Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juno

Juno

21-05-2015 om 16:52

Opeens heel veel bijen in de woonkamer

De zon schijnt, de tuindeur staat open en ik heb bijen in huis. Bijen! Geen twee of zo maar echt een stuk of zeven. Wat ik naar buiten zet komt hardnekkig weer terug of ze hebben hulptroepen ingeschakeld, dat kan ook.
Nu heb ik laatst flink gedoneerd aan de bijenstichting, heb bijenminnende planten in de tuin dus doodmeppen gaat moreel gezien niet. Waar komen ze vandaan, waarom komen ze binnen en belangrijker nog, hoe krijg ik ze diervriendelijk weg?

Hortensia

Hortensia

21-05-2015 om 17:43

Imker bellen

Die weet het vast wel.

Heb jij recentelijk gekookt/gebakken met honing? Mijn zoon heeft vorig jaar zoiets gedaan en toen hadden we meteen een zwerm (ik overdrijf niet) bijen.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-05-2015 om 22:52

Nest?

Wij hebben meerdere keren (met jaren ertussen) plotseling een heleboel bijen op de slaapkamer gehad. Hele suffe bijen, waarvan de helft al bijna dood in de buurt van het raam lag. Maar ook nog een paar op de berging. Onze conclusie was dat er een nest ergens in het dak had gezeten, wat 'uitgekomen' was. Alleen hadden ze natuurlijk niets te eten, gingen op het licht af en kwamen op de slaapkamer bij het raam uit. Gelukkig iedere keer overdag, dus na het werk even schrikken en opruimen (balkondeur open en rustig met de vliegenmepper naar buiten wippen). We hebben ook wel eens een hommelnest in de spouwmuren gehad, daar zagen we de hommels door gaatjes in de voegen naar binnen kruipen. Die hebben we wel weggespoten en dichtgestopt, we wilden niet het risico lopen dat die op andere kamers binnenshuis weer tevoorschijn zouden komen.

Violetta

Violetta

21-05-2015 om 22:55

Nest

Dat klinkt inderdaad of er ergens een nest zit. Probeer te ontdekken waar ze vandaan komen en dan eventueel een imker bellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.