Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Onkruid weg laten blijven?

De pas geslaagde zoon van een vriendin heeft voor mij al het onkruid uit de bestrating aan de zijkant van het huis weggehaald. Een helse klus, hij heeft er bij elkaar zeven uur over gedaan. Het ziet er prachtig uit. Eigenlijk zou ik nu iets over de bestrating willen doen waardoor het onkruid niet meer terugkomt, liefst iets wat niet zo slecht is voor het milieu. Wie heeft er een tip?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-06-2014 om 15:05

onmogelijk

Volgens mij is dat onmogelijk. Wij hebben van dat onkruiddoek onder onze bestrating en split, daar groeit al het onkruid gewoon doorheen.

Ik spuit het split in de voortuin in het voorjaar weg met gif. Dan blijft het de rest van het jaar enigzins toonbaar. In de achtertuin doe ik het met de hand, omdat we honden hebben die ook wel eens wat onkruid en gras eten wil ik daar niet spuiten.

geen gif!!!

Dat is zo slecht voor bijen (en daarmee voor een groot deel van de natuur).

Gewoon discipline, elke week een uurtje de tuin in. Of jij, of je wederhelft, of de kinderen, tuinhandschoenen aan, een schrepeltje of mesje en hop!

Sluit een beetje vrede met wat buiten groeit, een tuin is geen laminaatvloer

Niet erop, maar eronder

Je kan onkruid fors hinderen door antiworteldoek aan te brengen *onder* de bestrating. Maar tussen de voegen van tegels gaat zand etc zitten en daarin ontkiemt gewoon weer nieuw onkruid, dus zelfs als er niets door het worteldoek heenkomt moet je toch opletten dat er niets op groeit (dat dan overigens wel makkelijk is uit te trekken).

Als je niet de bestrating wilt opbreken om antiworteldoek aan te brengen kan je eigenlijk weinig anders dan regelmatig de voegen nalopen en nieuwe plantjes uittrekken. Dan blijft het in elk geval wel beperkt. Vervolgens wordt het winter en groeit er enige tijd niets, en dan volgend voorjaar begint het weer...

Gif spuiten kan, maar niets werkt permanent.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-06-2014 om 15:14

bromvlieg

Ik weet het. Maar onkruid weghalen uit split is niet te doen. Als hier het schip met geld strand laat ik mijn voortuin bestraten.

Ennuh, geloof me..mijn tuin ziet er absoluut niet uit als een laminaatvloer

Pennetje

Pennetje

20-06-2014 om 15:56 Topicstarter

geen tuin

Het gaat niet om mijn tuin, maar om het bestrate gedeelte waar de auto staat. De distels stonden kniehoog!
Gif leek me ook al geen goed idee. Ik kwam net een buurvrouw tegen, die zei dat ik er azijn overheen moest gieten. Is dat niet slecht voor de grond?
Ik heb overigens geen wederhelft en maar één kind en we weten nauwelijks de rest van de tuin bij te houden (het deel waar we zitten), vandaar dat ik het bestrate gedeelte graag wat onderhoudsvrij wil hebben. Asfalteren dan maar?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-06-2014 om 16:00

Stoom

De gemeente houdt hier tegenwoordig het onkruid weg met stoom. Misschien dat je ergens een stoomreiniger kunt lenen/kopen om er zo vanaf te komen? Of er kokend water op gieten?

Hadewich

Hadewich

20-06-2014 om 16:02

Azijn

Azijn werkt net zo goed als gif, ik spuit het met zo'n spuitflacon op het onkruid. Geen idee of het slecht is voor de grond, maar als je het op onkruid tussen bestrating spuit, dan maakt het toch niet uit of het slecht is voor dd grond? Gif lijkt me veel slechter...

Stoepkrijt

Asfalteren zal het probleem denk ik wel verminderen, maar niet helemaal verhelpen. Er zijn altijd randjes waar iets niet perfect aansluit, en daar komt vroeg of laat onkruid. Maar de voegen ben je wel kwijt, en dat scheelt natuurlijk wel. En als je pech hebt krijg je op enig moment scheuren in je asfalt, dat staat lelijk, en in die scheuren ... juist.

Ik zou inderdaad regelmatig met een keteltje kokend water de beginnende disteltjes begieten. Zielig voor eventuele onderliggende mierenkolonies, maar dat is dan maar zo (gif vinden ze ook niet lekker lijkt me).

Bijhouden helpt wel. Hoe kleiner, hoe makkelijker te verwijderen, iha Maar sommige planten wortelen diep en zijn lastig uit te trekken. En ik zou een paar stevige handschoenen kopen, gelet op die distels. Eens per week even een rondje maken. Bij voorkeur als je dochter een of ander stom programma wil zien. En natuurlijk alleen bij redelijk lekker weer.

Als je een hekel hebt aan bukken kan je zo'n onkruidborstel nemen, een soort staalborstel met een lange steel. Alleen boen je daarmee soms ook een deel van het zand uit de voegen. Bij sommige onkruiden is trekken eigenlijk makkelijker.

Groeten,

Temet

Niks helpt

Toen ik nog niet wist dat Roundup slecht was gebruikte ik dat wel eens, maar ook al ging het onkruid dood, na twee weken stond het er weer. Hetzelfde gebeurt als je onkruid bestrijdt met kokend water of een mix van schoonmaakazijn, zout en water. Er is speciaal voegenzand dat zegt onkruidbestrijdend te zijn maar ik kan je uit ervaring vertellen dat worteldoek onder het terras en dat speciale zand tussen de voegen ook niet afdoende is.

Bromvlieg, je kan wel zeggen dat je je bij onkruid neer moet leggen, maar dan heb jij vast geen heermoes in je tuin. Ik kan mijn vinca major en hosta's niet meer terugvinden onder dat spul. En als ik er één spriet uittrek krijg ik er binnen een week vier voor terug. Verder is mijn magnolia inmiddels gesmoord door de haagwinde. Grappig is wel weer dat er ook haagwinde in mijn onkruid zit. Het is toch niet dat ik het niet bijhoudt, ik wied bijna dagelijks maar man, wat is dat spul hardnekkig. Maar stug door blijven wieden is toch het enige devies.

skik

Leerzaam

Ik wist niet wat heermoes was volgens internet een geneeskrachtig spul, al bekend bij Grieken en Romeinen. En haagwinde, inderdaad, daartegen moet je fanatiek optreden. En dat alles vind ik nog steeds geen reden om naar gif te grijpen hoor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-06-2014 om 07:26

Antiworteldoek, voegenkit en bijhouden

Dat is het enige wat helpt. Het is een kweste van de lange adem, wie houdt er het eerst mee op: het plantje of jij? Door regelmatig de plantjes te verwijderen put je ze uit. Met borstel, wieden, maaier, noem maar op. Stoom en Round up doen trouwens hetzelfde. Alleen is niet iedere methode even doeltreffend. Als je eenmaal per jaar aan de gang gaat, is het plantje onder de grond zo sterk, dat je het altijd aflegt.
Wat trouwens ook wel helpt is regelmatig vegen, daarmee haal je de voedingsbodem en de nieuwe zaadjes weg.

Of accepteren, dat kan ook....

Tegen sommig onkruid is bijna niks bestand. Wij hadden Akkerwinde, en ik heb het gewonnen door de plant consequent net boven de grond te verwijderen. Niet met wortel en al. Dat win je niet, want uit ieder ieniemini stukje wortel dat blijft zitten, groeit weer een nieuw plant.

Round up gaat in de ban (en terecht). Ik zie voorlopig nog geen alternatief, dus ook gemeenten kunnen niks anders doen dan wat hier biven beschreven is. Alleen met wat groter materieel. Dat vaak beter werkt. Is het gemeentegrond? Dan zou ik een bellen om te vragen wat zij kunnen en willen doen....

wij hebben t nu weggebrand

na jaren steeds tussen die kleine vierkante steentjes gewroet te hebben werd het steeds erger, zeker de rode klaver plantjes was een ramp!

Nu is het een heel eind allemaal weg en kan ik het weer bijhouden.
Akkerwinde hebben we hier ook sinds 2 jaar,achter ons ligt een veld dat de gemeente wil laten verwilderen, erg leuk maar volgens mij hebben ze daar dus ook het een en ander gezaaid( en das geen verwilderen he )
De volkstuinen achter ons hebben er ook veel last van, allerlei onkruidbloemen groeien ineens volop in de tuinen.
We gaan zo maar weer schoffelen.

de rode klaverplantjes

die vind ik juist best lief staan tussen kleine steentjes, die haal ik niet allemaal weg hoor.

Onkruid wat er aardig uitziet, beperk ik tot een hoeveelheid waarin het de rest niet overwoekert.
Stokrozen zijn ook een soort onkruid, qua voortplaning, maar die vind ik erg leuk!

**Chrissie**

**Chrissie**

21-06-2014 om 12:00

Branden?

Via via hoorde ik enthousiaste verhalen over het wegbranden van onkruid met een gasbrander. Ik heb nu voor ongeveer € 10 een brandertje bij de Action gekocht om het uit te proberen maar vind het wel eng. Ik heb nog maar een klein stukje kunnen doen dus kan nog niets over het resultaat zeggen. Het brandertje is ook erg klein dus nog veel bukwerk. Maar ik zag op internet ook grotere (en dus duurdere) daarbij hoef je dan niet zo te bukken.

Onkruid tussen je planten

Tussen stenen is het nog wel te doen om te vegen, schoffelen, stomen of branden. Maar onkruid tussen je planten weghalen is een stuk lastiger. Ik heb een perk hortensia annabelles waartussen onkruid staat, maar die hortensia's staan zo dicht opeen dat ik er nauwelijks tussen kan komen. Schoffelen kan ook niet, er staat vinca minor als bodembedekker onder dat ik er dan ook uit zou schoffelen. Het enige positieve aspect aan onkruid vindt ik dat mijn tuin klaarblijkelijk heel gezond is. De aarde zal best heel vruchtbaar zijn en het wemelt van de onkruidverspreidende beesten.

skik

rustgevend

Heerlijk, in het 'groeiseizoen' loop ik vrijwel elke dag wel een poosje door de tuin en altijd trek ik her en der onkruid weg. Na een regenbui houden we met de kinderen wedstrijdjes wie de meeste slakken kan verzamelen (voor mij zijn slakken een grotere ergernis dan onkruid). Ik vind het juist heel ontspannend om zo in de tuin bezig te zijn.

Skik (heermoes)

In mijn tuin staat (klopt af) geen heermoes en ik prijs mij daar gelukkig mee. In een boek van tuinschrijver Romke van de Kaa staat dat tegen heermoes niets helpt. Hij vergelijkt de plant met de hydra, waar ook twee koppen teruggroeiden als je er éen had afgehakt, en verklaart dat het spul op geen enkele manier is uit te roeien, niet door wieden, niet door gif, niet door het bedekken van de grond met landbouwplastic en hij zegt dan dat het doorsteken van de dijken mogelijk zou helpen maar toch te grote nadelen heeft.

Kortom: je zult moeten wieden tot de dood jullie scheidt. Of verhuizen. Naar een flat

Groeten,

Temet

GS

GS

21-06-2014 om 23:49

volgens schoonmoeder

die hele groene vingers heeft en onkruidloze borders en paden: azijn met zout!

bromvlieg

eerst vond ik die klavertjes ook wel mooi, maar toen het ect overal begon te woekeren vond ik het minder Niet alleen tussen de tegels maar echt overal kom ik het tegen ook tussen de planten etc.

Mijntje

Mijntje

22-06-2014 om 12:33

uitkijken

Met zo'n brandertje moet je wel uitkijken dat die niet de hele schutting meeneemt
Zie onkruid wieden als 'zen-moment', of laat het heitje-voor-een-karweitje opknappen.

Stenna

Stenna

22-06-2014 om 19:23

brand

Was er pas niet een grote brand ontstaan, in een bejaardenhuis ook nog of zoiets, omdat de gemeentelui met zo'n onkruidbrander bezig waren? Of herinner ik me dat verkeerd?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-06-2014 om 07:41

hier ook

Hier in de wijk is pas een complete coniferenhaag eraan gegaan door onzorgvuldig gebruik van zo'n brander. Daar moest de brandweer aan te pas komen.

ja je moet er wel mee om kunnen gaan denk ik?

Manlief gebruikt m op zn werk ook vaak, als je het voor de eerste keer doet zou ik alleen stukken doen waar niks brandbaars in de buurt staat en geen brede straal maken.

Mijntje

Mijntje

24-06-2014 om 10:46

Als alles in de fik vliegt is dat wel effectief tegen onkruid, maar het gaat dan wel in de papieren lopen (weet niet of de verzekering zo coulant is).

Je kan wel heel populair worden voor de buurtjeugd als jij veel heitje voor een karweitje-klusje hebt. (is natuurlijk goedkoper dan een tuinman, hoewel natuurlijk ook verkapte kinderarbeid)

in beton/cement

mijn tuin is in cement betegeld de voegen zijn na 4 jr weer opnieuw gedaan. elke voorjaar even met azijn alles schoonmaken (er waait altijd wel wat van de buren dat gaat groeien) met boenmachine erover en dan weer voor ze hele zomer wat aanvegen en klaar .

alleen bij opnieuw voegen uitkijken of er niets tussen komt (bij het uitharden ervan)

Stenna

Stenna

24-06-2014 om 20:18

boenmachine?

Wat is dat?

krin

krin

24-06-2014 om 21:06

O Nee!

Dat irritante onuitroeibare spul in mijn tuin is dus heermoes, waar zelfs de tuinpaus wanhopig van wordt. Verdorie. Ik prees mij al gelukkig dat ik geen zevenblad heb, maar dit is zo te lezen nog erger. Had ik net de winde onder controle, krijg ik dit.
(De winde is niet verdwenen, maar beheersbaar geworden. Die kun je uitputten. Steeds van nieuwe scheuten de blaadjes er aftrekken en zorgen dat hij nergens tegenop kan klimmen. Dan gaat hij groeien en groeien op zoek naar iets om te be-winden, en als je maar stug elke dag je ronde doet en al zijn nieuwe blaadjes blijft verwijderen, groeit hij zichzelf dood.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.