Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Olievlekken in jas

Heel dom: heb een fles badolie kapot laten vallen op mijn jas. Nu ruikt hij weliswaar heel lekker, maar die vlekken krijg ik er dus niet uit.

Heb hem al twee keer gewassen (gelukkig is hij van katoen!), waarvan één keer voorbehandeld met ossegalzeep. Maar de vlekken zitten er nog steeds.

Hoe krijg ik ze eruit? Of is het hopeloos en kan ik de jas beter weggooien?? Ik hoop het niet, want het is echt een heel fijne en mooie jas waar ik nog een aantal jaren plezier van hoop te hebben.

Wie heeft tips??

Hadewich

Hadewich

16-09-2014 om 13:27

Afwasmiddel!

Sop hem eerst goed in met afwasmiddel (dat ontvet!) en dan met sop en al in de wasmachine. Gewoon wassen zoals je gewend bent, met wasmiddel. Ik heb op deze manier al diverse vetvlekken uit kleding gekregen.
Succes!

Zus

Zus

16-09-2014 om 18:21

Stomerij

Want juist vet/olievlekken krijg je met stomen ermee uit! Dat spul wat er ipv water gebruikt wordt, lost namelijk vet op.

nat maken,talkpoeder erop

nacht laten liggen en wassen daarna. Hier heb ik de frietvetvlek er mee uit gekregen.

rutiel

rutiel

17-09-2014 om 12:31 Topicstarter

Bedankt!

Dank voor jullie tips. Ik ga eens beginnen met dat afwasmiddel, dan het talkpoeder en als niets meer helpt toch maar de stomerij.
Maakt het soort afwasmiddel nog uit? Moet er citroen inzitten of zo??

Hadewich

Hadewich

17-09-2014 om 12:53

Afwasmiddel

Volgens mij maakt de soort niet uit. Alle afwasmiddelen ontvetten. Ik heb de afgelopen tijd een supermarkthuismerk gebruikt en een goedkoop merk, en haalden allebei vetvlekken uit kleding.

Tink

Tink

17-09-2014 om 20:22

shampoo

Ook dat ontvet heel sterk, werkt bv prima bij overhemden met vies geworden boordjes. Gewoon ermee insoppen en dan de wasmachine in.
Succes, hopelijk krijg je het weg anders is het wel balen van zo'n fijne jas.

nathalie

nathalie

17-09-2014 om 21:00

Dasty?

De gele dasty van de wibra, dat ontvet als een tierelier en daarmee zijn er hier ook al vlekken uit kleren gegaan.

Zus

Zus

17-09-2014 om 21:59

Wacht!

Niet eerst ermee klooien en dan alsnog naar de stomerij! Dan krijg je de vlek er niet meer mooi uit. Het wordt dan (soms) gefixeerd door de eerder gebruikte stoffen waarmee je het eruit probeertf te krijgen. Ik heb een tijdje als bijbaantje in een stomerij gewerkt en moest altijd vragen wat mensen zelf al geprobeerd hadden met olievlekken. Als ze niks er,ee gedaan hadden, zag je erna niks meer van. Geen risico nemen als het een mooi jasje is!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.