Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Keukenhulp

Keukenhulp

03-08-2017 om 15:04

Nieuwe keuken

Mijn vriend heeft een appartement gekocht waar een nieuwe keuken in gaat komen. Op termijn ga ik daar ook wonen dus ik ik bemoei me wat met de keuze Vriendlief is 60 en de bedoeling is dat hij/wij daar heel lang gaan wonen dus de keuken moet handig zijn voor een ouder iemand.

Met kinderen hoeven we geen rekening meer te houden en het budget ligt ook wat hoger. De ruimte is vrij groot, vierkant met het raam in een hoek en we willen graag een kookeiland met 2 krukken zodat ik gezellig erbij kan zitten als hij kookt.

Nu heb ik vaker keukens gekocht met dit is wel een andere situatie dus ik zou graag advies willen van mensen die al eerder zo'n keuken hebben samengesteld. Volgende week gaan we wat keukenboeren af en ik wil goed beslagen ten ijs komen.

Wat we al hebben:
hoogglans wit (geen plakkerige kleine vingertjes meer dus nu kan het )
een inductieplaat omdat dat veiliger is dan gas
een vaatwasser op hoogte
heel veel licht op de werkgedeeltes

Milcham

Milcham

03-08-2017 om 15:19

Oven

Oven op ooghoogte die aan de zijkant scharniert zodat je niet over de hete deur hoeft te reiken.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

03-08-2017 om 15:21

kastjes

kastjes tot het plafond zodat je nooit vette bovenkanten hebt. Maar gezien jullie ouderdom (grapje) misschien beter geen bovenkastjes als de ruimte dat toelaat.

Lades, lades, lades ipv kasten waarvoor je op je knieen op de grond moet zitten om achterin iets te vinden.

twee spoelbakken vind ik ideaal, al hebben we nu een grote waarin de ovenplaat en fornuisdingen (hoe heten die?) kunnen weken. ook lekker.

ruimte om de prullenbak weg te werken, in n kastje bijvoorbeeld.

Tip: nooit je budget aan de keukenverkoper geven, daar werkt hij naar toe. Geen sjieke kleren aan.

Mari39

Mari39

03-08-2017 om 15:45

Handig

Bij benedenkastjes zijn van die uitreklades. Ipv planken. Dan hoef je niet zo te bukken.
Ik ben zelf blij met afvalemmertje in gootsteenkastje met 3 vakken. Voor plastichting gft en restafval.
Verder een cooker misschien? En twee ovens? Waarvan 1 combi magnetron en 1 combi stoomoven.

uittrekbare carrousel

Ik moest even zoeken tot ik de juiste term had, maar het heet een uittrekbare carrousel: zo'n ding waarmee je een hoekkast helemaal vol kunt zetten en toch makkelijk eruit kunt halen wat je nodig hebt (omdat je de kastplanken dus naar je toe kunt trekken).

Toen wij onze keuken 9 jaar geleden kochten zag ik zo'n ding bij de keukenboer voor het eerst (Ikea heeft ze ook) en ik wist direct dat ik die wilde hebben. Dat bleek geheel terecht.

Overigens wat die oven op ooghoogte betreft: die naar de zijkant scharnierende deur lijkt me ideaal, maar ik zou zelf - als dat kan - geloof ik nog liever kiezen voor borst- of taillehoogte, want ik wil een pan vol stoofvlees of een zware ovenschotel liever niet boven schouderhoogte moeten tillen.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

03-08-2017 om 16:06

Lades ja

en inderdaad apparatuur op 'tilhoogte'. Ik ben heel blij met aan beide zijden van de spoelbak genoeg werkruimte, zodat je met z'n tweetjes tegelijk kunt werken (maar een kookeiland kan ook voor dat doel dienen natuurlijk). Geen gas: heel verstandig, daar moeten we toch vanaf .
Wat ik heel erg mis: een fatsoenlijk formaat oven. Ik heb een combimagnetron, maar daar kunnen dochter en ik als bakfanaten echt niet mee uit de voeten. Alleen is er echt geen ruimte voor een echte oven zonder de boel volledig te verbouwen .
Zorg dat de koel-vriescombinatie groot genoeg is. Ook als je maar met 2 personen bent.
Weet je al wat je als werkblad wil, en/of als achterwand? Ik heb beide van hetzelfde materiaal, heel sterk kunststof dat eruit ziet als ouderwets graniet. Geen idee wat het precies is, deze keuken zat al in het huis toen we het kochten, maar ik vind het ideaal. Makkelijk schoon te houden, ijzersterk en je ziet er weinig op.
Verder is nog belangrijk wat er op de vloer ligt. In de keuken moet je vet- en andere vlekken makkelijk kunnen verwijderen.
Twee spoelbakken is fijn ja. Een afvalbak in een kastje vind ik daarentegen weer heel vreselijk. Al is een afvalbak esthetisch zelden een aanwinst voor je keuken... Wel fijn als je afval kunt scheiden. Wij hebben een duobak van Brabantia, daarin hebben we een helft plastic en een helft restafval. GFT gaat in het gootsteenbakje en van daaruit minstens eens per dag rechtstreeks in de groene kliko. Dat wil ik toch liever niet in huis hebben. En glas en papier gaat direct de schuur in.

Leuk hoor, een nieuwe keuken. Ik zou ook wel willen...

40er

40er

03-08-2017 om 17:23

Oven

Met pyrolyse ofzo, ideaal met schoonmaken.
En inderdaad een quooker, geen gedoe meer met wachten tot het water kookt.

Verder al veel goede tips gelezen

Mari39

Mari39

03-08-2017 om 17:39

Oh ja

Achterwand hebben wij gestuct en met afwasbare vernis gedaan. Ideaal om schoon te houden.
Tegels op vloer, jaren houten vloer gehad in keuken en dat was niet ideaal. Verre van zelfs

Koelkast met lades

Schoonzus heeft koelkast met uittrekbare lades. Lijkt me ook ideaal als je ouder bent.
Wij hebbenonder overal llades, kijk wel goed naar de verdeling dan zodat je er nog wel wat in kunt zetten.

Juline

Juline

03-08-2017 om 21:57

Stopcontacten

ik vind het erg prettig om veel stopcontacten te hebben, bij voorkeur bij de verschillende werkplekken. Wij hebben een oven waarbij de deur naar beneden opent en dan naar binnen schuift. Inderdaad niet te hoog, veel te eng met die volle schaal lasagne.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-08-2017 om 22:59

aparte oven en magnetron

Wij hebben een aparte oven en magnetron, boven elkaar. Over op buikhoogte (onderkant oven), magnetron daarboven (onderkant op schouderhoogte). Ze zijn vaak allebei in gebruik (geweest), zeker toen we nog kleine kinderen hadden. Het nadeel van een combi is enerzijds de afmeting (binnenmaat is toch vaak kleiner dan aparte), en een combi heeft OF geen draaiplateau, OF geen onderwarmte. Een draaiplateau in de magnetron is voor ons een must, en onderwarmte gebruik ik toch ook vaak.

vloer en oven

Wat betreft de vloer: denk ook eens aan marmoleum. Slijtvast, door en door gekleurd dus een klein butsje oid zie je niet, je ziet er sowieso bijna niks op, het is uitstekend bestand tegen dweilen, minder hard dan plavuizen en in ik weet niet hoeveel kleuren leverbaar.
Nee, geen aandelen. Maar ik vind het de ideale keukenvloer.

Wat betreft ovens: ik heb volgens mij ooit eens ovens gezien waar het rooster of de plaat ondersteund werd als je die naar voren trok. Dus je kan gewoon je gerechten de oven uitschuiven zonder bang te zijn dat het rooster naar voren kiept als je de boel even niet goed vasthoudt. Lijkt me ideaal.

Groeten,

Temet

ander geluid

Ik lees hier allerlei goede tips en ideeen, en heb ook echt wel het idee dat ze aansluiten bij de vraag. Maar ik richt mijn keuken echt heel anders in merk ik. Ben gewoon niet zo'n voorstander van de het standaard-keukenkastjes-verhaal. Een gootsteen, en dan liefst zo'n brede diepe bak, porcelein of zwart natuursteen waar je enorme pannen en braadsledes in kunt laten weken. Dan een groooot fornuis....en dan komt er een koelkast en de rest richt ik in met een werkbank die ik ergens op de kop tik, een losstaande koelkast retro model, of een inbouwkoelkast in een oud ogende kast, sidetabels langs de wand voor schalen en kannen, een antieke servieskast voor al het servies waarbij mooi spul in t oog staat en lelijke maar nuttige dingen achter een deurtje of in een lade. Grote tafel waar iedereen kan aanschuiven; dat is mijn soort keuken!

En om Temet even aan te halen; mijn oven heeft zo'n 'rem' op de roosters en dat is een heel veilig idee.

Feitelijk ben ik helemaal niet van een dingetje zus of zo is reuze praktisch. En dat er geen kinderen meer in huis zijn; straks wordt je oma en opa en dan komen ze wel weer over de vloer. En hoe graag kook je en doe je dat graag voor grote groepen, verjaardagen en feestjes? Of ben je meer van een pakje, ping en help hoe lang moet dit in de oven? (even chargerend)Dat alles bepaald hoe je keuken moet worden. Ik ben zelf dol op koken en doe het veel en vaak en in enorme hoeveelheden. Ik heb een keuken die me daarbij helpt. Grote braadsledes, enorme tangen, dikke ovenwanten en een heel goed fornuis. Een magnetron? Die zat helaas al ingebouwd hier, maar als ik het opnieuw zou moeten doen dan kocht ik n kei goedkoop ding en zette dat in de kelderkast. Gebruik t misschien een keer per week. Een planeetmenger (staande mixer) heeft hier weer een permanente opstelling want daar meng ik zelfs het gehakt in met kruiden, uien en andere toevoegingen. Wordt elke dag gebruikt. Maar goed, ik ben een heel ander persoon als ik om me heen zie. Lades vind ik echt zo niet handig, want als die open gaat kan niemand meer bij het aanrecht. Open schappen zijn makkelijk. En nee het is echt niet veel poetswerk, elke dag gebruiken en dan 2x per jaar echt even stof afnemen.
Gaan vanavond bij vrienden borrelen en eten en bij de paniek in hun ogen heb ik maar aangeboden een groene salade en een quinoa salade te maken als zij voor een stukje vlees/vis zouden zorgen en wijn/bier. Uit verveling ook maar van die rijstvel-loempia's gemaakt die hier enkele maanden geleden besproken werden. Dressing en sausje in een oud jampotje erbij gedaan in de krat.
De 'fitted kitchen' is uit de mode, we gaan weer terug naar diverse losse modules die al dan niet een beetje of helemaal niet bij elkaar passen.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

04-08-2017 om 16:59

Mode

Dorry, wat in de mode is dat interesseert me niet zo. Zoals jij je (ideale) keuken beschrijft, lijkt het mij heel rommelig met al die losse dingen bij elkaar. Ik ben meer van het strakke.
Ook zie ik het probleem van de openstaande lades niet zo. Als je iets uit een la pakt, doe je daarna de la dicht en kan iedereen er langs. Als je iets uit een kast pakt, staat de deur open, kan ook niemand er langs.

Ik bewonder het gemak waarmee jij even wat in elkaar flanst voor een etentje. Die paniek in de ogen van je vrienden herken ik goed. Van mezelf! Ben heel slecht in hoeveelheden bepalen en ben altijd bang dat ik te weinig heb, met als gevolg.... nou dat kan je wel raden.

Sfera

Dat mag hoor
Koken is onderhand een onderdeel van mijn bedrijf geworden en kleur, inrichting en mode ook. Strak is het absoluut niet en wordt het nooit bij mij. Blijkbaar ben je alleen in de keuken als je kookt of iets te eten klaarmaakt. Hier werken we samen in de keuken en dan zijn lades heel onhandig. Deurtjes kunnen open en dan kun je er tussen gaan staan, snap je? Dat iets mode is hoeft niks uit te maken, maar het is wel wat er voor een deel aangeboden wordt via de diverse kanalen.
Rommelig? T is maar hoe je het bekijkt...ik word al naar bij de aanblik van die kille ruimte die sommige zo graag voor ogen hebben.
Trouwens beter te veel dan te weinig. Daar doe je niks verkeerd aan.

lades

De lol van lades is natuurlijk dat je heel makkelijk ook bij de achterste spullen kan. Wil je zoiets in een kast, dan moet je met losse mandjes of bakken gaan werken. Het alternatief is dat je (zoals ik) eerst de azijn, de chilisaus en de ketchup uit de kast moet halen om bij de worcestersaus te kunnen (is dat op? dat was toch nog niet op? o nee, verrek, daar is het!).

Dat ver achterin reiken wordt lastiger naarmate je ouder wordt. En TS wil - heel verstandig - een keuken waar ze ook nog goed mee uit de voeten kan als ze in de tachtig is. Dus vandaar natuurlijk ook al die tips voor lades en ovens op hoogte etc.

Dorry, hoe jij het voor elkaar krijgt om open schappen met - naar ik aanneem - ook flesjes en potjes etc - er toonbaar uit te laten zien met maar twee keer per jaar afstoffen is mij een raadsel. Je moet een fantastische afzuigkap hebben. Alles wat bij mij enige tijd niet achter een deur staat in de keuken moet niet afgestoft worden, maar afgeboend.

Groeten,

Temet

dihanne

dihanne

04-08-2017 om 20:01

extra diep aanrecht

jeetje, wat veel tips komen er langs op deze vraag.....

zelf hebben wij plezier van een wat dieper aanrecht dan normaal,
door man in elkaar geknutseld.

de extra diepte geeft veel extra werkruimte, en apparaten staan wat minder in de weg

veel plezier met dit project

groetjes
Dihanne

Mari39

Mari39

04-08-2017 om 22:13

Stopcontact

In het kookeiland is heel handig.

Heel simpel Temet

Hoe ik t toonbaar hou? Heel simpel met A lage irritatiegraad qua vuil want watus echt vies? En B kleine potjes van kruiden staan wel in een lade. De schappen zijn voor grote schalen en kannen en opbergbussen. C: ik heb een fornuis waar 95% van het koken in de ovens plaatsvind. Spetterende en walmende pannen bovenop het fornuis heb ik dus niet. Maar toen ik nog een standaard firnuus had, maakte ik ook al niet zo'n probleem ervan. Als ik de patevorm nodig heb, was ik hem even af voor ik hem vul. Beetje afwasmiddel en 30 seconden.
Ik merk wel vaker dat mijn interieur wordt bekeken met 'ooooo je zuit wel veel van poetsen houden'. Heb er juist een hekel aan. Ik gebruik dan ook veel matte materialen waar je stof niet zo op ziet. Gewoon toevallig omdat ik dat leuk vind. Mooier. Een huis inrichten en aankleden omdat je t dan makkelijk schoon te houden is? Kijk tapijt in de keuken zou ik ook nooit doen....maar verder maak er van waar je van geniet. Denk in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.

Triva

Triva

05-08-2017 om 10:29

zorg

dat je je voeten kwijt kan bij de kastjes, aanrecht en kookdeel!

lennest

lennest

05-08-2017 om 11:18

vaatwasser op hoogte

De vaatwasser op hoogte zodat je nooit hoeft te bukken bij het in- en uitladen. Ik ben nog steeds blij dat ik dat heb gedaan!
Een breed fornuis zodat er ook twee pannen met een diameter van 28 cm erop passen. Filters van de afzuigkap die in de vaatwasser kunnen (kan niet hier niet, omdat de afzuigkap net zo breed is als het fornuis: 90 cm, grrrrr!).
Geen knoppen maar toetsen op de kookplaat.
Een koelkast met een 0-graden zone, één keer in de week boodschappen doen, al het verse spul in de 0-graden zone en klaar.
Een Quooker.
Veel stopcontacten; ben er nog steeds blij mee.
Een verzonken spoelbak want richeltjes, randjes, een gruwel!
Geen kastjes, maar lades.
Een stoomoven; nog steeds een wens.
Stenen aanrechtblad en geen tegeltjes tegen de wand, mijn grootste ergernis; tegeltjes met witte voegen die nu dus echt niet meer wit zijn maar alle kleuren van de regenboog hebben.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

05-08-2017 om 12:31

Wat is een 0-graden zone?

Tegen het vriespunt aan? Kan fruit en groente daar tegen? Lijkt me handig.

Keukenhulp

Keukenhulp

05-08-2017 om 23:37

Meedenken

Super, al die reacties. Heel erg bedankt. Mijn lijstje met tips en inspiratie is flink gegroeid. Ik plak het hier beneden voor wie nog een aanvulling heeft.

Nogmaals, het gaat om een nieuwe keuken voor iemand die nu 60 is en die daar de rest van z'n leven hoopt te wonen. Er zijn geen kleinkinderen en als die komen dan vinden we het helemaal niet erg om extra te moeten schoonmaken

Als je de ruimte in loopt is er meteen links een deur naar de berging, aan het eind van de ruimte zit aan de linkerkant een raam en aan de rechterkant zit een muur die overwegend vrij moet blijven (zit prachtig fotobehang op). In de oude keuken zit een dubbele Amerikaanse koelkast en een vrij nieuwe vaatwasser die in de nieuwe keuken moeten komen. Ook ligt er in het hele appartement een prachtige houten vloer. Ik had geen houten vloer in de keuken gelegd maar nu die er ligt laten we het zo. Dat betekent ook dat de vloer niet open kan om de waterleiding er in te leggen. Stroom kan wel want die kan via de plint als het kookeiland daar tegen aan komt.

We willen graag: een strakke, moderne keuken in hoogglans wit, een kookeiland met een inductieplaat en een bar met 2 krukken.
Ik ken Dorry's keuken en ik vind die helemaal geweldig, warm, gezellig en de perfecte plek voor haar gezin. Maar wij zijn nog maar met z'n tweeën, een stuk ouder en we houden allebei niet van losse dingen overal. Op het aanrecht komt mijn Kenwood en zijn koffieapparaat en daar blijft het bij. De rest krijgt een plekje achter deurtjes en in laden. Idealiter is het dan strak en leeg. Lijkt mij een verademing na al die jaren met kindertroepjes overal

Mijn lijst:

*tv
*kookeiland met bar+2 krukken
*drie-in-een heet water kraan met uittrekbare slang
*zeeppompje want geen los flesje op het aanrecht
*ingebouwd koffieapparaat (is afgeraden vanwege duur in gebruik en vaak stuk)
*geen bovenkasten
*alleen laden of apothekerskast of mandensysteem in hoge kast en anders uittreklades
*grote/brede oven op taillehoogte die aan de zijkant scharniert zodat je niet over de hete deur hoeft te reiken of oven waarbij de deur naar beneden opent en dan naar binnen schuift en met pyrolyse en met rem op de roosters
*aparte oven en magnetron boven elkaar. Oven op buikhoogte (onderkant oven), magnetron daarboven (onderkant op schouderhoogte). Ze zijn vaak allebei in gebruik. Het nadeel van een combi is enerzijds de afmeting (binnenmaat is toch vaak kleiner dan aparte), en een combi heeft OF geen draaiplateau, OF geen onderwarmte. Een draaiplateau in de magnetron is voor ons een must, en onderwarmte gebruik ik toch ook vaak.
*combi-stoomoven
*5 pits inductie kookplaat in het blad dus geen rand.Geen knoppen. Pitten naast elkaar/brede plaat zodat er ook twee pannen met een diameter van 28 cm erop passen/plaat met flexibele zones
*afval in keukenkast gft+grijs+pmd(plastic, metaal/blik en drinkpakken)+glas+papier
*dubbele of anderhalve spoelbak, een kant diep en breed voor grote schalen/pannen
*wijnkoelkast met glazen deur en sfeerverlichting aan de tafelkant
*heel veel licht op het werkblad/spoelbak/kookplaat
*sfeerverlichting voor 's avonds
*vaatwasser op hoogte
*afzuiging in plafond of naast/in kookplaat of Wave
*aan de tafelkant bergruimte voor tafellakens/placemats/kaarsen/wijnglazen
*besteklade naast vaatwasser
*lade voor broodsnijmachine
*handdoekenkastje (smal kastje met uittrekbare stangen waar de handdoeken/vaatdoekjes over kunnen hangen
*plek voor kookboeken bij zitgedeelte
*kleur koelkast hetzelfde als kleur keuken
*veel stopcontacten, vooral bij de verschillende werkplekken
*extra diep aanrecht, de extra diepte geeft veel extra werkruimte en apparaten (Kenny, koffieapparaat)staan wat minder in de weg
*stopcontacten bij de kookplaat(staafmixer,tablet voor het recept)
*stopcontact met USB bij zitgedeelte
*kookplaat en spoelbak heel dicht bij elkaar
*terugvallende plint zodat je je voeten kwijt kan bij de kastjes, aanrecht en kookdeel
*Filters van de afzuigkap die in de vaatwasser kunnen (qua maat)

Miep Kraak

Miep Kraak

06-08-2017 om 10:48

Apothekerskast

Neemt weinig ruimte in, bij ons stond ie naast de koelkast. In 2 delen ivm te dragen gewicht.
Ideaal omdat ze weinig ruimte innemen, je ook met een rolstoel ruimte overhoudt en er makkelijk bij kan.

http://www.apothekerskastkeuken.nl/wp-content/uploads/2015/02/apothekerskast-2.png

http://www.kitchenetteonline.nl/Files/6/100000/100110/ProductPhotos/MaxContent/309387845.jpg

En zo had ik 'm, naast de koelkast
http://www.ideakeukens.be/ckfinder/userfiles/shop/keukens/castellane-1-hout.jpg

Inductie

Ik ben nu aan mijn 3e keuken met inductie. Ik zou heel goed opletten hoe de verdeling van de knoppen is en de bediening. Ik had eerst de knoppen rechts en per pan een plus en mij knop om de hitte te verstellen. De pannen konden dus heel de kookplaat gebruiken. Nu heb ik ze voor en maar 1plus en min knop die je moet aan zitten vor alle knoppen. Das echt NIET handig heb ik gemerkt. Bovendien ben ik veel ruimte kwijt geraakt die eerst de grote pannen hadden omdat ze dan op t bedieningspaneel staan en t dus niet doen. Wat ik wel erg fijn vind is dat je bij deze bij elke pit de tijd dat ie aan moet staan kan instellen. Doe ik bijna altijd. Als kook wekker maar ook dat ik niet kan vergeten uit te zetten.

lennest

lennest

14-08-2017 om 14:04

#22: 0-graden lades in de de koelkast

Echt, dat is een uitkomst, het vriest er net niet en alles blijft veel langer vers. Appels en peren wel 3 maanden, champignons 3 weken, sla 2 weken, ik eet gerust vleeswaren ver over de datum, etc.
Wat ligt er nu in: abrikozen uit de bonus van de AH van 3? 4? weken geleden en zijn nog lekker. Bloemkool van afgelopen zaterdag, bietjes vacuüm verpakt met datum 1 augustus, soepgroenten met 35% korting sticker want datum afgelopen zaterdag, voorraad appels (geen idee hoe lang die er al liggen), kaas van een week of 3 geleden, vleeswaren met datum 12 augustus, selderijstengels van 2 weken, 4 bakjes kwark uit de bonus van AH van vorige week, restje nasi van zaterdag; wordt vandaag opgegeten, 2 gehaktballen van vrijdag, ook voor vandaag. Verder nog aardbeien, blauwe bessen en champignons.
De koelkast was destijds veel duurder dan een gewone maar ik dacht dat ik het prijsverschil er wel uit zou halen omdat je minder weg hoeft te gooien en dat is ook zo. Je heb dus naast je groentelades nog twee of drie extra lades over de volle breedte van je koelkast.
Kijk ook maar eens op: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=52832

Ranja

Ranja

06-11-2017 om 17:10

Wat een goede tips

Ik ben bezig met het uitzoeken van een keuken en heb gelijk alle tips opgeslagen.
Bedankt voor de samenvatting Keukenhulp.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.