Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ons poezebeest

Nou ja lees kater. Een hele lieve brits korthaar/maincoon. Heel aanhankelijk en rustig. Hij is van april, dus op papier nog een kitten. Laatste maand begon hij af en toe op plekjes te sproeien. Steeds op 1 plek. Weet het territorium afbakenen. Kabels allemaal omhoog gedaan, had hij ook voorkeur voor om achter de tv het te doen, op de kabels. Resultaat daar een zwarte plek in onze mooie geoliede plankenvloer. Grrrr erg jammer. Hij doet het steeds op zelfde plek. Goed schoonmaken, peper strooien helpt niets. Dus lieverd laten helpen, heel zielig maar dan zou het volgens DA afgelopen zijn. Niet dus. Nu neemt hij een andere plek tot mijn grote schrik. (al paar keer) maar ben er steeds schijnbaar op tijd bij, is nog geen zwarte plek gelukkig. Maar nu ook al weekje (is van na het helpen) dat elke ochtend naast de kattenbak (wordt 2 x pw helemaal vernieuwd en elke dag uitgeschept en heb de speciale van AH hygiëne, wij ruiken in tegenstelling tot veel andere soorten nu nog maar heel weinig, voorheen na een uur al duidelijk, oef kat is weer op de kattenbak), een drolletje.
Hoe leren we hem dit af ?
Sproeien en behoeftes doen terwijl kattenbak schoon is ! Voor een goede maand geleden va 7 weken nooit iets in huis gedaan !
Gr. Rymcke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

21-12-2010 om 09:57

Hmm...

Heeft hij misschien een blaasontsteking?

*Rymcke*

*Rymcke*

21-12-2010 om 10:59 Topicstarter

Fiorucci

Denk ik niet, want hij doet het alleen eigenlijk 's nachts/'s morgens, dan ligt er steeds op één plek een plasje. Verder gaat meneer gewoon op de kattenbak. Met blaasontsteking (paar draadjes eerder) is het denk ik dat ze continue gaan zitten. SOms denk ik aandacht 's morgens. Met 4 kids, boterhammen smeren, aankleden, fietsen buiten zetten ed. kan ik natuurlijk niet uitgebreid gaan zitten met mijn heerlijke kroelkater. Doe ik heerlijk als ik terug kom van naar schoolbrengen. Nee denk helaas dat ik te laat ben geweest met helpen en dat die plekken te lekker al ruiken en dat het een gewoonte is geworden.
Maar hoe leer ik het af.
gr Rymcke

Maxime.M

Maxime.M

21-12-2010 om 11:34

Zilverfolie

ik heb wel eens gelezen dat zilverfolie (tijdelijk) neerleggen op die plekken afschrikt. (het maakt een voor katten 'eng' geluid als je er op plast/sproeit)

Fiorucci

Fiorucci

21-12-2010 om 11:59

Mja

Ik vrees dat deze kat dan gewoon weer een ander plekkie zoekt.....kijk even op www.kattenplaza.nl, en dan op het forum bij de afdeling gedrag. Daar zit veel expertise, waaronder gedragsdeskundigen. Daar zou ik deze vraag stellen, ik weet zeker dat men uitgebreid meedenkt met je.

Puck

Puck

21-12-2010 om 12:26

Moeilijk

Een jonge kater die eenmaal is gaan sproeien leert het moeilijk af, ook als hij gecastreerd is. Een forum voor gedragsproblemen bij katten lijkt me een goede eerste zet.
Het dier eerder castreren was een betere oplossing geweest en ik zou niet weten wat daar zielig aan is. Een kater die overal nestjes verwekt vind ik veel zieliger.

Fiorucci

Fiorucci

21-12-2010 om 15:05

Puck

Veel dierenartsen castreren echt niet eerder dan met zes maanden. Heb de mijne nog moeten ompraten om mijn siamees met vijf mnd. te castreren. (siamezen zijn vroeger vruchtbaar dan de gemiddelde htk kat)

Tips van gedragstherapeut

De poes van een vriendin deed hetzelfde; elke keer op 1 plek plassen. Ze heeft er een gedragstherapeut bijgehaald en die zei dat het zeer waarschijnlijk kwam omdat hun tuin als oversteekplaats werd gebruikt door andere katten. De poes reageerde als ze binnen zat ook sterk als ze een indringer zag lopen. Ze hebben de tuin goed afgezet om het katten moeilijk te maken in de tuin te komen. Dat hielp wel even.

Een andere tip was om een extra kattenbak neer te zetten, en eventueel van korrels te veranderen. Ondanks al deze acties is het niet helemaal succesvol; de poes plast soms weken niet en dan ineens weer een poosje wel. Wat volgens die therapeut waarschijnlijk echt zou helpen is van omgeving veranderen, maar dat betekent dat de kat weg moet, en dat wil je natuurlijk niet...

Deed mijn kitten ook

heel vies, in de puberteit ging ze overal zitten poepen en plassen, bij haar was het puur kliederigheid want ze gaf al van te voren vrolijk aan dat ze er zin in had, in die periode beet en krabte ze ook veel.

Ik heb toen overal aluminiumfolie met azijn op watten neergelegd. Telkens als ze dreigde iets te gaan doen sleepte ik haar direct naar de kattenbak, ook met plantenspuit in de weer geweest en "pas op!" geroepen. Ik heb haar een keer in mijn nijd ook een keer met de neus in een vers plasje geduwd.

Na een tijdje was het over, ze is met een jaar gesteriliseerd.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-12-2010 om 20:47

Wintersport

Wij kregen de katten van m'n overleden oom in huis. Na een tijdje ging eerst de een en later de ander ook overal sproeien. Van alles geprobeerd, m'n ouders helemaal wanhopig, zelfs over nagedacht om ze in te laten slapen.

En toen gingen we op wintersport (ja, het subject klopt echt) Die week (10 dagen) zijn de katten naar een pension geweest, waar ze met een hoop katten in een ruimte zaten. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar na die week hebben ze nooit meer wild geplast.

Puck

Puck

21-12-2010 om 23:34

Klopt fio

6 maanden wordt idd vaak als minimum aangehouden, maar de kater van Rymcke is van april, dus al minimaal een maand of 8. Dan had je dus in oktober kunnen castreren en dan had je misschien dit kunnen voorkomen. Maar ook dat is niet met zekerheid te zeggen. Er zijn ook gecastreerde katers die sproeien.

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2010 om 07:34

Puck

Ja, NU is hij acht mnd. maar hij is al geholpen lees ik...

*Rymcke*

*Rymcke*

22-12-2010 om 10:12 Topicstarter

Momenteel

Vanmorgen toen mijn man uit de nachtdienst kwam (ook als ik op sta) ligt er niets, das het gekke. Pas als wij hier beneden rondwandelen gaat meneer ergens zitten. Vanmorgen dus net naast de kattenbak een drolletje. 1 stap verder en het ligt er in. Hij is van 5 april en is 30 november gecastereerd. Wilde wel in oktober maar toen met werk en vakantie uitgesteld. Vind namelijk wel dat je nadat hij thuis komt van de dierenarts je thuis moet zijn bij hem. En in okt. was het met werk en vakantie lastig. Eerder dan 6 maanden deed onze dierenarts het liever niet. Is zo'n heerlijk aanhankelijk beest. Echte lekkere kroelkater.
Gr.Rymcke

Dierenarts

die zou ik ook even vragen. Ik herken het gedrag dus wel van die leeftijd.

Wat ook wel eens helpt is de kat opsluiten in een kleine ruime met de kattenbak erbij en dan die ruimte steeds iets vergroten. Ook moet je zorgen dat de bak schoon is. En ik zette de poes om het uur of zo even erop. Echt hardnekkig zijn helpt, even een week of wat er flink bovenop zitten, net als bij opstandige pubers

Azijn

Als je de plasplek schoon hebt gemaakt altijd even nadoen met een doekje met azijn. In schoonmaakmiddelen zitten geurtjes die katten juist uitnodigen om er nogeens te plassen. Als een kat sproeit heb je meestal tot een meter hoogte de plas zitten, ze persen het er met kracht uit.
Muizemeis

Puck

Puck

22-12-2010 om 19:34

Ja, klopt nog steeds fio

Maar katerbeest is dus gecastreerd nadat hij begon te sproeien en hij sproeit dus vanaf november. Dan was hij nog ruim 7,5 maanden. Rymcke geeft hele goede redenen waarom ze het dier niet met 6 maanden heeft laten castreren, maar dan is dit dus het risico dat je loopt. En een eenmaal sproeiende kater die daarna gecasatreerd is, is het moeilijker af te leren dan een kater die nog nooit gesproeid heeft en al gecastreerd is.

Puck

Puck

22-12-2010 om 19:36

Doet hij het als jij erbij bent

Ryncke, sproeit hij ook als jullie in de buurt zijn? In dat geval kun je proberen om met een waterpistool direct naar hem te spuiten als hij het doet. Dat is nog wel eens een manier om dieren allerhande ongewenst gedraf af te leren.

Verschil plassen en sproeien

Je moet eigenlijk eerst onderscheid proberen te maken tussen onzindelijkheid en sproeien.
Sproeien, dus tegen de muur of kasten of gordijnen is vaak territoriumgedrag. Vaak als er andere katten door de tuin lopen, of tegen de deuren of ramen plassen buiten. Soms op te lossen door feromonenspray op de plekken waar ze sproeien.
Onzindelijkheid: plassen op de grond: blaasontsteking of stress.Blaasontsteking is uit te sluiten door urine na te laten kijken bij je dierenarts. Stress: Lastig uit te vinden waardoor er stress ontstaat, kan vanalles zijn: Vieze bak, te sterk ruikend kattegrit, bak met deksel waar hij niet in durft, nieuwe meubels, nieuwe huisgenoot, nieuwe plant, visite, opeens meer thuis zijn of minder thuis zijn? Straffen helpt dan niet, dan gaat hij waarschijnlijk nog meer plassen.

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2010 om 08:06

Plantenspuit

Je kat bang maken en straffen, zoals de plantenspuit maakt het ws alleen maar erger....

Puck

Puck

23-12-2010 om 22:49

Fiorucci

Waarop baseer je dat straffen het gedrag erger zou maken? Dan zou je ook methodes met alu-folie etc. niet kunnen uitvoeren. Overigens wordt je kat niet bang van een plantenspuit, hij schrikt, dat is iets heel anders. En als je dat van een flinke afstand doet legt hij niet de link tussen jou en de waterstraal. Het kan een prima manier zijn om ongewenst gedrag af te leren.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2010 om 09:26

Puck

Ik vind zelf een beetje alufolie neerleggen geen straf, maar meer een signaal: niet hier aub.
En natuurlijk, schrikken is angst,toch? Ze schrikken er zo van, dat ze het hopelijk niet meer doen. Als ze niet bang zouden zijn,zouden ze ook niet stoppen.

Puck

Puck

24-12-2010 om 13:28

Nee fiorucci

Schrikken is iets wezenlijks verschillends dan angst. Verdiep je maar eens in ethologie dan kom je het verschil al snel tegen. En als je je dan in ethologie verdiept dan zul je ook al snel merken dat schrik een goede manier kan zijn (let wel KAN zijn) om ongewenst gedrag af te leren. Angst is zeker geen goede manier om ongewenst gedrag af te leren. En ook die alufolie is schrik: de kat schrikt van het rare geluid. Dus het verschil met een waterpistool is er niet. Ook wat je zegt dat door angst dat sproeigedrag wel zal toenemen is echt nergens op gebaseerd. Angst is namelijk niet de reden voor het sproeien dus meer angst zal het niet doen toenemen. Schrik ook niet. Het sproeien komt mogelijk voort uit territoriumdrang (iemand hierboven noemde dat al) of kan ondertussen ook gewoon een ongewenste gewoonte geworden zijn zonder onderliggende oorzaak.

Puck

Puck

24-12-2010 om 13:40

Leesvoer voor fiorucci

In dit stukje wordt duidelijk gemaakt wat angst en schrik zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Angst
Schrik is een vorm van angst maar er is wel een heel groot verschil.

2 kleine stukjes:
Schrikken
Schrikken is een reflexmatige lichamelijke reactie op onverwachte en intense prikkels, zoals een hard geluid. Een toestand van angstigheid kan de schrikreactie verhevigen (zie versterkte schrikreactie).

Angst is een fysiologische toestand die gekenmerkt is door lichamelijke, cognitieve, emotionele en gedragscomponenten.[1] Angst kent verschillende gradaties. Voorbeelden

En dit is het principe van het waterpistool of het alufolie:
Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een onschuldige prikkel, de zogenaamde geconditioneerde stimulus, en een onplezierige, angstopwekkende prikkel, die men de ongeconditioneerde stimulus noemt. Een typische vreesconditionerings-procedure: een proefdier wordt blootgesteld aan een onschuldige stimulus (bijvoorbeeld een geluid), kort daarop gevolgd door een onplezierige prikkel (bijvoorbeeld een stroomstootje). Deze procedure wordt een aantal malen herhaald. In de hersenen van het dier vinden aanpassingen plaats waardoor het dier het onschuldige geluid koppelt aan de vervelende stroomstoot: het dier is geconditioneerd.Het gevolg is dat als het dier slechts het onschuldige geluid hoort, het dier het angstige gedrag gaat vertonen alsof het een stroomstoot had gekregen.

De geconditioneerde stimulus is dan het sproeien en de ongeconditioneerde stimulus is het waterpistool. De kat leert dat als hij sproeit er een minder fijn iets gebeurt en zal dan als het goed is niet meer sproeien om zo te voorkomen dat hij bespoten wordt of een raar geluid hoort van de alufolie.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2010 om 15:46

Puck

Straffen heeft geen zin en zal het probleemgedrag juist vaak verergeren. Een kat vertoont geen probleemgedrag om u te pesten. Er is een oorzaak voor zijn gedrag.

· Bij onzindelijkheid en sproeien is het noodzakelijk dat het dier eerst door een dierenarts nagekeken wordt. Bij bijv. onzindelijkheid door een blaasontsteking, zal eerst de blaasontsteking behandeld moeten worden, omdat alleen gedragstherapie dan geen zin heeft. Het is wel goed mogelijk, dat het dier onzindelijk zal blijven na de behandeling en dat kan vaak wel met therapie opgelost worden. Ook kan de oorzaak van de blaasontsteking stress zijn en dat kan ook met gedragstherapie behandeld worden.

· Een kattenbak kan het beste schoongemaakt worden met een neutraal schoonmaakmiddel, zoals groene zeep. Gebruik geen sterk ruikend schoonmaakmiddel.

· De plaats waar gesproeid/geplast is, kunt u het beste schoonmaken met biotex of soda en daarna even naspoelen met een alcoholoplossing (1 deel alcohol op 10 delen water) of azijn. Gebruik nooit ammonia of chloor, omdat dit juist uitnodigt om er weer overheen te sproeien/plassen.

· Een kat heeft ruimte nodig, waar hij rustig en veilig kan slapen, observeren, zonnebaden etc. Daarnaast moet hij ook de mogelijkheid hebben om zijn jacht- en spelinstinct te kunnen bevredigen. Buitenkatten hebben hier buiten de mogelijkheid voor, maar voor katten die uitsluiten binnen gehouden worden, zal het baasje moeten zorgen voor mogelijkheden om zijn jacht- en spelinstinct te kunnen bevredigen. Ook een volwassen kat heeft behoefte om te spelen en ook voor katten die wel buiten komen is het belangrijk om ook binnen met ze te spelen.
Het blijft een straf, hoe je het ook noemt.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2010 om 18:35

Rymcke

Nog een leuke draad over dit onderwerp:
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?f=25&t=45377

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.