Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

personeelslid

personeelslid

05-05-2012 om 13:28

Nog een kattenvraag

Ik kan hierbij melden dat het uitstekend gaat met onze Klaas, hij voelt zich al helemaal thuis. Nu het volgende, wat doen de kattenmensen hier met vlooien- en wormenmiddeltjes?
We proberen 1 x per maand frontline combo te geven tegen vlooien, dat moet een pipetje op de huid in de nek. Jaha. De vloeistof in het pipetje is zoveel en het plekje huid tussen de haren zo klein dat minstens de helft in zijn vacht terecht komt en daar nog dagenlang een viezige plek achterlaat. Helpt het dan nog wel genoeg? Want hij heeft al zeker een week een teek op zijn kop en die krijgen we er niet af. Geprobeerd met een tekenpincet maar noppes. En als je nu maar maar zijn koppie wijst springt hij al gauw van schoot! Die teek zal toch vanzelf wel een keer loslaten?
Over een tijdje moet hij een wormenpil want dat moet iedere 3 maanden. Dat wordt ook feest ben ik bang, maar goed we zullen wel zien. Welk merk gebruiken jullie? Ik hoor veel veschillende verhalen en voors en tegens, de dierenwinkel hier raad Exil aan.
En is het standaard om die middeltjes echt altijd te geven, dus 12 x per jaar vlooienmiddel en 4 x per jaar wormenmiddel of is dat vooral commercie? Ik weet dat over de vaccinaties ook verschil van mening bestaat, of dat nu wel of niet elk jaar nodig is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

05-05-2012 om 14:06

Wij

gebruikten dat ook, maar dat pipetje moet je bij de hond verdelen over de hele rug. Maar dat is misschien omdat de poes beter aan zijn rug kan likken. Teken moeten moeten echt verwijderd worden, want de kans op het overbrengen van een tekenziekte wordt groter naarmate de teek langer zit.
Laat anders iemand anders zien hoe je een teek verwijderd, de dierenarts.

mix

mix

05-05-2012 om 14:56

Geen frontline

maar advantage of stronghold gebruiken (dierenarts), de frontline werkt niet afdoende meer en bij de advantage hoef je je omgeving niet meer mee te behandelen, scheelt je geld en werk.

Gewoon achter de nek uitknijpen , de rest loopt er wat af maar dat is geen punt. Het goedje wordt opgenomen door de vettige laag en zo verspreid en de kat kan er niet aanlikken.

Antiwormen is ook in pipet verkrijgbaar, zelfde systeem als het antivlooienmiddel, geen gehannes met een tablet inbrengen, er zit ook antivlo in (tenminste die combinatie bestaat), dus in de maand dag hij dat nodig heeft, neem je de ontworming combi vlo en je bent met 1 pipet klaar voor die maand

De teek, pak je die en draai je die om en dan pas trekken? Doe je kat even in een kussensloop, klem m tussen je benen en grijp de kop vast, dan heb je iets meer grip. In principe moet hij als hij volzit met bloed zichzelf loslaten, maar met de draaiende beweging moet het ook lukken.

Bij buitenkatten zou ik het wel doen, behalve in de wintermaanden. Maar zodra het warmer gaat worden zou ik het maandelijks doen. Ik heb binnenkatten en doe het alleen in de zomermaanden.

Ik zou het beleid wel volgen, zeker als je een buitenkat hebt, ook met de vaccinaties. Sommigen moeten elk jaar, andere eens in de paar jaar. Misschien verschilt het beleid, maar volg daarin gewoon je dierenarts. Ik laat mijn binnenkatten eens per jaar enten. Ze krijgen dan niet de hele cocktail omdat het binnenkatten zijn, maar ze gaan wel eens per jaar naar een oppas met katten en honden die wel buiten komen.

miauww

miauww

05-05-2012 om 16:44

Vlooienmiddel

wij maken met een dunne kam een mooie scheiding tussen de schouderbladen (welliswaar van een hond, maar bij een kat moet dat ook lukken). Eentje houdt poes stevig vast en de ander maakt de scheiding met de kam. Dan spuit je voorzichtig het spulletje in de scheiding. Hier is het vaak ook veels te veel. maar dan maken we een tweede scheiding ernaast en doen het trucje nog een keer. Bij een kat zou ik het dan wel op plekken doen waar hij/zij niet kan likken.

Wij gebruikten eerst frontline, maar nu niet meer. Inderdaad schijnt Advantage goed spul te zijn wat ook nog eens stukken goedkoper is.
Je hoeft ook nier 12x per jaar vlooienspul te gebruiken. Wij beginnen meestal in maart tot en met september.
Dat wormen middel is vooral nodig als je kleine kinderen hebt. Die kunnen erg ziek worden van wormen.

Vaccinaties zijn ook niet elk jaar nodig. Zeker niet de combi. Er zitten een aantal vaccinaties in die jarenlang werkzaam zijn en dus niet ieder jaar gegeven hoeven te worden (al hoewel de dierenartsen je graag ieder jaar oproepen voor zo'n combinatieprik). Het is alsof jezelf ieder jaar wordt opgeroepen voor een prik tegen tetanus. Google eens op vaccinaties.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2012 om 17:20

Bolfo gold

Niet goedkoop, maar ik ben er tevreden over.
Het leegspuiten van een pipetje moet je niet te ingewikkeld maken. Als je de kat met twee vingers in het nekvel pakt, is hij automatisch 'mak'. Spuitje tussen de haren drukken en een beetje heen en weer poetsen. Nekvel weer loslaten. Kat zal een beetje verontwaardigd zijn, maar dat is dan maar zo.

Milbemax

Of zoiets gebruiken wij als anti wormmiddel. Ik leg het tabletje gewoon op de grond naast en paar kattensnoepjes en mijn katten eten het dan zo op. Ik was er zelf ook verbaasd over maar het werkte echt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jaymza

Jaymza

05-05-2012 om 20:00

1x per half jaar

dan krijgen mijn katten een injectie met iets wat 6 maanden werkzaam is. het helpt uitstekend wat ik van die pipetjes niet kon zeggen.

Jaymza

ishtar

ishtar

05-05-2012 om 21:33

Helpt niet tegen teken

er is geen kattenantivlo dat ook tegen teken werkt. Volgens onze da-assistente is dat antiteek giftig voor katten. Dus de werkzaamheid kun je niet aflezen aan die teek op zn kop. Een gewone tekentang lukt hier ook niet, tenzij de teek al erg groot is. Beter is om een gewoon pincet te gebruiken, op de teek, zover mogelijk op de huis en dan draaiend trekken.
En frontline combo werkte hier ook niet. Advantage zijn we wel tevreden over

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2012 om 09:33

Teeklasso

Deze vind ik het handigst bij teken van elk formaat:
http://www.jaico.nl/trix/
Ik heb een kat die altijd met teken thuis komt,ze heeft nogal een fluffy vachtje waarin ze graag gaan hangen kennelijk. Dit lassopincet gebruik ik graag, ook als de teek nog klein is werkt het.

personeelslid

personeelslid

06-05-2012 om 10:32

Poeh

blijft nog zoeken schat ik zo. De DA van het asiel raadde stronghold juist af omdat het niet tegen lintwormen werkt en die kunnen ook heel vervelend zijn. Van frontline combo zei hij dat het niet waar is dat het niet meer werkt hij ziet nog steeds goede resultaten. Omgeving schoonmaken? Nou, ik zuig 2x per week de mandjes uit maar verder niet met chemie.
Op de bijsluiter staat Frontline Combo is de nieuwe telg in de Frontline familie. Het is een combinatieproduct, dat naast fipronil, het actief bestanddeel van de reguliere Frontline, ook (S)-methopreen bevat. Frontline Combo biedt daarom een zeer complete bescherming van uw dier: het bestrijdt niet alleen volwassen vlooien en teken, maar is ook werkzaam dankzij de (S)-methopreen tegen de eieren en larven van vlooien. Zo kunnen er zich geen nieuwe vlooien ontwikkelen, en vermindert de besmettingsdruk in de leefomgeving van uw dier.
Voor wormen straks die milbemax maar eens proberen.
Die teek, tja. Het probleem is dat Klaas echt z'n kop niet stilhoudt en we het zelfs met z'n tweeën niet voor elkaar krijgen om hem rustig genoeg te houden om die teek ook maar goed en duidelijk in beeld te brengen laat staan stevig te pakken.
Nog weer wat ander, nu ik toch lekker bezig ben. Welke kattenbakvulling vinden jullie fijn? Ik heb biokat (gele en micro geprobeerd) en dat klontert wel, maar omdat hij het fijn vindt om helemaal aan de achterkant van de bak te zitten hangt de klont aan de rand en valt toch deels uit elkaar als je hem wilt scheppen. Resultaat is kleine klontjes plas-korrels die je er niet uitgezeefd krijgt en zich vermengen met de nog schone korrels waardoor het geheel na 1 week toch echt helemaal leeg moet. Ik vind dat een beetje zonde (milieu enzo) en volgens de zak zou het langer mee moeten kunnen. Klopt wel als die klonten maar heel bleven. Doet een ander merk het beter?

mix

mix

06-05-2012 om 10:53

Kittyfriend

kittyfriend ultra plus.(felroze zakken)
Ik haal het per 15 liter bij een tuincentrum. Het is heel fijn van structuur en klontert daardoor goed.
Ik gooi 10 liter in mn bak, schep dagelijks voor 2 katten alles er uit en maak eens in de 2 weken met dettol schoon.
Zo doe ik met 2 zakken 3 keer dus 6 weken.

Over de geur...ik vind het minder erg ruiken bij gebruik dan vele andere merken die ik al in de bak heb gebruikt, maar poep is poep en plas is plas en uiteraard niet geurloos, ook niet de variant met poeder.

Prijs: 6.95 of per 2 zakken iets van 11.50 ongeveer, zakken van 15 liter.

Prijzen van grit liggen altijd wel bij elkaar in de buurt.

DA

DA

06-05-2012 om 11:43

O'tomtekentwister

De o'tom tekentwister is een heel handig ding om grote en kleine teken te verwijderen. Zie de link:
http://www.otom.com/hoe-een-teek-verwijderen

Frontline combo helpt wel tegen teken, maar het is wel belangrijk dat je het goed opbrengt. Bij een kat die niet stil blijft zitten kan dat best lastig zijn en als een deel van het spul van de haren afloopt, dan werkt het minder goed.
Teken die zich wel al vastgebeten hebben en dood gaan door frontline vallen pas uit als je kat ze eruit krabt, dus zelf even weghalen is beter.
Als je kat lastig is om pillen in te geven kan je ze ook ontwormen met profender. Dat is ook een ampul die je moet leegdrukken op de nekhuid van de kat. Maar als hij al niet stil blijft zitten met het vlooienspul, dan gaat antiwormmiddel denk ik ook niet.

personeelslid

personeelslid

06-05-2012 om 14:42

O kijk eens aan!

Een DA op het forum, dat is handig! Die tekentwister ziet er goed uit, is die ook gewoon te koop of kan dat alleen via internet? En die ampullen, mag dat ook in delen? Dus een beetje op 1 plek, een kwartierje later wat op een plek ernaast, en zovoort? Dan komt er meer op de huid en minder in de haren. Als dat lukt is profender misschien wel wat. Heb je anders adviezen over welk merk pil?
Kittyfriend, hmm, heb ik wel zien staan. Het gebruik van 5 liter per week komt overeen met wat ik nu doe denk ik maar dan heb ik maar 1 kat. Nou ja, een kat is per definitie slecht voor het milieu moeten we dan maar denken.

DA

DA

06-05-2012 om 17:24

Tekentwister

de o'tom is bij de meeste praktijken denk ik wel te koop, kost iets van 5 euro.
Profender: je mag het in delen opbrengen, als je het maar niet over meerdere dagen verdeeld.
Wormpillen: Milbemax is goed, Exil is ook goed, Drontal ook.
goedkopere pillen waar niclosamide in zit zou ik niet kopen, daar moeten ze nogal eens van overgeven.
succes

personeelslid

personeelslid

06-05-2012 om 18:11

Kijk eens aan

daar heb ik wat aan, dank je wel!
Net toch in de houdgreep de teek verwijderd, ik dacht komop het moet gewoon. Ik had weleens de tip gelezen om de kat eerst in een kussensloop te doen. Uhm..dat lukte dus ook al van geen kant. Maar hij was al heel gestresst dus we hebben doorgezet. Ik moest zo stevig vasthouden dat ik dacht ik knijp hem fijn maar gelukkig ging het snel. Mijn arme onderarmen zijn flink beschadigd nu, maar ja het was voor het goede doel. Volgende keer proberen we om hem in een dikke badhanddoek te wikkelen, misschien gaat dat beter.
Hij heeft daarna een tijdje buiten net achter het luikje naar ons zitten kijken maar nu is hij weer binnen hoor.

DA

DA

06-05-2012 om 18:18

Tip

volgende keer iets met lange mouwen aan doen, een winterjas ofzo, scheelt tegen het krabben.

Vlooien

Uit ervaring: de Frontline hielp niet meer. Kennelijk huist er, ondanks wat de dierenwinkeldames beweren, toch een resistente stam hier in de buurt. Adventage konden we zo snel niet krijgen, maar met Bolfo Gold was het ook opgelost. Overigens is dat ook van Bayer, die ook Adventage/Adventix maakt.
Verder vond ik het overzicht in Wikipedia wel informatief: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlooien#Bestrijding

amk

amk

08-05-2012 om 17:17

Er boven op

bij pillen en andere orale ongemakken werkt hier maar 1 ding: boven op de katten gaa zitten. Op de knieen, kat er tusen klemmen, kop achterover halen, duim tussen de kaken en met de andere hand de pil er in werken, zo diep mogelijk, bek dicht drukken en over de keel strijken om tot sliken te dwingen. Andere mogelijkheid is er niet bij mijn vensterbanktijgers, normaal zo sloom als een slak, maar niet bij pillen. Ze sparen het op of zo.

personeelslid

personeelslid

08-05-2012 om 19:57

Genista, amk

Genista, frontline combo is niet hetzelfde als frontline, het heeft een werkzame stof extra waardoor het dan weer wel helpt als frontline niet helpt. Voorlopig hier met de fc nog geen vlo gezien. Gaat dat wel gebeuren dan ga ik adventage of bolfo proberen, goede tips alvast.
amk, poehee, ja dat ga ik hier ook wel zien zulke taferelen. Binnenkort is het zover. Willen de katten je nog wel aankijken na zo'n behandeling?

Personeelslid

Excuses voor mijn onvolledigheid, maar het was wel degelijk Frontline Combo dat hier niet meer afdoende bleek te helpen. Er vielen wel dode vlooien van de kat af, maar er bleken er ook te overleven op die kat.

Handig als je meerdere katten hebt:

Ik gebruik Bolfo Gold, zelfde samenstelling als Adventage, veel goedkoper. De pipetten voor honden bevatten meer ml product, de samenstelling per ml is precies hetzelfde. Ik koop dus altijd pipetten voor de zwaarste hond (4,0ml), knijp de pipet uit in een glaasje en verdeel het dan over mijn katten (0,8ml voor de katten boven de 4kgs, 0,8 voor de katten boven de 4kgs). Zo kan ik met 1 pipet van 4,0ml, 5 volwassen katten behandelen.

Gebruik overigens geen Advantix voor katten, dit is namelijk alleen voor honden en is giftig voor katten.

Jacquel

Jacquel

10-05-2012 om 16:00

Easypill

Hier ook een gevecht om een pilletje in te geven. Totdat ik bij een nieuwe dierenarts kwam, die mij Easypill gaf. Een kneedbaar worstje, samenstelling is mij onduidelijk, maar de kat vindt het heerlijk. Dat ik er een pilletje in verstopt heb, deert hem niet.

Omdat die pipetjes niet tegen lintworm helpen, wil de dierenarts mij aan de wormpilletjes hebben. En tegen de vlooien dan zo'n pipetje. Dankzij de Easypill gaat dat wel lukken (shit, ik lijk wel een reclame, maar dit is echt gemeend).

Hier

Vlooien hond en kat advantage. Voor worm bij de kat gebruik de pasta. Tabletjes zijn hier voor de dames één grote crime. Kortom lukt niet, spugen ze gewoon uit. Zijn niet zo'n snoepkousen, alleen fijngemaakt in vleessaus (zakje/blikje) komt het erin. Dus gebruik ik pasta. Ideaal.
En kattenbakgrid die van AH, de doos met blauwe opdruk. Klontert dus schept ik zo alles uit en ruikt lekker fris.
Gr. Rymcke

personeelslid

personeelslid

12-05-2012 om 18:26

Geweldig hoor

al die tips. Easypill, die ga ik zeker onthouden. En pind@, da's inderdaad handig! Zou je voor 1 kat de rest van de vloeistof kunnen bewaren voor de volgende keer, als je het goed afsluit?
Ik ben ook weer wijzer geworden, bij een groooote dierenwinkel in de regio hier met deskundig personeel. Volgens hun is een groot verschil tuseen Bolfo /Advantage en Frontline Combo dat de laatste ook op de omgeving werkt en de eerste niet, die doden alleen de vlooien en larven op het dier zelf. Voorlopig vind ik die omgeving nog wel een veilig idee dus nog maar even de FLC.
Ook zeiden ze dat lintwormen eigenlijk altijd van vlooien komen, dus als je goed vlooien bestrijdt dan hoef je niet persé een wormenmiddel wat ook tegen lintwormen werkt, spoelwormen en nog zo wat is dan ook goed.
Wat ik ook nog niet had gesnapt, dat wormenspul is dus niet preventief maar alleen voor de wormen die er op dat moment zijn. Het advies varieert van 2 x per jaar tot 4 x per jaar geven, dat betekent dan alleen maar dat de kat niet langer dan max. 3-6 maanden wormen heeft en dan weer schoon wordt.
Zou je aan de inhoud van de kattenbak niet kunnen zien of een behandeling nodig is? Of ben je dan in een heel laat stadium?

Program

Wij gebruiken voor onze katten altijd een injectie van Program. Je moet daar dus wel voor naar de dierenarts, maar dan zijn ze wel een half jaar beschermd tegen vlooien (dit middel maakt de vlooien steriel). Het is uiteindelijk ook wat goedkoper dan elke maand pipetjes bij de dierenwinkel.

Wormen

Dan ben je in een heel laat stadium inderdaad, een 'normale' worminfectie verloopt zonder symptomen. Als je kleine kinderen hebt kun je inderdaad het beste vier keer per jaar ontwormen, anders is twee-drie keer ook voldoende.

tonny

tonny

13-05-2012 om 13:31

Brrr, wormen

bij kleinkindertjes thuis is een kat en pas zag ik wat wits wriemelen bij zijn achterwerk. Brr. Smerig hoor. Kindertjes kruipen ook geregeld in de kattenmand.

Het beest heeft wel op slag een wormenkuur gekregen, de ouders van de ukkies vonden het ook een vieze ontdeking. Maar wat mij betreft neem je pas een kat als de kindertjes het kruipstadium voorbij zijn. En de kattenmand als verboden terrein.

DA

DA

13-05-2012 om 14:11

Via vlooien maar ook via muizen

Als je een muizenvangende/etende kat hebt, dan kunnen die muizen ook besmet zijn met lintworm en het overbrengen op je kat.
Kattenlintworm kan volgens mij niet zoveel kwaad voor kinderen, tenzij die ook vlooien of muizen eten. (spoelworm wel)

personeelslid

personeelslid

13-05-2012 om 22:07

Dank je wel da

Weer wat geleerd. Laat hij nou inderdaad met een muis aangekomen zijn. Levend dan wel, liet hem los in de huiskamer en wij hebben muis weer buiten gezet, ik denk niet hij ze opeet dus.
Maar goed, ik heb nu kauwtabletten liggen omdat volgens de dierenwinkel de meeste katten die wel lekker vinden en gewoon opeten. Geen geworstel met pil in bek duwen dus. Maarja, die kauwers zijn weer niet tegen lintwormen. Dan wordt het echt tabletten naar binnen worstelen dus, een andere manier is er niet. Ja pasta, maar of dat nou makkelijker is vraag ik me af.

Vera*

Vera*

14-05-2012 om 11:29

Oplossen

Wormenpillen heb ik hier ook wel opgelost in een theelepeltje water en dat door/over het blikvoer gedaan. Zonder problemen ging het naar binnen.

Anne Carin

Anne Carin

15-05-2012 om 10:57

Poes

Wij hebben hier een poes die nogal dominant is en eigenlijk ook niet aangeraakt wil worden, zeker niet aan poten, lijf en staart. Dus ik moet wel lachen om jullie optimistische tips als 'stop je kat in een kussensloop' of 'pak 'm in z'n nekvel dan is hij automatisch mak'. Die van ons echt niet hoor! Je komt niet heelhuids uit de strijd! Gelukkig is ze erg dol op eten dus die nekdruppeltjes geef ik haar terwijl ze net staat te smullen van een heel lekker hapje. Dat lukt nog net als ik haar daarbij verder niet vastpak behalve een klein beetje in de nek om de vacht opzij te doen. Ze kijkt dan wel meerdere keren geïrriteerd achterom maar het eten trekt meer. ik geef haar vlooien/teken combidruppels van april t/m oktober ofzo. In de winter niet. En 2x per jaar een wormtablet, dat is altijd een heel gedoe en moeten we echt met z'n 2en doen. Overvaltechniek: snel vastpakken, bekje opensperren en pil erin gooien, bekje snel weer dicht en dan maar hopen dat poes 'm meteen doorslikt! Bij de jaarlijkse controle bij de dierenarts geef ik poes van te voren een kalmeringstabletje (ook van de dierenarts) anders kan ik net zo goed thuis blijven, poes is daar al helemaal niet te hanteren omdat ze dan ook nog eens mega gestresst en heel bang is.
Jullie zullen wel denken 'wat een vreselijke kat' maar wij zijn erg dol op haar en moeten heel vaak om haar lachen juist omdat het zo'n ontzettende energieke, bijdehante, eigenwijze dame is!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.