Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ellen

Ellen

01-03-2013 om 10:53

Nut grind in (dak)goot?

Even vraagje.

Wij hebben boven onze uitbouw een platje. Daar liggen op de dakbedekking tegels op en in de (soort van) goot ligt grind.

Dit was al zo toen we er kwamen wonen.

Nu zit er tussen dat grind allemaal viezigheid en mos, waardoor het water er niet goed doorheen kan lopen, dus risico op overlopen/lekkage. Iemand zei: je moet dat grind eruit halen.

We kunnen 2 dingen doen: grind en rotzooi eruit halen en weggooien OF alles eruit halen, alles schoonspoelen en schone grind weer terug doen.

Vraag: wie weet of dat grind NUT heeft (dus niet puur voor de sier is), of dat we het inderdaad gewoon weg kunnen mikken (minder werk en onderhoud, want wordt dan na een tijd weer vies natuurlijk)?

Ik hoop op mensen die het echt weten , want degene die het zei (" gewoon weggooien" ) is in mijn ogen geen expert. Maar klonk wel makkelijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

01-03-2013 om 10:58

Grind

Is het niet zo dat het grind van het dak af is gevallen en daardoor in de dakgoot gekomen? Ik heb echt nooit gehoord van grind in de dakgoot en het lijkt mij inderdaad niet handig. Als het grind gaat schuiven bij flinke regen krijg je nog verstopping in je regenpijp ook. Ik zou het eruit halen, maar eh, een expert ben ik ook niet. Wij hebben al vaak genoeg bladeren e.d. in de dakgoot waardoor het water niet goed wegloopt en over de dakgoot stroomt. Grind lijkt me datzelfde probleem geven. Volgens mij is een lege dakgoot echt het beste.

Sancy

Sancy

01-03-2013 om 11:12

Nut van grind

Bij mijn weten is het nut van grind (of andere bedekking óp de dakbedekking) twee- of drieledig: het vertraagt de afvoer van water en het remt de werking van UV-stralen (zonlicht) waardoor het bitumen niet zo snel hard en/of poreus wordt, en het werkt als ballast.

Merell

Merell

01-03-2013 om 11:16

Ons dakje

Ik ben geen expert hoor, maar ons dakje van de bijkeuken heeft helemaal geen grind. Er liggen ook geen tegels op, alleen maar dat zwarte van de dakbedekking. En er ligt ook altijd wat water op wat blijkbaar niet wegloopt naar de regenpijp. Geen lekkage hier, het is al sinds ik hier woon zo (16 jaar). In de zomer is dat water verdampt en in de winter zie je altijd wel een laagje water liggen. Buren hebben wel grind en mos zie ik.

Waar ligt dat grind?

Waar ligt dat grind nou? Op de onderste laag dakbedekking of in de dakgoot? Grind op het dak zelf ken ik, net als Sancy, als iets dat de bitumen dakbedekking beschermt. Grind in de goot, daar heb ik nog nooit van gehoord en dat lijkt me niet de bedoeling.

Maar ben je toevallig lid van de Vereniging Eigen Huis? Misschien kan je dat daar voorleggen.

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

01-03-2013 om 12:21

Niet in dakgoot

Daar hoort geen grind. Wel op het dak voor alle genoemde redenen die Sancy al gaf.

Wilma

Wilma

01-03-2013 om 14:34

Ik denk niet dat je de dakgoot bedoelt

Maar meer derand van het dak. Een soort van goot langs de rand, waar net geen tegels meer liggen. Dat heeft wel nut, zoals hier al genoemd is.

In de echte gewone dakgoot hoort geen grind.

Ellen

Ellen

01-03-2013 om 15:20

Inderdaad rand van dak

Wilma heeft het goed begrepen, het is de rand van het dak, waar geen tegels meer liggen.

Vraag is: is het heel erg belangrijk dat die kiezels erin liggen - het is immers maar een klein randje (10 cm breed of minder?) om de door Sancy genoemde redenen? Ik snap dus dat er voordelen aan zitten, maar is het heel erg als er geen kiezels in liggen? (ik schreef trouwens grind, maar misschien is kiezels, dus iets groter dan grind, een beter woord)

Op de rest van het dak liggen dus tegels.

Ellen

Dat grind ligt er dus om de bitumen dakbedekking tegen verweren te beschermen. Dus ja, het lijkt me wel belangrijk, anders gaat je bitumen er eerder aan en moet eerder vervangen worden (en dan natuurlijk meteen voor het hele dak, en niet alleen voor de rand, lijkt me).

Dus denk ik dat dat grind inderdaad nodig is. Dus ik zou wachten op een mooie voorjaarsdag en dan inderdaad in een speciekuip dat grind gaan afspoelen. Of gewoon geheel wegdoen en nieuw grind aanbrengen, als dat makkelijker is.

Dit alles op basis van alleen mijn boerenverstand. Dus misschien moet je het maar even navragen bij een echte deskundige.

Groeten,

Temet

essanlau

essanlau

08-03-2013 om 20:16

Hier niet

Wij hebben zo te lezen dezelfde situatie op ons dakterras en hier ligt er geen grind in die rand. Er liggen wel wat stenen in maar die komen vooral bij de buren vandaan die grind op het dakterras hebben en geen tegels en dan is het vooral door mijn kinderen daar gekomen. Nou zitten in die rand bij ons ook de overloopgaten zeg maar.

Maar het schoonmaken en in de gaten houden of het water snel genoeg wegstroomt bij echt hevige regenbuien kan denk ik ook geen kwaad.
Esther

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.