Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

28-12-2012 om 19:19

Oliebollen bakken

Ik ga maandag zelf oliebollen bakken. Nu heb ik 2 liter zonnebloemolie gekocht en ik heb een pan van 2,5 liter of 6 liter. Kan ik dan de kleine pan gebruiken met ca. 1,5 liter olie, of heb ik dan te weinig olie? In de 6 liter pan is het maar een heel klein laagje olie, en ik vind het ook een beetje zonde om er 4 liter in te gooien (die ik daarna weer weg gooi).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meer

Ik zou de grote pan nemen en er meer olie in doen. Je hebt ook wel meer nodig dan een laagje, anders liggen die bollen op de bodem aan te koeken. Je kan de olie na afloop af laten koelen en met een trechter terugschenken in de flessen tot volgend jaar.

Een 2-literpan met 1,5 liter olie gaat overstromen als je het beslag er bij doet, veel te gevaarlijk.

skik

JansjeRommy

JansjeRommy

29-12-2012 om 10:22

Ik zou

Ik zou gaan voor ongeveer 1,5 liter olie in de kleinere pan, heb ongeveer hetzelfde plan. Moet volgens mij wel kunnen. Ik ga ze denk ik buiten bakken. Vraag me ineens af waarom ik eigenlijk dit plan had

Vic

Vic

30-12-2012 om 14:35

Twee verschillende meningen, dat biedt mogelijkheden Ik ga maar gewoon aan de slag in de kleine pan, niet teveel bollen tegelijk, en op tijd beginnen zodat ik nog naar de kraam kan als het mislukt. Bedankt voor de reacties!

P

P

30-12-2012 om 16:30

Nee

We zijn hier net klaar. Vier liter (het maximum) in de frituurpan en het ging super. De bollen moeten echt niet half op de bodem liggen. Anderhalve liter is echt heel weinig, daar heb je een hoge pan voor nodig met een hele kleine doorsnede.

Vic

Vic

30-12-2012 om 16:42

Ik denk

Mijn pan heeft 2,5 liter inhoud. Ik denk dat het met tussen de 1,5 en 1,8 liter olie wel moet lukken. Dan zit er ca. 12 cm. olie in de pan, schat ik.

Mamvantwee

Mamvantwee

30-12-2012 om 21:20

Gaat best met 1,5 liter

Ik heb gisteren prima oliebollen gebakken. In twee pannen tegelijk, een grote hapjespan (doorsnede ong 40 cm) en een grote wok, ook minstens zo groot. In beide pannen iets meer dan een liter olie; ik had drie flessen in huis en ruim een halve liter over.
Vergeet niet dat de bollen drijven en voor de helft boven olie (water liggen. Het ging prima, zes bollen per pan tegelijk gebakken.

groet, Mamvantwee

Vic

Vic

31-12-2012 om 16:48

Twee keer zelfs

Ergens in mijn geheugen stond gegrift dat je uit 1 pak oliebollenmix 40 oliebollen kunt bakken. Ik had er ca. 30 nodig dus dat kwam mooi uit. Helaas bleek bij het bakken dat er maar ca. 25 oliebollen uit konden (en dat stond ook op het pak, maar goed, niet gelezen haha). Dus ik vanmiddag naar de kraam, stond daar een rij van 20 meter. Goh, dat verwacht je toch ook niet... Uiteindelijk heb ik dus nog maar een tweede pak mix gekocht en heb vanmiddag nog een keer gebakken. Nu heb ik er veel te veel, maar ze zijn erg lekker! En gebakken in mijn 2,5 liter pan met 1,8 liter olie erin. Ging prima!

JansjeRommy

JansjeRommy

01-01-2013 om 23:31

Hier 2 liter

Hier ook goed gelukt uiteindelijk met twee liter in de friteuse. Ik heb de slaolie (afgekoeld) teruggegoten in de flessen en ga ze bewaren tot volgend jaar na een tip alhier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.