Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chippie

Chippie

19-12-2011 om 22:45

Nog geen kerstmenu...

Ik doe niet aan kerststress maar heb ook geen zin om zaterdag door de winkel te lopen en dan nog te bedenken wat we gaan eten. Lijkt me leuk om zaterdag wat te fröbelen maar heb weinig zin om 1e kerstdag veel te moeten doen. Het hoeft ook geen culinaire uitspatting te worden maar voorgerecht - biefstukje gebakken aardappeltjes frisse salade - ijs eten we bijna iedere zondag.

Vooraf denk ik aan carpaccio. Ik zoek een leuk hoofdgerecht (vlees) waar gebakken aardappeltjes en salade bijpassen en nog een leuk groentegerechtje. Kinderen willen heel graag kippenpootjes (okee, dan doen we er kleine drumsticks bij). Dessert zoek ik ook nog iets leuks wat zoon van 9 dag van te voren kan maken.

Oh ja, een spoom lijkt mijn zoon zo leuk, dus als iemand daar nog een kindvriendelijk recept voor heeft?
Het lastigste vind ik om er een kloppend menu van te maken. Carpaccio klinkt leuk, maar bij hertenbiefstuk en rode kool een rare combi (tenminste dat denk ik). Kinderen lusten bijna alles. Opa en oma komen eten, opa is ene lastige eter (dat wordt een biefstukje).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ikea en boeuf bourguinon

Bij de Ikea heb ik bubbelend perensap gekocht, zit in een wijnfles en moet op champagne lijken voor Oud en Nieuw. Daar kan je vast spoom mee maken (je brengt me op een idee trouwens!).

Voor eerste kerstdag maak ik boeuf bourguinon. Kan je ruim van te voren maken, je huis gaat er heerlijk van ruiken en je hoeft het alleen maar even op te warmen. Erbij rosevalaardappeltjes uit de oven, de aardappeltjes kan je een dag van te voren al koken, dan op de dag zelf in kwarten snijden en in een ovenschaal klaarzetten. Verder stoofperen, die kunnen ook van te voren gemaakt kunnen worden. Gewoon in het kookvocht laten staan en vlak voor het eten even opwarmen. Nog haricots verts en een salade erbij en als toetje creme brulee. Zo'n beetje alles is van te voren klaar te maken, easy peasy.

skik

Suggestie

lekkere kip uit de oven, prop vol met thijm of rozemarijn en flink wat knoflook. uurtje in de oven geen omkijken naar. Voor het toetje, heel simpel bosvruchten uit de vriezer in pannetje warm laten worden met wat suiker en vanille, beetje laten inkoken. Wat roomijs, kies je eigen smaak ik zou gewoon vanille nemen. Een á twee bolletjes op een bordje of in een coupe of een mooi schaaltje, warme bosvruchtensaus erbij en een kletskop erover kruimelen, eventueel kan je nog een klteskop in het ijs steken. Kan je zoon vast wel maken. En voor de spoom, dit doen wij elk jaar met kerst, opa en oma vragen er om en zelfs de neefjes en nichtjes zijn er dol op. Voor de volwassenen nemen wij perzikwijn( heel zoet en weinig alcohol) en voor de kinderen gebruiken we kinderchampagne of die van de hema; jip en janneke champagne. En citroensorbetijs, soms is die op en dan neem ik mango of perziksorbetijs. die combinatie werken altijd. Gaat vast goed komen, Smakelijk eten.

Cakey

Bellefleur

Bellefleur

21-12-2011 om 09:34

Boeuf

Ik vraag al drie weken aan mijn huisgenoten wat ze willen eten. De flexitariër onder ons was er snel uit, ze wenst gebakken camembert met cranberrysaus. Maar de twee heren in het gezin kunnen het maar niet eens worden. Ik heb de knoop doorgehakt, en het wordt Boeuf Bourguignon. Nog nooit gemaakt, maar het komt vast goed. En zo niet, dan hadden de heren maar eerder met ideeën moeten komen. Die spoom lijkt me ook wel wat!

Bellefleur: vegaboeuf

Ik heb hem ook wel eens vega gemaakt en dit jaar maak ik een vega- en klassieke versie.

Voor de vegaboeuf: Je zet tuinkruidenbouillon op, hele sjalotten, kleine maar hele kastanjechampignons, grof gesneden rode ui en wortel. Tijm en laurierblaadjes erbij en lang laten sudderen en trekken. Rode wijn pas toevoegen als de groenten al in de bouillon gekookt zijn, anders worden ze zo'n enge kleur als ze de wijn opzuigen. Indien nodig de boel een beetje binden met aardappelzetmeel (grijze champignons en paarse worteltjes zien er niet echt aantrekklijk uit). Doordat je de groenten in grov stukken laat en er meer in doet dan je in de vleesversie zou doen heeft het genoeg bite. Door alle kruiden, bouillon en wijn smaakt het net zoals de originele versie, het vlees mis je eigenlijk niet eens.

In de originele versie braad je sucadelappen aan en doe je het bovenstaande er daarna bij.

skik

Meike

Meike

21-12-2011 om 13:56

Skik of een andere boeuf kenner?

Skik, je lijkt me een boeuf-kenner: ik heb een vraagje. Ik braad het vlees aan, althans dat porbeer ik maar het wordt nooit bruin. Het is net of er dan meteen al teveel vocht vrijkomt en het meteen gaat sudderen. Weet jij wat ik verkeerd doe? Ik weet niet of het voor de smaak verschil maakt, maar ik vraag het me altijd af.
En nog een vraag: ik gebruik bourgogne voor het recept maar 'moet' je dan eigenlijk dezelfde wijn erbij drinken?
Wij eten ook met Kerst boeuf bourgignon , we zijn met z'n 12en en besteden vrij veel tijd aan voorgerecht en dessert. Hoofdgerecht moest dus maar een gegarandeerd succesje zijn en niet al te moeilijk. En dat is dit zeker!

Meike...

Goede kwaliteit vlees nemen & in kleine hoeveelheden aanbraden..da's de truuk.

Maarre...Voor stoofvlees maakt het geen moer uit of je de boel eerst goed dichtschroeit of niet. Echt niet. In principe kun je zelfs eerst de gefruite uien of whatever afblussen met wijn of bouillon & dan pas het vlees erbij gooien. Het maakt echt niet uit. Dus maak je geen zorgen!

Ingrid

Sluit me aan bij ingridt

Bij boeuf bourguignon maakt het inderdaad niet uit hoe het vlees eruit ziet, je ziet het nauwelijks tussen de rest. Bak- en braadtechnisch kan er ook niet veel mis gaan, gewoon even aanbraden en daarna laten sudderen. Je moet alleen zorgen dat je goed vlees hebt (sucadelapjes zijn volgens mij het meest geschikt) en lekker lang laten pruttelen. Als je er maar goed voor zorgt dat het vlees altijd 'onder water' staat in de jus of bouillon.

skik (of ik boeufkenner ben durf ik niet te zeggen, maar 't is het enige vleesgerecht dat ik kan bereiden).

Meike

Meike

21-12-2011 om 21:36

Dank beiden

Dank allebei, ik ga met gerust hart aan de slag. Ik begin zaterdag al, dan hoef ik de dag zelf me daar niet meer om te bekommeren!

mijk

mijk

22-12-2011 om 17:23

Ik ontdek ineens dat we geheel retro gaan

Wij gaan 1e kerstdag bij schoonouders gourmetten. Hoeven ze niet ver te rijden en niet de hele dag te koken (beiden gaat niet meer zo makkelijk). Tweede kerstdag zijn we met zijn vieren en de kinderen wilden zelfgebakken friet, ik had zin een gebraden kippetje en man vroeg daar uit jeugdsentiment stoofpeertjes en tutifrutti bij. Dus nu ga vooraf maar een garnalencocktail eten en toe creme brulee en dan mijn oranje bruine psychedelische lange polyesterjurk aan!

Het echte Mijk gaat los met veel gangen diner is pas de 30e dan komen mijn ouders eten! Dus ik verwacht een terugmelding van succesrecepten!

Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.