Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Miran

Miran

19-10-2011 om 10:16

Nieuwe keuken hoe te onderhandelen?

Voor het eerst van ons leven gaan we een nieuwe keuken kopen. Afgelopen week een gesprek gehad bij een keukenboer. Precies besproken wat we wilden qua apparatuur, kastjes, blad enzovoort. Nu hebben we per email een offerte gekregen van die keukenboer en zijn eigenlijk best tevreden over het aanbod. Nu lees ik overal op internet dat er na zo'n offerte nog best te onderhandelen valt over de prijs en dat we vooral niet moeten laten merken dat we de prijs wel oké vinden.
Nou zijn we dus helemaal niet thuis in dat wereldje, maar hoe nu verder te gaan? een tegenbod doen? Of is dat helemaal niet gebruikelijk? Je ziet ik heb geen flauw idee.
Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Terug gaan

naar de keukenboer en zeggen dat je graag met ze in zee wilt, maar dat de prijs buiten jullie budget valt. Domweg vragen of ze jou nog over de streep kunnen trekken met een aantrekkelijker aanbod.
Valt er niets (meer) te onderhandelen, zorg dan dat je nog iets achter de hand hebt wat je er gratis bij kunt bedingen. Prullenbakje, verlichting, grillplaat, barkruk, ik noem maar iets. Succes! (leuk hoor, nieuwe keuken)
Ik ga er trouwens wel vanuit dat dit niet de enige keukenzaak is geweest waar je een offerte van hebt. Shoppen kan echt, echt uit, zeker bij dit soort bedragen.

Wij

....zijn met de plannen naar een andere keukenleverancier gegaan. Het plan was om te kijken wat het daar zou kosten. Maar echt goed is dat niet gelukt want op het laatste moment zijn er toch weer wat veranderingen gekomen.

Als het goed voelt gewoon doen.
De vraag: 'Wat is je uiterste prijs?' levert vaak nog wel wat eurootjes op. Maar de sensationele verjaardagpraat over megakortingen zijn toch wel vaak broodje aap verhalen.

Succes met de nieuwe keuken!

Pluk53

Pluk53

19-10-2011 om 12:14

Gespecificeerde offerte

Als je die nog noet hebt: vragen in het kader dat je wilt kijken waar je op kunt bezuinigen. Als je die gekregen hebt, dan in elk geval voor de inbouwapparatuur eens stevig gaan googlen.
Ga simpel bij Ikea langs voor een alternatief (kun je ook helemaal zelf op de Ikea website).
"Het schijnt" (geen persoonlijke ervaring) dat Duitse keukenboeren veel goedkoper zijn. En die leveren ook graag in Nederland.
Ligt eraan hoeveel haast je hebt, maar het is zeker de moeite om wat tijd te investeren in wat research. Het onderhandelt een stuk makkelijker als je de prijzen kent van alternatieven.

Tihama

Tihama

19-10-2011 om 13:00

Research

Ik heb extreem veel research gedaan voor onze keuken

Dat ging zelfs zover dat ik nagegaan ben wat de materiaalsoorten en sterkten waren van het kastmateriaal (gewoon bellen naar de fabriek) de kasten en de levensduur van de scharnieren.
Uit al dat onderzoek kwam dat Ikea de beste koop is.

Wij hebben overigens geen Ikea gekocht omdat wij nogal wat speciale maatvoeringswensen hadden. Bijv. de vaatwasser op hoogte inbouwen in een kolomkast en dat kon Ikea niet leveren. We zijn uiteindelijk geslaagd bij de keukenwinkel.nl. Die kan ik zeker aanraden voor een second opinion. We zijn ook in Duitsland geweest, maar dat viel me tegen.

Ik zou zeker niet akkoord gaan met de eerste de beste offerte, maar goed, wij zijn misschien wat doorgeslagen in het keuzeproces Onze keuken staat er nu overigens 2 jaar en ik ben er nog steeds enorm tevreden mee.

Tihama

Miran

Miran

21-10-2011 om 17:28

Bedankt...

voor jullie reacties! ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb eergisteren de keukenzaak gemaild (ja heel dapper via de mail ehum...) dat we de apparatuur best aan de hoge kant vonden. Vandaag kreeg ik een email terug dat ze bereid zijn 1400,00 van de totaalprijs af te doen. Wow, dat is even snel verdiend! het oorspronkelijk bedrag was 11000,00 en nu dus 9600,00. Ben dus erg blij met jullie berichtjes want het gaf mij (en man) net even dat setje om toch maar niet in een keer akkoord te gaan.
Verder denken we wel in zee te gaan met deze keukenzaak, omdat we na heel veel keukenzaken deze kwaliteit wel heel goed vonden.
Maar nogmaals bedankt voor de input!

1400 euro?

Daar kun je heel leuke dingen van doen!!

Zeggik Nie

Zeggik Nie

21-10-2011 om 22:35

Geen indianenverhalen

Wij hebben dus echt meer van de helft van de prijs afgekregen. Gewoon door vol te houden en te bluffen. Na ons laatste bod (dat was echt belachelijk laag) hebben wij niks meer laten horen. De keukenboer belde na 2 weken met een tegenbod dat dus meer dan de helft lager lag dan de oorspronkelijke prijs.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn man goed kan onderhandelen omdat dat zijn werk is. Ik ben tijdens dat gesprek weggelopen omdat ik het niet meer had, het ging er hard aan toe. Gelukkig had ik een weglopende peuter als excuus

Hanne.

Hanne.

22-10-2011 om 20:25

Ook de helft

Wij hebben tijdens ons (lange) zoekproces ook een keer de prijs met de helft zien dalen.

De keuken die ze tekenden was niet wat ze wilden en ook te duur. Het enige wat wij deden was zeggen dat we het te veel voor te weinig vonden. Na een half uur was de prijs ineens gehalveerd! (en ik vraag me af waarom we in vredesnaam een half uur zijn blijven zitten. We wilden het nl zeker niet).

Uiteindelijk bij een andere zaak gekocht. Daar was het gewoon duidelijk. Een kastje kost x, twee kastjes kost 2 keer x. En de eindprijs klopte precies met wat we bij anderen na onderhandelen op uit waren gekomen.

Zeker geen verjaardagspraat....

... als je bijna 6000 euro tenminste verjaardagspraat noemt!

Wij hebben in 5 jaar tijd 2 keer een nieuwe keuken gekocht. Een voor ons vorig huis, en toen we 2 jaar geleden dat verkochten ook weer voor ons huidige huis. Ik ben zelf erg van het onderhandelen. Jarenlang in Italie gewoond, dat zal het wel zijn .

Bij 1e keuken ook uitgebreid onderzoek gedaan. Het is een flinke uitgave, waar ook nog eens de nodige knoeiers zich op de keukenmarkt begeven, dus echt de moeite waard om goed te informeren. Vraag na bij buren, collega's en familie bij welke keukenboer zij goede ervaringen hebben. Ga een paar avonden googlen op verschillende forums; dat maakt je echt een stuk wijzer. Alleen 'een goed gevoel' zou voor mij niet voldoende zijn. Misschien heeft betreffende keukenboer wel al enorme financiele problemen en staat hij op 't punt om failliet te gaan. En hoe zit het dan met jouw keuken en garanties? Iig: NIET aanbetalen. Helemaal niks, pas op dag van levering! Gaat hij daarmee niet akkoord; dan koop je daar niet je keuken.

Hoe dan ook; bij 1e keuken uiteindelijk heel serieus met keukenleverancier van keuze om tafel gegaan. Keuken helemaal zoals we 'm wilden. Offerte was 18.000. Gemeld dat we helaas maar 13.000 budget hadden. En dat we toch eigenlijk niets wilden wijzigen aan de keuken zoals we die hadden uitgetekend. Dus het toneelstuk van 'ik moet bellen met de baas' enfin. Enfin. Ik kan heel goed onderhandelen, man minder, die wilde al akkoord gaan. Maar we zijn toch weggegaan. En werden later prompt gebeld. We hebben 'm voor 13.500 gekregen. Voor keuken nr 2 hebben ook wij het traject naar Duitsland gemaakt. Dat scheelt echt aanzienlijk! Uiteindelijk zijn we met de duitse offerte naar een heel goed bekend staande leverancier hier in de buurt gegaan, die die offerte exact gematcht heeft. Geweldige keuken voor gekregen die uiteindelijk 6000 minder was dan de 1e offerte....

Kortom; het loont zeker de moeite. En bedenk maar; ze verdienen er altijd nog genoeg op. Als dat niet zo is houdt het verhaal voor hen op; ze zorgen zelf prima voor hun marge.

Nog 1 tip: kijk regelmatig op veilingsites als bva of Troostwijk.

Succes!

Als je er met een mailtje al 1400 euro af hebt is het zonneklaar dat er nog (veel!) ruimte zit. Ik schat nog zo'n 1200-1000 euro.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.