Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kwak

kwak

28-04-2012 om 16:16

Oh help: eendeneieren

Mijn kind is zo onnozel geweest om nadat hij per ongeluk een nest verstoord had, de eieren mee naar huis te nemen. Ik dacht dat hij wel beter zou weten, maar nee dus. Omdat het toen we erachter kwamen te laat was -waarschijnlijk- om de eieren terug te leggen en te verwachten dat het nog goed ging komen, hebben we maar besloten de eieren zelf uit te gaan broeden (nou ja, niet letterlijk!)
Maar oef, waar zijn we aan begonnen? Via internet weten we dat de eieren op ca. 37,8 graden, bij een vochtigheid van 45% gehouden moeten worden. Maar dat valt dus niet mee. Onder een warmtelamp, tussen 2 handdoeken is gaat het redelijk, maar toch schommelt de temperatuur nogal. Dan is het weer net te warm, dan weer net te koud. En ook valt het niet mee om het vochtig genoeg te houden, want door die warmte droogt het heel snel uit. Met een beetje pecht duurt dat broeden nog wel een week of 3 (broedtijd is 28 dagen) en de laatste 2 dagen moet de vochtigheid omhoog en moet je de eieren niet meer (zoals nu) 2-3x per dag keren. Maarrrr hoe weten we nou wanneer het 2 dagen voor het uitkomen is. Trouwens: hoe weten we überhaupt of er nog iets leeft in die eieren??
Wie heeft ervaring met dit soort zaken en kan ons wat tips geven?? Zoon weet inmiddels wel dat hij nooit, nooit meer met z'n tengels aan een nest moet komen (al was het goed bedoeld van hem, hij heeft eerst heel lang op een afstand gewacht of de eend niet terugkwam en toen dat maar niet gebeurde heeft hij ten einde raad de eieren maar in zijn trui meegenomen).
Hoe regelt zo'n eend trouwens de luchtvochtigheid tijdens het broeden??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-04-2012 om 18:10

Ik zou....

Ik zou de kinderboerderij bellen voor advies, met een beetje mazzel nemen ze de eieren over, ik zie alhier dat ze weleens eieren in een broedstoof hebben liggen.

kwak

kwak

28-04-2012 om 20:41

Jahaa

Best goed idee, naar de kinderboerderij. Maar je denkt toch niet dat we mijn zoons baby's nog weg mogen geven?!? Ik ben al een beetje aan het inlezen over hoe en wat als ze uitkomen. Een heel gedoe. Ik heb ooit een nest kippenkuikentjes gekregen (b.w.v. ludiek cadeau, heel fijn) en dat was een hoop werk (en rommel en stank)! Maar ook wel leuk om eens een keer mee te maken en dat is met eendjes natuurlijk ook zo. Er is hier wel een vijver in de buurt waar ze denk ik wel kunnen gaan wonen. Maar nu eerst dat broeden. Inmiddels lijken temperatuur en luchtvochtigheid zich iets te stabiliseren. Dus we gaan vol goede moed verder. Tips blijven natuurlijk welkom!!
ps. Fio -hint hint- de eieren (en hopelijk straks kuikens) hebben een heel mooi glazen onderkomen! de komst van de verwachte bewoner is daarom nog maar even uitgesteld...

De toekomstige bewoner mag straks toch niet de kuikentjes opeten?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kwak

kwak

28-04-2012 om 21:12

Sahara

Dat zou hij vast wel lusten ;o)

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2012 om 08:53

Kwak

Oh geweldig, life is what happens while you made other plans..)
Hou je me op de hoogte??? Je hebt mijn mailadres.

kwak

kwak

08-05-2012 om 12:52

Spannend!

Wat jammer dat er hier zo weinig ervaringsdeskundigen zijn op broedgebied... We zijn nog steeds vrolijk aan het broeden (ik verwacht binnenkort een politie-inval n.a.v. ons plotseling toegenomen energieverbruik). En vandaag hoorde ik opeens uit een aantal eieren gepiep komen! Ik denk dus dat het niet zo lang meer gaat duren, spannend zeg. Ik heb de luchtvochtigheid nu wat opgeschroefd om het uitkomen te vergemakkelijken. Hoe lang zou zoiets duren (dat uitkomen)?
En nu maar vast verdiepen in het volgende hoofdstuk: de opvoeding van baby-eendjes. Iemand?? Ik ben in ieder geval maar vast begonnen om tegen de eieren te praten...

Sinne

Sinne

08-05-2012 om 13:59

Jee wat leuk en wat een gedoe..

Mijn zwager heeft op dit moment een babyeendje, hij is onderwijzer en 1 van de kinderen op school had een leeg nest gevonden oid en dacht meester lost het wel op
Het eendje is nu een week oud en het eet bambix met gedroogde insecten erdoor (dierenwinkel) Ze laten hem een paar keer per dag in de gootsteen zwemmen, en daarna snel weer terug onder de lamp. Ze kunnen zichzelf eerst niet warm houden, normaal krijgen ze vet van de moeder tegen de kou, nu moeten ze dat zelf gaan aanmaken, door regelmatig te laten zwemmen schijnt dat te gebeuren. Nou goed het is een beetje klok en klepel verhaal, maar dan weet je een beetje waar je naar moet googlen. Ik zal eens aan mijn zus vragen waar zij de info vandaan hebben. Groetjes

Kwak

Kwak

08-05-2012 om 14:24

Sinne!

Oh wat leuk! Nog even een vraag: hoe zit dat eendje onder de lamp? Ik bedoel, waar zit hij op en zit hij ook ergens onder of gewoon direct onder de lamp? Ik heb de eieren nu op een handdoek en dan een soort tentje van een theedoek eroverheen waar de lamp op schijnt (dit blijkt uit ondervinding ook de enige manier om de temperatuur enigszins constant te houden, anders werd steeds de ene kant van de eieren te warm). Het lijkt me voor zo'n eendje ook niet zo lollig om de hele tijd direct in het licht van de lamp te zitten, of maakt dat niet uit?
Zoon wil ze met alle liefde bij zich in bed nemen, maar dat vind ik dan weer niet zo'n goed plan...

Dierenambulance of zo

Ik zou bij de lokale dierenambulance of het vogelopvangcentrum mijn licht gaan opsteken. Die hebben vast vaker met dit bijltje gehakt!
Leuk hoor, en ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers, lijkt me geweldig om een nestje thuis te hebben! Maar liever gewoon bij hun eigen moeder, dat wel.
Engeltje

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2012 om 07:38

Jeeeeeeee

Ik vroeg me gisteren af hoe het ging, en fijn, een berichtje,wat spannend!!

Kwak

Kwak

10-05-2012 om 10:20

Eendje

Vannacht is het eerste eendje uit het ei gekomen! Hij (of zij) is erg schattig en ziet er goed en levendig uit. Ik hoop wel dat er nog minstens 1 ander ei uit zal komen, anders is het ook zo eenzaam voor hem, maar dat is dus nog even afwachten. De kinderen zijn helemaal vertederd en hebben hem allemaal al even vastgehouden. Als je hem dan weer wegzet gaat hij heel hard piepen, tot hij je weer ziet en dan wordt hij weer stil. Aggos... Deze eerste dag laten we hem verder nog maar zo veel mogelijk met rust, lijkt mij het beste, toch? Oh ja, hij heet Danone.

krin

krin

10-05-2012 om 10:26

Kwak

Je wordt de tweede Konrad Lorenz! http://nl.wikipedia.org/wiki/Konrad_Lorenz

Maar dan met eenden.

ishtar

ishtar

10-05-2012 om 10:26

Schattig!

Wat lief zo'n babyeendje.
Ik zou me niet kunnen bedwingen om er eentje Alfred Jodokus te noemen (als er nog meer uit zouden komen dan)

mirreke

mirreke

10-05-2012 om 10:52

Leuk, en spannend

Wij hebben al regelmatig allerlei nestjes en jonge vogels gehad, altijd superleuk, en er gaat er ook altijd wel minstens eentje dood, en dat is dan weer supererg. Ik hoop dat alles goed gaat! Wat bijzonder! Besef wel dat Danoontje jou/je kind(eren) nu als zijn moeder ziet. Ik geloof dat het eerste wezen dat een eendje ziet voor hem/haar als moeder geldt

mirreke

mirreke

10-05-2012 om 10:54

Pfew, tips gelezen

het lijkt me wel een opgave hoor!

Fiorucci

Fiorucci

10-05-2012 om 11:56

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd met Danoontje..)

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2012 om 12:24

Leuk kwak

Het zal een hele klus worden, maar wel een ervaring hoor
Dat wordt straks dus in die vijver zwemmen voor je!)

kwak

kwak

10-05-2012 om 16:12

Karin* (en anderen)

Bedankt voor de verwijzing, daar staan erg veel tips. Handig! Ja ik ben me er wel van bewust dat het een gedoe is. Heb ooit een nest kippenkuikens grootgebracht en dat gaf me toch een rommel (en stank!), dus wat dat betreft ben ik er wel op voorbereid.
Ik maak me wel zorgen over de andere eieren. Ik hoop zo dat er nog tenminste 1 kuikentje bij komt! Intussen gaat het heel goed met Danoontje. Hij heeft al gedronken, gegeten en in zijn waterbakje gepoept. Kortom, hij 'doet 't'. Hij staat ook al veel tieriger op zijn pootjes. Alle aandacht die hij krijgt lijkt hij wel te waarderen. Als we de kamer weer uit gaan, zetten we hem onder een theedoek (onder een lamp), wat hij ook wel prima lijkt te vinden. Hij kruipt dan zelf naar de warmste plek (die wat warmer is dan volgens aanbevolen, maar dat komt omdat daarnaast de eieren liggen die nog uitgebroed moeten worden, en hij kan als hij wil ook voor een koelere plek kiezen. Ik neem maar aan dat hij dat zelf dan wel het beste weet.)
Verder lijkt hij nu al gegroeid. Niet meer voor te stellen dat hij uit dat kleine ei is gekomen. Toch jammer dat ik hier geen foto kan plaatsen!

mix

mix

10-05-2012 om 16:58

Kwak

Het kan wel Je moet niks, maar je kunt bij bv www.mijnalbum.nl een album aanmaken en daar een foto van het eendje plaatsen.
Ik ben ook wel nieuwsgierig moet ik zeggen, hoop dat alles goed gaat en je met succes je nest kunt uitzetten!

Rosase

Rosase

10-05-2012 om 20:31

Aaah jaaa

foto's? Dat zou leuk zijn

Sahara

Sahara

10-05-2012 om 22:44

Ja, foto

Ja, een foto. Foto. Foto.

Wat ontzettend leuk. Ik hoop dat er nog meer eendjes geboren worden. Een kleine Mona of Paula of vlaflip.

Kwak

Kwak

11-05-2012 om 15:36

Oke oke...

Danoontje heeft zijn eigen facebook pagina gemaakt. Knap He? Dus voor wie hem wil bewonderen: foto's van dag 1:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.113111668825434.17724.100003798059022&type=3&l=5accf93a5b
en voor de foto's van dag 2:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.113116732158261.17729.100003798059022&type=1&l=f2028169b9
Met de rest van de eieren gebeurt nog steeds niets, helaas, maar met Danone gaat het heel goed. Tjonge wat gaat dat snel bij zo'n eendje. Ik denk dan: 't is een baby'tje, die moet veel slapen. Maar Danone stuitert de hele dag door (misschien moet ik 'm inbakeren!). Hij heeft al in bad gepoedeld, en hij eet heel veel. Ik heb nu ook een spiegel in zijn hok gezet, maar dat kan hem niet zo boeien. Als je hem in je handen pakt stribbelt hij eerst tegen, om daarna heel rustig te worden. Vaak valt hij dan ook in slaap (zie je, is toch ook soort van inbakeren).

Wat leuk!

Die foto's, vooral die in het bad!

Vic

Vic

11-05-2012 om 16:21

Groot

Wat is hij al groot en 'beveerd'! Erg schattig. Hopelijk krijgt hij nog een brusje. Komt er nog gepiep uit de andere eieren?

mix

mix

11-05-2012 om 16:30

Geweldig

wat leuk om te zien! succes met opvoeden van je (rubberen bad) eendje!

Wat lief!

Zo, je hebt er werk van gemaakt zeg, ziet er professioneel uit, die kraamkamer! Onze buren hebben een flinke vijver voor een stadstuin, daar streek een eendenpaar neer en nu lopen er een stuk of 8 kuikentjes achteraan. Zo schattig!

skik

Fiorucci

Fiorucci

11-05-2012 om 18:45

Geweldig

Ik heb Danoontje gelijk een vriendschapsverzoek gestuurd natuurlijk..)

Rosase

Rosase

11-05-2012 om 20:49

Aaah

Wat is ie lief.

Grappig die foto in bad, volgens mij wordt het een heel stoere eend.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2012 om 21:25

Ooohhhh

Wat lief! Hij ziet er gezond uit. Knap hoor hoe je dit oppakt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.