Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

28-01-2012 om 15:29

Nog een keer - wc schoonmaken

Ik weet het, er zijn al veel wc schoonmaakdraadjes geweest en ik heb er net een heel stel terug zitten lezen. Dus deurklinken, fonteintjes, glorix of cilit bang in de pot heb ik allemaal gelezen. Maar ik zit een beetje met het gebruik van een emmer sop en m'n doekjes.
Kijk, we hebben 3 wc's in huis, op elke verdieping een. Als ik de wc grondig schoonmaak (wat ik eigenlijk vaker zou moeten doen) maak ik ook meteen de grond schoon. Nou vind ik (overdreven misschien?) dat ik het water waar ik de grond mee schoongemaakt heb niet kan gebruiken om de wc waar ik nog op ga zitten mee schoon te maken. Maar om het vieze wc-water voor de vloer te gebruiken vind ik ook niets.
Dus ik loop al met 2 emmers water rond, een voor de grond en een voor de rest. Maar om water waar ik de wc beneden mee gepoetst heb te gebruiken voor het lichtknopje boven lijkt me ook geen goed idee. Dus ik heb 2 taktieken die ik een beetje afwissel:
- Een wc schoonmaken, vloer-water mee boven, andere emmer helemaal uitspoelen, nieuw water erin, nieuw doekje en opnieuw beginnen. Gedoe met steeds nieuw water pakken (beneden), met 2 emmers en een hoop schoonmaakmiddelen de trap op (ik zou wat extra handen kunnen gebruiken)
- Eerst alle lichtknopjes en fonteintjes schoonmaken, daarna alle wc-knoppen, dan alle wc-brillen etc. En dan blijf ik dus trappen op en af lopen.
Kortom, ik heb het idee dat het makkelijker en sneller moet kunnen, zodat ik er niet zo tegenop zie en ik wat vaker de wc schoonmaak.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spuitflacon

En als je nou een spuitflacon pakt en die vult met schoonmaakmiddel + water en die gebruikt in plaats van emmers? En verschillende kleuren doekjes? Dus blauw voor deurkrukken etc., roze voor de wc zelf en geel voor de grond. Of je pakt gewoon wel per wc schone doekjes, dat maakt niet zo veel uit. Scheelt een hoop gesjouw, zo te horen!

+ Brunette +

+ Brunette +

28-01-2012 om 16:20

Wat een dilemma.

Minna's idee klinkt goed. Het dweilwater kun je best ook voor het porseleinen gedeelte van de potten gebruiken en de wc-bril en de knopjes zou je met een flacon met alleslreiniger te lijf kunnen gaan.

Andere optie: je woont kennelijk groot dus je zou een wc-au pair in huis kunnen nemen, die zoekt het dan maar uit. Flaaaauw, ik weet het.

Ely

Ely

28-01-2012 om 16:59

Milieuonvriendelijk maar handig

Zijn die glorix doekjes die je daarna weggooid. Gebruik ik voor snel ff tussendoor schoonmaken van toiletbril, fontijntje, lichtknopje en deurklink in de andere volgorde dan, hahaha

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Meike

Meike

28-01-2012 om 20:27

Ik doe dat wel

ik gebruik het schoonmaakwater van toilet wel om vervolgens de vloer mee te dweilen. Ik heb eigenlijk nooit bedacht dat dat vies zou zijn, maat ik gebruik flink heet water en de toiletten worden zeker 1x per 2 dagen schoongemaakt.
Ik zou de flessen gaan gebruiken. Goed plan, ik ga ze ook onmiddellijk in gebruik nemen. En ik zou in jouw geval niet meteen alle 3 de toiletten schoonmaken maar 1 per keer ofzo? Dan is het niet zo'n klus.
Overigens ben ik opgegroeid in een huis met 4 toiletten maar wij hadden een absoluut verbod voor 2 van de 4 wc's van mijn moeder. Ze had echt geen zin om ze alle 4 schoon te houden.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-01-2012 om 20:27

Poets en brunette

Poets, je gebruikt dus het water waar je de wc mee schoongemaakt hebt voor de vloer?

Brunette, een au pair voor de wc, was het maar waar. Ik ben heel tevreden met ons huis, maar het is en blijft een rijtjeswoning. Zo groot wonen we niet. Maar we hebben de badkamer op de bovenste verdieping en de eerste bewoner heeft bij de bouw op de 1e verdieping ook een wc laten plaatsen, in plaats van een ruim wasmachine-hok. Wel fijn als je op de 1e verdieping slaapt. (veel van onze buren slapen dus op de 2e verdieping)

Chippie

Chippie

28-01-2012 om 22:11

Maar 2 wc's...

Hier maar 2 wc's. Voor tussendoor gebruik ik van die allesreinigerdoekjes (zonder bleek, dat is namelijk onzin en al het rvs krijgt er vreselijke vlekken van) voor lichtknop, fonteintje en wc bril en pot.
WC boven krijgt grote beurt na de badkamerbeurt. Vloer badkamer en wc dweil ik daarna met zo'n dweilstok (geen emmer sop maar wat allesreiniger op zo'n dweilstok en dan de kraan van de inloopdouche aan, genoeg water).
Beneden neem ik een nat doekje met klein beetje allesreiniger, ik sop de boel af in de goede volgorde en daarna gooi ik het doekje bij de was. Iedere dag doe ik op deze manier klink, fontein, bril, rand en pot. Scheutje WC eend erin en klaar.
De vloer doe ik wanneer ik de benedenboel dweil, wc als laatste (maar dat is meer toevallig). Dat kan een half uurtje later zijn maar ook wel drie dagen later.

dc

dc

28-01-2012 om 22:47

Wasbakken?

Ik heb ook 3 wc's, maar naast elke wc is een wasbak. Ik neem altijd 2 doekjes, met 1 doe ik de omgeving (eerst deurknoppen, wasbak, en als laatste de grond) en met de 2e de wc zelf. En ik spoel het dus om in de wasbak ernaast.

Ook spuitflacons

Bij iedere wc een spuitflacon met schoonmaakazijn, daarmee maak ik iedere dag het toilet schoon met wcpapier. Daar hoef ik dus niets voor te verslepen. De vloer gebeurt wat minder vaak met een dweil.

Ook spuitflacons

ik heb 1 spuitfles bij de blokker gekocht, gevuld met schoonmaakmiddel en water.

ik begin met doekje 1 bij toilet 1, eerst de deurknoppen, kozijn, spiegel etc, daarna toilet en uiteindelijk de grond. daarna gaat dit doekje in de was.

dan met doekje 2 naar toilet 2, en hetzelfde ritueel.

2 toiletten dus met 2 doekjes en 1 spuitfles.

anneloes

anneloes

29-01-2012 om 11:08

Grappig verschil

Ik heb totaal geen moeite om de vloer te doen met hetzelfde doekje als waarmee ik de rest heb schoongemaakt. Maar zo'n spuitfles zou ik niet willen.
Hier gaat de sop met Ruim Water, een emmer dus. Ongeveer 2 x per week. Wc-spul in de pot en doorborstelen, ook onder de rand. Dan de deur, knoppen, kraan, muurtegels aflappen met de uitgeknepen sopdoek. Dan fonteintje, bril, en pot, ook buitenkant, lekker nat poetsen, flink kledderen. Ik heb het idee dat er dan ook meer viezigheid tussen de scharnieren uitspoelt maar misschien is dat alleen mijn idee maar. Vervolgens met uitgespoelde en uitgeknepen sopdoek afnemen. Als laatste de vloer kledderen en met de sopdoek weer opnemen. Vloer nadrogen met de handdoek die toch in de was gaat.
De wc boven gaat mee met de badkamer, maar zou ik die gelijk erachteraan doen dan nam ik nieuw water en een nieuwe sopdoek.
Het klinkt veel maar het is zo gebeurd.

Yura

Yura

29-01-2012 om 11:30

Meer doekjes

Ik gebruik 2 doekjes. Een voor de dingen waar je met je handen aankomt, zoals deurkruk, wastafel en spoelbak en eentje voor de dingen waar uitwerpselen mogelijk komen zoals toilet zelf, bril, buitenkant pot en vloer. Ik gebruik wel hetzelfde sop en doe eerst een wc helemaal en dan de andere. Ja is misschien eigenlijk wel een beetje vies nu ik er zo over nadenk. Wel doe ik elke dag alles even snel met een glorixdoekje, dus volgens mij is het dan niet heel erg vies. Overigens ben ik vroeger eerst kamermeisje geweest in een 5 sterrenhotel en dan kwamen we de badkamer binnen met een emmer met sop en een borstel. We smeerden alles in met die borstel, dus wastafel, badkuip, kranen en toilet (van binnen en van buiten), daarna maakten we alles droog met een handdoek die er lag. Dat vond ik pas vies zeg en ik was toen pas 17 ofzo. De badkamer glom als een gek, maar volgens mij zat het vol met e-coli bacterien overal. Bij de volgende badkamer wel een school sopje, maar nog steeds dezelfde borstel, yak.

En heb je verder niets schoon te maken?

Wij hebben 2 w.c's, maar die maak ik zelden op dezelfde dag schoon...
Ik doe gewoon de hele verdieping of 1 kamer of de hele badkamer inclusief alles en pas aan het eind gebruik ik het sop voor het toilet. Daarna gooi ik het water weg.
Dweilen doe ik idem dito. Schoon sop voor die verdieping, ik dweil de hele verdieping om te eindigen in de badkamer of toilet. Daarna water weg.
Maar het scheelt wij hebben overal laminaat of hout, dus ik moet altijd zoweizo de hele verdieping dweilen.
Dweilen doe ik zelden meteen erna. Waarom moet dat tegelijkertijd??? Ik maak schoon. De dag erna 's morgens ofzo zuig ik en dweil ik.
Ik gebruik zowiezo trouwens andere doeken voor de vloer dan voor het schoonmaken. Ook andere schoonmaakmiddel en sop dus.
Met doekjes voor schoonmaken de vloer onder de w.c. doen is nog nooit bij me opgekomen. Dan dweil ik net zo snel de hele vloer.
groeten albana

Petr@

Petr@

29-01-2012 om 11:58

Tijgeroog

Worden alle toiletten even intensief gebruikt? Want dan zou je er een of twee minder vaak kunnen doen. Wij hebben een toilet beneden en een in de badkamer. Die beneden doe ik om de dag en die in de badkamer een keer per week als ik de badkamer schoonmaak.
Wat je ook zou kunnen doen: de meest intensief gebruikte zelf schoonmaken en de andere 2 door een kind, omstebeurt )

Petr@

Petr@

29-01-2012 om 12:00

Is het mogelijk

om op elke verdieping een emmer, schoonmaakmiddel en doekje op te bergen? Dan hoef je niet zo vaak heen en weer te lopen.

Petr@

Petr@

29-01-2012 om 12:02

En hier

begin ik altijd met het schoonmaken van de wastafel, daarna neem ik (soms) de muren af en vervolgens het toilet. Het sopje gebruik ik daarna om de voerbakken van de hond schoon te maken en daarna neem ik nog even de vloer van het toilet af.

Petra?

eerst de wc, daarna de voerbak van de hond en daarna de vloer van de wc. Met hetzelfde sopje? Ik ben een erg slordige poetsster, maar dat is toch wel erg onhygienisch?

Petr@

Petr@

29-01-2012 om 16:07

Karin*

Onhygienisch voor wie, voor de hond? Ik eet niet van de vloer van het toilet en ook niet uit de voerbak. En als ik zie waar de hond allemaal haar neus in steekt denk ik dat het voor de hond weinig uitmaakt met wat voor sopje ik haar bak doe.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-01-2012 om 22:13

Eerste reactie

Ik heb net alles even doorgelezen, ben de hele dag weggeweest. Er staan veel handige tips in waar ik zeker wat mee ga doen. M'n man heeft alle wc's zojuist grondig onder handen genomen en ik heb me voorgenomen om het dit keer echt beter bij te gaan houden. Als ik alles lees denk ik dat dat al heel veel scheelt, dan kan ik het wel met wat minder emmers af.
Ik denk dat ik de spuitfles en de emmer water wat af ga wisselen. Of toch maar een werkster, als ultieme oplossing.
Een wc verboden gebied verklaren is niet zo handig, de kinderen slapen op verschillende verdiepingen en hebben allebei al genoeg moeite om 's nachts droog te blijven. Dan wil ik ze niet ook nog de trap op of af sturen.
De kinderen een wc schoon laten maken, daar zijn ze ook ngo wat jong voor (4 en 6), eerst maar eens leren om hun kamer goed op te ruimen.

buzz

buzz

01-02-2012 om 15:38

Spuitflacon

op deurknopje op klink enz enz op de wc bril, op de pot.
Met keukenrol of wc papier afnemen. deponeer ik in de wc. doorspoelen, wc eens in de pot, ff borstelen met de wc borstel, klaar.
de vloer doe ik als ik alle vloeren doe.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.