Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessica O

Jessica O

05-09-2014 om 21:19

oostenrijk (kookvraag)

Hebben jullie nog leuke ideeën?
Ik ga een high tea organiseren voor een tante die gaat verhuizen naar Oostenrijk. Nu lijkt het me leuk om er een Oostenrijks tintje aan te geven. Maar ik kom niet verder dan apfelstudel en kaiserschmarren.
Heeft er 1 van jullie nog een leuk idee?
Recepten in Duits of Engels is geen probleem.

Katniss

Katniss

05-09-2014 om 21:38

Het lekkerste snoepje komt uit Oostenrijk

Mozartkugeln! Misschien kun je ze in Nederland ook ergens krijgen.

Jessica O

Jessica O

05-09-2014 om 22:01

jaaa

Die zet ik er bij! Kom voor de tijd nog wel in Duitsland, daar hebben ze er vast wel wat! En anders zelf maken

Tijgeroog

Tijgeroog

05-09-2014 om 22:07

Nou

Wiener schnitzel, wiener worst. Ze hebben veel soorten koekjes, onder andere lebkuchen. Sachertorte. Topfenstrudel. En heel veel soorten knodel, waaronder kleintjes gevuld met fruit of jam, zoals deze: http://www.austria.info/media/15185/Recept%20Warchauer%20Marillenkn%C3%B6del.pdf

Tante Tiny

Tante Tiny

05-09-2014 om 22:08

zoiets?

http://www.chefkoch.de/rezepte/937611199437214/Buchteln-im-Kranz.html

Er staan heel veel Oostenrijkse recepten op.

Persoonlijk heb ik de tip om een high tea niet alleen maar zoet te maken maar ook hartig. Dat hoort er misschien niet bij maar zou het voor mij veel lekkerder maken.

Jessica O

Jessica O

05-09-2014 om 22:35

tante tiny en tijgeroog

Tante tiny, aan het hartige had ik gedacht. Iets met wiener worstjes, flädlesoep, flammkuchen
tijgeroog, eens kijken of ik wat andere vulling kan vinden, in november verse abrikozen lijkt me lastig.

Ik wil binnenkort beginnen met recepten testen, vandaar dat ik ju al op zoek ben.

Kasnockn

vind ik altijd erg lekker

Jessica O

Jessica O

05-09-2014 om 23:15

piano

Idd lekker, misschien in een mini variant, anders is er geen plek voor de sachertorte...

bibi63

bibi63

05-09-2014 om 23:39

Aufschnitt

Typisch oostenrijks en heel leuk te verwerken bij een high tea. Het is een schaal met heel veel soorten vleeswaren ( net als bij ons als beleg in dunne plakjes) met veel vooral veel worstsoorten. En dat gecombineerd met kaiserbroodjes.
Bibi

Jessica O

Jessica O

06-09-2014 om 08:12

bibi

Dat vind ik ook een leuk idee. De dag ervoor ga ik toch even naar Duitsland toe, boodschappen doen (we zitten niet zo ver van de grens af). Ga ik kijken voor mini kaiser broodjes

Helemaal leuk die ideetjes van jullie! Krijg er nu al zin in!

bibi63

bibi63

06-09-2014 om 09:15

Jessica

Kijk dan meteen in duitsland naar dat vleesbeleg.

guera

guera

06-09-2014 om 13:58

thee

Jagertee dus.....lekkere scheut rum erin

high koffie

Wikipedia geeft een leuk overzicht van Oostenrijkse warme en koude gerechten en dranken:

http://de.wikipedia.org/wiki/Österreichische_Küche

Lebkuchen worden vooral in Franken gebakken, de Schwaben eten Flädlesoep en Flammkuchen is een specialiteit uit de Elzas.

Veel plezier, het wordt zeker genieten.

Jessica O

Jessica O

06-09-2014 om 18:19

re.

Denk dat we de sterke drank maar achterwege laten, ze moeten ook nog weer naar huis rijden..
Bibi, ik kijk dan zeker ook naar de aufschnit. En tegen die tijd zijn er ook al kerst lekkernijen te vinden, zimtsterne en lebkuchen bv.
Nu de decoratie nog.... gaat ook vast wel lukken.

Katniss

Katniss

06-09-2014 om 18:31

Aufschnitt

Toen ik op de delicatessenafdeling van AH werkte hadden we daar ook aufschnitt. Vier verschillende soorten volgens mij, van die worst met zo'n wit vetrandje erom, en vlees in een soort gelei, en nog wat van die dingen die ik nooit heb durven proeven Tegenwoordig zijn er natuurlijk geen bedieningsafdelingen meer, maar misschien hebben ze die vleeswaren nog steeds wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.