Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rosalie3

rosalie3

16-12-2010 om 19:59

Oorzaak druppels binnenkant koelkast

Ik heb een gloednieuwe koelkast.
Aan de binnenkant tegen de achterwand zitten steeds druppels (condensvorming?!).

Soms zijn de druppels bevroren.

Weet iemand hoe dit komt en wat er aan te doen is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

16-12-2010 om 20:39

Idd condens,

en dan bevroren want de koeling vindt plaats via de achterkant.
Is bijna niet te voorkomen want een koelkast is nu eenmaal vochtig tenzij je 'm niet open doet. Warme vochtige lucht komt in de koelkast als je 'm open doet, koude lucht kan minder water bevatten et voila: condens.

Kan wel

Wij hebben pas geleden op het werk een nieuwe thermostaat in de koelkast gekregen juist hierom. Op mijn werk worden de koelkasten elke week getemperatuurd (digitaal in alcohol) en deze was vrij nieuw en de temperatuur binnenin schommelde erg. Soms was die veel te hoog en soms te laag (rond de 1,2 graden)en dan bevroor dus het condens aan de binnenkant op de achterwand. Eerst dachten we er word teveel aan de temperatuur gedraaid. Dus temperatuurknop eraf gehaald (door de T.D.) dat kon dus niet meer. Maar de temperatuur bleef net zo hard schommelen.Toen dachten we die koelkast staat te lang open als er iets gepakt word. Maar uit metingen bleek dat dat ook de oorzaak niet was (b.v. meten 's morgens als iedereen nog slaapt). Soms was de temp. 's morgens 8 of 9 graden en soms maar 1 of 2. Dat zijn veel te hoge en lage temperaturen en mocht te inspectie komen dan zouden we groot probleem hebben (inclusief boete). Dus is de koelkast weg geweest voor reperatie (zat nog in de garantietijd),bleek de themostaat kapot. Echt helemaal kapot, dus een nieuwe thermostaat erin. Daarna was het probleem opgelost.
Een (nieuwe) koelkast van tegenwoordig hoort constant te zijn. Het vocht dat binnenkomt hoort tegen de achterwand weg te lopen in het gootje achter onderin de koelkast en zou zo afgevoerd moeten worden. Aldus de monteur die ik wel 5 keer gesproken heb als die weer eens kwam. Oorzaken van teveel vocht of bevroren vocht kunnen zijn dat de thermostaat dus kapot is, dat ie te lang open staat (en dus gaat de koelkast erg zijn best doen het koud te houden,gevolg die bevroren druppels), hij sluit niet goed of staat niet waterpas waardoor die niet goed sluit (komt er dus buitenlucht in) of de temperatuur staat te laag ingesteld.
Het is ook vrij normaal dat een koelkast achterin iets kouder is dan voorin.Het kan ook nog zijn dat het gootje dat het vocht afvoert niet goed werkt.
Omdat ie gloednieuw is zou ik proberen al die andere oorzaken uit te sluiten en als het dan niet over is zeker de leverancier bellen binnen de garantietermijn, als de thermostaat kapot is of niet goed werkt heb je anders over een paar jaar een dure reperatie. Dan brand ie door en een nieuwe thermostaat is net zo duur als een nieuwe koelkast.
groeten albana

rosalie3

rosalie3

17-12-2010 om 22:42

Amk en albana

Bedankt voor jullie tijd en moeite om te reageren.

Albana, hartelijk dank voor je uitvoerige verhaal.
Mijn gevoel zegt dat het niet helemaal klopt en ik ga dan ook zsm de leverancier bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.