenwoordig weer op de been met een scanner voor je kaart. Als jij buiten de poortjes komt kunnen ze je kaart scannen en zien zij dat je niet hebt uitgecheckt.
Het OV wordt alleen maar duurder door mensen die zwartreizen!!

Geen respect hiervoor, wel een hartelijke groet,
Loes

Vic

Vic

09-09-2011 om 21:41

Tja

Zoiets dacht ik eigenlijk ook. Ik heb een anonieme chipkaart, dus als die in de min zou komen gooi je hem gewoon weg. Of gaat er heel hard een alarm af als je dan uitcheckt? Een enkeltje Groningen kost 23 euro, zag ik net. Als ik dus een keer naar Groningen moet, moet ik 25 euro op dat ding storten (want ik heb begrepen dat het met stapjes van 5 euro gaat, dus 23 euro kan niet). Als ik dan vervolgens nooit meer met de trein ga, ben ik die 2 euro kwijt. Dan betaal ik liever 3 euro te weinig

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.