Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosase

Rosase

13-08-2011 om 12:00

Omafiets?

Mijn oudste gaat naar de brugklas en heeft een nieuwe fiets nodig.

Hij heeft zijn zinnen gezet op een omafiets. Ik heb een beetje mijn bedenkingen en hoor graag ervaringen van anderen.

Vraag me bijvoorbeeld af of ze wel zo comfortabel fietsen omdat hij dagelijks best een aardig eindje moet fietsen. En of het wel zo gangbaar is om als jongen op een omafiets te rijden. In groep 8 hadden verschillende jongens een omafiets, maar ja dat was groep 8 hè. Wellicht dat er in de brugklas weer heel andere regels gelden....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zalig!

Met die hollandse lange lijven zijn omafietsen zalig! Koop wel een goede; dochter heeft hier een batavus 12have met 3 versnellingen en handremmen. Ze moet zeker 7 km fietsen per dag. Een vriendin van me wil haar zoon ook geen omafiets geven, want daar zou je geen lange stukken op kunnen fietsen? Ik zie dat probleem niet zo.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

evy

evy

13-08-2011 om 13:03

Leeftijd

Mijn zoon van 16 (Gazelle) en dochter van 14 (batavus) rijden er op net als de meeste kinderen op school.
Dus wat de leeftijd betreft is het geen enkel probleem.
Ik vind mijn oma fiets geweldig rijden ook voor langere afstanden.
Voor zoon en dochter heb ik een goede oma fiets gekocht maar dan wel 2e hands en die gaat langer mee dan de goedkopere nieuwe maar onbekende merken.

Gr Evy

Hier nu veel jongens

de lichting die nu naar het VO gaat heeft veel meer een omafiets als toen onze oudste 2 jaar geleden ging. Zoon heeft een E-fiets nodig, maar wilde wel graag een model die op een omafiets leek
Dochter heeft er 1 zonder versnellingen en fietst erop als een tierelier.( ik zou wel voor een merk gaan, dochter heeft een Batavus)
De fietsenmaker hier heeft een bordje hangen dat hij geen goedkope merken repareert omdat er veel snel aan kapot zou zijn zoals de wielen die krom gaan?

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2011 om 15:45

Ja hoor

Mijn zoon heeft er ook een, en zalig, er kan zo weinig aan kapot vergeleken met andere fietsen. Gemiddeld een keer per jaar scoren we er een op MP, hij is geen dure fietsen waard..

Rosase

Rosase

13-08-2011 om 18:11

Versnellingen?

En dan met of zonder versnellingen? Ik kom uit het Limburgse land en daar was een fiets met versnellingen eigenlijk wel een voorwaarde om een beetje vooruit te komen.

Hier is het redelijk vlak en het valt me op dat de "echte" bijna allemaal alleen een terugtraprem hebben en geen versnellingen.

Is dat een beetje te doen?

Overigens heeft hij bedacht dat hij er nog even over nadenkt en gaat kijken waar zijn klasgenoten allemaal op fietsen. Dat haalt de druk weer een beetje van de ketel

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2011 om 18:30

Nee

Nee, zoon heeft geen versnellingen. Gaat prima, die gaan alleen maar kapot volgens hem..

Rosase

Rosase

13-08-2011 om 18:45

En handrem?

Die vraag was ik eigenlijk nog vergeten specifiek te stellen....

Rosase

Rosase

14-08-2011 om 00:24

Ja, maar...

Ik maak me een beetje zorgen over de remkwaliteiten van een fiets met alleen maar terugtraprem.

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2011 om 07:51

Rosase

Ik heb nooit anders gewild dan een fiets met terugtraprem , gaat prima hoor!!

Dochter heeft er niets op

omdat ze nog een goede fiets had en oma toen bedacht dat ze een nieuwe fiets kreeg want dat wilde ze bij alle kleinkinderen doen als ze naar het VO gingen. Ik was t er niet mee eens maar ja... dus toen ze toch door duwden samen heb ik gezegd: dan zonder iets erop!
Als je dan een omafiets wil dan zoals ie vroeger was!( hard he, maar ze had een versnellingenfiets staan)
Ik heb er gen moment spijt van gehad dat ze er geen versnellingen op had, die trekken ze met het uit de rekken halen( dat is het systeem hier op school, ze hangen met de sturen in de rekken)er zo af. Bij neef was er meteen vanalles kapot.

Ojaa

ze vindt de achteruit traprem zelf fijner als de handrem die ze eerst had,en de versnellingen mist ze neit. Ze heeft, datr meot ik haar nageven, nooit meer de versnellingenfiets gepakt (die er nog stond voor mij, als papa mee ging fietsen, die is fietsloos.)

Rosase

Rosase

17-08-2011 om 16:33

Bedankt zover!

Meer neningen en ervaringen zijn trouwens altijd welkom

Vic

Vic

17-08-2011 om 17:15

Hier ook fiets gekocht

Voor mijn toekomstige (nog twee weken) brugger hebben we gisteren een nieuwe fiets gekocht. Een omafiets met zo'n rekje voorop, 3 versnellingen en een terugtraprem. Omdat ik persé een laag frame wilde hebben (50 cm) bij 28" inch wielen hadden we alleen maar keuze uit dure en peperdure, maar het is wel een supermooie fiets. Gelukkig kregen we een donatie uit onverwachte hoek, anders was het een marktplaatsexemplaar geworden Hopelijk gaat ze er heel lang mee doen. Ze zal niet veel meer groeien dus hij blijft in ieder geval passen.

oregano

oregano

19-08-2011 om 19:10

Opoefiets, gekocht met de brugklas

Nu 2 jaar geleden, een old Dutch van Batavus. Prima degelijke fiets met terugtraprem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.