Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polly Shearman

Polly Shearman

10-12-2011 om 15:43

Oh dit is genant.. 112 gebeld

Vanmiddag zagen wij bij het huis achter ons (op zo'n 50 a 75 meter afstand) grote vlammen en rook ontwikkeling, onder een soort van afdak vandaan komen. Man zag het als eerste en na even kijken besloten we 112 te bellen, het waren flinke vlammen en we konden niet goed zien waar het nu vandaan kwam, het leek namelijk UIT het huis te komen.
De brandweer was dus onderweg. Ik heb mijn telefoon nr gegeven. Na een tijdje hoorde we idd de brandweer aankomen, en gingen ook de vlammen uit, toen de brandweer aankwam waren ze uit en was ook de rook uit. Ik vond het vreselijk genant, misschien waren die mensen wel gewoon een kampvuur aan het maken ofzo... pfff anyway de brandweer belde dus dat er niks te zien was en dat we ons geen zorgen hoefde maken. Ik schaam me dood, straks zijn die mensen uit dat huis stik boos op ons dat wij hun kampvuur feestje hebben verpest ofzo.
wij maken ook wel eens een kampvuur in de tuin met de vuurkorf...
was dit duidelijk een geval van te vroeg gebeld? ik baal ... zucht...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Better safe than sorry

Joh, trek het je niet aan. Je hebt goed gehandeld. Als jij vlammen ziet die daar niet horen, dan heb je alert gereageerd.

Als het een feestje was dan hebben ze daar vast om kunnen lachen.

Was het geen feestje geweest en het was inderdaad een flinke fik, dan konden ze nog steeds lachen: jij belde de brandweer.

Polly Shearman

Polly Shearman

10-12-2011 om 16:19

Toch echt erg

Ik vind het echt heel erg, die brandweer mannen, en ook de politie zag ik later zijn daar toch voor helemaal NIKS naar toe gereden.. dat is toch erg!! kost weer geld... allemaal mijn schuld... pfff

Rafelkap

Rafelkap

10-12-2011 om 17:29

Polly

Maar had je dan eerst moeten kijken? Als het echt gevaarlijk was heb je snel gehandeld en was er misschien nog een leven te redden.
Als iedereen wacht tot een ander belt of actie onderneemt is dat een ramp! Idd better safe than sorry.

jds

jds

10-12-2011 om 19:14

Maak je niet druk!

Zoals Moppeke al schreef: better safe than sorry!
Je hebt goed gehandeld hoor! Wie weet wat er was gebeurd als je niet had gebeld?! En als ze zelf een vuurtje aan het stoken waren, hadden ze dit kunnen verwachten; altijd verstandig om evt buren op de hoogte te brengen.

dc

dc

10-12-2011 om 20:20

Daar zijn ze voor

De brandweer is er ook om dingen te controleren hoor. Je hebt helemaal goed gehandeld.

Bedenk eens hoe saai het voor ze is als ze de hele dag in de kazerne moeten rondhangen!

Precies

Ze hebben een oefening gedaan, zie het maar zo!

app-sent

Margriet*

Margriet*

10-12-2011 om 21:22

Misleidend

Heel herkenbaar, goed dat je alert bent.
Wij waren eens aan het hardlopen in het donker en zagen toen vuur in een huis. We schrokken ons rot. Toen we dichterbij kwamen bleek tegenover het huis een kampvuur gemaakt te zijn ( ze hadden een gezellig sneeuwfeestje met groot kampvuur in de vuurkorf). Maar het spiegelde zo in de enorme ruit dat het echt leek of het binnen was. Ik had wel nog niet gebeld, maar ging al wel bijna mensen alarmeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2011 om 22:49

Tja toch

Toch een ietwat kritische noot: ik zou naar buiten gerend zijn om te kijken wat het probleem was. Uiteraard met de telefoon in de hand.
Het is bij ons ook een paar keer gebeurd. Rook achter een schuur vandaan. Bij controle bleek het een papiercontainer te zijn van school. Dat fikt lekker, zo weten belhamels (in het kader van nette Nederlandse scheldwoorden). We hebben de brandweer gebeld. Wat er dan gebeurd is eigenlijk best lachwekkend voor zo'n klein brandje: er komt een waarnemer in een kleinere auto, die belt zijn kameraden met het grotere werk en nou... dan kómt er ook groot werk! Alle toeters en bellen voor een brandje van 150 x 0.90 cm (ik gok maar wat). Maar wel begrijpelijk, want je weet maar nooit wat er nog meer in brand vliegt door dat relatief kleine brandje. Afijn, voor de kinderen was het attractie, dus dat is mooi meegenomen.
Een andere situatie was, waar we niet gebeld hebben, dat het helemaal blauw stond rond ons huis en meer. Ik was daar niet zo blij mee eigenlijk. Ik was ook ongerust, dus wilde ook al gaan kijken, maar mijn kinderen wisten te vertellen dat een buurtbewoner het een en ander stond te verbranden in zijn vuurkorf. Mijn hemel...
Maar Polly, de anderen hebben wel gelijk. Beter voor niets bellen dan niet bellen met wie weet een drama tot gevolg.

elsje78

elsje78

11-12-2011 om 13:09

Mijn man is brandweerman

geloof me, die vinden dit echt niet erg hoor! Ten eerste zijn 9 van de 10 meldingen "niks" en meestal is dat omdat er een automatisch brandalarm afgaat. Als er iemand belt omdat hij/zij vlammen ziet, zijn ze juist blij dat er alert gereageerd wordt. Echt, maak je over de brandweer maar geen zorgen.
(hier kwam er pas irritatie toen bij een opvangcentrum elk weekend voor de lol de melder ingedrukt werd, na een keer of 30 was ook voor ons de lol eraf. elke nacht voor niks erheen)

groetjes

Ook eens gehad

De overbuurvrouw van mijn moeder kwam vertellen dat ze vlammen uit haar schoorsteen zag komen. Wij liepen naar de overkant en vanaf haar stoepje zagen we het ook. Mijn moeder ging op zoek naar de handleiding van de (nieuwe) cv-ketel, maar daar wilde ik niet op wachten en heb meteen 112 gebeld. Vervolgens kwam de brandweer met twee ladderwagens met loeiende sirenes, vergezeld door een politiebusje. De halve straat was uitgelopen en keek vol spanning toe. Maar eenmaal op het dak kon de brandweerman niets vinden. Maar ook zij zagen vanaf stoepje van de overbuurvrouw oranje vlammen uit de schoorsteen komen. En toch zag de man op de ladder niks. Rara? Het bleek dat de laagstaande herfstzon in de nieuwe stalen ventilator scheen. Dat ding woei door de wind en gaf echt een effect van vlammen. Niks aan de hand dus. De brandweermannen vonden het ook geen probleem dat ze voor niks gekomen waren, liever een keer voor niks dan omgekeerd. Later hebben er nog vaker over- of achterburen aangebeld bij mijn moeder met de melding dat er vlammen uit haar schoorsteen kwamen.

skik

Biene M.

Biene M.

12-12-2011 om 06:39

Polly

Ik heb al drie keer voor niets de brandweer gebeld! Werd me nooit kwalijk genomen hoor.

Ik ook..

Ik hoorde 's nachts een keer voortdurend het geluid alsof er autoruiten werden ingeslagen. En er werd toen nog wel eens in auto's ingebroken. Ik zag alleen niets buiten, maar het geluid bleef maar doorgaan. Heb toen ook 112 gebeld.
5 minuten daarna keek ik van boven nog eens naar buiten en zag toen pas dat er aan het spoor werd gewerkt waarlangs ik woon. Maar ja, te laat om af te bellen want er reed al een politiewagen voor. 2 agenten met grote zaklampen En ze wilden ook nog bij ons aanbellen.... Stond ik daar met mijn slaaphoofd in mijn badjas.
Maar zij vonden het heel terecht dat ik had gebeld. Die boodschap was heel duidelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.