Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Omafiets merken en prijs

mijn dochter wil voor haar verjaardag een omafiets, het mag absoluut geen kinderfiets zijn (dus geen bloemetjes en dergelijke). Nu zie ik allerlei aanbieders van nieuwe omafietsen (merken waar ik nog nooit van gehoord heb).

Op zich is een splinternieuwe fiets wel leuk om te geven, echter ik denk dat ik beter een goed merk kan kopen (batavus, gazelle) en dan dus 2er hands.

Kennen jullie goede merken omafietsen die dus ook een aantal jaar goed mee gaan (waarschijnlijk zal ze er ook nog op rijden als ze naar de brugklas gaat).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

04-01-2013 om 13:46 Topicstarter

Hm 2e hands

ik zie op marktplaats een 2e hands batavus van 40 euro, 2 jaar oud. Nieuw kosten ze rond de 400 geloof ik.

hmm, tja, een fiets van 2 jaar voor 40 euro klinkt wel aantrekkelijk. Zal er wel weer iets aan moeten gebeuren, nieuwe banden, verlichting nieuw (kind wil een mand op het stuur dus dan moet het sowieso anders met die lamp). En wat ben ik dan bij elkaar kwijt, fietsenmakers zijn nogal duur vind ik.

Hier

Dochter van 11 heeft sinds een half jaar een stoere zwarte omafiets van Halfords (de Blackboard geloof ik). Is stevig, prima kwaliteit en met een transportrek van de Hema erop is ze helemaal hip.

Bsp

Helaas hebben de fietsenmakers hier geen, of zelden, een 2e hands fiets dus rijden we hier alweer een aantal jaar op BSP-fietsen, dochter en ikzelf. De keuze hebben we overgelaten aan de fietsenmaker. Voor ongeveer 250,- euro een prima fiets. We fietsen hier dagelijks alles mee.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-01-2013 om 13:51 Topicstarter

een nieuwe (gele, ze wil liever wit of zwart, maar opzich is ze wel beter te zien op een gele) batavus omafiets (basic model) kost met verzenden en montage nog geen 300 euro.

Maar dan moet er nog zo'n man op en een normale standaard.

oh ergerlijk dit.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-01-2013 om 13:53 Topicstarter

Grinnik

geen man maar een mand op

Vera*

Vera*

04-01-2013 om 14:21

Framehoogte

Manda, als ik mij goed herinner is je dochter niet zo groot. Welke wiel- of framemaat had je in gedachte? Een 28 inch omafiets heeft een framemaat van (minimaal) 50 cm en daar moet je toch aardig lange benen voor hebben.

Vic

Vic

04-01-2013 om 14:23

Brugklas

Je dochter zit toch nu in groep 6? Dan gaat ze waarschijnlijk deze fiets niet meer meenemen naar de brugklas. Sowieso is alles onder 26" een beetje not-done op de middelbare school Mijn oudste (ging met ca. 1,56 m. naar het v.o.) heeft een 28" fiets met een heel laag frame. Ze kan makkelijk bij de grond als ze op het zadel zit. Maar wel grote wielen dus.
Ik zou dus voor nu gewoon een leuke fiets kopen en dan over twee jaar eentje die geschikt is voor de middelbare school.

Vera*

Vera*

04-01-2013 om 14:23

Oja

Mijn dochter is erg blij dat ze nu (brugklas) grote 28 inch wielen heeft zodat ze meefietsers gemakkelijk bij kan houden. Ze heeft geen omafiets maar wel een heel laag frame.

Vera*

Vera*

04-01-2013 om 14:24

Al gezegd

Vic was mij net voor over kleine fietsen in de brugklas.

Vic

Vic

04-01-2013 om 14:24

Zeg ik hetzelfde als Vera. Op hetzelfde moment getypt

Merel

Merel

04-01-2013 om 14:24

Die batavus van 40 euro

Ik zou die batavus nemen van 40 euro! (tenzij er echt teveel aan mankeert) De lamp omzetten is niet moeilijk, heb ik zelf gedaan, ik gebruik tegenwoordig wel de lamp met batterijen niet met een dynamo, dus geen gedoe met snoertjes. Standaard kan je zo duur maken als je zelf wilt, op de markt verkopen ze bij ons ook fietsonderdelen, dat is vaak ook iets goedkoper.
Ga er vanuit dat ze op de middelbare school niet zuinig doen met de fietsen, hoeft niet door je eigen kind te komen, maar door de anderen. Wordt ie omgegooid, of het zadel kapot gemaakt. Dus niet te veel besteden aan zo'n fiets zou ik zo zeggen.

Vic

Vic

04-01-2013 om 14:24

Haha

Gaat lekker zo

Vic

Vic

04-01-2013 om 14:27

Ook nog

Afhankelijk van de fietsafstand zou ik voor het v.o. dus wel een goede stevige fiets kopen. Die van mijn dochter was redelijk betaalbaar (al had ze nog nooit zo'n dure fiets gehad, ca. 450 euro), maar toen dochter door een Volvo geschept werd was hij maar heel licht verbogen. Ook met de enorme ladingen bagage waarmee ze fietst is hij toch heel stabiel.

fietsje

fietsje

04-01-2013 om 14:37

Mand

Mijn dochter mag geen mand voorop die bevestigd is aan het stuur of aan het voorwiel. Het maakt de fiets moeilijk bestuurbaar/ instabiel. Ik heb zelf een klein mandje waar het laatste brood bij het boodschappen doen nog in kan en ik merk heel goed het verschil, gevaarlijk.

Mijn dochter heeft vanaf dat ze bijna 1,50 is een batavaus 50 cm frame 28 inch. Mijn zoon bij 1,34 een 24" cortina. Vriendin van dochter een zelfde type gazelle. De gazelle en batavus doen wat degelijker aan, maar zien er na een jaar VO al niet meer uit, veel "vliegroest", omdat ze nu buiten staan. Verder houdt voor het VO rekening met zo min mogelijk toeters en bellen. Ik heb standaard nieuwe verlichting thuis liggen en een losse verlichting die er af kan voor de voorzijde, omdat de standaard verlichting zeer magertjes is. Vervangen van de lakdoek jasbeschermers begin ik niet aan. De zwarte fiets heeft inmiddels alle kleuren van de regenboog door lak van andere fietsen.......niet door mijn eigen kind, maar na ongeveer 6 weken VO.
fietsje

Inderdaad

Heeft dochter hier voor de tweede van het VO een nieuwe fiets gekregen. De fiets die ze daarvoor had was niet groot genoeg terwijl die toch echt nog wat te groot was toen we het een aantal jaar voor de brugklas kochten. Ze groeien zo onvoorspelbaar rond de overgang naar het voortgezet onderwijs. Daar kun je moeilijk alvast rekening mee houden. Dochter heeft hier een grote dubbele fietstas achterop waar haar schooltas inpast en waar we boodschappen mee kunnen doen. Ik heb nog getwijfeld over een krat voorop maar inderdaad kan ik me voorstellen dat dat minder stabiel is. Dochter had net haar nieuwe fiets en toen werd die al op school gestolen. Je kunt wel proberen voorzichtig te plannen maar omdat ze elke dag fietst en ze is er wel van afhankelijk is het belangrijk om daar toch rekening mee te houden.

Merel

Merel

04-01-2013 om 15:13

Aan frame bevestigen

Je kan ook een kratdrager kopen die aan het frame bevestigd wordt, dat is heel erg stabiel, je merkt het niet aan het sturen in ieder geval. (ik heb er zo eentje) maar fiets ook met gemak op de fiets van mijn dochter die dat niet heeft. (met een volle boodschappentas erin) maar goed, ik ben groter en sterker dan je dochter. Maar die aan het frame is dus echt heel stabiel en fijn met sturen.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-01-2013 om 15:45 Topicstarter

24 inch

denk ik dat ze moet hebben, ze is iets van 128 cm op dit moment (bijna 10 jaar). Ze zit nu in groep 6.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-01-2013 om 15:46 Topicstarter

Ik heb zelf

een groot krat aan het frame zitten, dat is echt ideaal als je zware spullen mee moet nemen (mijn peuter past mooi in de mand en dan de oudste achterop in het kleine fietsstoeltje

fietsje

fietsje

04-01-2013 om 15:58

Manda

Als ik me de zoektocht voor mijn zoon herinner ( zonder bloemetjes en alleen zwart), heb je van batavus en gazelle alleen de madelief en butterfly ( naam zegt genoeg). Wij kwamen uit bij de cortina voor een leuk prijsje op internet ( overjarig). Minpunten... de handvatten glijden er makkelijk af. Van de bevestigingsclips van de jasbeschermer is er al 1 zoek en hebben we nog geen vervangende voor gevonden.
Een wat lichtere fiets...., oplossing tot het VO.
fietsje

P

P

04-01-2013 om 16:42

Vic

Die 28 inch wordt wel aangepraat hoor... een ongeluk krijgen omdat je fiets te groot is lijkt mij ook niet de bedoeling. Mijn zoon zit al in de tweede en heeft nog een 26 inch en dat valt niet eens op. Ik durf te wedden dat jij het verschil niet ziet.

Hij krijgt straks een fiets met een extra hoog frame, dat ziet er weer groter uit dan die 28 inch fietsen met een zo laag mogelijk frame omdat kind er anders niet eens op past

P

P

04-01-2013 om 16:45

Oja

Ik bedoelde natuurlijk niet dat jouw dochter een ongeluk kreeg vanwege een te grote fiets

Als ik zie hoeveel kinderen alleen met hun tenen nog bij de trappers kunnen en daarmee naar de brugklas gestuurd worden vraag ik me af of die ouders weten wat ze doen. Allemaal bang omdat hun kind wordt uitgelachen met een 26 inch?

Vic

Vic

04-01-2013 om 16:49

Zo had ik hem niet opgevat. Sowieso past dochter prima op de fiets. Daar was ik wel heel verbaasd over, dat een 28" zo laag kan zijn. Ik denk dat jij met je knieën bij de grond kunt

Bac

Bac

04-01-2013 om 18:18

2e hands 90 euro

zoon, groep 8 en 1m50 heeft sinds dit jaar een 2e hands Batavus Old Dutch voor 90 euro van marktplaats maar die zag er dan ook nog perfect uit. 40 euro is erg weinig maar als je het niet erg vindt om nog wat te (laten) knutselen is dat prima natuurlijk. Fijne fiets, laag frame maar daar zal hij dan ook niet lang op kunnen fietsen. Volgend jaar of nog liever in de 2e VO krijgt hij een nieuwe.

lisbeth

lisbeth

04-01-2013 om 19:04

Ook een vraag

Dochter heeft voor haar communie bijna 2 jaar geleden een fiets gekregen, 24 inch. Ondertussen is fiets al 1 keer verhoogt. Nu waren we hard aan het twijfelen. Ze zit nu in groep 6, voor haar verjaardag in juni kijken voor een nieuwe of proberen uit te stellen. Ze is nu ongeveer 135 cm. Wat zou het beste uitkomen richting VO. Uk verwacht dat ze dan flink wat kilometers moet gaan maken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

04-01-2013 om 20:11

Lisbeth

Ik zou haar nog even op die 24 inch laten rijden. Dochter hier kreeg volgens mij met 1.40 m een 26 inch, paste ze toen precies op. Ze had nog wel op de 24 inch gepast hoor, maar die viel bijna uit elkaar, was een erg oude tweedehands.
Hier overigens ook een dochter die nu 11 is en graag voor haar 12e een omafiets wil. Ik hoop maar dat de fietsenmaker ze hier wel tweedehands heeft staan, want wil haar huidige fiets daar inruilen voor een andere, maar dan ook graag weer tweedehands. Een nieuwe vind ik niet nodig, op de middelbare school zal hij w.s. ook wel weer snel beschadigd raken.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-01-2013 om 22:00 Topicstarter

Hmm dus 26

inch zal dan te hoog zijn, afhankelijk van de framehoogte. Sommige fietsen hebben namelijk relatief grote banden (dat zijn die inch maten) tov het frame.

P

P

04-01-2013 om 22:15

Vic

Dan is dat dus een laag frame. Als je fietst zie je weinig verschil tussen een 28 met laag frame en een 26 met normaal frame. De fiets van mijn zoon komt ook in een 28 inch frame versie voor maar alleen als je de banden naast elkaar zet zie je verschil.

We gaan nu dus op zoek naar een 28 met een hoog frame, zoon wordt 14 en nu kan dat. Hij kreeg deze fiets toen hij 11 werd. Hij is nu 1,67 ofzo en nog niet zo heel lang maar liever nu een te grote fiets dan als ze nog naar de brugklas moeten.

Hufterproof

Voor het v.o. is het handig dat het een stevige fiets is die enigzins hufterproof is, dus tegen een stootje kan. Wij hebben goede ervaringen met de Hollandia fietsen van V&D. Niet alleen wij...het werd ons aangeraden door anderen die er al ervaring mee hebben.
Het is een 'stevige fiets' met 28inch banden én een laag frame (dus ook geschikt voor wat kortere kinderen, dan zadel gewoon laagste stand). Oudste heeft er 1 nu al 4 jaar (is 19) met het zadel dus hoog ) fiets heeft een lange zadelstang (hebben goedkopere fietsen niet), heeft er héél wat kilometers opzitten en hij ziet er nog steeds 'goed' uit. Het enge mankement tot nu toe was een versleten ketting (oudste fiets véél) maar dat was gezien de kilomters niet bijzonder (volgens fietsenmaker) en de lampen daar mankeert na het eerste half jaar iedere keer wat aan (voor verbogen,achterlicht eraf getrapt) dus gebruikt ze nu losse lampjes. Maar buiten die lossen onderdelen ziet hij er écht nog goed uit, geen gerammel, niet enorm gekrast, bagagedrager nog stevig, kettingkast nog steeds o.k., slot werkt prima etc.. Wij brengen 'm elk jaar naar de fietsmaker voor een 'onderhoudsbeurt' ook omdat oudste zoveel fietst (in zomervakantie) kost 35 euro. Laatste keer hebben we ook de binnenbanden laten vervangen (gewoon versleten).
Zelfs fietsenmaker die dus dit merk niet verkoopt zegt dat het een goede fiets is. Maar Hollandia is uitsluitend bij V&D te koop.
Bij aflevering zitten de uitstekende delen (zadel en trappers) los. Kun je zo zelf doen. Na aflevering meteen bij fietsenmaker gebracht om 'm na te lopen. Wel andere handvaten erop laten zetten (dunne flutdingen met weinig grip).
De fiets van oudste kostte (schrik niet) 85 euro inclusief bezorgen. Was in de aanbieding (dacht 125 euro) en met 'vaste klantenkorting' van schoonzus werd het dus 85 euro. Kosten fietsenmaker (voor afstellen+handvaten) waren rond de 12 euro.
Totaal iets van 100 euro.
In vergelijking met de 'goedkope' van allerlei aanbieders een schijntje en stukken veiliger.

http://www.vd.nl/koffers-en-reistassen/fietsen/fietsen/damesfietsen/hollandia/damesfiets/g20751277.html?fhquery=fh_eds%3D%25c3%259f%26sitetype%3Dweb%26fh_secondid%3Dg20751277%26fh_lister_pos%3D4%26fh_location%3D%252f%252fcatalog01%252fnl_NL%252fcategories%253c%257bcatalog01_sport_vrije_tijd%257d%252fflyoutnavigatie_fietsen%253e%257bdamesfietsen%257d%26fh_refview%3Dlister&from=overview

Wel even wachten tot de opruiming, scheelt je 75 euro.
Groeten albana

oregano

oregano

05-01-2013 om 12:41

Hier de gazelle omafiets

Weet niet of het al is genoemd, mijn dochter heeft sinds de brugklas (nu havo 4) de omafiets van gazelle.Met zo'n krat voorop. superhandig! Superdegelijk en kan ook goed tegen een stootje.
Groet oregano

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.