Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ayanna

Ayanna

25-11-2011 om 13:01

Nieuwe koekenpan

Al ruim 20 jaar heb ik een hele grote, hele dikke en loodzware gietijzeren koekenpan. Nu heb ik altijd gedacht dat ik samen met mijn pan oud zou worden....maar helaas. Mijn man heeft sinds kort ontdekt dat hij pannenkoeken kan bakken (denkt ie) en hij zegt dat hij niet geschraapt heeft over de bodem, maar het is toch typisch dat tegenwoordig alles wat ik bak in die pan, blijft plakken. Met andere woorden: mijn pan doet het niet meer....boehoehoe.
Nu moet ik dus op zoek naar een nieuwe koekenpan. Wij hebben momenteel niet het geld voor wederom zo'n zware gietijzeren variant, dus ik ben benieuwd naar jullie koekenpan-ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reversibel

Ayanna, dat moet toch terug te draaien zijn? De oppervlakte kan vlg mij niet blijvend veranderen. Ik zou een goedkope pan voor je man halen en de gietijzeren pan heel zorgvuldig en lang voorverwarmen en evt een paar keer inbranden. Dus goed warm laten worden met olie erin en de olie dan weer weggooien.

Ayanna

Ayanna

25-11-2011 om 14:20

Geweldig idee!

Joh Rodebeuk!!! Dat ik daar niet zelf aan gedacht heb. Gewoon een koekenpan voor mijn man aanschaffen!!! En jouw voorstel, ik ga het morgen meteen proberen. De bodem ziet er namelijk niet gekrast uit, hij is op sommige plekken een beetje verkleurd. Dus een pikzwarte pan met een beetje bruinige vlekken. En op die plekken blijft het vlees, ei enz. dus plakken.
Een aparte pan voor mijn man...geniaal!

Puck

Puck

25-11-2011 om 14:27

Ayanna

tip voor een prima en betaalbare koekenpan: de ikea 365 serie. Ik gebruik ze dagelijks, zo gaan ook in de vaatwasser (terwijl dat volgens de gebruiksvoorschriftdn niet kan) en na een jaar of 5 intensief gebruik zit er nog geen krasje op de antiaanbaklaag. Dat redt mijn tefalpan met die rode stip in het midden echt niet.

Weet je wat het is...snif

mijn kleine gietijzeren koekepan heb ik van de week op de tegels laten vallen... greep afgebroken! (was massief gietijzer, dus niet weer aan te schroeven).

Maar fijn dat je wat met mijn tip kan. Ik moet zelf dus wel echt een nieuwe gaan halen...

dc

dc

25-11-2011 om 15:09

Pannestengel

Je hebt toch van die pannen waarbij je voor een hele zet een zo'n steel hebt? Kun je er daar niet eentje van vinden en gebruiken?

Puck

Puck

25-11-2011 om 15:22

En wat is dan een goede koekenpan

in het kielzog van dit draadje. Ik heb ook een koekenpan met zo'n gaatjesbodem waarvan het bakelieten handvat zo ongeveer van ellende uit elkaar valt. Ik heb ook 2 koekenpannen van ikea dus, maar wil dus wel een nieuwe grote zonder anti aanbaklaag. Eisen zijn degelijkheid, geen teflonlaag dus en vaatwasmachinebestendig. Wat is nu een echte superpan? En voor een kwalitatieve topper wil ik best geld neertellen.

Puck

Er is niet één goede koekenpan. Het probleem is dat ze of makkelijk afwassen of niet aanbranden of lichtgewicht zijn of een lange levensduur hebben... maar niet alles tegelijk.
Je kan dus het beste kiezen voor een combi, afhankelijk van wat jij vooral bakt.
Ik heb nu 1 dure Fissler, een genot, en die mag officieel niet in de vaatwasser. Dat houden wij niet vol. Meneer Beukman is van doorpakken.
Dus ik kan jou niet 1 type pan aanraden, maar ik denk dat die Fissler wel de topper is die je zoekt. Ik warm hem heel lang voor, echt tien minuten op de laagste vlam, en dan brandt niets aan. Hij verraadt je ook niet als je hem toch in de vaatwasser doet hoewel het boekje zegt dat het niet mag. Ik denk dat als je hem met de hand afwast, dat je dan minder secuur hoeft voor te warmen.

Biene M.

Biene M.

26-11-2011 om 11:18

Toch teflon

Mijn man heeft (toen ik er niet bij was) een tefalpan gekocht, met teflon maar er mag toch metaal in (je mag er alleen niets in snijden) en met een dikke gelaagde bodem. Kostte 50,-. Ik zou die pan zelf niet uitgekozen hebben, maar hij bevalt eigenlijk heel goed, dus het is nu toch de eerste die ik pak.

Puck

Puck

27-11-2011 om 18:05

Nee biene

Deze wil ik niet met Teflon. Ik heb namelijk al 2 koekepannen met teflon en voor sommige vlees heb ik het misschien bekrompen idee dat dat niet in een teflon gebakken hoort te zijn. Een biefstukje bijv. of een mals varkenslapje dat maar heel even moet. Voor dat soort dingen wil ik graag een duurzame pan. Voor gepaneerd spul, visfilet e.d. pak ik wel de antiaanbaklaag, maar vlees dat je dicht moet schroeien "hoort" bij mij in een gewone pan.

Ayanna

Ayanna

29-11-2011 om 11:14

Test

Heb afgelopen zaterdag de koekenpan twee keer 'behandeld' met olie en idd, de bodem ziet er al wat beter uit. Vandaag komt de grote test. Ik heb hem sinds zaterdag maar 1 keer nodig gehad en dat was om heel veel uienringen te bakken. Niet zo spannend dus. Maar vandaag...pannenkoeken! Ultieme test. Wordt vervolgd dus.
En Puck, ik kan echt alleen maar een gietijzeren pan aanbevelen. Le Creuset heeft hele goede pannen, maar daar betaal je dan ook voor. Succes met je zoektocht!

Ayanna

Ayanna

29-11-2011 om 15:59

Rodebeuk!

Oh yes! Oh yes! OH YES!!!!! Het heeft gewerkt! Mijn pan is weer als vanouds!
Ik ben nu al aan het bakken omdat we om 17.00 uur naar zwemles moeten, en...... er blijft niets meer plakken. Niets, helemaal niets. Ik hoef niet te bikken of te schrapen, de bodem is weer perfect. Oh Rodebeuk.....dankjewel. Ik ga toch nog oud worden met mijn pan!
En jij succes met je zoektocht naar een nieuwe!

Ayanna

Ik had eigenlijk al voor de test willen reageren (vond het toch wel spannend en je aan willen raden om 10 minuten voor te warmen.

Wat fijn dat het gelukt is!

Afgelopen zaterdag was ik in de stad en heb ik ook nog met 40% korting een pan van Staub gekocht bij Betsy (woon in Utrecht). Die mevrouw beaamde dat je met 10 minuten voorverwarmen op een lage vlam (eigenlijk kan dat onbeperkt, als de vlam heel laag staat wordt de pan nooit te warm) een heel eind komt. Dat ging dan over onze Fissler die door man in de vaatwasser werd gezet... dat laat ik dus maar zo.

Ik ben wel erg benieuwd want de nieuwe Staub (dus ook gietijzer) heeft een wafeltjespatroon en zei zij dat dat goed werkt. Ik vraag het me af, bij roerei zie ik dat niet helemaal goed gaan. Moet wachten want hij komt straks van Sint.

Haha, zo zie je maar weer. Ieder nadeel heb zijn voordeel. Als mijn man de Fissler niet al jaren in de vaatwasser deed had ik jou nooit kunnen helpen met jouw gietijzer-malheur!

En wel een pan kopen voor je man he, culinaire pogingen moeten altijd gestimuleerd worden..

Nog even

Ik las je posting nog een keer na, over die bruin vlekken: dat is volgens mij waar het ijzer niet vet genoeg is, dan zie je een begin van roest.

Ayanna

Ayanna

30-11-2011 om 11:38

Roest?

Zou het roest zijn? Hmmm, dan heb ik mijn man dus vals beschuldigd.... Ach, mijn pan doet het weer dankzij jouw tip en dat is het belangrijkste. En in de zak van Sinterklaas zit een leuke koekenpan van de Action voor mijn man.
Jij veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ben benieuwd hoe hij bevalt!

Roest

Nee hoor, die roest kan wel komen door een verkeerde behandeling. Je moet die zwarte beschermlaag intact laten, als ie vet genoeg blijft krijgt roest geen kans. Ik heb dat soort vlekken weleens bij mensen gezien die een gietijzeren pan te droog bewaarden, dus met te veel afwasmiddel behandelden en te weinig vet lieten.

Maar goed, ik blijf het vooral geestig vinden dat de fout van mijn man ervoor gezorgd heeft dat jij je pan weer kunt gebruiken. Proud to be vout las ik laatst ergens!

Zou een pan dan eigenlijk net als een mes zijn, iets dat je eigenlijk niet kunt delen...

Ayanna

Ayanna

05-12-2011 om 14:06

Pan, mes en zak

Afgelopen zaterdag kwam de koekenpan voor mijn man uit de zak van Sinterklaas. En hij is er toch een portie blij mee! Hij snapte de hint meteen, maar voelt zich helemaal the man, omdat hij nu zijn EIGEN koekenpan heeft. Rare wezens, die mannen...
Rodebeuk, wat jij zegt over dat mes, ik herken dat mbt mijn zus. Zij kan heel goed Thais koken en vindt het ook leuk om dat voor anderen te doen. Maar als ze bij iemand anders gaat koken, dan neemt ze altijd haar eigen mes mee. Als ze bijv. naar ons komt, zit ze dus in de trein vanuit Haarlem richting Noord-Limburg met een groot gevaarlijk mes in haar tas. Leg dat maar eens uit....
Enne....bij jou al iets uit de zak gekomen?

Jah hoor, staub 20 cm

met 40% korting. Maar wel een wafelbodem. Ben benieuwd. Ga vanavond de boerenkool opwarmen.

Om eerlijk te zijn gebruiken we nog steeds het pannetje-zonder-steel (Sint is natuurlijk gisteren pas gekomen). Het is 16 cm, geel van buiten, kleurtje kanariegeel, en zoooo lekker! Ik heb het al bijna 20 jaar. Erg onhandig dat ik hem niet kan vastpakken, bij roerei e.d., maar goed, het hangt dus van de nieuwe Staub-pan af of het oude Creuset-skilletje Echt aan de wilgen wordt gehangen. Ik zit te denken of ik ergens in de keuken wat meer plaats kan vinden om pannen neer te zetten of op te hangen.

Wat fijn voor je man dat hij zijn eigen pan op waarde schat.
Goed dat je nu al begint (ik schat dat jullie nog geen 70 zijn en kokende mannen, da's altijd goed nieuws!

Ayanna

Ayanna

07-12-2011 om 10:33

Kokende man

Man is 43 en het is eigenlijk te zot voor woorden dat hij nu pas begint met eenvoudige dingen als eieren en pannenkoken bakken. Ben ik zelf schuld. Ik weet het. Maar ik moedig hem aan, laat hem nog meer simpele dingen zien en hoop dat hij er ook lol in krijgt.
Ik werk vaak late diensten en maakte dan vantevoren al de maaltijd klaar, zodat opwarmen zijn enige culinaire hoogstandje was. Tegenwoordig doe ik alleen de voorbereidingen en kan hij het eten 'afmaken'. We zullen maar klein beginnen. Wie weet wat het nog wordt???
Veel plezier met je Staub! Ben benieuwd hoe die wafeltjesbodem is.

Karin

Karin

07-12-2011 om 14:39

Rodebeuk

Mijn ouders hebben van de campingwinkel pannetjes zonder steel en dan een los greepje wat je voor iedere pan als handvat kan gebruiken. (volgens mij schreef iemand anders dat ook al) ik heb ze verder nooit ergens gezien, maar waarom koop je niet zo'n greepje? Dan kan je dat fijne pannetje gewoon blijven gebruiken.
Oh en trouwens, je kan zo'n greepje ook opnieuw laten vastlassen, mijn pa was smid (pensioen nu) en heeft regelmatig handvatten van pannetjes staan vastlassen

Karin; gewicht

Ja, ik had ook gehoopt het met zoiets op te kunnen lossen. Ik heb het ook niet weggegooid en ik gebruik het nu als een steel niet zo belangrijk is. Maar er zit niet zo'n randje aan als bij kampeerpannen, bovendien is het loodzwaar. Kampeerpannen zijn juist superlicht.
Een smid bezoeken, dat al eerder ! Maar zelfs dan blijft het gewicht een probleem. Ik heb het gevaarte op de weegschaal gezet. Hij is zo klein dat er 1 ei tegelijk in gebakken kan worden, en weegt meer dan 1 kilo!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.