Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Theeleut

Theeleut

06-08-2011 om 16:49

Nog een koffievraag: cappuccino

Ik drink zelf geen koffie. Maar mijn dochter wordt groter en houdt wel van een kopje cappuccino op zijn tijd. Nu zijn er natuurlijk allerlei zakjes met oplosspul te koop. Maar wij zijn van het "selluf doen". Dus... Wie kan mij vertellen hoe ik een perfecte cappuccino maak?

Theeleut

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

06-08-2011 om 16:58

Hoe ik het doe

Perfect of niet, maar ik maak voor mijzelf vaak een kopje cappuccino. Ik heb zo'n melkschuimertje, een klein dingetje op batterijen. Eerst zeg ik koffie (al moet dat eigenlijk espresso zijn, geloof ik), ik warm een klein beetje magere melk op in een schoon glas in de magnetron, schuim dat op tot stevig schuim en giet/schep dat op de koffie in een mooi glazen koffieglas. Tot slot doe ik er wat fijne suiker vermengd met kaneel overheen. Heerlijk!

Groet, Mamvantwee

jippa

jippa

06-08-2011 om 17:50

Gek op koffiedraadjes

wij doen het zo: espresso zetten, zie andere draadje. dan melk kloppen in een melkschuimer ( soort beker met een zeefje dat je op en neer haalt zo'n 20 keer). Melk 50 seconden in de magnetron en bij de koffie scheppen. Beetje cacao erop als je dat lekker vindt.
Met van die speciale melkschuimappareten geen ervaring.

Schuimzeefje

..daarmee klop ik de melk op. Klopte, toen ik nog geen espresso-apparaat had. Paar euro bij de kookwinkel (en geen batterijen of magnetron nodig). Je roert niet maar slaat de melk.

En verder is ie het lekkerst met sterke koffie, espresso inderdaad.. hmmm... verheug me alweer op morgenochtend!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-08-2011 om 20:18

Koffie verkeerd

Ik zet koffie met het koffiepotje en maak melk warm in een pannetje en klop schuim met een garde. Dan doe ik half koffie/half melk en drink het op.

Primavera

Primavera

07-08-2011 om 09:14

Volle melk gebruiken

De kwaliteit van het schuim wat je krijgt hangt af van het percentage vet in de melk. De beste schuim krijg je dus bij gepasteuriseerde verse volle melk uit de ijskast.
Als je zo'n stoompijpje hebt moet je de koude melk in een metalen kan daarmee al schuimend (door het kannetje schuin te houden op een manier dat de stoom net onder de oppervlakte komt) tot zo'n 65°C verwarmen.
Als je geen stoompijpje aan één of ander apparaat hebt, dan werkt zo'n trekbekertje het beste. (beter dan een kloppertje). In dit geval moet de melk niet koud zijn, maar juist van te voren tot zo'n 70°c verwarmd worden (absoluut niet laten koken) en daarna er schuim van trekken of als het niet anders kan kloppen.
De tot schuim getrokken, geklopte of gestoomde melk moet even blijven rusten. Dat lukt niet met schuim van magere melk, want die zakt weer in elkaar, terwijl volle melk echt dik, beetje romig schuim geeft, zoals voor een cappuccino hoort. Vaak wordt daarom de expresso erna gezet.
Een capucino bestaat uit half schuim, half melk (samen zo'n 125-150ml) en de rest sterke koffie (25 tot 30 ml). Het is belangrijk dat de koffie sterk is en niet te waterig, een echte expresso zeg maar en niet dat slootwater wat in Nederland gebruikelijk voor koffie doorgaat.
Groeten Primavera

Mamvantwee

Mamvantwee

07-08-2011 om 10:02

Magere melk doet het prima

Ik gebruik altijd magere melk, opgewarmd in de magnetron, en dat geeft juist prima stevig schuim. Ter illustratie: vanmorgen heb ik eerst cappu voor mezelf gemaakt, daarna de kinderen voorzien van ontbijt, en daarna voor mijzelf brood gesmeerd en vervolgens pas mijn kopje gepakt, met een schuimlaag die nog perfect was.

Groet, Mamvantwee

Komt heel precies

Ik ben al jaren fan van cappuccino, en ik ben er wel achter dat het heel precies komt om écht lekkere cappuccino te hebben. De échte zeg maar, zoals Italianen hem maken. De basis is een loeisterke espresso van een espresso-apparaat, en dan een hele kleine hoeveelheid, zeg maar 25 ml. Dan maak je het melkschuim en ik maar die met een melkopschuimer met zo'n ronddraaiend kloppertje die op een magneetje ronddraait. Dat schenk je er langzaam op.
Alle varianten die ik daarvoor heb geprobeerd, met gewone koffie, of melk met een klopper zelf schuimig gemaakt, was het toch niet.

Dorry

liora

liora

07-08-2011 om 18:49

Primavera

Ja volle melk, maar vooral omdat dat zoveel lekkerder is vind ik!

Even een vraag: mijn zus, die al jaren een maand per jaar vakantie houdt in Italie, zweert dat in Italie cappucino bestaat uit koffie met alleen schuim. Dat klopt dus niet?

Liora

Primavera

Primavera

07-08-2011 om 19:51

Liora

Liora, ik weet niet waar je zus cappuccino besteld heeft, maar het is echt half melk en half schuim. Die melk zie je verder niet omdat het door de koffie gaat zitten, die dan ook lichter van kleur wordt en niet meer zo diep donkerbruin is als een expresso. Doordat de expresso zo sterk is, smaakt de door melk verdunde koffie alleen niet als verdund, maar juist perfect uitgebilanceerd.
Schuim wat van magere melk wordt gemaakt is anders, minder fijn van structuur, minder smaak, meer lucht en minder consistentie en meestal dus minder langdurig. Met magere melk is het gewoon geen cappuccino meer, maar koffie met schuim.
Halfvolle melk wordt eventueel nog door de vingers gezien, maar de algemene consensus is dat het verlies aan smaak zijn die besparing van 15 Kcal niet waard is.
Ze hebben in Italië expresso- en cappuccino-certificaten waarin heel precies staat beschreven hoe die klaar gemaakt moeten worden tot de soort koppen waar het ingeserveerd zou moeten worden toe.
Groeten Primavera

Biene M.

Biene M.

07-08-2011 om 20:03

Espresso macchiato

Liora, die koffie met alleen schuim is een espresso macchiato. Een Italiaanse cappuccino is gewoon espresso + opgestoomde melk + melkschuim.

liora

liora

07-08-2011 om 20:19

Zus

Nu mijn zus hier nog van zien te overtuigen, als ze weer terug is uit Italië...

Theeleut

Theeleut

08-08-2011 om 13:53

Mooi!

Okay, dus even samengevat: een klein volume goede sterke koffie. En veel warme melk met schuim. Ik ga mijn best doen. Bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.