Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe stofzuiger met zak of zonder zak

Wij hebben een nieuwe stofzuiger nodig en ik twijfel tussen met zak of zonder zak. Wat zijn jullie ervaringen? Verder is onze stofzuiger 30 jaar meegegaan. (!) Wat is nu een duurzaam merk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

30-08-2012 om 21:05

Dyson

Ik heb mijn dyson zonder zak nu zo'n 4 jaar en hij doet het net zo goed als in het begin. Ik heb de lage versie. Een vriendin van me heeft dat hoge geval en dat vind ik maar een onhandig log ding.

Jolijt

Jolijt

30-08-2012 om 21:15

Nooit meer een dyson

Door alle enthousiaste verhalen heb ik ook een Dyson gekocht. Die krengen maken zo'n herrie dat je oren suizen als je klaar bent met zuigen, hij zuigt veel minder dan eentje met zak ( kon er bv geen vliegen mee zuigen, die ontsnapten allemaal).
Toen ik in de winkel mijn ongenoegen kenbaar maakte kreeg ik doodleuk te horen dat dat dingen waren die bij een zakloze stofzuiger hoorden; veel herrie en ze zuigen alleen goed als het mondstuk op de grond staat.
Het legen van die gore bak was overigens ook een rotklus. 's zomers gaat het wel, maar als het regent en waait is het niet leuk, zo'n open bak boven een kliko...en binnen doe je dat al helemaal niet.

Het raadsel van de zakloze stofzuiger

In de rubriek "dingen die ik echt niet snap": de zakloze stofzuiger. Mensen, het idee van zo'n stofzuigerzak is toch dat je de zak met stof en al kunt weggooien en niet elke keer de stofzuiger zelf hoeft schoon te maken? Mij lijkt een zakloze stofzuiger dus eigenlijk behoorlijk vies. En uit de posting van Jolijt blijkt wel dat dat niet zo'n rare gedachte is...

Groeten,

Temet

madelief

madelief

31-08-2012 om 10:56

Ja temet

Dat denk ik ook altijd als ik weer zo'n ding voorbij zie komen. Behoorlijk ouderwets toch? Mijn oma was dolblij toen de stofzuiger met zak was uitgevonden! Inderdaad rot klus dat ding schoonmaken! Ik heb een Miele stofzuiger, hij is nu iets van 15 jaar oud en nog steeds prima. Alleen een keer een nieuwe mond gekocht. Ik koop als hij stuk gaat morgen een nieuwe Miele!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

31-08-2012 om 13:00

Ik heb geen huisdieren, dus dat scheelt misschien, maar ik heb in die 4 jaar de bak misschien 4 keer schoongemaakt. Zo vies vind ik het niet. Gewoon boven de vuilnisbak legen, en daarna nog even eromheen stofzuigen, en klaar.

Ik vond het iedere keer weer een crime om de juiste stofzuigerzakken te vinden, dus ben er maar wat blij mee.

De herrie vind ik trouwens echt meevallen. Is me in elk geval nooit opgevallen.

Jolijt

Jolijt

31-08-2012 om 14:05

Vier keer schoongemaakt?

Hier moest ie zeker eens in de maand; niet dat er dan zoveel inzat maar anders zoog ie helemaal niet meer.
Stofzakken doe ik eens in de 2/3 maanden.

Jolijt

Jolijt

31-08-2012 om 14:07

Bij mediamarkt

in ieder geval in Amsterdam, kun je trouwens stofzuigers gewoon aanzetten en uitproberen.
Een prima manier om herrie, lengte van de stang etc eens even 'live' me te maken.

Wat ik trouwens een absolute vereiste vind voor een stofzuiger is een lang snoer!

Ik heb met zak

Een Miele en die is prima. Was 130 euro. Hij is zwaar en best groot.Zakken kopen is geen probleem, overal verkrijgbaar.Zelf koop ik altijd de orginele zakken,van stof.Ik vind papieren zakken waardeloos.Op mijn werk staat een stofzuiger van Electrolux. Kost 160 euro. Is zeker zo goed, misschien zelfs wel beter dan mijn Miele. Heeft heel veel zuigkracht, fijne slang en een extra lang snoer. Alleen de stofzak verwisselen vind ik wat lastiger dan bij mijn Miele.
Stofzuigers zonder zak heb ik geen ervaring mee.Ik heb wel ondervonden dat je niet alleen moet afgaan op de hoeveelheid watt die op de stofzuiger staat. Een Miele met 1400 watt heeft meer kracht dan een merkloze stofzuiger van 1800 watt.

Jolijt

Jolijt

31-08-2012 om 14:24

Kijk eens bij kieskeurig

daar staat bij diverse stofzuigers het aantal decibel dat ze produceren..

Dyson 83 dB
Siemens 74 dB

(twee willekeurig gekozen stofzuigers)

"Met een stukje over wat dat zegt van kieskeurig overgenomen:
Geluidsniveau wordt weergegeven in dB. dB(A) wordt gebruikt in plaats van decibel en is de eenheid waarin de sterkte van het geluid in verreweg de meeste gevallen wordt weergegeven. dB(A) heeft namelijk een direct verband met de menselijke waarneming. Decibel is een verhoudingsmaat. Hierdoor kan nooit zondermeer gepraat worden over het absolute geluidsniveau in dB. Ben je opzoek naar een stille stofzuiger, kijk dan vooral naar een model dat een lagere dB(A)-waarde heeft. Hoe minder db(A), hoe stiller het geluid kan zijn dat een apparaat produceert. Een vermeerdering van 3 decibel betekent een verdubbeling van het geluid. Dus een 86 dB machine maakt 2x zoveel herrie als een 83 dB machine."

En.. hoe hard klinkt een decibel:http://lichtbeeldgeluid.nl/geluid/akoestiek/hoe-hard-klinkt-een-decibel/ voor wat je je erbij voor moet stellen...

neteret mut

neteret mut

31-08-2012 om 20:57

Beide hier

een al wat oudere miele, zuigt prima. De stofzakloze van de aldi zuigt prima als die net leeg is, na 1 kamer is hij nog lang niet vol maar zuigt bijna niet meer. En wat een rotwerk om schoon te maken, al scheelt het wel om dat in een plastic zak te doen. Dan de andere stofzuiger erbij om het echt goed te doen, uitzuigen. En dan kun je net 1 kamer doen. Nou ja , het was niet zo duur ding, misschien te goedkoop. De zakken van de miele gaan denk ik een maand mee, in een huis met veel mensen en meerdere katten.

Miele!

Er is .. (onee das een ander draadje)

Wij hebben hem bijna 6 jaar en hij gaat prima!

Petra Pakje

Petra Pakje

02-09-2012 om 01:15

Nooit! meer een zakloze stofzuiger

Zuigen doet is als de beste, maar het schoonmaken is een crime. Zoals iemand hierboven al schreef, gebruikt die een stofzuiger om de bak schoon te maken.

Laat dat even goed tot je doordringen.

Het is een ramp! Als ik dat ding boven de kliko leeg, komen er zoveel stofwolken af dat ik er zelf helemaal onder zit (ongeacht de windrichting) en ik moet met mijn handen eindeloos haren en stofwolken tussen de kieren en stoffilters uit zitten poeren. Echt, heel, erg, irritant.

Vreselijk die dysons

Wij hebben vorig jaar geruild van huis in een vakantie met kennisen aan de andere kant van het land. Ik had/heb een miele...had een oude, waarvan ik wist dat ie 'over datum' was (al 20 jaar oud toen) zij hadden een vrij nieuwe dyson. Natuurlijk moest er in 2 weken tijd een keer gezogen worden. En wát een herrie maakt dat ding en wat zuigt ie slécht! Aan leegmaken ben ik niet toe gekomen want hij was nét leeggemaakt (zoveel kon ik nog wel van zien) maar zuigen, amper. Sommige kleine frutseltjes heb ik uiteindelijk maar gewoon 'gepakt' met de hand (buk, buk, buk), mijn oude miele thuis zoog zulke dingen met gemak op!
Maar goed het was maar met vakantie en ach, je wil zo'n leenhuis dan ook niet weer vies afleveren toch? Maar toen mijn oude miele erna na een half jaartje ofzo de geest gaf wist ik 1 ding zeker. Géén dyson.
Nu heb ik een 'nieuwe' miele. Van blokker in de aanbieding 130 euro. En deze zuigt nóg beter dan de oude, deze zuigt zelfs vliegen op van een halve meter afstand...En het vloerkleed blijft plakken, daar moeten we tactisch op gaan staan als we zuigen.
groeten albana

Margriet*

Margriet*

02-09-2012 om 21:18

Ideaal een zakloze stofzuiger

Van Philips.
Een keer in de twee weken leeg ik hem (of minder vaak . Speciaal aangeschaft voor alle kleine lego en playmobildingetjes die altijd verdwenen in de zak. En dat is pas vies zo'n zak open maken.
Nu leeg ik hem boven de vuilnisbak (helemaal geen stofwolken overigens). Slang gaat er gemakkelijk af.
Je ziet precies als hij vol zit en merkt als je iets van speelgoed hebt opgezogen. Niet overdreven veel lawaai, niet meer dan onze oude met zak.
Een keer in de 1/2 maanden maak ik het stoffilter schoon met een borstel.
Volgens mij klopt het argument dat het viezer is dus niet. Opvangbak kun je uitspoelen en filter wordt ook goed schoon. Ik weet niet hoe lang de gemiddelde zak in een stofzuiger zit (lekker broeinest) en hoe vaak iemand de filters schoonmaakt maar bij een zakloze kun je dat juist goed bijhouden.

Margriet*

Margriet*

02-09-2012 om 21:19

O ja

en het vermogen is goed, zuigkracht dus ook.

Vic

Vic

02-09-2012 om 21:23

En spinnen?

Van een moeder op school hoorde ik dat (grote) spinnen die ze opzoog helemaal gesmusht werden in de zakloze stofzuiger. Dat werd echt een vieze boel dus dat deed ze niet meer. Zuigen jullie geen spinnen op?

Jip

Jip

02-09-2012 om 23:10

Dyson

Ik heb een zakloze Dyson en ben er zeer tevreden over. Moest erin het begin wel even aan wennen maar wil nu niets anders meer. Ik maak hem iedere keer week schoon en vind dat wel zo fris. Kan me nu niet meer voorstellen dat ik al dat stof weken in de stofzuigerzak liet zitten. En bovendien nooit meer op zoek naar de goede stofzuigerzakken.

dc

dc

03-09-2012 om 09:56

En slecht zuigen echt niet!

Wat albana zegt herken ik echt niet. Mijn dyson zuigt gewoon alles op. Ik vraag me af of bij jou de bak er wel weer goed op zat ofzo.

En nee, ik zuig geen spinnen op. Die worden door een huisgenoot van me naar de tuin verhuisd. Ik haat het onnodig doden van dieren, ook al ben ik doodsbang voor ze.

Odile

Odile

03-09-2012 om 12:17

Nou...

Ik paste op de katten van de overburen in de vakantie en heb even gestofzuigd voor ze thuiskwamen. Er lag wat kattengrit op de plavuizen en haar van de katten op de mat. Ze hebben ook een Dyson, wat een onding. Waar mijn Miele zoiets fluitend op zou zuigen, deed het ding helemaal niks! Het maakte inderdaad veel herrie, en het zoog amper.
Die bak legen vond ik ook niet alles, de kattenharen bleven eraan plakken en die kon ik er met mijn handen uitvlooien. Bij ons wordt het volgende keer ook weer een Miele, ik was niet onder de indruk van de Dyson.

Ja hoor (antiallergisch)

Onze nieuwe Miele is anti-allergisch. Heeft een speciaal filter. Maar geen gebruikerservaring want wij zijn niet allergisch. De oude Miele niet, die was al 20 jaar oud
Ik heb geen idee of bij de dyson de bak er wel op zat...ik heb de bak in die korte tijd niet geleegd of erop of eraf gezet. En het is precies zoals odile zegt...wat zwaardere dingetjes (inderdaad zoals kattegrind) kan die Dyson niet aan...die rolden er zo weer uit. Maar ik heb geen idee hoe oud die Dyson was. Hij was in ieder geval wel zakloos. Maar mijn oude Miele (en de nieuwe) zou met kattegrind geen enkel probleem hebben!
groeten albana

Margriet*

Margriet*

04-09-2012 om 21:38

Vic

Ik zuig ook nooit spinnen op...

dc

dc

04-09-2012 om 22:12

Albana

ik moet regelmatig stukjes playmobiel, knikkers en ander speelgoed uit de bak vissen

Als de bak er niet goed op zit, of de slang in een boog, dan doet hij het echt belazerd. Overkomt me af en toe als ik te haastig dat ding terugzet.

dc

dc

04-09-2012 om 22:14

Wizzy

filter? Uh, nog nooit een filter uitgespoelt. Ik ga maar eens kijken morgen. Maar goed dat ik en gezin niet allergisch zijn geloof ik... Dank voor de tip.

Misschien nieuwer? of flexibeler?

Wat mijn toen opviel. Ik vond 'm ook lastiger te 'hanteren' mijn eigen stofzuiger zuigt ook ongeacht in welke positie. Met rare bochten, plat op de grond geduwd etc.etc. Die dyson wás gewoon 'lastiger' te hanteren, als je 'm niet 'goed' hield zoog ie amper nog...Maar misschien was het een ouder model? (geen idee namelijk) En misschien ben jij door het gebruik daar wel erg goed in geworden. Dus doe je het automatisch.
Maar over het algemeen...ik ben niet de enige die niet zo goede ervaring heeft met die Dyson. Misschien gebruikte ik 'm wel verkeerd (geen idee) maar als het zo ingewikkeld is om 'm wel 'goed' en op de goede manier te gebruiken vind ik dat ook niet pleiten voor het ding. Gebruikersgemak vind ik ook wel belangrijk. Vooral ook erg handig als ik mijn kinderen 'klusjes' laat doen;0 Een stofzuiger moet buiten het goed zuigen, ook gewoonweg 'eenvoudig' door iedereen simpel te bedienen zijn en het eigenlijk áltijd doen zonder teveel poespas en goéd te doen.
Dat ik als 'doorgewinterde stofzuigegebruiker' moeite had in de 2 weken met die Dyson om er fatsoenlijk mee te zuigen is geen aanbeveling, ongeacht wat de oorzaak was, of het nu aan mij ligt of aan die zuiger dat maakt niet veel uit. Snap je?
groeten albana

Jolijt

Jolijt

05-09-2012 om 16:56

Wizzy

Onze Phillips heeft ook een Hepa-filter. Wat allergie betreft zit je niet aan Dyson gebonden.

Bij onze is het eigenlijk zo dat de Phillips met een volle zak beter zuigt dan de Dyson als ie leeg is ... (we hebben 'm nog wel bewaard voor kleine zuigbeurten van verdieping 2 en zolder)
Inderdaad vermindering van zuigkracht, maar mij hoor je er niet over.

Overigens zag ik laatst iets op een stofzuiger dat ik op onze volgende wil: Een luchtuitlaat die naar boven blaast ipv naar achteren.
Dat scheelt volgens mij ook veel bij allergie.
Als ik hier niet oplet hoe ik de stofzuiger zet en er ligt zaagsel van de dieren dan blaas ik dat met de achterkant van de stofzuiger de hele kamer door.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.