Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

29-08-2017 om 19:45

nieuwe vraag mbt tot schoonmaakster

Daar ben ik weer met een nieuwe vraag op het gebied van huishoudelijke hulp. Ik heb binnenkort een gesprek met iemand, die viavia werd aanbevolen. Zoals eerder gezegd wil ik een en ander goed aanpakken en goede afspraken maken; over en weer. Belangrijk daarbij vind ik, dat ik weet of wat ik wil dat er gedaan wordt, ook past binnen een bepaalde tijd.
Bij dezen dus mijn vraag: stel; ik vraag haar voor 3 uur per week. Kan er in die tijd worden schoongemaakt: Benedenverdieping (huiskamer, open keuken, gang en wc; in totaal 40 vierkante meter; afstoffen, stofzuigen en om de week dweilen, aanrecht en keukenfrontjes poetsen en wc poetsen),
Bovenverdieping (2 kinderslaapkamers van elk 15 vierkante meter, afstoffen en stofzuigen, overloop en trap stofzuigen, badkamer van 5 vierkante meter) en om de week de zolderkamer afstoffen en stofzuigen?
Ik zorg er voor dat alle oppervlakten direct toegankelijk zijn, en er dus niet eerst opgeruimd of zo hoeft te worden.
Ik hoor graag jullie ideeën.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-08-2017 om 19:48

Poeh

Red je dat zelf in die tijd? Ik denk niet dat het mij lukt, maar doe dan ook altijd al lang over de badkamer en heb een hekel aan stoffen.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

29-08-2017 om 20:10

Phryne

Er gaat altijd veel tijd zitten in het opruimen van troepjes voordat ik kan gaan schoonmaken; in dit geval zorg ik ervoor dat de vakken vrij zijn. Dat scheelt volgens mij veel tijd. Daarnaast versloft het schoonmaken hier momenteel nogal, dus als er wordt schoongemaakt, is het ook echt vies. Dat lijkt mij ook anders, als het gewoon wordt bijgehouden. Maar goed; ik heb zelf ook nooit getimed hoe lang ik over dingen doe. Vandaar dat ik het hier vraag. Ik lees regelmatig over werksters, die ook strijken, was vouwen, koelkasten schoonmaken, ramen lappen etc. Al die dingen wilde ik er iig buiten laten.

Dees

Dees

29-08-2017 om 20:14

Zelf proberen

Probeer het een keer uit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-08-2017 om 20:25

gewoon proberen

Ik zou het gewoon proberen. Wat wij gedaan hebben toen we een hulp hadden: een goede lijst met dingen die we gedaan wilden hebben. Per kamer/ruimte. Bijvoorbeeld keuken: deurtjes keukenkastjes, zwarte plankjes, gasfornuis, pedaalemmers legen, ... . Zo nu en dan: koelkast, filter afzuigkap, ...

En dan merk je in de praktijk wel hoe het gaat.

40er

40er

29-08-2017 om 20:28

Lijst

Maak een printlijst, met de dingen die ze zou kunnen doen. Vink aan wat jij gedaan wilt hebben, zij kan vinken wat is gedaan.
En idd, probeer het een keer zelf

Bosbes

Bosbes

29-08-2017 om 20:37

ja, normaal

Klinkt als wat onze schoonmaakster kan in die tijd. En, eerlijk gezegd, ze werkt best door, maar niet zo heel hard. Houdt ook wel van kletsen als ik er ben, als ik er niet ben gaat ze volgens mij wat eerder weg.
Volgens mij stoft ze weinig (aandachtspunt). Daarentegen denk ik dat ze wel elke week dweilt.
Ik heb het meer vrij gelaten. Soms kan er iets extra. Het is wel apart, dat als ik iets extra vraag die heel enkele keer (een extra kamer die ze normaal niet doet of zo, of ook wat opruimen in onze slaapkamer) dat de rest dan nog steeds paste...

Miep Kraak

Miep Kraak

30-08-2017 om 09:19

Ik ben snel maar

Het ligt er aan wat je wilt. Poetsen of stoffen voor het oog.
Als je het bv over een stoel hebt. Wil je dan dat ze de zitting zuigt/sopt of ook alle poten waar de dieren langslopen meeneemt?
In dat laatste geval: als je wilt dat ze grondig poetst, dan is dit teveel. Dat houd je niet vol als je nog andere werkhuizen hebt.

Ik werk, naast mijn hoofdbaan, in een groot huis waar ik meestal alles "gewoon" kort schoonmaak. Zuigen onder of achter de bank doe ik niet in die tijd; wel af en toe.
Hoe ik dat heb aangepakt in overleg is dat ik het huis in delen heel grondig schoonmaak. Daar heb ik dan 3 a 4 weken over gedaan.
Daarna is het bijhouden en af en toe weer iets grondig aanpakken.
Alleen dan is er niet altijd tijd voor het gehele standaardrondje.
Ben ik bezig met de halfjaarlijkse beurt van de keuken (echt alles van hoekjes, plankjes, glazen afwassen, kastjes, koelkast, vriezer enz) dan ben ik daar zo 4 uur mee bezig en dan werk ik echt door. Dan komt de rest ook niet aan bod, behalve misschien een wc-bril.

Ik sjoemel nooit met de tijd, maar als ik steeds kwartieren of halve uren onbetaald langer bezig ben omdat de vraag te groot is, ga ik een paar weken later wel eens iets eerder weg, maar dan laat ik altijd een briefje achter met reden.

Wat jij wilt kan ik wel, maar niet als ik smiddags nog een huis te doen heb. Ook niet als je wilt dat alle plinten enz ook meegedaan worden. Dat is niet realistisch. Mijn ervaring is ook dat het opruimen voordat de hulp komt meestal leuk is voor de eerste maand, de tweede maand ligt er al meer rommel en de derde maand moet je overal omheen soppen. En dan klagen mensen dat je niet zo precies bent.

Lastig hoor.

Mijn hulp is er deze week niet. Ik heb gisteren de bovenverdieping en sanitair schoongesopt in de helft vd tijd die zij er normaal over doet. Voor t oog ziet het er aardig uit, maar ik ben blij dat zij het een stuk grondiger doet. En idd eens in de zoveel weken iets een echt grote beurt geeft.

Dus het ligt er maar aan wat je wilt....en waar jouw schoonmaak-lat ligt. Want ook dat is nogal persoonsgebonden. De een is panisch over de ramen, decanteer interesseert het geen bal.

En dan ook nog..,de ene woonkamer van X vierkante meter is de andere niet qua 'werk'. Soort vloer, hoeveelheid meubels en prullaria...ksm zo maar een hoop tijd schelen.

Idd een paar keer zelf doen. En in overleg met je hulp bepalen wat haalbaar is.

Ingrid

tante Sidonia

tante Sidonia

05-09-2017 om 16:52

En,

zo niet; ik bedoel als je het niet redt: want het lijkt mij echt heel veel in die tijd die jij er voor geeft, dan kun je er ook voor kiezen om de kinderkamers en de zolderkamer om en om te doen. Het hoeft toch niet iedere week helemaal? nLijkt mij hoor.

Bregje

Bregje

07-09-2017 om 21:11

ik poets ook

Ik heb een aantal poetsadressen.

Poetsadres 1 bij een oudere man 3 uur:
Hier poets ik het hele huis. De helft van het huis wordt niet gebruikt. Hij kook niet zelf, dus de keuken is ook schoon. Ik doe wel de was en ik strijk het. Eens in de maand doe ik de ramen erbij. Alles binnen de tijd.

Poetsadres 2 ook bij een oudere man: 3 uur
Dit huis is echt vies. Het is echt aanpoten maar dan is het hele huis ook gedaan, geregeld doe ik de ramen en ik vouw de was op van een week.

Poetsadres 3 bij een gezin met 3 kinderen op een boerderij: 3 uur
Hier poets ik het hele huist. Geregeld maak ik de ramen schoon maar dan kom ik niet aan de rest toe. Extra dingen zoals keukenkastjes en de was hoef ik ook niet te doen.

Poetsadres 4 bij een gezin: 2.5 uur in de twee weken:
Hier krijg ik elke keer een lijstje wat ik moet doen en dan begin ik bovenaan. Vorige keer 2.5 uur bezig geweest met alleen de buitenramen.

Uit ervaring weet ik, als je elke week in een huis poetst, dat het binnen 3 uur goed te doen is. Maar als er dan extra dingen bij komen dan moet je enkele dingen laten liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.