Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

KilootjeErAf

KilootjeErAf

25-11-2017 om 11:02

Nieuwe weegschaal aanschaffen

Ik wil een nieuwe personen weegschaal kopen. Vorig jaar had ik een hele goede digitale maar die is kapot gegaan. Ik kon zo’n zelfde niet meer vinden. Heb toen een goedkope via bol.com gekocht maar dat was niks. Ik weet dat digitaa wat kan verspringen maar deze was helemaal een ramp. Toen heb ik nog een analoge gekocht maar ik wil toch graag weer een digitale Om niet weer een miskoop te doen zou ik graag advies willen. Welke kan ik het beste aanschaffen? Mijn budget is rond de 50 euro. Liever niet duurder.

Bedoelt u

een personenweegschaal of een keukenweegschaal?

oeps... Sorry

niet goed gelezen...
In mijn ervaring zijn de digitale weegschalen van Soehnle nog altijd degelijk.

Andere

merken zijn dat allicht ook, en die hebben (vaak maar niet altijd) zowel een "consumer-" als een "pro-"lijn. Vb: -naast Soehnle- Kern, Omron, Tanita, ...

De prijzen van de consumer-modellen liggen allemaal in de buurt van elkaar, maar bij die pro-modellen moet u al snel denken aan enkele honderden €.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-11-2017 om 23:21

Yin Yang

Meten is weten en gissen is missen; zo stelt het spreekwoord kordaat vast. En wie ben ik – beslist geen zwaargewicht in de natuurwetenschap – om zo’n absolute waarheid te weerspreken? Toch wil ik hier even een kritische noot kraken over het kopen van een digitale weegschaal van minder dan 50 euro in aanschaf.

Wie een kilootje of meer wil afvallen ter verlichting van het gewicht van diens lichaamsvet, heeft helemaal geen personenweegschaal nodig! Deze meet immers slechts, afhankelijk van het model, één/enkele van de effecten van jouw leefstijl en laat nota bene de belangrijkste – je gezondheid – buiten beschouwing. Het lijkt me beter om gewoon bij het begin te beginnen: de inname van calorieën via voeding in verhouding tot het verbruik ervan.

Over de calorische waarde van wat je inneemt, is betrekkelijk makkelijk informatie te verkrijgen. Alleen al door de moderne etikettering van eet- en drinkwaar. – Hoewel de lettertjes daarvan van mij wel wat groter mogen! – Goede kans dat ons digitale tijdperk bovendien ook wel een of andere slimme applicatie heeft voortgebracht, waarmee eenieder die dat wil nauwgezet kan bijhouden wat er aan calorieën de mond(en) ingaat. Het verbruik/de verbranding van calorieën, technisch verwoord met het begrip ‘metabolisme’, is daarentegen een verhaal apart.

Ongetwijfeld een mysterieus labyrint voor wie van toeten noch blazen weet, maar gesneden koek voor de expert, zou je denken. Getuige echter de markt van meningen in de boekhandel en op het Internet, is voorlopig het laatste woord nog niet gezegd over de vraag hoe te komen tot een uitgebalanceerd voedingspatroon. Aan de consument om te experimenteren op basis van wat hem/haar geloofwaardig lijkt. Men doet er daarbij uiteraard alleen maar verstandig aan, op wetenschap gebaseerde adviezen zwaarder te laten wegen dan gebakken lucht.

Het blijft natuurlijk oppassen geblazen. Een rijzende ster als de YouTuber dr. Eric Berg bijvoorbeeld, is voor mij nogal door de mand gevallen, door zijn bizarre verheerlijking van het dagelijks drinken van meerdere glazen water met een flinke scheut appelazijn. Het gezonde verstand fluistert wie er goed naar luistert in, dat je met deze gewoonte stelselmatig een venijnige aanslag pleegt op het tandglazuur, alsook op de stembanden.

Vanwaar dan toch zo’n curieuze aanbeveling, terwijl appelazijn zich gemakkelijk op allerlei verantwoorder manieren door de voeding laat verwerken? Het houdt ongetwijfeld verband met het door hem bepleite ‘ketodieet’, dat in de voor hypes gevoelige VS een schijnbaar mateloos populariteit geniet, maar mij al net zo min aanspreekt als het naar binnen werken van bremzure drankjes. Dit dieet doet suiker en koolhydraten in de ban, terwijl het de consumptie van vet aanmoedigt.

Nu zal appelazijn inderdaad wel de spijsvertering te helpen bij het verteren van vet. Maar is het wel nodig en wijs om relatief veel vet tot je nemen? Als verstokte ‘consuminderaar’ zet ik daar automatisch toch wat vraagtekens bij.

Als het om voeding gaat, hou ik me enkel aan de simpele richtlijn: alles met mate. Voor het tellen van calorieën ben ik domweg te lui, te grillig en te bang om mijn vrijheid van handelen kwijt te raken. En kom nu niet aan met de slogan “Overal waar ‘te’ voor staat, is slecht”, want ik ben ook nog eens te eigenwijs om me daar door te laten intimideren.

Jullie voelen het misschien al aan; dr. Berg’s pleidooi voor een ontspannen levenshouding zonder al te veel stress omarm ik juist van harte. Het helpt te weten dat gewicht als zodanig er weinig toedoet, zolang als de Body Mass Index (BMI) gezonde waarde heeft. En zelfs de BMI kan men veilig met een klein korreltje zout nemen. Het draait namelijk uiteindelijk om een evenwichtige de samenstelling van je lichaam: de juiste hoeveelheid spier, vet, bot, vocht en mineralen; op een verantwoorde manier verdeeld over je lichaam.

Wie toegang heeft tot een weegschaal die dit alles meet, kan optimaal gebruik maken van de kennis en inzichten uit de voedings- en bewegingsleer. Je hoeft het ding niet zelf in huis te halen. De betere fitnessclubs hebben er wel één staan en bieden de service van deskundige begeleiding.

Let wel! Voor sommigen betekent (kunnen) weten juist een bron van stress. Zij zijn zonder misschien beter af.

Rode krullenbol

...

Ik ben niet onbeslagen in de meet- en regeltechniek.
Voor mij is een "weegschaal" enkel dat: een machine die meet hoeveel iets weegt.
Al die overige toeters en bellen (vetgehalte en wat weet ik al niet) zijn, in het allerbeste geval, een grove schatting, waar beter geen belang aan gehecht wordt.

rode krullenbol

rode krullenbol

26-11-2017 om 18:43

Yin Yang (gecorrigeerde versie)

Meten is weten en gissen is missen; zo stelt het spreekwoord kordaat vast. En wie ben ik – beslist geen zwaargewicht in de natuurwetenschap – om zo’n absolute waarheid te weerspreken? Toch wil ik hier even een kritische noot kraken over het kopen van een digitale weegschaal van minder dan 50 euro in aanschaf.

Wie een kilootje of meer wil afvallen ter verlichting van het gewicht van diens lichaamsvet, heeft helemaal geen personenweegschaal nodig! Deze meet immers slechts, afhankelijk van het model, één/enkele van de effecten van jouw leefstijl en laat nota bene de belangrijkste – je gezondheid – buiten beschouwing. Het lijkt me beter om gewoon bij het begin te beginnen: de inname van calorieën via voeding in verhouding tot het verbruik ervan.

Over de calorische waarde van wat je inneemt, is betrekkelijk makkelijk informatie te verkrijgen. Alleen al door de moderne etikettering van eet- en drinkwaar. – Hoewel de lettertjes daarvan van mij wel wat groter mogen! – Goede kans dat ons digitale tijdperk bovendien ook wel een of andere slimme applicatie heeft voortgebracht, waarmee eenieder die dat wil nauwgezet kan bijhouden wat er aan calorieën de mond(en) ingaat. Het verbruik/de verbranding van calorieën, technisch verwoord met het begrip ‘metabolisme’, is evenwel een verhaal apart.

Ongetwijfeld een mysterieus labyrint voor wie van toeten noch blazen weet, maar gesneden koek voor de expert, zou je denken. Getuige echter de markt van meningen in de boekhandel en op het Internet, is voorlopig het laatste woord nog niet gezegd over de vraag hoe te komen tot een uitgebalanceerd voedingspatroon. Aan de consument om te experimenteren op basis van wat hem/haar geloofwaardig lijkt. Men doet er daarbij uiteraard alleen maar verstandig aan, op wetenschap gebaseerde adviezen zwaarder te laten wegen dan gebakken lucht.

Het blijft natuurlijk oppassen geblazen. Een rijzende ster als de YouTuber dr. Eric Berg bijvoorbeeld, is voor mij nogal door de mand gevallen, door zijn bizarre verheerlijking van het dagelijks drinken van meerdere glazen water met een flinke scheut appelazijn. Het gezonde verstand fluistert eenieder die er goed naar luistert in, dat je met deze gewoonte stelselmatig een venijnige aanslag pleegt op het tandglazuur, alsook op de stembanden.

Vanwaar dan toch zo’n curieuze aanbeveling, terwijl appelazijn zich gemakkelijk op allerlei verantwoorder manieren door de voeding laat verwerken? Het houdt ongetwijfeld verband met het door hem bepleite ‘ketodieet’, dat een schijnbaar mateloos populariteit geniet in de voor hypes gevoelige VS, maar mij al net zo min aanspreekt als het naar binnen werken van bremzure drankjes. Dit dieet doet suiker en koolhydraten in de ban, terwijl het de consumptie van vet aanmoedigt.

Nu zal appelazijn inderdaad wel de spijsvertering helpen bij het verteren van vet. Maar is het wel nodig en wijs om relatief veel vet tot je nemen? Als verstokte ‘consuminderaar’ zet ik daar automatisch toch wat vraagtekens bij.

Als het om voeding gaat, hou ik me enkel aan de simpele richtlijn: alles met mate. Voor het tellen van calorieën ben ik domweg te lui, te grillig en te bang om mijn vrijheid van handelen kwijt te raken. En kom nu niet aan met de slagzin “Overal waar ‘te’ voor staat, is niet goed”, want ik ben ook nog eens te eigenwijs om me door zo’n dooddoener te laten intimideren.

Jullie voelen het misschien al aan; dr. Berg’s pleidooi voor een ontspannen levenshouding zonder al te veel stress omarm ik juist van harte. Het helpt daarbij te weten dat gewicht als zodanig er weinig toedoet, zolang als de Body Mass Index (BMI) maar een gezonde waarde heeft. En zelfs de BMI kan men veilig met een klein korreltje zout nemen. Het draait namelijk uiteindelijk om een evenwichtige samenstelling van je lichaam: de juiste hoeveelheid spier, vet, bot, vocht en mineralen; op een verantwoorde manier verdeeld over je lichaam.

Wie toegang heeft tot een weegschaal die dit alles meet – en deze bestaan! –, kan optimaal gebruik maken van de kennis en inzichten uit de voedings- en bewegingsleer. Je hoeft het ding niet zelf in huis te halen. De betere fitnessclubs hebben er wel één staan en bieden de service van deskundige begeleiding.

Let wel! Voor sommigen betekent (kunnen) weten juist een bron van stress. Zij zijn zonder misschien beter af.

Rode krullenbol

Lou

Lou

26-11-2017 om 19:30

Rode krullenbol

En weet je ook een goede weegschaal van rond de 50 euro? Want dat was de vraag...

Kieskeurig.

Kijk even op hun website, de consumenten kiezen daar o.a. voor een Soehnle.
Ik tikte bij Google in:"beste weegschaal" en werd doorverwezen naar kieskeurig, vandaar.

KilootjeErAf

KilootjeErAf

26-11-2017 om 21:10

Besteld

Ik heb inmiddels een personenweegschaal van Soehnle besteld. Eentje met goede reviews. We wachten af. Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.