Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

marielle

marielle

01-12-2012 om 21:02

Nieuwe wasmachine, waar wasmiddel in?

Ojee, dit is best een genante vraag!

Ik heb een nieuwe wasmachine, maar heb geen flauw idee waar ik het wasmiddel in moet doen. Het wasbakje bestaat uit drie gedeeltes, een linker- en rechter vak, en een kleiner middelste vak.

In de gebruiksaanwijzing van de machine staat niets vermeld over waar het wasmiddel moet. Is dat iets wat iedereen blijkbaar gewoon weet?

Vreemd genoeg kan ik me niet meer herinneren waarin ik het wasmiddel bij de oude machine deed, dat ging op de automatische piloot denk ik.

Wie helpt mij uit de wasbrand?

Alvast bedankt!

Groet, Marielle

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

01-12-2012 om 21:11

Herkenbaar

Dat had ik ook met een nieuwe wasmachine, heb je soms een Siemens? Bij mij bleek het op het randje te staan van de waspoederlade, nét aan de binnenkant van het frontje. Met witte symbolen op een witte achtergrond, in reliëf. heel fijn allemaal. Links wasmiddel, midden wasverzachter en rechts wasmiddel voor voorwas, zo zit het hier.

Sjansje

Sjansje

01-12-2012 om 22:04

Hetzelfde als sancy

Ook nauwelijks zichtbaar, witte symbolen in relief tegen een witte achtergrond.
Wel een Samsung.
En ook links hoofdwasmiddel, in het midden wasverzachter en rechts voorwas.

sinas

sinas

01-12-2012 om 22:09

Testen

je doet hem gewoon aan en dan trek je het bakje een stukje open, dan zie je waar het water in stroomt. daar snel het was middel in gooien en dan een beetje heen en weer bewegen, dan loopt het wat makkelijker weg

Snuggle's

Snuggle's

02-12-2012 om 00:55

Symbolen

Een 1 of 1 streepje | is voorwas
Een 2 of 2 streepjes || is hoofdwas
Een zonnetje is wasverzachter

Meestal zie je het okk gewoon omdat het hoofdwasmiddel bakje het grootste is.

Maakt dat echt uit dan?

De verrassing van die bakjes vind ik nu juist dat ze een soort van met elkaar in verbinding staan. Ik let dus nooit op, zou niet weten wat er op de bakjes van mijn huidige machine staat, en toch is de zeep altijd weggespoeld.
Laatst in de wasserette in Frankrijk was er een mevrouw die voor- en hoofdwas had geprogrammeerd. Die bleef bij haar machine tot de voorwas gedaan was, omdat anders het wasmiddel voor de hoofdwas ook meteen mee zou spoelen. Daar moest ik dan wel weer om gniffelen.
Die bakjes zijn een beetje poespas volgens mij.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

02-12-2012 om 08:37

Tjechie

Als je in alle bakjes een beetje doet zie je het vanzelf Bij ons is het ook het linkervakje.
Doet me denken aan ons vakantiehuisje in Tjechie, we kregen de wasmachine aan de praat maar dat programma centrifugeerde niet. En alles in het Tjechisch natuurlijk (en dat stond niet in ons woordenboekje) Dus mijn man heeft alle programma's uitgeprobeerd en het laatste centrifugeerde eindelijk! We hebben het zelfs gefilmd, want dat was een mooi gezicht, springend klotsend schuim, prachtig. Het was net kunst

amk

amk

02-12-2012 om 08:46

Maakt uit idd

want per onderdeel wordt er maar in 1 van de bakjes water gespoten om het zeep te gebruiken. Het is ook wat onhandig als je zeep pas na de azijn (wasverzachter) wordt toegevoegd, dan wordt het niet meer uit gespoeld. Met enorme huidproblemen als gevolg hier.

Zal aan mij liggen

Ik heb het wel eens gechecked. Bovendien zit er gewoon een gat tussen bakje 1 en 2. Als in bakje 1 water loopt, dan gaat de zeep in bakje 2 ook mee. Tenminste, bij die machines die ik heb gehad in mijn bestaan. En die machine in de wasserette in Frankrijk.
Wasverzachter heeft wel een eigen bakje. Maar dat gebruik ik niet
Groet,
Miriam Lavell

Direct in de trommel

Ik doe het wasmiddel direct in de trommel. Vloeibaar met doseerdopje en al, poeder strooi ik de afgemeten hoeveelheid zo over het wasgoed.
Wasverzachter doe ik niet aan dus het laatje met de vakjes trek ik gewoon niet open.

Dit alles is ingegeven door mijn grote luiheid... Ik vind het schoonmaken van die laatjes met wasmiddel en wasverzachter resten een vervelend werkje.

Hier een zanussi

(opvallend dat wasmachines steeds goedkoper worden, ik zie nu eentje op bcc van zanussi onder de 300 euro !)

In ieder geval, hier linker bakje voorwas, middelste bakje hoofdwas, rechterbakje wasverzachter. De wasverzacht kan je makkelijk hier herkennen, daar zit een extra laadje/bakje/dekseltje in. En verder ben ik er geloof ik na 1 keer achter gekomen dat als je geen voorwas draait het linker bakje dus vol met poeder blijft. Bij vloeibaar maakt het niet uit, dan loopt het alsnog erin, dus dat is nogal verneukeritief.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2012 om 22:18

Hier aeg

En volgens mij is het linkerbakje voor de hoofdwas en in het midden zit een bakje voor de wasverzachter en vlekkenspul. En het rechtervakje? Geen idee eigenlijk.

Gezien de reacties hier zou ik gokken op het linkervakje...

Jesse_1

Jesse_1

02-12-2012 om 23:19

Nu links

Sinds ca een half jaar een Bosch waarbij het het linkervakje is. Daarvoor een B-merk (Edy geloof ik). Waarbij het het middelste vakje was.

Maakt niet uit

Ik heb dezelfde ervaringen als miriam. Het maakt niet uit. Voor wasverzachter weet ik niet, gebruiken wij niet. Maar voor het wasmiddel..... Hier bedient iedereen de wasmachine, kinderen ook. En heel vaak doen ze wasmiddel in de verkeerde. Heb ik ondertussen allang geconstateerd, voor het resultaat qua was maakt het niets uit. Het is niet zo dat er elke keer een bakje gebruikt word enkel en alleen, er komt een bakje bij, dus eerst 1 bakje, dan 2 en dan ( evt) 3 ( tegelijk dus) . Resten uit de vorige bakjes spoelen dus gewoon mee.
Groeten albana

Aïda

Aïda

03-12-2012 om 14:23

Nou....

bakje 1 (vaak de grootste) is voor de gewone was
bakje 2 (zit in het midden) vaak voor de wasverzacter
baskje 3 (kleine) voor de voorwas.
Wanneer ik poeder in de kleine doe, en mijn machine niet op voorwas zet, dan blijft die poeder gewoon in mijn bakje zitten, dus ik moet echt wel de goede nemen.
Maar zoals blijkt, niet elke machine is het zelfde, dus uitproberen

Dan ligt het aan je eigen 'wasmanier'

Dat zal de clou zijn. Ik gebruik geen voorwas en ook geen wasverzachter.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.