Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne

Anne

17-10-2013 om 11:51

Nieuwe vloer maar wat?

Toen ik in dit huis kwam wonen heb ik de woningbouwvereniging gebeld dat de tegelvloer die er lag, slecht was. Er waren overal voegen uit en als je er over liep voelde je de tegels bewegen. De reactie van de woningbouwvereniging was dat zij de vloer hadden geaccepteerd en dat ik het er mee moest doen.
Nu, anderhalf jaar later, zijn er al 9 tegels gebroken en heb ik weer gebeld. Gelukkig waren ze dit keer meegaander en gaan ze de oude tegels er uit halen en dan een nieuwe dekvloer leggen.
Fijn maar het stelt mij wel voor een aantal problemen. Waar ga ik naar toe met mijn meubels? En die vloer moet drogen, hoe ga ik dat doen? De enige wc ligt midden in het stuk wat moet drogen. En waar laat ik de hond en de katten? Alles maar mee naar boven maar hoe laat ik die hond dan uit?
Weet iemand hoe lang zo'n vloer droogt? De aannemer gaat contact met me opnemen dus ik ga deze dingen dan ook aan hem voorleggen.
En dan het grootste vraagstuk: wat komt er op de vloer? Ik ga proberen of die aannemer voor een zacht prijsje tegels legt. Hij is dan toch bezig dus dat gaat in een moeite door, lijkt me. Maar als ik dat nou niet rond krijg? Welke vloer kun je zelf leggen, is goedkoop en bestand tegen kinderen en dieren? Ik denk hier nog heel lang te wonen dus het moet niet iets zijn wat over een paar jaar niet meer uit ziet. Bijkomende vraag, deze huizen zijn ontzettend gehorig dus een geluidsdempende vloer zou handig zijn.
Iemand ideeën?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-10-2013 om 13:34

Een natuurproduct

Ik zou voor marmoleum of kurk gaan. Warm, isoleert, geluiddempend, makkelijk schoon te houden.

Charis

Charis

17-10-2013 om 13:41

Novilon

Omdat je aangeeft dat gehorigheid een probleem is, zou je ook voor Novilon kunnen kiezen. Daarin is tegenwoordig ook heel veel keus.

Bijvoorbeeld: http://www.vtwonen.nl/shop/vtwonen-collecties/vloeren

Budget

Keuze zal toch ook afhangen van je budget. Het is een huurwoning. Hoe lang denk je hier te blijven? Als je hier blijft wonen is het de investering waard.

nav Rosa

Ik ben een groot liefhebber van marmoleum, maar warm of geluiddempend zou ik het niet willen noemen. Kurk is een ander verhaal. Dat is trouwens wel vrij kwetsbaar voor deuken.

Ik dacht ook aan vinyl: glad, niet al te prijzig meen ik, en met een wat dikkere onderkant leverbaar. Maar het kan best zijn dat je voor echte geluiddemping nog een ondervloer moet leggen. Er is trouwens tegenwoordig ook kunststof vloerbedekking leverbaar die verdacht veel lijkt op hout, compleet met nerf, maar die feitelijk een soort vinyl is. Zachter en minder lawaaiig dan het klassieke laminaat.

Groeten,

Temet

Jesse_1

Jesse_1

17-10-2013 om 16:27

pvc

Wij hebben pvc, ik denk dat Temet dat ook bedoelt.
Het ziet eruit als een houten vloer. De eerste keer waren wij verbijsterd omdat het eruit ziet als hout, maar het klinkt heel anders als je er op loopt.
Er zit dus ook relief op, itt een laminaat vloer.

Google maar eens op pvc vloer, dan kun je wat voorbeelden zien.
Maar ik geloof niet dat het heel goedkoop is/was.

Inderdaad

Pvc inderdaad, dat was het. Nee, ik geloof ook niet dat het heel goedkoop is. Ik vond het wel mooier dan laminaat. En een stuk minder herrie, als ik me wel herinner.

Groeten,

Temet

Anne

Anne

18-10-2013 om 11:21

PVC enzo

PVC heb ik vaker gezien en vind ik heel mooi. Vinyl en marmoleum is me te kwetsbaar. Dat heb ik in andere huizen gehad en dat beviel niet. Kurk vind ik op zich niet mooi maar het is wel warmer inderdaad. Ik plan om hier nog wel een heel aantal jaren te blijven. Ik wil dus wel investeren in iets wat lang meegaat maar ik heb helaas niet zo'n groot budget. Ik denk dat ik eens ga meten en prijzen opvragen. Vooral van die PVC. Voor de mensen die het hebben, kun je dat zelf leggen? Volgens de DHZ folder wel maar wordt dat wat?

Anne

Anne

02-11-2013 om 14:27

Kurk

De hond slipte van de week gemeen weg op de tegelvloer en zeker omdat ze al wat ouder is, heb ik bedacht dat tegels misschien niet de beste keus zijn. Voor de kurkeigenaren, dat is veel minder glad? En iemand meer info over kwaliteiten? Als ik google krijg ik heel veel hits maar wat is betrouwbare informatie? Mij gaat het met name over het onderhoud, slijtvastheid, oppervlakte en prijs.

Anne

Ik weet het niet, maar ik vermoed dat de gladheid van een kurkvloer ook afhangt van de gebruikte lak. Ik vind de vloer niet buitengewoon glad, maar of-ie minder glad is dan tegels zou ik niet kunnen zeggen. Als je uitglijdt, val je wel minder hard ; maar ik ben er nog nooit op uitgegleden.

Wij hebben een kurkvloer die door de leverancier (het Kurkhuis oid) zelf op kleur is gespoten. Dus ze hadden naturel panelen met messing en groef, we hadden besproken wat voor kleur het moest worden, hij heeft enkele kleuren gemengd en proefstukken gemaakt, toen geselecteerd, en daarna het vereiste aantal stukken in die kleur gespoten. Vervolgens is het gelegd en nadien afgelakt. Die vloer is donker, en wat mij tegenviel is hoe makkelijk je die vloer beschadigt. En omdat de kleurlaag maar dun is, valt een beschadiging nogal op (lichte kurk piept er dan doorheen - je kan het wel bijkleuren met viltstift trouwens). Nu vermoed ik dat kant- en klaar gekleurde kurk wel eens veel robuuster zou kunnen zijn, en als het naturel blijft heb je natuurlijk nergens last van.

Verder: kurk is zacht. Je kan bij ons bed allemaal afdrukken zien van de poten, omdat dat bed zo af en toe een centimetertje verschuift. Die afdrukken zie je, en die blijf je ook zien. Nu ligt het bij ons op de bovenverdieping waar het weinig te lijden heeft maar ik zou het niet zo snel in de woonkamer leggen. Maar je hebt ook vloeren met een kurk onderlaag, dan heb je wel de isolerende werking zonder de kwetsbaarheid. Ik ben er als slaapkamervloer best tevreden over, maar in woonkamer en zeker in de keuken zou ik het zelf niet doen. Laat je echter goed voorlichten, ik vermoed dat kant en klare vloeren toch weer wat andere eigenschappen hebben (weet helaas het merk niet meer dat volop in de handel is, maar Google is je vriend).

Groeten,

Temet

onderhoud

Nog even over onderhoud: stofzuigen en desgewenst dweilen met een speciaal reinigingsmiddel. Dat laatste doe ik maar zelden, maar dat speciale spul werkt als een tierelier, de vloer droogt snel en streeploos op. Ik kreeg van die kurkmeneer zo'n speciale trekker met een microvezel hoes, maar ik doe het ook wel eens snel op mijn knieën met een microvezel dweil (makkelijker met uitspoelen) en eigenlijk is het zo gepiept. De schoonmaakster heeft een keer gemopt met een sopje van gewone allesreiniger en dat werd lelijk en streperig (al zou het kunnen dat zij teveel zeep had gebruikt).

Groeten,

Temet

Anne

Anne

03-11-2013 om 22:18

Winkel

Ik ga maandag of dinsdag eens even naar een winkel hier in de stad. Volgens Google is dat de enige maar dat lijkt me sterk. Ik ga in ieder geval de verkoper eens doorzagen over de slijtvastheid. En of ie poep-, pies- en kotsbestendig is. Het is al in geen jaren meer gebeurd maar met kinderen en dieren zit de kans er altijd in. Sowieso omdat onze hond nu 11 is en er dus waarschijnlijk binnen een aantal jaren een pup komt ter vervanging. En met een pup heb je altijd wel een ongelukje. Ik wil natuurlijk geen vloer waar dat in trekt zodat je het blijft ruiken. Dat heb ik gehad met het grindtapijt in een vorig huis. Een ramp was dat.
Die zaak verkoopt trouwens ook PVC. Kan ik die ook eens bekijken en de prijzen vergelijken.
Ik ga in in ieder geval jouw ervaringen in gedachten houden Temet. Dank

amk

amk

04-11-2013 om 11:31

kurk kan heel glad zijn

bij mijn ouders ligt het al jaren in de gang en wij konden er heel goed oefenen om op het ijs te glijden.

Laminaat heb je overigens ook met relief, alleen de heel goedkope niet, maar het standaard product van Ike.a heeft het wel.

Dat Ike.a laminaat is onverslijtbaar. 2 huizen geleden lag het er al in toen wij het huis kochten en ik was laatst ook weer in dat huis en de huidige eigenaren hebben het 9 jaar geleden van ons gekocht en het ziet er nog steeds als nieuw uit. Het ligt er dus al zeker 16 jaar in. Er zijn honden, katten en kinderen in grootgebracht.

Anne

Anne

04-11-2013 om 11:39

Laminaat

Maar is laminaat niet heel gehorig? Ik heb het boven liggen maar daar wordt amper gelopen. Hier beneden is dat wat anders.

Anne

Laminaat is heel gehorig, speelkleed voor autootjes voor de kinderen en pantoffels vereist. Tenzij je in een vrijstaand huis woont.

Bakje

Bakje

04-11-2013 om 12:13

Laminaat

Wij hebben een laminaat vloer en het is echt niet gehorig. We lopen nooit op pantoffels en hebben ook geen speelkleed voor autootjes nodig. nWel hebben wij er een goede ondervloer onderliggen.
Het lijken lange planken, met relief. Ik ben er echt heel tevreden over.

amk

amk

04-11-2013 om 15:45

idd goede ondervloer er onder

en dan is het niet gehoriger dan parket. Of iets gehorig is is ook heel erg afhankelijk van de vloeren (hout of beton) en hoe de verankering van de vloer aan de muur is. Als de vloeren doorlopen van het ene huis naar het andere is dat veel gehoriger dan wanneer er een onderbreking is.

Anne

Anne

06-11-2013 om 18:14

Naar winkel geweest

Gisteren ben ik naar een parketzaak geweest die ook kurk, laminaat en pvc verkoopt. Ik heb het uitgebreid met de verkoper gehad over welke vloer geschikt is voor mijn huishouden. Met kinderen en dieren is er altijd een kans dat er een plasje of ander vocht op de vloer komt. En als dat 's nachts is kan het ook nog een tijd blijven liggen. De verkoper raadt absoluut af om kurk en laminaat te nemen. Vocht kan tussen de naden lopen en dan kan het gaan wellen. Ook vond hij kurk te gevoelig voor hier. De slipvastheid van kurk was ook niet zodanig dat ik het daarom zou moeten nemen volgens hem.
Hij vond PVC echt iets voor mij. Daar had je 2 soorten in en de ene wordt naadloos geplakt en daar gebeurt nooit meer wat mee, volgens hem. En ik zou er zeker de eerste 20 jaar geen slijtage op zien. Dat klinkt allemaal heel aantrekkelijk. Helaas was de prijs dat niet. Die vloer kost 70 euro de m2 en dat is een aardig totaal bedrag dan.
De keus gaat nu tussen tegels en PVC. DE PVC is ongeveer de helft duurder. Voordeel is dat ie warmer aandoet, niet zo slipgevoelig is en ik vind hem mooier. Ik ben er nog niet over uit.

Anne

Anne

08-11-2013 om 14:38

Opgelost

Het probleem heeft zich een beetje vanzelf opgelost. Ik heb de woningbouwvereniging gebeld over hoe het nu verder gaat want van die aannemer hoor ik maar niks. In dat gesprek heb ik verteld van mijn plannen om een PVC vloer te leggen. Blijkt dat de woningbouwvereniging daar helemaal niet enthousiast over is want zij vinden hem brandgevaarlijk. Daarom moet ik hem er uit halen als ik verhuis. Nu ben ik dat de eerste 40 jaar niet van plan. Als ik een tegelvloer laat leggen dan mag die wel gewoon blijven liggen. Als ik de kosten meereken die me die PVC vloer nog een keer kost als ik hier uit ga dan is die wel heel veel duurder dan een tegelvloer. Vandaar dat het dus een tegelvloer wordt. Nu dus op jacht naar tegels en iemand die ze kan leggen.
Bedankt allemaal voor het meedenken

PVC

Ik zou zelf voor PVC gaan. Dit is betaalbaar en de toplaag is knalhard. Er kunnen dan ook bijna geen krassen opkomen wanneer de vloer dagelijks intensief gebrukt wordt door bijvoorbeeld kinderen. Ik las dit op de site van (naam verwijderd door Forumbeheer), waar ik zelf ook onlangs een PVC vloer heb aangeschaft. Tot nu toe ben ik tevreden met het resultaat. Het is (voor ons gezin) functioneel en ziet er ook leuk en sfeervol uit Je kunt ook kiezen voor een klik-vatiant, die je zelf makkelijk kan leggen. Wij hebben dit gedaan, aangezien dit ook weer kosten voor het leggen scheelt. Nou zijn wij allebij niet echt handig, maar toch is het goed gelukt!

Jasmijn

Jasmijn

22-08-2014 om 18:57

Laminaat

Ik heb hier al 18 jaar laminaat liggen, ik zou het nu wel willen vervangen maar nog steeds geen problemen met bijvoorbeeld vocht wat er wel eens opgekomen is. We hebben 2 katten, die ook wel eens kotsen, er is wel eens drank of een vaas omgevallen en het ligt zelfs in de keuken, waar je zelfs veel vaker water knoeit.
Mijn laminaat is nu eigenlijk gewoon oud, het was gelijmd en geeft nu hier en daar op de korte delen wat kieren en hier en daar is het beschadigd (geen slijtage) maar doordat er bijvoorbeeld iets op is gevallen (écht gevallen) bijv. mijn man liet toendertijd een stereo van de trap vallen (deuk in het laminaat daar) gewone dingen (al zou je een pan of mes laten vallen, daar zie je niets van) dus ja, ik zou liever voor laminaat dan voor tegels gaan, en áls ik voor tegels MOEST gaan, dan zou ik er vloerverwarming onder willen.

Puck

Puck

25-08-2014 om 13:54

Slecht voorgelicht

Dat een laminaatvloer per definitie niet tegen vocht kan is een heel beperkte visie van de verkoper. Wij hebben laminaat dat juist geschikt is voor gebruik in de keuken en dus gewoon nat kan worden en dan echt niet opzwelt.
Ons laminaat ziet er uit als natuurstenen tegels, met relief, met kleine naden en is veel warmer dan tegels. MEt een goede geluidsreducerende ondervloer is het zeker niet gehorig. Als ik boven ben hoor ik beneden niet als er gelopen wordt en ook de buren horen nooit iets.
Hij lijkt hier op:
http://www.pergo.nl/laminaat/slab-4v/leisteen-medium-grijs-tegel?id=Flooring_FloorAggregate/005_447106

Barvaux

Barvaux

25-08-2014 om 14:59

mooi puck

Dat ziet er mooi uit zeg! Stel dat je er vanaf anderhalve meter hoog een knikker op laat vallen: wat voor geluid hoor je dan? Ik vind altijd dat contact geluid van speelgoed namelijk zo erg op dat gewone laminaat?

Puck

Puck

26-08-2014 om 08:29

Barvaux

Dat is een uitdaging... geluid beschrijven. Ehh... ik denk dat dat geluid niet zo anders is dan van ander laminaat, een droge, holle "tok"?? Zoiets????

Puck

Puck

26-08-2014 om 08:34

EN bewijs van vochtbestendig geleverd door onze logeerhond

De situatie die Anne beschrijft met huisdieren heeft zich hier vannacht voor gedaan: Onze logeerhond heeft vannacht zijn hele waterbak leeggelebberd en vervolgens was de ochtendwandeling een onhaalbaar iets geworden. De plas lag er al een tijdje, begon al op te drogen aan de zijkanten. Dweiltje erover en weer schoon. Ideaal. En niets van opgezwollen laminaat. Als ik t zo nog herinner zijn die nader bewerkt met een soort waterafstotende wax. Mag het ook niet met sterk ontvettende schoonmaakmiddelen behandelen.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 09:16

haha

Nou ja ik bedoel of het geluid hetzelfde is van dat goedkope laminaat van de bouwmarkt want in dat geval hoef ik het niet meer Dat is vaak veel gladder van oppervlakte en ik ben echt allergisch voor de herrie daarvan.

Puck

Puck

26-08-2014 om 10:21

Barvaux, ga ik testen

Dat kan ik vanavond wel voor je testen: beneden hebben we dus dat dure, mooie laminaat liggen, op de 1e verdieping dat gladde goedkope bouwmarktlaminaat van voor het klicksysteem en op zolder de wat duurderde variant van de bouwmarkt met relief.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 10:26

lol

Bedankt, grappig... ik zie het gezin al kijken, wat gaat ZIJ nou doen?

vinyl?

Als geluid zo'n ding is zou ik echt voor vinyl gaan en dan wel van een goede kwaliteit (Novilon). Ik vind het zelf niet mooi (maar dat vind ik pvc en laminaat ook niet – geef mij maar hout). Vinyl is er in heel veel prints, is heel comfortabel en makkelijk te leggen. Als je alleen de kanten laat lijmen, haal je het ook er ook zo weer uit mocht je toch nog ooit weggaan/wegmoeten. Contactgeluid naar de beneden is geen probleem omdat je op beton legt. Zou trouwens ook naar een andere zaak gaan: 70/m2 voor een plastic vloer, het was waarschijnlijk de vloer waar de meeste winst op zat ;-(
Succes ermee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.