Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Phoebe

Phoebe

27-05-2015 om 14:06

Onze lieve oude hond stinkt zo erg

Ik weet het, ik weet het, als je voor een hond kiest, kies je ook voor dat dit gebeurt maar toch.... Hopelijk heeft iemand de gouden tip.
Onze lieve oude labrador stinkt en bij vlagen vliegt me dat aan. Of het bij vlagen zoveel erger is of dat het ineens tot me doordringt weet ik niet, mijn man ruikt nooit wat en de kinderen vinden m vooral lief.
Maar soms hoor ik ook wel van vrienden dat ze hem ruiken.
Er spelen twee dingen:
Hij heeft een oorontsteking die elke keer terugkomt en soms gaat rieken, daar hebben we nu weer antibiotica voor.
En zijn vacht stinkt. Of we hem nou wassen of niet en waarmee, maakt niet uit. We hebben hem zelfs gewassen met tomatenketchup, daarna shampoo. Dat helpt wel iets maar niet alles.
Het is zo jammer want het is echt een lieverd. Maar soms word ik er zelfs misselijk van, zo stinkt ie.
Wie heeft er nog een tip?


marie

marie

27-05-2015 om 14:11

eten?

Wat voor eten krijgt hij? Want ik heb begrepen dat dat wat een hond eet invloed heeft hoe hij ruikt.
Ik had toen ik jong was een vriendin die een oude hond hadden die "met de pot" mee-at. Daar stonk het altijd vreselijk in huis. Later hoorde ik van anderen dat dat door de hond kwam.
Ik als leek zeg dus, kijk eens naar zijn dieet (maar ik denk dat ik nu niks nieuws vertel?)

Phoebe

Phoebe

27-05-2015 om 15:03

Brokken

Hij eet brokken, wisselend welk merk -meestal vooral bepaald door wat er in de aanbieding is. Ik merk eigenlijk geen verschil daarin maar zal eens extra op gaan letten.

Lusithania

Lusithania

27-05-2015 om 17:14

eehhh

Kun je de dierenarts niet bellen en vragen of ander voer een oplossing zou kunnen zijn? En dan ook vragen welk voer (op recept?)?

Phoebe

Phoebe

27-05-2015 om 17:55

Dierenarts

Heb ik gevraagd, hij heeft een keer een duur middel voorgeschreven maar dat hielp een week . Verder weet hij het ook niet.

Dank voor t meedenken!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-05-2015 om 18:33

ja voeding

Oude honden stinken nou eenmaal. En een oorontsteking helpt dan ook niet echt.

Mijn ervaring is dat het echt aan het voer kan liggen. En dat duur voer niet perse beter is.
En misschien is het op deze leeftijd wel beter voor hem om niet meer te wisselen van merk.

Lynna

Lynna

27-05-2015 om 19:18

Laten trimmen?

Mijn golden retriever is 15 geworden en die heb ik tot het laatst toe nog getrimd. Dat scheelde heel erg in de lucht. Nu heeft een labrador een andere vacht, lijkt mij minder makkelijk zelf te trimmen maar misschien kun je het laten doen? Zou dat misschien helpen?

mama2

mama2

28-05-2015 om 09:59

Oren

Je schrijft al dat hij met enige regelmaat last heeft van oorontstekingen....daar zou het heel goed vanaf kunnen komen, is een bekende "bijwerking".

Het is een oudere hond, meestal vind ik het wel een beetje inherent aan oudere honden hoor dat ze wat meer ruiken zeg maar. Is zijn gebit gecontroleerd?

Verschillende merken brok kan je best geven, zolang je er liever wel op let dat de inhoud hetzelfde is. Dus als je de ene maand bijvoorbeeld lam geeft, dan dat aanhouden en niet ineens de volgende maand 1 op 1 kip gaat geven. De vertering is daar weel net even iets anders van en dat kan weerslag hebben op de vacht. Duur voer hoeft inderdaad niet enkel het goede voer te zijn, wat wel slecht is is graan als hoofdbestandsdeel en dat is het vaak bij goedkoop voer (duurdere merken hebben het ook hoor). Buiten het feit dat je betaald voor een hap lucht is het voor de vertering niet goed.

Gebit en oren

zijn inderdaad stankfactoren (rijmpje van onze vorige dierenarts . Dus hou de oren goed schoon en laat zijn gebit door de dierenarts nakijken/behandelen en poets regelmatig de tanden. Daarnaast ruikt de vacht van een oude hond nu eenmaal niet zo lekker meer als van zo'n schattig pupje.
Er zijn wel wat dingen die je kunt doen. Zalmolie of schapenvet en zeewier door zijn voer helpt huid en vacht in conditie te houden.
Verder zou je eens kunnen kijken naar vers vlees als voeding. Veel honden kunnen niet goed tegen droge brokken, zoals hierboven al gezegd kunnen honden vaak niet goed tegen de granen die erin zitten. En die zitten echt in elke droge brok. Zoek eens online op KVV (kant en klaar vers vlees) en lees je in. Mijn eigen hond krijgt een combi, ontbijt en diner bestaan uit vers vlees en tussen de middag krijgt ze een extra beetje droge brokken. Dat is meer omdat ze graag knaagt, en dat lukt niet met vers vlees.
En als laatste redmiddel bestaan er tegenwoordig ook lekkere luchtjes voor huisdieren. Persoonlijk vind ik dat bijna grenzen aan dierenmishandeling, maar als je echt zoveel last hebt van de geur moet je toch wel iets...
Succes!

Paddington

Paddington

28-05-2015 om 11:27

Vervelend lijkt mij dat

Ik zou mij ook gaan inlezen in vers vlees. Mijn honden krijgen dat nu al bijna 4 jaar.

1,5 jaar geleden is mijn oude hond (14,5) overleden. Honden ruik je altijd, maar op een dagje stank, omdat meneer nu eenmaal ging stinken van geitenvlees, maar wel erg lekker vond na, heb ik nagenoeg geen last van stank.

De meeste brokken bestaan uit granen, iets wat normaal niet in het dieet van een hond voor komt.

Een mogelijkheid om te beginnen is Smuldier, verkrijgbaar bij de meeste supermarkten. Mijn honden krijgen ongeveer 2% van hun lichaamsgewicht aan vers voedsel (het hangt onder andere af van hun activiteit en jonge honden hebben meer nodig). Dus als je hond 25 kg weegt dan is dat ongeveer 500 gram per dag. Het hoeft niet elke dag exact, ik hou zelf een 7 dagen regel aan. Dus het gemiddelde over 7 dagen moet kloppen met wat mijn honden aan voedsel nodig hebben.

Ik geef er trouwens helemaal geen brokken bij. Wel rauwe groente, noten en fruit (paprika, komkommer en appels zijn favoriet). Soms haal ik een zak groentevlokken (meestal in de vakantie). Om mijn honden lekker te laten knagen krijgen ze verse vis (zalmlijf met kop van de markt bijvoorbeeld), kippennekken, runderribben, lappen pens enz. KVV (kant en klaar vers voer) is gemalen en zit weinig uitdaging aan, daarom geef ik BARF (Bones And Raw Food, al moet je daar wel zelf tegen kunnen).

Google er maar eens op. Het kan echt helpen tegen de stank. Voor jouw oudere hond zou ik dus Smuldier proberen en als hij het nog lekker vindt om ergens op te kluiven een stuk(je) zalmlijf om te beginnen. Daarna zou je af en toe een kippennek kunnen geven (vaak ook op de markt voor 1,25 de kilo). Als je het zelf eng vind, vanwege de botten, dan kun je de nekjes eerst platmeppen met een hamer. Vond mijn dochter altijd erg leuk om te doen. Denk er wel aan om de kip alleen rauw te geven, anders zijn de botten gevaarlijk!

In de vakantie krijgen mijn honden altijd minimaal één keer een hele soepkip. Ik vind het prachtig om te zien hoe ze puzzelen om dat ding naar binnen te werken.

Ik heb trouwens nu één kruising Jack Russel van 12 jaar en mix met van alles van ongeveer 25 kg van nu 2 jaar, wij hebben haar gekregen met 9 maanden en ze heeft bij ons dus BARF leren eten. Mijn oude hond was een kruising Rottweiler/Herder van 40 kg.

Ik hoop dat het je een beetje helpt.

mama2

mama2

28-05-2015 om 13:48

Idd KVV

Wilde niet gelijk gaan roepen " voer KVV", veel brok gevers vinden brok gewoon het makkelijkst en het beste

Wij voeren onze hond inderdaad KVV en rauw. Wat je vaak ziet bij veel oorontstekingen is dat er een allergie probleem mee te maken heeft die dus ook de vachtproblemen afgeeft. Het is vaak een combinatie van.

Wij geven Lotgering afgewisseld met Smuldier, even afhankelijk van wanneer de levering komt. Beide zijn relatief goedkoop en van Lotgering kan je of aan huis laten bezorgen fabriek af of via een verkoop punt in je buurt. Let er wel op dat je de compleet of totaal voer geeft, anders ga je barfen en moet je zelf aanvullen.

Wij geven er geen brok naast, maar inderdaad rauwe kip met bot en andere rauwe lekkernijen.

Phoebe

Phoebe

28-05-2015 om 23:03

O dear

Zelf ben ik niet zo'n vleesfan dus wat jullie beschrijven aan rauw vlees is even wennen.... Maar ik zal me er eens beter in gaan verdiepen en kijken of mijn man anders wat vaker het eten wil geven

baby lotion

hier werkt een appel of banaan goed tegen slechte adem en als zijn vacht echt ruikt een beetme baby haarlotion erop

Hier hielp KVV niet

Wij hebben geen oude hond, maar wel een stinkende helaas.
Hebben ook van alles geprobeerd, ook KVV, maar niets helpt. Van KVV begon hij zelfs nog meer te stinken.
Het is bij onze hond ook niet uit zijn bek of oren, maar echt zijn vacht / huid.
Ik wil een "alternatief" dierenarts gaan raadplegen, omdat onze eigen dierenarts er niet veel mee (wil) doen

Juno

Juno

29-05-2015 om 20:12

Trimmen

Trimmen, misschien zit de oude vacht er nog onder. En inderdaad voer aanpassen, misschien maakt je hond wel te veel talg aan. Heb je de anaalklieren al laten uitknijpen? Mijn hond kreeg na het trimmen een drupje minkolie op zijn vacht, was erg goed voor zijn huid. Over het eten deden we weleens een scheutje olie, ook voor zijn vacht.

Koentje Koets

Koentje Koets

30-05-2015 om 11:27

misschien

helpt het als je baking soda of vlugzout in zijn vacht wrijft. (vooral als hij nat is) dat neutraliseert luchtjes en is een natuurlijk middel. Alleen als hij erg aan zijn vacht gaat likken krijgt hij misschien wat veel zout binnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2015 om 17:43

Pens

Als er pens door het voer zit, gaat een hond ook stinken.

Ik ben ook aan het twijfelen of ik KVV wil gaan geven. Voor mij is het vooral een 'budget-kwestie'. Het is wel duurder dan brokken uit een zak. De combinatie 'gewone' brokken en vers vlees schijnt niet optimaal te zijn doordat het anders verteert, als je geperste brokken geeft heb je dat probleem niet.

Maar ik hoor ook érg veel positieve verhalen over KVV en Barf, ook wat de huid en vacht betreft, dus als het je niet uitmaakt dat het wat duurder is, zou ik het zéker overwegen en de hond daar aan laten wennen. (Eerst koken, dan steeds rauwer aanbieden.)

Als je een Facebook-account hebt kun je groepen vinden die hier veel tips over kunnen geven.

Ja en verder gaat een seniore hond meer ruiken. Daar zal de visite het helaas mee moeten doen. Je zou voor de visite komt een geurkaarsje aan kunnen steken. Dat zou je ook voor je eigen neus kunnen doen, als je van geurkaarsjes houdt tenminste.

En wat eerder al gezegd is: probeer het eens bij één merk te houden. Misschien reageert je hond wat beter op brokken (als je geen vers vlees wilt geven) zonder granen. Rijst en lam bijvoorbeeld. En dat voor de oudere hond. Een oud mens maak je vaak ook niet meer blij met allerlei experimenten. Zo is dat met oude dieren in het algemeen ook.

Ik ben inmiddels overgeschakeld op zelfgedroogde snacks. Ook daarmee voorkom je dat de hond allerlei dingen binnenkrijgt waarop hij met 'iets' kan reageren. Jeuk, stank, je weet het niet. Dat soort versnaperingen kun je ook in de winkel kant en klaar kopen, maar zelfdrogen is leuker en gemiddeld genomen goedkoper.

Phoebe

Phoebe

31-05-2015 om 00:32

Dank allemaal

Voor het meedenken.
Het is een labrador dus no way dat ik zonder muilkorf controle kan krijgen op wat hij allemaal binnenkrijgt .
Ik moet zeggen dat dat KVV me niet heel trekt maar ja... Ik zal t eens met mijn man overleggen.
Hij is geregeld getrimd maar dat helpt nooit lang maar ik zal m weer eens erheen brengen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2015 om 00:45

Labrador

Hoezo weet je niet wat hij binnenkrijgt dan? Jullie zijn er toch bij als hij uitgelaten wordt? En als hij binnen is, krijgt hij toch niet de kans om zelf voedsel te pakken?

Onze nieuwe hond is net een stofzuiger. Bij het uitlaten moet ik nogal eens zakdoekjes uit haar bekkie vissen of 'los' roepen. Zelfs poep uit haar bek halen (bahbabah!). Feit is dat ik dat dus wel zie en er iets aan doe. Thuis krijgen ze alleen voer of lekkers als we het geven. Voor de rest krijgen beide honden niet de kans om iets te pakken.

Wat KVV betreft, kan ik me je terughoudendheid voorstellen. Ik geef het ook nog niet en moest ook even wennen aan het idee dat je zomaar rauw vlees kunt voeren aan een hond. Maar ze schijnen er dus echt beter op te reageren dan op droge brokken. Als we door het voer van de oudste heen zijn (brokken die niet goed combineren met een menu van brokken én rauw vlees), wil ik toch overstappen op een rauwe maaltijd per dag.

Marja

Marja

31-05-2015 om 12:03

neee kaaskopjeeee

Het is een labrador retriever, staat ongeveer gelijk aan golden retriever.
Dat zijn bulkers, vreetzakken, vuilnisbakken, wedstrijdvreters. Eer jij los weet te roepen of het in de gaten hebt is het al aan het eind van het spijsverteringskanaal en komt het alweer naar buiten bij wijze van. En je denkt niet dat als jij los roept bij iets lekkers dat er dan wordt gestopt? Neeeee je kunt wel eens een week niets meer krijgen....dus verzamelen en pakken wat je pakken kunt!
Dat zijn (veel) retrievers. Mijn hond hebben ze als pupje nooit etend kunnen filmen. Dat zegt iets over de snelheid waarmee de bak pap/brokjes leeg was.

Bij mij dook het monster de bosjes in en aangezien de mensheid nogal eens wat weggooit (foei!!) kon hij soms gewoon aan porties chinees komen. Nou dan kun je netjes voeren thuis wat je wilt, maar daar is geen kruid tegen opgewassen. Zijn ook geen honden die op 3 meter afstand bij je blijven als ze het naar hun zin hebben, zodát je kunt ingrijpen.
Ja die van een vriendin...maar die was afgetraind op een nare manier, daar zat geen karakter of "wil" meer in en die kon mijns inziens aan de antidepressiva.

Niet de kans om iets te pakken schreef je.
Jouw honden zijn klein, die halen het aanrecht niet. Een beetje retriever wel.
Als je los roept terwijl hij net een hap van de verjaardagstaart neemt die klaar stond op het aanrecht om aangesneden te worden, zou jij loslaten? Ik zweer het, hij had het er gewoon voor over

Marja

Marja

31-05-2015 om 12:05

Ik moet wel zeggen dat dat buiten dus situaties zijn waarin ze niet braaf naast je huppelen aan de lijn. Ik liep in losloopgebieden waar ze hun gang konden gaan.

Agatha

Agatha

31-05-2015 om 12:37

Vers vlees

Is veel beter voor de hond, veel natuurlijker ook. Smuldier lijkt op rauw gehakt, niet enger dan dat. Je zult gauw merken dat de vacht er beter uitziet (waarschijnlijk de huid ook en dan ook minder stank), ook hebben ze veel minder ontlasting. Al die graantroep die ze niet kunnen verteren zorgt voor veel meer en vreselijk stinkende ontlasting.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2015 om 12:40

Haha Manja

Ja, ik heb er een beeld bij. Laat ik het dan zo zeggen: je kunt een inschatting maken van wat hij binnenkrijgt en dat zal de laatste tijd niet opeens veel meer stank opleveren dan voorheen.

Wij hebben een cocker spaniel gehad, die hebben die vreetschuur-neiging ook en de pup die we nu hebben moeten we ook in de gaten houden. Echt álles is de moeite van het pakken waard. Het is een jachthond, veel jachthonden hebben die neiging denk ik.

Ik heb overigens een volwassen hond en nu een pup van een half jaar. Hiervoor hebben we meer honden gehad, waaronder de spaniel.

Ik begrijp ook niet waarom 'de mens' alles maar gewoon in de struiken gooit. Na mij komt de zondvloed, of zoiets.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2015 om 12:41

Oh sorry... Marja

Ik zie de r wel vaker aan voor een n.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2015 om 13:10

Agatha

Ik verdiep mij er momenteel dus ook in, maar ik vraag me dan toch af hoe dat met wilde of verwilderde honden zit. Een wild dier eet de inhoud van een prooidier mee en daar zit toch soms ook graan in, zou je denken? Maar feit is dat wij onze oudste hond ook al zo graanvrij voer geven. Ze krabte behoorlijk, zonder vlooien te hebben. Sinds we ander voer geven, is dat over.

Doordat ik mij erin verdiep, heb ik ook kennisgemaakt met het fenomeen dat mensen hun hond complete karkassen geven. Dáár moet ik toch wel een beetje aan wennen. Als je dat doet, moet je ook wel goed weten wat je geeft om het zo compleet mogelijk te maken.

Agatha

Agatha

31-05-2015 om 17:51

Klopt Kaaskopje

Zelf samenstellen begin ik niet aan, vind het onsmakelijk, en eigenlijk wel een beetje schokkend (eet zelf geen vlees). Bovendien heb ik er ook niet genoeg verstand van om het goed compleet te maken, ben ook te gemakzuchtig daarvoor. Hier dus vlees compleet, kant en klaar in een pakje.

Ik weet niet hoe dat zit met prooidieren. Misschien komt het graan dan toch anders binnen dan rechtstreeks.

Phoebe

Phoebe

31-05-2015 om 21:12

Met man gesproken

En hij wil niet aan t verse vlees. Ik zal jullie niet vermoeien met de argumenten. Iig wel voorlopig even zelfde soort brokken proberen denk ik.

En kaaskopje, Marja heeft het leuk uitgelegd. Gelukkig jat onze hond geen eten in huis maar je staat versteld hoeveel hij op straat weet te vinden. En op heeft voordat jij ingeademd hebt om 'los' te zeggen . Ik heb het muilkorven serieus overwogen maar t is nogal een grote lab en met muilkorf dachten sommige mensen dat ie gevaarlijk zou zijn. En los van een veelvraat is t een enorme gezelligerd naar andere honden en mensen dus dat vond ik dan weer zielig.

Het lijkt weer minder te worden trouwens, ik denk dat hij iets verkeerd had gegeten toen ik t schreef.

Heel erg OT

maar ik lig onder de tafel om de omschrijvingen van het eetgedrag van de labradors in dit topic : )

Marja

Marja

31-05-2015 om 23:25

Fenix

Ze zijn om op te vreten die van mij was eens rood van de chinees, roze van een zak spekjes en had eens 60 botjes opgegeten uit een voordeelzak, waardoor ik naar de da mocht om hem te laten overgeven. Had ik al genoemd dat de ander bij de dierenarts naar binnen vloog net op het moment dat ze tijdens de verbouwing de betonnen vloer aan het gieten waren? Ze wilde even dag zeggen omdat ze hoopte op een koekje.

anita

anita

01-06-2015 om 07:40

stofzuiger

Hier loopt een stofzuiger rond. Is altijd erg waakzaam wanneer we zitten te eten. Mocht er iets vallen wordt het snel opgeruimd.Hij vindt het heerlijk dat de zomer weer aankomt. We wonen buitenaf met een aantal fuitbomen op het erf. De hond is gek op appels, peren, hazelnoten maar vooral pruimen. Dat onze hond stinkt is dus niet gek. Ook vangt hij muizen die hij vervolgens lekker opeet. Het is een halve labrador.

Ga door, ga door

Ik kom niet meer bij hier!
Mijn dag is in ieder geval alweer goed : )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.